!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

lampie
2

  • Type Alfa: gulia
  • *
    - Startende Alfist
motorstoring
« Gepost op: 17 augustus 2021, 21:11:15 »
Hi ik heb heel af en toe en dus ook geen peil op te trekken problemen als ik de gulia net heb gestart dat het motorstoringslampje gaat branden en de auto ook stottert (ik denk op 3 cilinder draait)
het gaat ook altijd weer vanzelf over of door de auto een paar keer uit te zetten en op nieuw te starten of door even door te rijden.
ik ben er ooit mee naar de dealer geweest en die heeft een update gedraaid. na een paar maanden gebeurde het toen weer hij kon toen niets vinden en heeft toen maar de bougies vervangen. Maar laatst kwam het weer een paar keer voor. Omdat het zo sporadisch voorkomt kan ik er ook niet mee naar de dealer om het ze zelf te laten zien, tegen de tijd dat ik bij ze ben is het weer over.  heeft iemand een idee wat het kan zijn?
*

Rohit
302

  • Type Alfa: Giulia 2.2
  • ****
    - Senior Alfist
Re: motorstoring
« Reactie #1 Gepost op: 17 augustus 2021, 22:25:47 »
De auto daar een paar dagen laten staan..
156 1.6 TS  120 PK
159 1.9 JTDm Squadra Massimo 160 PK
Giulia 2.2 JTDm Squadra Massimo 242 PK! 😍
*

lampie
2

  • Type Alfa: gulia
  • *
    - Startende Alfist
Re: motorstoring
« Reactie #2 Gepost op: 18 augustus 2021, 10:30:56 »
was het maar zo simpel het gebeurt maar heel af en toe. het is nu ruim 4 maanden niet voorgekomen en vorige week 2 dagen achter elkaar en sindsdien nu ook niet meer
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: motorstoring
« Reactie #3 Gepost op: 18 augustus 2021, 10:46:55 »
een optie is zelf een OBD scanner aanschaffen, en kijken welke meldingen je krijgt als het optreed.....
voorbeeld:
https://www.amazon.nl/Autel-AP200-Bluetooth-Volledige-Diagnoses/dp/B07QCT1PC5/ref=pd_lpo_3?pd_rd_i=B07QCT1PC5&psc=1
https://www.amazon.nl/Autel-AP200-Bluetooth-Volledige-Diagnoses/dp/B07QCT1PC5/ref=pd_lpo_3?pd_rd_i=B07QCT1PC5&psc=1
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

PascalV
330

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 First Edi
  • ****
    - Senior Alfist
Re: motorstoring
« Reactie #4 Gepost op: 18 augustus 2021, 14:57:37 »
Lijkt op iets wat ik ook heb gehad.

Met name met kouder weer op 3 poten starten en dan beroerd lopen van 10 tot zelfs 60+ sec.
Auto staat te schudden, je kan ook niet weg rijden want dat gaat met horten en stoten.
Stinkt flink naar benzine uit de uitlaat.

Na zijn koudeloop ging die van mij dan weer normaal lopen.
Dit was ook meteen het probleem dat de boordcomputer er niets van registreerde, want tijdens koudeloop slaat deze misfires niet op!
Bij jou gaat hij dus wel branden.

Bij mij is het eindelijk na tig keer onderzoek ook bij de dealer gereproduceerd net voordat de garantie af liep.
Ze moeten tijdens de koude start hem uitlezen, dan kan je de misfires wel zien.

Eerst zullen ze gaan flushen en alle modules updaten.
Bij mijn Giulia MY18 is bij ca. 70k km de multiair module onder garantie vervangen, toen was het opgelost.
Maar dit was al sinds 40k km een probleem dat steeds vaker en vaker begon op te treden.
Na de 60k km flush was het minder en kon ook gerust 4 weken niet voorkomen en dan meerdere keren per dag.
Auto chronologie: Porsche 924 -> Alfa Romeo 147 -> Alfa Romeo GT -> BMW325i E90 -> Alfa Romeo MiTo -> Alfa Romeo Giulia 2.0T -> Stelvio First Edition
*

HanStelvio
1

  • Type Alfa: Alfa Romeo Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: motorstoring
« Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2023, 17:42:31 »
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Alfa Romeo Stelvio 2.0 TAWD Super uit 2018. Is er nog een update beschikbaar hoe dit verholpen kan worden?
*

NightRider
15

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA Turbo
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: motorstoring
« Reactie #6 Gepost op: 16 april 2023, 19:43:04 »
Ik heb mijn Stelvio nu een jaar en heb dit euvel die jullie beschrijven nu vandaag voor de 3x gehad. Inderdaad bij een koude start als de auto een nacht net boven het vriespunt heeft doorgebracht. Na de noodloop (3 cilinders, horten en stoten) is alles weer ok.

Ik begrijp nu dat de foutmeldingen niet worden opgeslagen. Dat maakt het wel lastig om het echte probleem op te lossen. Ik kijk het nog heel even aan, maar doe wel een bougiewissel (stond al ingepland), en mocht het nog een keer terugkomen dan laat ik het volledig nakijken bij Wim Prins. De firmware heb ik laatst volledig laten updaten.