!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

MvR
5

  • Type Alfa: Giulia 2.2d - Savali
  • *
    - Startende Alfist
Olietemperatuur weergeven
« Gepost op: 15 april 2022, 13:54:33 »
Is het mogelijk om ergens de olietemperatuur weer te geven op een scherm?

In mijn VW Caddy is dit nl een standaard parameter op mn display tussen de tellers en zo weet ik altijd wat die temp is.

Nu heb ik bij de Guilia in het menu gezocht, maar ik kan alleen trip B toevoegen, maar verder niets.
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Olietemperatuur weergeven
« Reactie #1 Gepost op: 15 april 2022, 14:21:29 »
Is het mogelijk om ergens de olietemperatuur weer te geven op een scherm?

In mijn VW Caddy is dit nl een standaard parameter op mn display tussen de tellers en zo weet ik altijd wat die temp is.

Nu heb ik bij de Guilia in het menu gezocht, maar ik kan alleen trip B toevoegen, maar verder niets.

De standaard temperatuurmeter op het dashboard geeft olietemperatuur aan ...... ;)
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

MvR
5

  • Type Alfa: Giulia 2.2d - Savali
  • *
    - Startende Alfist
Re: Olietemperatuur weergeven
« Reactie #2 Gepost op: 15 april 2022, 14:41:58 »
Is dat niet de watertemperatuur?
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Olietemperatuur weergeven
« Reactie #3 Gepost op: 15 april 2022, 15:19:56 »
Is dat niet de watertemperatuur?

Nee, bij de giulia (en stelvio) is dat olie temperatuur

eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

dmakily
62

  • Type Alfa: giulia 2.0 T luxury360pk
  • **
    - Junior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Olietemperatuur weergeven
« Reactie #4 Gepost op: 16 april 2022, 22:49:00 »
Ik heb de performance logger van Squadra. Daar kan je zien wat zowel de olie als de koelvloeistof temperatuur is. Wanneer er 3 streepjes verschijnen op het dashboard links bij de temperatuurmeter geeft de logger aan dat de koelvloeistof tussen de 60 en 80 C graden zit. De olie temperatuur is bij mij bijvoorbeeld in de winter dan nog maar 10 C graden.
Ik heb ook gedacht dat het de olietemperatuur weergeeft, maar sinds ik dus de perfomance logger heb moet dit volgens mij dus de temperatuur van de koelvloeistof zijn
Alfa 156 GTA sportwagon, alfa 159 1.9 jtdm 16v squadra 185pk, Alfa 156 2.4 20v squadra 210pk,
Alfa 156 1.9 8v squadra 150 pk, Alfa 146 1.6, Deawoo Espero
*

DanaBanana
759

  • *****
    - Super Alfist
Re: Olietemperatuur weergeven
« Reactie #5 Gepost op: 16 april 2022, 23:03:35 »
Interessante kwestie.

Uit het instructieboekje: "De digitale balkindicator geeft de temperatuur aan van de motorolie, de aanwijzing begint zodra de vloeistoftemperatuur circa 50°C is.
Bij normaal gebruik zal de digitale wijzer ongeveer in het midden van de schaal dienen te staan, afhankelijk van de bedrijfsomstandigheden kan dit afwijken.
De waarschuwingslampjes gaan aan om de buitensporige toename van de motorolietemperatuur te signaleren. Zet in dit geval de motor onmiddellijk af en neem contact op met het Alfa Romeo Servicenetwerk."

Ook het icoontje erboven (kannetje met druppeltje) staat volgens mij doorgaans voor "olie". Van eerdere Alfa's herinner ik me dat bij de meter van de watertemperatuur expliciet "Acqua" stond i.p.v. een icoontje.

Zou wel erg slordig zijn als dit in de officiële documentatie verkeerd staat. Maar ja, het blijven Italianen, dus uitsluiten kan je het niet.
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Olietemperatuur weergeven
« Reactie #6 Gepost op: 17 april 2022, 09:35:11 »
Het is gewoon olietemperatuur .....   :rolleyes:

Ook overal op internet te vinden ;)
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

DanaBanana
759

  • *****
    - Super Alfist
Re: Olietemperatuur weergeven
« Reactie #7 Gepost op: 17 april 2022, 10:35:03 »
Het is gewoon olietemperatuur .....   :rolleyes:

Ook overal op internet te vinden ;)

Ja, daar ga ook ik vanuit. Maar dat zou dan dus een foutje in die Squadra performance logger betekenen...
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Olietemperatuur weergeven
« Reactie #8 Gepost op: 17 april 2022, 13:07:58 »
....
Ja, daar ga ook ik vanuit. Maar dat zou dan dus een foutje in die Squadra performance logger betekenen...

Ook dat is niet onmogelijk ;)
Je kunt ook mbv OBD scanner, zoals MES, eea uitlezen.
Uit het gedrag van de meter kan je ook afleiden dat het olie temp is, aangezien olietemperatuur (veel) langzamer op temp komt als water temp

In het begin is er ook nog een software update geweest (motor ECU) om vermoedelijk de kalibratie van de meter aan te passen, waardoor hij iets lager aangaf bij werktemperatuur.....
Is altijd beetje onduidelijk gebleven of nu de kalibratie van de meter wat aangepast is, ofdat daadwerkelijk de motor werktemperatuur wat aangepast is 
In elk geval gaf hij voor de aanpassing wat boven het midden aan bij werktemperatuur, na de software update iets onder het midden....
Kon je gelijk zien of je de update al gehad had :)

eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Paul van der M
17

  • Type Alfa: Stelvio 2017 280pk
  • *
    - Startende Alfist
    • julias kookstudio
Re: Olietemperatuur weergeven
« Reactie #9 Gepost op: 5 mei 2022, 12:03:51 »
Mijn dealer chef werkplaats zegt dat het echt de olietemparatuur is.
Daarom staat er ook een oliekannetje icoon bovenin.
*

MvR
5

  • Type Alfa: Giulia 2.2d - Savali
  • *
    - Startende Alfist
Re: Olietemperatuur weergeven
« Reactie #10 Gepost op: 6 mei 2022, 17:48:20 »
Nou, al met al nog een interessant onderwerp. Bedankt voor de informatie.

Als je het eenmaal weet is het logisch, er staat idd een oliekan.
*

JimBo
3

  • Type Alfa: GTV 916 & Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
  • GTV 916 V6 3.0 24v Edizione Sportiva & Stelvio 2.0
Re: Olietemperatuur weergeven
« Reactie #11 Gepost op: 21 juni 2022, 10:33:19 »
Heel goed dat olietemp op het dashboard staat, veel belangrijker dan koelvloeistof wat gebruikelijk is. Maar kun je ergens ook nog de koelvloeistof temp zien?
Gr, Jimme

GTV 916 V6 3.0 24v Edizione Sportiva (2001)
Stelvio 2.0 First Edition (2017)

Historie
164 2.0
145 1.4 Junior
146 1.4 Junior
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Olietemperatuur weergeven
« Reactie #12 Gepost op: 21 juni 2022, 12:40:38 »
Heel goed dat olietemp op het dashboard staat, veel belangrijker dan koelvloeistof wat gebruikelijk is. Maar kun je ergens ook nog de koelvloeistof temp zien?

Nee, niet standaard. Alleen (mbv een scanner) via OBD poort, of bijv. mbv performance scanner van Squadra via OBD
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA