Club Alfa Romeo
Alfa Romeo Types => De Giulia / Stelvio Club => Technisch => Topic gestart door: jwq op 26 juli 2019, 10:20:40
-
Paar mensen op USA forum hebben ontdekt dat je door het toevoegen van een quad DNAR knop, en het veranderen van 1 byte, Race mode kan toevoegen op de standaard giulia modellen.... Voor de ondernemende mensen ;)
https://www.giuliaforums.com/threads/race-mode-on-non-qv.45857/ (https://www.giuliaforums.com/threads/race-mode-on-non-qv.45857/)
<snip>
I have a Giulia Veloce Q4 2.0 280PS produced on March 2018. I bought the DNA-Race stud, cost 100€ in Austria, partnumber is: 156 129 321.
I changed the Byte 88 from AC to CC, proxy alignment, recalibrated the ABS Module and now i have the RACE Mode. The transmission in racemode is even faster, the throttle also. ESC is OFF and i am able to do donuts ;)
Only the shift indicator does not work. i think it is because the 2.0 does not rev as high as the Quadrifoglio.
<snip>
-
Squadra Tuning levert deze service ook. Zie het bericht op hun FB-pagina een paar weken geleden.
-
Squadra Tuning levert deze service ook. Zie het bericht op hun FB-pagina een paar weken geleden.
klopt, maar kan dus ook gewoon zelf, met MES (en SGW bypass als je nieuwere auto hebt.)
-
Paar mensen op USA forum hebben ontdekt dat je door het toevoegen van een quad DNAR knop, en het veranderen van 1 byte, Race mode kan toevoegen op de standaard giulia modellen.... Voor de ondernemende mensen ;)
https://www.giuliaforums.com/threads/race-mode-on-non-qv.45857/ (https://www.giuliaforums.com/threads/race-mode-on-non-qv.45857/)
<snip>
I have a Giulia Veloce Q4 2.0 280PS produced on March 2018.
<snip>
Erg gave upgrade, ook goed gespot. Ga je dit zelf testen? mvrg, Erik
-
Erg gave upgrade, ook goed gespot. Ga je dit zelf testen? mvrg, Erik
Zit er nog over te denken.... Heb vroeg model giulia, dus geen last van SGW moduul, en zag dat quad DNA knop zo rond de 70 euro kost.....
-
Toch leuk om dit in te bouwen.
-
Ik ga dit binnenkort even testen/proberen. De RDNA is al reeds besteld .
-
Lekker bezig !
Lijkt mij idd wel goed om even op een aantal verschillende auto`s te testen.. Zal niet allemaal even makkelijk zijn en we zullen misschien elkaars software en hardware kennis nog moeten aanspreken.
Maar, niet durven hopen dat het zo een simpele upgrade zou kunnen zijn, had echt verwacht dat ze dit wel ergens zouden proberen te voorkomen door de software anders te schijven, of door de hardware wat lastiger vervangbaar te maken.
-
...
Maar, niet durven hopen dat het zo een simpele upgrade zou kunnen zijn, had echt verwacht dat ze dit wel ergens zouden proberen te voorkomen door de software anders te schijven, of door de hardware wat lastiger vervangbaar te maken.
Net zoiets als adaptive cruise control, ook redelijk simpel toe te voegen mits de hardware aanwezig is (camera, radar)
Aan de andere kant, iets als android auto/apple carplay is dan weer bijna onmogelijk zelf toe te voegen ..... ;)
-
Benieuwd! Als de ervaringen die hier gedeeld worden goed zijn, iets om zelf ook te overwegen. Het is dan wel geen functie voor dagelijks gebruik, maar altijd fijn als je de mogelijkheid hebt het volledige potentieel van de auto te 'unlocken'. 70 euro voor de quad DNA knop valt wel mee.
-
Inmiddels is het mij gelukt de race stand zelf te programmeren.
Het toevoegen van schakelflippers/adaptieve cruisecontrol e.d is gewoon mogelijk
-
Gaaf! :)
Mocht je nog weten hoe je het allemaal stap voor stap hebt gedaan dan is het misschien interessant om er een stappenplan voor te schrijven?
-
Inmiddels is het mij gelukt de race stand zelf te programmeren.
Het toevoegen van schakelflippers/adaptieve cruisecontrol e.d is gewoon mogelijk
Netjes Terence!
-
vindt dit zeker interessant met het idee dat mijn Giulietta op een dag (hopelijk) vervangen wordt door een Giulia. die R stand met o.a. ESC uit is toch een stukje extra beleving, de giulietta kan dit niet en vindt het wel een gemis om dan toch even een keer lekker te gummen.
-
vindt dit zeker interessant met het idee dat mijn Giulietta op een dag (hopelijk) vervangen wordt door een Giulia. die R stand met o.a. ESC uit is toch een stukje extra beleving, de giulietta kan dit niet en vindt het wel een gemis om dan toch even een keer lekker te gummen.
Laat je giulietta starten met start kabels en een lege accu. Eens wat je dan kunt ;)
Maar het is en blijft een FWD.
-
Vandaag nog even bij squadra geweest.
Helaas zitten er nog wat haken en ogen aan het systeem omprogrammeren na race stand .
Met name in de motorcomputer en actieve vering .
Door dat ik ook nog wat andere wijzigingen had gedaan hebben samen wat meer inspiratie opgedaan .
Kort door de bocht : race stand is eigenlijk puur voor de Qv's ontwikkeld en de andere types weten niet om te gaan met bepaalde functies van de dna+race functie .
Inmiddels heeft Stephan de belangrijkste bugs al getackeld wat meer is dan simpel wat cijfers veranderen van wat er op het web van te vinden is .
Om die reden ga ik ook geen uitleg geven hoe het zelf te programmeren is omdat dit letterlijk voor bepaalde uitvoeringen onveilige situaties kan veroorzaken , en bij gechipte uitvoeringen er vermogensvermindering plaats vind .
De giulia's en stelvio's die squadra al heeft gedaan zijn al wel goed gebeurd , dus geen zorgen voor de degene die daar al langs zijn geweest .
Kortom wil je een echte goedwerkende race stand , ga gewoon na squadra.
-
Jammer.
Het ging misschien ook-al iets te makkelijk.
Ik zit zelf al meteen na te denken, om bijvoorbeeld de functionaliteit van de D stand, dan door te kopiëren naar de R stand maar wel een aantal parameters te veranderen; bijvoorbeeld de tractie controle.
Maar, als je die richting opgaat; dan vergt het veel verdieping en kennis; en foutkans; waardoor het imo toch meer iets is voor de specialist; als Stefan.
dank voor het delen Tvg !
-
Ah oke, jammer maar wel begrijpelijk.
Dit soort aanpassingen moet je laten uitvoeren door mensen die er dagelijks mee bezig zijn.
Squadra lijkt me daarvoor een geschikte oplossing.
Wel bedankt voor de moeite en energie!
-
vindt dit zeker interessant met het idee dat mijn Giulietta op een dag (hopelijk) vervangen wordt door een Giulia. die R stand met o.a. ESC uit is toch een stukje extra beleving, de giulietta kan dit niet en vindt het wel een gemis om dan toch even een keer lekker te gummen.
Laat je giulietta starten met start kabels en een lege accu. Eens wat je dan kunt ;)
Maar het is en blijft een FWD.
dan werkt er niks meer denk ik.
Het mooie aan de R stand in de giulia is dat je dan wel abs enz hebt, weet bij de giulietta ook dat met het verwijderen van een bepaalde zekering alles vervalt en daardoor dus ook de ESC.
Wat betreft de FWD ben ik het met je eens maar het blijft leuk om ergens een 11 neer te zetten(https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f608.png)
-
vindt dit zeker interessant met het idee dat mijn Giulietta op een dag (hopelijk) vervangen wordt door een Giulia. die R stand met o.a. ESC uit is toch een stukje extra beleving, de giulietta kan dit niet en vindt het wel een gemis om dan toch even een keer lekker te gummen.
Laat je giulietta starten met start kabels en een lege accu. Eens wat je dan kunt ;)
Maar het is en blijft een FWD.
dan werkt er niks meer denk ik.
Het mooie aan de R stand in de giulia is dat je dan wel abs enz hebt, weet bij de giulietta ook dat met het verwijderen van een bepaalde zekering alles vervalt en daardoor dus ook de ESC.
Wat betreft de FWD ben ik het met je eens maar het blijft leuk om ergens een 11 neer te zetten(https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f608.png)
Ik had het toen ik thuis kwam van vakantie. Ouders hadden mij opgehaald en even gestart met de kabels.
Dus ik moest natuurlijk meteen rijden, maar het regende heel hard.
Ik ging even uitproberen hoe het een viaduct op ging met de regen, nou je raad het al. Hele bocht geen tractie XD
-
...
Net zoiets als adaptive cruise control, ook redelijk simpel toe te voegen mits de hardware aanwezig is (camera, radar)
Aan de andere kant, iets als android auto/apple carplay is dan weer bijna onmogelijk zelf toe te voegen ..... ;)
Super interessant! Hoe kan ik dit (laten) doen?
-
Zie voor laatste ontwikkelingen :
https://www.squadra-tuning.nl/obd-tools/race-mode/?fbclid=IwAR09nEZzz5xIjH8MWibLt-JC8-8DIid4DMAMgW7aeJ3P5dwoc_gTUWJhK-8 (https://www.squadra-tuning.nl/obd-tools/race-mode/?fbclid=IwAR09nEZzz5xIjH8MWibLt-JC8-8DIid4DMAMgW7aeJ3P5dwoc_gTUWJhK-8)
-
Heb de Guila 2.0T inmiddels al ongeveer een jaartje voorzien van de squadra massimo tuning en ben hier uitermate tevreden mee.
Toen niet gekozen voor de Race Mode maar nu toch wel nieuwsgierig. Het e.e.a. wordt wel duidelijk op de site van squadra maar blijft een beetje technisch verhaal. Kan iemand mij concreet aangeven wat het voor meerwaarde heeft ten opzichte van de tuning zonder Race mode?
-
@Theo (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=1973) simpel gezegd worden de hulp systemen zoals ESC en Forward Collision Control uitgeschakeld en wordt (bij Veloce modellen met Q4) het volledige vermogen op de achterwielen losgelaten.
De Super heeft al achterwiel aandrijving, dus naast de uitschakeling van ESC voegt het voor die modellen niet veel meer toe dan dat.
-
Kan iemand mij concreet aangeven wat het voor meerwaarde heeft ten opzichte van de tuning zonder Race mode?
In principe is de enige meerwaarde dat je niet gehinderd door het betuttelende ESP systeem in de weg wordt gezeten, wanneer je eens dwars een bocht door wil. :) ;D
Ik twijfel er ook over, maar de "minderwaarde" is dat op straat zulke acties vervelend kunnen aflopen. Jammer genoeg heeft Alfa (of Squadra) geen tussenoplossing, dwz een mildere ESP ingreep, dus iets wat nog een sliphoek toestaat. BMW heeft bijvoorbeeld een sport+ stand waarin je enigszins dwars een bocht om kan gaan, maar nog steeds een ESP vangnet hebt wanneer het echt uit de hand dreigt te gaan.
-
Voor mij is het duidelijk zo, dank voor jullie reacties.
Hou het zo als het nu is, mag graag en flinke dot gas geven maar ben geen coureur dus ook maar niet een te grote broek aan trekken dan vind ik.
-
als je toch iets aanvullend wil en kan hebben in een performance obd dongle van sqaudra misschien iets
-
Het nadeel van racemode is dat er geen onderscheid meer is tussen de A, N en D stand.
Bij de Performance logger full heb je dat nadeel niet, en kun je ook de traction control uitschakelen en daarbij zelfs een launch control of burnout mode activeren. Enige kanttekening is dat bij het uitschakelen van de abs/asr er een aantal meldingen verschijnen, die even doorgescrold moeten worden. Daarna kun je “los” gaan.