!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

jwq
2.623

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Reactie gaspedaal Giulia Veloce 280pk
« Reactie #15 Gepost op: 2 september 2020, 09:47:43 »
Heeft wellicht ook te maken met "hill start assist"  :

HSA-SYSTEEM (Hill Start Assist)
(Ondersteuning bij wegrijden op een
helling)
Dit systeem is een integraal onderdeel
van het ESC-systeem en assisteert de
bestuurder bij het wegrijden op hellingen
in de volgende gevallen:
op een helling - als het voertuig auto
stilstaat op een weg met een
hellingsgraad van meer dan5%met
draaiende motor, ingetrapt rempedaal en
de versnellingsbak in de vrijstand of met
ingeschakelde versnelling (andere dan
achteruit);
op een afdaling: als het voertuig
stilstaat op een weg met een
hellingspercentage van meer dan5%met
draaiende motor, ingetrapt rempedaal en
de versnellingsbak in de achteruit
geschakeld.
Tijdens het wegrijden houdt de
regeleenheid van het ESC-systeem de
wielen geremd, totdat het nodige
motorkoppel is bereikt om te kunnen
wegrijden, of in ieder geval maximaal
2 seconden, zodat de bestuurder de tijd
heeft om de rechtervoet van het
rempedaal naar het gaspedaal te
verplaatsen.
Als na twee seconden niet wordt
weggereden, wordt het systeem
automatisch uitgeschakeld en wordt de
remdruk geleidelijk gereduceerd. Tijdens
deze fase kan een typisch mechanisch
remgeluid gehoord worden, wat aangeeft
dat de auto zich begint te verplaatsen.
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Conquestador
51

  • Type Alfa: Giulia 2.0t
  • **
    - Junior Alfist
Re: Reactie gaspedaal Giulia Veloce 280pk
« Reactie #16 Gepost op: 2 september 2020, 10:01:46 »
Ik weet vrij zeker dat dat het niet is. Ik ga nog wel eens even stukje proefrijden om het echt goed uit te zoeken, maar het lijkt eerder vanuit de gaspedaalresponse te komen ( vanaf 0 dan, want als je aan het gassen bent hangt ie wel aan het gas), of toch vanuit de versnellingsbak, dat die net even te traag doorheeft dat ie aan de bak moet.
*

8Ball
659

  • Type Alfa: Alfa Romeo 159SW TBi Ti
  • *****
    - Super Alfist
Re: Reactie gaspedaal Giulia Veloce 280pk
« Reactie #17 Gepost op: 2 september 2020, 11:13:18 »
Wat gebeurt er als je enkel de rem loslaat, het gaspedaal nét intrapt en dan even wacht voor je dieper intrapt? Komt ie er dan iets mooier in? Het klinkt als een combinatie van wat fors aangrijpen van de bak en een gaspedaal dat -al dan niet bewust- iets zompig reageert op de eerste centimeters pedaalslag. Het blijf immers een elektronisch pedaal, en daarmee een soort "schakelaar". Een remap zou wellicht soelaas kunnen bieden, en een mailtje naar H&S of Squadra is gratis ;)
Alfa Romeo 159 TBi Ti Rosso Competizione

Oude liefdes:
AR MiTo QV 100/101 Rosso Alfa
AR 159SW 1750TBi Ti Bianco Ghiaccio
AR 159SW 1.9JTDm Nero

2-wielers:
Ducati S4R 996
*

Conquestador
51

  • Type Alfa: Giulia 2.0t
  • **
    - Junior Alfist
Re: Reactie gaspedaal Giulia Veloce 280pk
« Reactie #18 Gepost op: 2 september 2020, 11:28:25 »
De auto is reeds Squadra gechipt, dus dat zou goed moeten zijn.

Ik ga later vandaag wel eens een stukje rijden en diverse dingen proberen.

Het is ook niet zo dat het heel erg is, het is gewoon iets wat me een paar keer overkwam dat ik afremde voor een bocht tot bijna stilstand, weer weg wilde rijden, en het een stuk minder soepel ging dan verwacht. Zo erg dat ik ook echt commentaar kreeg van mijn vrouw dat ik niet soepel reed.

En ik weet dus niet of dit "normaal" is en ik dus gewoon moet wennen aan de auto, of dat het niet hoort. Ik heb even rondgelezen, en er is redelijk wat over te vinden op het amerikaanse giulia forum, maar nergens echt een duidelijk antwoord.
Uiteraard heb ik nog gewoon een half jaar garantie op de auto, alleen is dat wel 2 uur heen/2 uur terug rijden, voor iets waarvan ik niet eens weet of het zo hoort of niet.

Daarom hoopte ik ook dat de mensen die dit topic gestart hebben inmiddels meer weten.
*

Conquestador
51

  • Type Alfa: Giulia 2.0t
  • **
    - Junior Alfist
Re: Reactie gaspedaal Giulia Veloce 280pk
« Reactie #19 Gepost op: 2 september 2020, 17:59:01 »
Zojuist even een rondje wezen rijden over achteraf wegen, en een aantal dingen vielen me op:
- Als de motor nog koud is, is ie bokkiger dan wanneer ie warm is, dit wist ik al, maar als je er op let dan merk je dat toch wel duidelijk.
- Hoger in toeren hangt hij redelijk aan het gas, het is geen GTA die instant is, maar de tijd tussen gas bij geven en voelen dat de motor versnelt duurt misschien 100 a 200ms, prima mee te leven dus.
- Lager in toeren merk je iets meer turbolag, het is niet extreem, maar je merkt dat  het iets langer duurt voor hij op het gas reageert.
- Het probleem lijkt toch vanuit de bak te komen:
  - Afremmen tot boven de 20 a 30 en weer op het gas, en er is niks aan de hand.
  - Afremmen en dan alvast weer half gas geven in de bocht zorgt ervoor dat je meteen erna weer vol op het gas kan.
  - Afremmen tot onder die snelheid, en instant op het gas geeft problemen. Voorbeeld: Ik reed op een weggetje met 80km/u, er was een forse drempel dus ik rem af tot 20, geef weer gas en vervolgens merk je dat de bak echt even moet denken wat ie nu eens zal gaan doen.. dit duurt 1 a 2 tellen, dan schakelt ie, en ineens schiet je vooruit.
Je kan dus nagaan dat dit voor onverwachte problemen kan zorgen, aangezien het gas lastig te doseren is, en je harder vooruit kan schieten dan de bedoeling was.

Ben benieuwd hoe andere giulia's reageren in deze situatie: dus vanaf 80 remmen tot 10 (normaal, niet keihard ofzo), en dan meteen weer op het gas.
*

jwq
2.623

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Reactie gaspedaal Giulia Veloce 280pk
« Reactie #20 Gepost op: 2 september 2020, 18:34:19 »
Citaat van: Conquestador op  2 september 2020, 17:59:01
Citaat van: Conquestador op  2 september 2020, 17:59:01
......
Ben benieuwd hoe andere giulia's reageren in deze situatie: dus vanaf 80 remmen tot 10 (normaal, niet keihard ofzo), en dan meteen weer op het gas.

Zou dan wellicht ook nog wat te maken kunnen hebben met het zelflerend gedrag van de automaat.....
Hoewel dat denk ik meer effect heeft op het schakel gedrag
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Conquestador
51

  • Type Alfa: Giulia 2.0t
  • **
    - Junior Alfist
Re: Reactie gaspedaal Giulia Veloce 280pk
« Reactie #21 Gepost op: 2 september 2020, 20:02:52 »
Citaat van: jwq op  2 september 2020, 18:34:19
Citaat van: jwq op  2 september 2020, 18:34:19
Citaat van: Conquestador op  2 september 2020, 17:59:01
Citaat van: Conquestador op  2 september 2020, 17:59:01
......
Ben benieuwd hoe andere giulia's reageren in deze situatie: dus vanaf 80 remmen tot 10 (normaal, niet keihard ofzo), en dan meteen weer op het gas.

Zou dan wellicht ook nog wat te maken kunnen hebben met het zelflerend gedrag van de automaat.....
Hoewel dat denk ik meer effect heeft op het schakel gedrag

Klinkt zeer aannemelijk, maar als het zelflerend is dan zou het toch ook vanzelf beter koeten worden over een paar honderd km?

Anders maar langs de dealer, beetje jammer alleen om voor een reset 5 uur te gaan autorijden.. anders toch maar langs een dealer in de buurt en gewoon de rekening betalen.
*

bekkie
2.760

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Reactie gaspedaal Giulia Veloce 280pk
« Reactie #22 Gepost op: 2 september 2020, 20:11:46 »
Citaat van: Conquestador op  2 september 2020, 20:02:52
Citaat van: Conquestador op  2 september 2020, 20:02:52
Citaat van: jwq op  2 september 2020, 18:34:19
Citaat van: jwq op  2 september 2020, 18:34:19
Citaat van: Conquestador op  2 september 2020, 17:59:01
Citaat van: Conquestador op  2 september 2020, 17:59:01
......
Ben benieuwd hoe andere giulia's reageren in deze situatie: dus vanaf 80 remmen tot 10 (normaal, niet keihard ofzo), en dan meteen weer op het gas.

Zou dan wellicht ook nog wat te maken kunnen hebben met het zelflerend gedrag van de automaat.....
Hoewel dat denk ik meer effect heeft op het schakel gedrag

Klinkt zeer aannemelijk, maar als het zelflerend is dan zou het toch ook vanzelf beter koeten worden over een paar honderd km?

Anders maar langs de dealer, beetje jammer alleen om voor een reset 5 uur te gaan autorijden.. anders toch maar langs een dealer in de buurt en gewoon de rekening betalen.

Nee, bij een zelflerend systeem zou je na een paar maanden zeker een verbetering moeten hebben gevoeld, en ik begrijp dat je dit probleem al vanaf de aanschaf hebt.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

Conquestador
51

  • Type Alfa: Giulia 2.0t
  • **
    - Junior Alfist
Re: Reactie gaspedaal Giulia Veloce 280pk
« Reactie #23 Gepost op: 2 september 2020, 20:13:48 »
Ik heb de auto net 2 weken, sinds aanschaf 400km mee gereden..
*

MarioDelMonaco
39

  • Type Alfa: Giulia 2.0 & Spider 3.0
  • *
    - Startende Alfist
Re: Reactie gaspedaal Giulia Veloce 280pk
« Reactie #24 Gepost op: 3 september 2020, 14:00:17 »
Of het wel/niet normaal is weet ik niet. Maar ik ervaar het zelfde. Soms vertraging als hij in automaat staat. Maar niet als je manueel schakeld.
2 x 33 1.3, 155 1.7, 155 2.0, 166 v6, spider v6, Giulia 2.0
*

bekkie
2.760

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Reactie gaspedaal Giulia Veloce 280pk
« Reactie #25 Gepost op: 3 september 2020, 19:58:26 »
Citaat van: Conquestador op  2 september 2020, 20:13:48
Citaat van: Conquestador op  2 september 2020, 20:13:48
Ik heb de auto net 2 weken, sinds aanschaf 400km mee gereden..

Ok, dat verandert de zaak!
De gaspedaalrespons is afhankelijk van het rechter voetje van de bestuurder. Mijn Giulietta had ook een zeer trage gaspedaalrespons, maar dat werd met de maand beter. Nu reageert ie in N bijna net zo snel als in D.
Dus neem even de tijd, ik wil wedden dat het gaandeweg beter wordt.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

TTR6
7

  • Type Alfa: Alfetta 1.8 (1980)
  • *
    - Startende Alfist
Re: Reactie gaspedaal Giulia Veloce 280pk
« Reactie #26 Gepost op: 3 augustus 2021, 10:59:50 »
Wat laat (pas vandaag lid) maar zeer herkenbaar probleem, dit vertraagd reageren. Mijn Veloce is van 2017 en het lijkt erger te worden, kan mij niet herinneren dat íe dit in het begin ook deed. Ik heb het nog niet aan de dealer voorgelegd want eerlijk gezegd: tot nu toe op alle problemen gehoord: "nog nooit van andere klanten gehoord" ....
*

Conquestador
51

  • Type Alfa: Giulia 2.0t
  • **
    - Junior Alfist
Re: Reactie gaspedaal Giulia Veloce 280pk
« Reactie #27 Gepost op: 4 augustus 2021, 17:42:33 »
Citaat van: TTR6 op  3 augustus 2021, 10:59:50
Citaat van: TTR6 op  3 augustus 2021, 10:59:50
Wat laat (pas vandaag lid) maar zeer herkenbaar probleem, dit vertraagd reageren. Mijn Veloce is van 2017 en het lijkt erger te worden, kan mij niet herinneren dat íe dit in het begin ook deed. Ik heb het nog niet aan de dealer voorgelegd want eerlijk gezegd: tot nu toe op alle problemen gehoord: "nog nooit van andere klanten gehoord" ....
Ik heb gemerkt dat het heel erg afhankelijk is van de laatste ritjes, het "adaptieve deel" zeg maar.
Ik heb dagen dat ie langer twijfelt dan de gemiddelde vrouw in een kledingwinkel, en soms is ie gewoon spot-on.

Wim Prins heeft me verteld dat dit juist een veelgehoorde klacht is, maar dat er simpelweg niks aan te doen valt. Ik anticipeer er nu gewoon op: Stevig remmen, gas geven, gebeurd er niks? Dan juist gas minderen om te voorkomen dat je gelanceerd wordt wanneer ze eindelijk eens verzonnen heeft wat ze gaat doen.
*

Forevereverlasting
105

  • Type Alfa: Stelvio
  • ***
    - Alfist
Re: Reactie gaspedaal Giulia Veloce 280pk
« Reactie #28 Gepost op: 7 augustus 2021, 15:06:12 »
Zou dit geen uitkomst kunnen zijn?

https://www.stelvioforum.com/threads/gopedal-get-rid-of-the-lag-on-your-stelvio.11847/

Go pedal van Madness in de Usa, made in Germany maar verder nergens te krijgen.


https://www.youtube.com/watch?v=Qzf4VQsAtII
*

jwq
2.623

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Reactie gaspedaal Giulia Veloce 280pk
« Reactie #29 Gepost op: 7 augustus 2021, 15:57:51 »
Zijn aantal merken die dit leveren, en wanneer je je auto laat tunen wordt dit meestal ook meegenomen.
Maar in principe is enige dat aangepast wordt de response van het gaspedaal. Meestal wordt e.e.a. zo afgesteld dat kleine uitslag gaspedaal grotere respons geeft.
Vaak ook minder lineair.
Eigenlijk wordt je beetje beduveld, en je moet ervan houden.....;)

vb.: vergelijkbare unit Novitec
http://www.novitec-sportiva.com/en/280-Novitec-GP1?c=261
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA