!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

typhoon
61

  • Type Alfa: Stelvio
  • **
    - Junior Alfist
slijtage banden Stelvio
« Gepost op: 9 november 2020, 11:28:02 »
Zelf heb ik op de Stelvio 235/55 19 inch all season banden Nokian die redelijk gelijkmatig afslijten. Ze hebben allemaal iets meer dan 5 mm na 25000 km.
Ik heb nu tweedehands velgen gekocht met Michelin banden 245/45 20 inch. Ze hebben van voor +/- 3,3 en 4.0 mm en van achter +/- 5.0 en 5.8 mm. Ook opvallend is dat de banden beide bijna 1 mm verder zijn afgesleten aan de bestuurderskant. Is dit een normaal slijtagepatroon? Slijten de voorbanden bij de Stelvio sneller dan de achterbanden?
Mijn ex-auto's: Lancia Dedra 1.6 en 1.8 i.e., Lybra 1.9 JTD, Alfa 147 1.9 JTDm, Volvo V60 D3 en Lancia Delta S 1.6 JTDm. Huidige: Alfa Giulietta 1.4 TB en Alfa Stelvio 2.0t
*

Romeer
238

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: slijtage banden Stelvio
« Reactie #1 Gepost op: 9 november 2020, 11:57:20 »
van 'n heeeeele zware bestuurder geweest haha
voorbanden krijgen (bij achterwielaandrijving) voornamelijk veel te lijden van rotondes; hierbij komt bij het aanremmen het volle gewicht op de voorbanden te staan die vervolgens nog links- en rechtsom geforceerd worden. dat dan juist aan de bestuurderszijde meer slijtage te zien is, is dan weer n beetje tegen de logica in omdat linksvoor het meeste slijt bij het rechtsaf slaan. het kan zijn dat de vorige bestuurder een favoriete lange doordraaiende uitvoegstrook heeft waar ie flink doorheen knalt. of mss is de auto niet goed uitgelijnd geweest?
*

typhoon
61

  • Type Alfa: Stelvio
  • **
    - Junior Alfist
Re: slijtage banden Stelvio
« Reactie #2 Gepost op: 9 november 2020, 16:44:15 »
Zou ik ze diagonaal wisselen of gewoon van voor naar achter?
Mijn ex-auto's: Lancia Dedra 1.6 en 1.8 i.e., Lybra 1.9 JTD, Alfa 147 1.9 JTDm, Volvo V60 D3 en Lancia Delta S 1.6 JTDm. Huidige: Alfa Giulietta 1.4 TB en Alfa Stelvio 2.0t
Re: slijtage banden Stelvio
« Reactie #3 Gepost op: 9 november 2020, 17:28:48 »
Citaat van: typhoon op  9 november 2020, 11:28:02
Citaat van: typhoon op  9 november 2020, 11:28:02
Slijten de voorbanden bij de Stelvio sneller dan de achterbanden?

bij een Q niet hoor ... ;-)
*

DanaBanana
780

  • *****
    - Super Alfist
Re: slijtage banden Stelvio
« Reactie #4 Gepost op: 10 november 2020, 12:01:18 »
Bij mijn Stelvio 280pk gaan de originele 20" Michelin Lattitude Sport 3 inmiddels meer dan 100.000 km mee. "Slijten" mooi gelijkmatig. Wel 90% snelweg kilometers en regelmatig van voor naar achteren wisselen. (Niet diagonaal)
*

typhoon
61

  • Type Alfa: Stelvio
  • **
    - Junior Alfist
Re: slijtage banden Stelvio
« Reactie #5 Gepost op: 10 november 2020, 12:06:02 »
Bij mijn Stelvio 280pk gaan de originele 20" Michelin Lattitude Sport 3 inmiddels meer dan 100.000 km mee. "Slijten" mooi gelijkmatig. Wel 90% snelweg kilometers en regelmatig van voor naar achteren wisselen. (Niet diagonaal)
Ik heb dezelfde michelins😀
En waar slijten ze bij jou het snelst boor of achter?
Mijn ex-auto's: Lancia Dedra 1.6 en 1.8 i.e., Lybra 1.9 JTD, Alfa 147 1.9 JTDm, Volvo V60 D3 en Lancia Delta S 1.6 JTDm. Huidige: Alfa Giulietta 1.4 TB en Alfa Stelvio 2.0t
Re: slijtage banden Stelvio
« Reactie #6 Gepost op: 10 november 2020, 13:37:13 »
Bij mijn Stelvio 280pk gaan de originele 20" Michelin Lattitude Sport 3 ........

Jij hebt ooit gezegd dat je een van de eerste Stelvio's had die in NL op naam zijn gezet (maart 2017)..... ga je mij nu vertellen dat een originele Italiaanse auto af-fabriek met Franse banden werd afgeleverd ??? En als dat zo is geweest... wanneer zijn ze daar dan op terug gekomen en hebben er (Italiaanse) Pirelli's onder gelegd ?



Die van mij is met Pirelli's afgeleverd die ik overigens zodra het nodig was, gelijk heb vervangen door Michelin Latitude Sport 3, maar dat terzijde .... ;-)
*

DanaBanana
780

  • *****
    - Super Alfist
Re: slijtage banden Stelvio
« Reactie #7 Gepost op: 10 november 2020, 17:19:54 »
ga je mij nu vertellen dat een originele Italiaanse auto af-fabriek met Franse banden werd afgeleverd ???
Jazeker Donald. Ze schamen zich nergens voor, die Italianen. ;-)

En als dat zo is geweest... wanneer zijn ze daar dan op terug gekomen en hebben er (Italiaanse) Pirelli's onder gelegd ?
Ik weet niet of dat veranderd is. Over het algemeen heeft FCA niet een vaste bandenleverancier. Er worden denk ik gewoon batches ingekocht bij de bekende A-merken, en wat er dan onder je afgeleverde auto ligt is maar afwachten.  Voor de Q's gaat dit waarschijnlijk niet helemaal op, omdat die met net wat sportievere banden worden afgeleverd dan de rest. Dat is volgens mij wel altijd een bepaald type van Pirelli.

Anyway, ik ben dik tevreden met die Franse sloffen. Hoop jij ook.
Re: slijtage banden Stelvio
« Reactie #8 Gepost op: 10 november 2020, 20:12:39 »
Anyway, ik ben dik tevreden met die Franse sloffen. Hoop jij ook.

ik heb de Pirelli's vaarwel gezegd omdat ik gestoord werd van dat 'bokken' bij lage snelheid en maximale stuuruitslag. Iemand adviseerde mij de Michelin's als zouden die daar minder last van hebben. Op mijn vorige auto (MB) heb ik ook altijd Michelin's gehad en nooit last gehad van bokken dus heb ik zijn advies opgevolgd. Het klopt: van dat 'bokken' heb ik vrijwel geen last meer. Op de koop toe waren ze volgens een bandentest ook nog eens stiller en slijtvaster.