!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

SirLancelot
126

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • ***
    - Alfist
Motormanagement lampje na snelle bocht
« Gepost op: 3 juni 2021, 12:21:05 »
Ik heb nu al 3x meegemaakt. Bij grote rotonde of lange bocht geef ik dan gas om een beetje te spelen.
Ging prima (totdat de traction control ingrijpt ofc), beetje piepende banden, vond het af en toe best leuk.
Probleem is dat heel af en toe schiet ie dan in een soort noodloop.
Motor mgmt lampje brandt, hij springt naar N (ongeacht of je de DNA op D of A zet), en zegt ie check engine.
Nou ja verder niets aan de hand, motor klinkt niet anders, alleen ja geen vermogen door de noodloop.
Elke keer na 2x volledig uitzetten van de auto (ca 2-3min, dus niet gelijk aan uit) en daarna weer starten -> lampje weg en hij gaat weer gewoon zoals normaal.
Het gebeurd niet altijd - in de laatste jaar misschien maar 3x, maar alsnog best wel raar.
Was ik te agressief en denkt de ecu dat ik te veel aan het slippen ben? Lees zoiets bij dyno van de quadrifoglio variant dat ie dan in noodloop schiet omdat hij te veel slipt.

Betr 2.0T Benzine, Squadra Massimo, auto is verder standaard.
Giulia 2.0T A/T, Bianco Alfa, Red Veloce Interior, Squadra Massimo
*

PascalV
330

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 First Edi
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Motormanagement lampje na snelle bocht
« Reactie #1 Gepost op: 3 juni 2021, 18:07:21 »
Je bent niet toevallig aan het remmen en gas geven tegelijk?
Auto chronologie: Porsche 924 -> Alfa Romeo 147 -> Alfa Romeo GT -> BMW325i E90 -> Alfa Romeo MiTo -> Alfa Romeo Giulia 2.0T -> Stelvio First Edition
*

SirLancelot
126

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • ***
    - Alfist
Re: Motormanagement lampje na snelle bocht
« Reactie #2 Gepost op: 3 juni 2021, 19:03:42 »
Dat zou zomaar kunnen maar dat doe ik veel vaker.
Sowieso bij stoplicht sprint doe ik linkervoet op de rem, rechtervoet beetje gasgeven (de turbo klein beetje laat spoolen), en bij groen rem eraf en gas vol. Bij een bocht zou ik het in principe niet zo snel doen (gas is gas, rem is rem, niet tegelijk) maar zou dat de oorzaak zijn?
Giulia 2.0T A/T, Bianco Alfa, Red Veloce Interior, Squadra Massimo
*

PascalV
330

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 First Edi
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Motormanagement lampje na snelle bocht
« Reactie #3 Gepost op: 3 juni 2021, 22:38:34 »
Meen te herinneren dat ik dat een keer gelezen heb. Was bij mensen die zo'n launch deden een hun voet niet goed van de rem haalde.
Auto chronologie: Porsche 924 -> Alfa Romeo 147 -> Alfa Romeo GT -> BMW325i E90 -> Alfa Romeo MiTo -> Alfa Romeo Giulia 2.0T -> Stelvio First Edition
*

GTlife
382

  • Type Alfa: Alfa GT Blackline Rubino
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
  • Less yap, more brap
Re: Motormanagement lampje na snelle bocht
« Reactie #4 Gepost op: 3 juni 2021, 23:05:26 »
Is remmen en gas geven niet sowieso een no go? Tenzij je al echt bewust trail braking doet maar dat is meer een ding bij het motorrijden
*

DanielH92
1.946

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Motormanagement lampje na snelle bocht
« Reactie #5 Gepost op: 3 juni 2021, 23:32:02 »
Bij mijn oude Golf 4 was het zo dat wanneer je het rempedaal aanraakte het gaspedaal helemaal niet meer reageerde (uit beveiliging). Heeft Alfa dit niet eigenlijk? Zelf nooit geprobeerd.
*

SirLancelot
126

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • ***
    - Alfist
Re: Motormanagement lampje na snelle bocht
« Reactie #6 Gepost op: 4 juni 2021, 10:42:11 »
Citaat van: PascalV op  3 juni 2021, 22:38:34
Citaat van: PascalV op  3 juni 2021, 22:38:34
Meen te herinneren dat ik dat een keer gelezen heb. Was bij mensen die zo'n launch deden een hun voet niet goed van de rem haalde.
Gebeurd dus nooit bij launch, meer bij een lange bocht als ik het speels wil doen zeg maar

Citaat van: GTlife op  3 juni 2021, 23:05:26
Citaat van: GTlife op  3 juni 2021, 23:05:26
Is remmen en gas geven niet sowieso een no go? Tenzij je al echt bewust trail braking doet maar dat is meer een ding bij het motorrijden
Nee tijdens rijden niet nee, maar ik deed het ook bij launch alleen. De alfa heeft geen launch control dus maar op deze manier (best bekende methode om te launchen zonder launch control)

Citaat van: DanielH92 op  3 juni 2021, 23:32:02
Citaat van: DanielH92 op  3 juni 2021, 23:32:02
Bij mijn oude Golf 4 was het zo dat wanneer je het rempedaal aanraakte het gaspedaal helemaal niet meer reageerde (uit beveiliging). Heeft Alfa dit niet eigenlijk? Zelf nooit geprobeerd.
Bij launch iig niet, ik doe meestal gas geven tot +/- 1250 -1500 rpm, met voet op de rem.

Maar nogmaals, de hele motor mgmt lampje is niet tijdens launch. Meer tijdens een bocht waar achterkant een beetje gaan glijden (totdat TC ingrijpt)
Giulia 2.0T A/T, Bianco Alfa, Red Veloce Interior, Squadra Massimo
*

SirLancelot
126

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • ***
    - Alfist
Re: Motormanagement lampje na snelle bocht
« Reactie #7 Gepost op: 7 juni 2021, 10:26:08 »
Schijnbaar dus te maken met fuel pressure.

https://www.facebook.com/squadratuning/posts/3882792928485706
En idd het was altijd bocht naar links waar de probleem voorkomt..
Later zegt ie ook dat het bij 2.0L voorkomt en niet alleen bij de Q.
Giulia 2.0T A/T, Bianco Alfa, Red Veloce Interior, Squadra Massimo
*

gbinsb
307

  • Type Alfa: 147 GTA
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
Re: Motormanagement lampje na snelle bocht
« Reactie #8 Gepost op: 7 juni 2021, 10:33:26 »
Ik las het bericht van Squadra, bijzonder dat dit met zo’n moderne auto nog kan gebeuren..

Vwb. Launch, ik zet de giulia meestal dan op de parking brake. Hierna vol gas en hij reageerd ook erg snel.
147 GTA, GTV 2.0 V6 TB, Giulietta 1.4MA TCT, Corvette C6 6.2 V8
*

SirLancelot
126

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • ***
    - Alfist
Re: Motormanagement lampje na snelle bocht
« Reactie #9 Gepost op: 7 juni 2021, 12:43:48 »
Citaat van: gbinsb op  7 juni 2021, 10:33:26
Citaat van: gbinsb op  7 juni 2021, 10:33:26
Ik las het bericht van Squadra, bijzonder dat dit met zo’n moderne auto nog kan gebeuren..

Vwb. Launch, ik zet de giulia meestal dan op de parking brake. Hierna vol gas en hij reageerd ook erg snel.
Volgens hun is het niet alleen bij alfa maar bij de bmw ook..

Betr de launch, probeer maar de voet op de rem + gas geven tot 1500rpm methode.. :D
(Wel in D en niet in P he) En report back hoe groot je glimlach is daarna :)
Ik heb hiermee zo'n snelle launch dat zelf sneller is dan veel en veel sterkere auto's.
Oke, na ongeveer 200 meters komt de AMG's toch wel terug na de shock van de start.
Maar de truc is om net daarvoor de gas los te laten en doet alsof je niet meer aan het proberen bent! Take that win! haha
(Overigens moet je denk ik niet te vaak doen, weet niet hoe slecht dit is voor je remmen/ gearbox)
Giulia 2.0T A/T, Bianco Alfa, Red Veloce Interior, Squadra Massimo