!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

streetscreamer
225

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Quadrifoglificatie van de 2.0t uitlaat
« Gepost op: 19 februari 2020, 23:09:23 »
Zoals al aangegeven in het topic "Ragazon" zal ik hier verder gaan met het delen van mn knutseldriften. Ik zag dat een amerikaan de Veloce stijl achterbumper ontdeed van de rooster-achtige platen rondom de sierpijpjes. De ruimte die dan open is, heeft de look van de Quadrifoglio. Natuurlijk horen er dan zowel links als rechts twee eindtips te zitten. Ik wil proberen het zoveel mogelijk op de Q pijpjes laten lijken. Ik vond op forums al info dat de buitendiameter per pijp 3,5 inch is.  Dat is ongeveer 89mm.
Op ebay een setje nette, dubbelwandige rvs eindtips gevonden, die aan mijn wensen voldoen. Ze zijn een beetje schuin gesneden.





Als de buitenste pijpjes lager komen te staan dan de binnenste, zal het afgeschuinde ook meedraaien. Daar moet verandering in komen. Dan zit er niets anders op dan de zaag erin zetten. Dat was een leuk klusje voor vanavond.



Ook steken de binnenste pijpjes wat verder uit. Dus gelijk maar rvs ringen gezaagd van 2 en 3 centimeter. Later onder de auto maar eens kijken wat het mooist lijkt.



That's it for today..... nu maar eerst een korte vakantie houden. Hopelijk is ook binnenkort de cutout valve binnen, dan kan alles in 1 keer gelast worden. En als de boel dan toch open ligt, zal ik ook maar direct de trekhaak eronder zetten.  Ciao!
2 + 3 + 3 + 4 + 4 + 4 + 8 = 28 cilinders driving fun now
previous Alfa's: Alfasud Super 1.3, Alfetta Lusso 2.0, 159SW jtdm 8v
*

Robbros
78

  • Type Alfa: Giulia 2.2jtdm
  • **
    - Junior Alfist
  • startende forum alfist met 25 jaar alfa ervaring
Re: Quadrifoglificatie van de 2.0t uitlaat
« Reactie #1 Gepost op: 27 februari 2020, 08:52:12 »
Mooi stuk huisvlijt laat je hier zien. Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Greetz,Rob
33,146,145,156,159,gt,giulietta,giulia
*

streetscreamer
225

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Quadrifoglificatie van de 2.0t uitlaat
« Reactie #2 Gepost op: 1 maart 2020, 00:17:03 »
helaas de cutout valve niet binnen.... wel doorgegaan.
De in stukjes gezaagde eindtips zijn na veelvuldig meten met een "laspikkie" in elkaar gezet.


open source image hosting

De uitsparingen in de diffuser van de achterbumper zijn ontdaan van de bevestigingslippen en daardoor strak gemaakt. Een luchtzaagje en dremel doen wonderen!



Dan toch wel het allerlastigste: het versnijden van de originele uitlaatpijpen en de nieuwe eindtips eraan lassen. Ja, rvs lassen is irritant gedoe, maar in dit geval peanuts in vergelijk met het meetwerk: hoeken, parallellen, dieptes etc... alles moet kloppen. Driemaal checken en dan pas lassen. Na het afhangen van de uitlaat (het is niet onder de auto gelast) bleken de achterste ophangingen nog wat afgeslepen moeten worden om voldoende speling te kirjgen. Anders rij je over een hobbel en raakt de uitlaat de carrosserie... dat soort bijverschijnselen zijn niet de bedoeling.

Uiteindelijk resulteert het in de volgende look:



Een zeer oude italiaan zou zeggen: "contentus sum!
Een jongere hollander zou zeggen: "en dat voor minder dan 100 euro!"

O ja, ook nog een trekhaak met afneembare kogel gemonteerd. Je ziet op de laatste foto al bijna niet de uitsparing in de diffuser, maar met het uitgezaagde restant heb ik een deksel gemaakt die echt vrijwel onzichtbaar is. Daarover meer in een ander draadje.
2 + 3 + 3 + 4 + 4 + 4 + 8 = 28 cilinders driving fun now
previous Alfa's: Alfasud Super 1.3, Alfetta Lusso 2.0, 159SW jtdm 8v
*

Alfa 147 Ti
1.574

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: Quadrifoglificatie van de 2.0t uitlaat
« Reactie #3 Gepost op: 1 maart 2020, 09:15:11 »
Prachtig werk verricht.👍
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

dmakily
63

  • Type Alfa: giulia 2.0 T luxury360pk
  • **
    - Junior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Quadrifoglificatie van de 2.0t uitlaat
« Reactie #4 Gepost op: 1 maart 2020, 14:27:14 »
Vakman!!!!!
erg mooi
Alfa 156 GTA sportwagon, alfa 159 1.9 jtdm 16v squadra 185pk, Alfa 156 2.4 20v squadra 210pk,
Alfa 156 1.9 8v squadra 150 pk, Alfa 146 1.6, Deawoo Espero
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Quadrifoglificatie van de 2.0t uitlaat
« Reactie #5 Gepost op: 1 maart 2020, 22:20:57 »
Fantastisch hier hou ik van.

Knap werk en nog mooier zelf gemaakt
*

streetscreamer
225

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Quadrifoglificatie van de 2.0t uitlaat
« Reactie #6 Gepost op: 9 maart 2020, 22:25:11 »
De pretklep is binnen! Mooie kwaliteit. Dat wordt weer lassen komend weekend......

2 + 3 + 3 + 4 + 4 + 4 + 8 = 28 cilinders driving fun now
previous Alfa's: Alfasud Super 1.3, Alfetta Lusso 2.0, 159SW jtdm 8v
*

Alfa 147 Ti
1.574

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: Quadrifoglificatie van de 2.0t uitlaat
« Reactie #7 Gepost op: 9 maart 2020, 22:31:38 »
Hoe ga je die aansluiten, ik heb deze ook op eBay gezien.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

streetscreamer
225

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Quadrifoglificatie van de 2.0t uitlaat
« Reactie #8 Gepost op: 9 maart 2020, 22:39:35 »
Citaat van: Alfa 147 Ti op  9 maart 2020, 22:31:38
Citaat van: Alfa 147 Ti op  9 maart 2020, 22:31:38
Hoe ga je die aansluiten, ik heb deze ook op eBay gezien.

De beschermplaat onder de demper door heeft vrij veel ruimte aan de voorzijde. Het is mn idee om van de pijp, die de einddemper ingaat, vlak voor de demper een aftakking naar de linker zijde te maken. Naast de demper is voldoende ruimte om de klep discreet weg te werken en voorst de pijp weer aan te sluiten op de linker eindpijp.  Laten we hopen dat mn ogen mij kwa maatvoering niet teveel bedrogen hebben....
2 + 3 + 3 + 4 + 4 + 4 + 8 = 28 cilinders driving fun now
previous Alfa's: Alfasud Super 1.3, Alfetta Lusso 2.0, 159SW jtdm 8v
*

streetscreamer
225

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Quadrifoglificatie van de 2.0t uitlaat
« Reactie #9 Gepost op: 15 maart 2020, 17:04:13 »
Dit weekend thuisisolatie.... in de garage en ervoor. Aan de bak met slijptol, dremel, lintzaag en lasapparaat.
De ruimte waarin de demper zit heeft voldoende ruimte voor een extra buisje:


Woest bakken en braden geeft de klep een goede ple. Ik wilde de as van de klep allesbehalve vertikaal, aangezien dan het onderste draaipunt wel erg veel vocht over zich heen krijgt. Stukje bedrijfszekerheid inbouwen, zeg maar...


Vanaf de zijkant ziet het er zo uit:


Met de verfstripper wel even de kunststof afschermplaat een klein beetje vervormd om wat ruimte te maken. Van de buitenkant is daar niets van te zien.

url nl

En hoe het klinkt:

https://youtu.be/WlHWVhZGeuw

Tijdens het rijden heb ik het verder niet kunnen filmen. In het interieur verneem je vrij weinig, je moet echt met raam open rijden wil je verschil horen. Het geluid is gewoon wat meer donkerbruin. Geen gedreun, schel zijn of te luid. Gwoon wat sportiever. Ja, 't mag wel zo....

De voeding wil ik niet via de sigarettenaansteker, maar op een deugdelijke manier. Nou keek ik even in de Owners Manual en checkte de zekeringen die in de kofferbak zitten. Daar zitten een stel tussen, waar je toch echt van verwacht dat ze een geschakelde plus zijn. Die heb ik nodig. Ik heb hem erbij geprikt waar de USB mee gevoed wordt. Echter blijft daar spanning op staan na afsluiten van de auto. Niet wenselijk, dus weer ff de zekering eruit getrokken. Als iemand mij een tip kan geven, graag!
2 + 3 + 3 + 4 + 4 + 4 + 8 = 28 cilinders driving fun now
previous Alfa's: Alfasud Super 1.3, Alfetta Lusso 2.0, 159SW jtdm 8v
*

Alfa 147 Ti
1.574

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: Quadrifoglificatie van de 2.0t uitlaat
« Reactie #10 Gepost op: 15 maart 2020, 17:09:21 »
Prachtig en het klinkt ook nog eens goed.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Quadrifoglificatie van de 2.0t uitlaat
« Reactie #11 Gepost op: 16 maart 2020, 23:44:12 »
Je kan dat voeding punt wel gebruiken icm een relais.

Als je dan even een punt vind waar je wel een geschakelde plus hebt dan gebruik je dat als voeding voor het relais.
*

Milan.M
1.879

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Quadrifoglificatie van de 2.0t uitlaat
« Reactie #12 Gepost op: 17 maart 2020, 09:14:52 »
Gaaf werk!
Mooi gedaan en klinkt nog eens goed ook!

@SpecialVeloce dan is dat relais wat overbodig toch, kun je beter vanaf dat geschakelde punt een draad trekken naar de klep 😋
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

streetscreamer
225

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Quadrifoglificatie van de 2.0t uitlaat
« Reactie #13 Gepost op: 17 maart 2020, 12:40:14 »
Gaaf werk!
Mooi gedaan en klinkt nog eens goed ook!

@SpecialVeloce dan is dat relais wat overbodig toch, kun je beter vanaf dat geschakelde punt een draad trekken naar de klep 😋


eens... het systeem vraagt niet veel stroom, meegeleverde zekering is 7,5 amp. Maar het gaat er dus om een echte klassieke +15 (plus na contact) te vinden achterin de auto. Bij de fusebox voorin bij de voeten van de passagier is het makkelijk: twee rijen zekeringen... bovenste is +15, onderste is +30.
2 + 3 + 3 + 4 + 4 + 4 + 8 = 28 cilinders driving fun now
previous Alfa's: Alfasud Super 1.3, Alfetta Lusso 2.0, 159SW jtdm 8v
*

Paul
1.848

  • ******
    Presidente - Super Alfist
Re: Quadrifoglificatie van de 2.0t uitlaat
« Reactie #14 Gepost op: 17 maart 2020, 14:50:54 »
Super gaaf!
Mijn grote Alfa-liefde Giulietta Quadrifoglio; 285pk, Etna Black, Giulia Veloce wielen, Carbon delen, verlaagd, Ulter uitlaatsysteem met klep, rode intercooler, alcantara dashboard en meer lees je hier.