!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Mr.Dr.Doc
41

  • Type Alfa: Alfa Romeo Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
« Reactie #15 Gepost op: 11 januari 2024, 08:48:27 »
fijn dat het is opgelost, nu maximaal genieten van deze prachtige Stelvio.
Alfa Romeo 145 1.6 boxer
Alfa Romeo 145 1.6 boxer
Fiat Punto Sporting
Alfa Romeo 147 1.6  5drs
Alfa Romeo 156 św 1.8  TI
Fiat Punto diesel
Lancia Delta 1.6 oro
(2 x Franse meuk)
Alfa Romeo Stelvio 2.0 Squadra Massimo
*

DanaBanana
782

  • *****
    - Super Alfist
Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
« Reactie #16 Gepost op: 14 januari 2024, 21:03:21 »
Vandaag komt ze weer thuis.
Na wat gewissel met bobines en bougies is er eigenlijk geen oorzaak gevonden.
Starten bij -5 graden, meteen goed lopen en geen fouten meer, lampje uit.
Soms verdwijnen de vervuilingen is het verhaal en het advies is vooral af en toe even stevig doortrappen en koppel vragen.

Ik ben er niet erg gerust op maar het is in ieder geval gemeld in de garantieperiode en hoop daardoor ook later nog aanspraak te kunnen maken.
Vakanties zijn gelukkig nog ver weg

Er is dus uiteindelijk niks vervangen of gerepareerd?

Wat was de reden dat de auto is opgehaald? Was deze niet meer rijdbaar?

Ik vraag dit omdat ik veel van de symptomen die je beschrijft wel herken. Bij koude en/of natte omstandigheden, zoals de laatste weken, loopt de Stelvio bij koude start vaak erg beroerd. Staat dan echt te schudden en schokken. Meestal is dit echter verdwenen zodra ik het erf af ben. Hëél af en toe (in de afgelopen twee jaar 2x gebeurd) houdt het echter langer aan en ontstaan er misfires en gaat het motormanagement lampje aan als ik de straat uit rij. Na stoppen en opnieuw starten is dat echter over en rijdt de auto weer normaal. Motormanagement lampje blijft nog wel een aantal startcycli terugkomen, maar verdwijnt daarna ook. (Dit is overigens te forceren door 10 of 20x het contact aan/uit te zetten.)

Ik verdenk ook bougies, bobines, multiair of een combi daarvan. Maar net als bij jou is er nog nooit een duidelijke oorzaak gevonden en iets vervangen of gerepareerd. 
*

Mr.Dr.Doc
41

  • Type Alfa: Alfa Romeo Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
« Reactie #17 Gepost op: 14 januari 2024, 21:07:38 »
Heeft de brandstof E10 of E5 hier ook nog invloed op. Ikzelf tank altijd  E5 maar wellicht overbodig. 
Alfa Romeo 145 1.6 boxer
Alfa Romeo 145 1.6 boxer
Fiat Punto Sporting
Alfa Romeo 147 1.6  5drs
Alfa Romeo 156 św 1.8  TI
Fiat Punto diesel
Lancia Delta 1.6 oro
(2 x Franse meuk)
Alfa Romeo Stelvio 2.0 Squadra Massimo
*

DanaBanana
782

  • *****
    - Super Alfist
Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
« Reactie #18 Gepost op: 14 januari 2024, 21:28:07 »
Heeft de brandstof E10 of E5 hier ook nog invloed op. Ikzelf tank altijd  E5 maar wellicht overbodig.
Ik tank ook uitsluitend E5.
*

Bertonebianco
79

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 Super
  • **
    - Junior Alfist
  • ruim 40 jaar Alfa, geen moment spijt.
Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
« Reactie #19 Gepost op: 15 januari 2024, 09:51:39 »
Ik had afgesproken met Prins dat ik naar Goos van Pelt zou rijden om de Stelvio te laten uitlezen, is voor mij veel dichterbij en dat was akkoord, ze doen vaker zaken met elkaar.
Echter toen ik de Stelvio starte liep ze zo beroerd en had ik geen power dat ik, zelfs die relatief korte afstand, niet wilde gaan rijden.
Het lampje ging ook niet meer uit.
Op het moment dat ze de Stelvio kwamen ophalen liep de motor weer prima en reed ik zo de autoambulance op, het lampje brandde nog wel.

Bij Prins hebben ze het motormanagement uitgelezen en stonden er fouten in het geheugen die op misfires op cilinder 4 wijzen.
Feitelijk hebben ze geen reparatie gedaan en is het nu weer oké. Heb wel de indruk dat ze er een flink stuk mee gereden hebben en wellicht wat extra gas hebben gegeven.
Het is een kwestie van vervuiling die ook weer los kan komen en in het oliefilter verdwijnt, soms gebeurt dat niet.

Mijn probleem is in ieder geval gemeld en geregistreerd en ik ga ervan uit dat mocht het weer gebeuren er coulant mee wordt omgegaan.

Bij mijn vorige auto, een Giulia Veloce, was het wel duidelijk de MultiAir unit. Daar verwees de foutcode ook naar.
Dat is destijds opgelost bij Goos van Pelt met het vervangen van de kostbare MultiAir unit.

Volgens mij heeft E5 of E10 hierop geen invloed, bij de MultiAir problemen betreft het vooral het oliecircuit en dus ook de kwaliteit van de olie.
Nu: Stelvio 2.0T Q4 Super, Squadra Massimo, full options.
Eerder: Giulia 2.0T Q4 Veloce, Brera Spider 1.8 TBi Squadra, Giulia  2.2 JTDm Super Squadra, Giulietta 2.0JTDm Squadra, 159 SW Ti 2.2 JTDm Squadra, Giulietta 1.6JTDm enz enz
*

DanaBanana
782

  • *****
    - Super Alfist
Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
« Reactie #20 Gepost op: 15 januari 2024, 10:27:19 »
Okay, duidelijk verhaal. Het soms-wel-soms-niet element en de misfires komen lig 1-op-1 overeen met mijn ervaringen.

Wat ik nog moeilijk kan plaatsen is: Als het te maken heeft met vervuiling, waarom lijkt het zich dan met name voor te doen bij koude en/of natte omstandigheden..? (Al kan het natuurlijk ook zijn dat ik het schudden en schokken bij koude start en de misfires ten onrechte aan elkaar relateer, en dat dit eigenlijk twee losstaande zaken zijn.)   
*

Bertonebianco
79

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 Super
  • **
    - Junior Alfist
  • ruim 40 jaar Alfa, geen moment spijt.
Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
« Reactie #21 Gepost op: 15 januari 2024, 10:41:51 »
De temperatuur heeft invloed op de dikte van de olie.
Vochtig was het zeker bij mijn eerste storing  op de Stelvio maar zeker niet bij de Giulia en of dat invloed heeft op de werking van de MultiAir unit zou ik niet verwachten. Eerder op elektrische systemen.

Nogmaals, het advies van Prins is om af en toe flink koppel te vragen door in manual bij laag toerental gas te geven en dan door te accelereren.
Dat doe ik dus nu af en toe en is ook wel lekker ;-)
Nu: Stelvio 2.0T Q4 Super, Squadra Massimo, full options.
Eerder: Giulia 2.0T Q4 Veloce, Brera Spider 1.8 TBi Squadra, Giulia  2.2 JTDm Super Squadra, Giulietta 2.0JTDm Squadra, 159 SW Ti 2.2 JTDm Squadra, Giulietta 1.6JTDm enz enz
*

driftend
491

  • ****
    - Senior Alfist
Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
« Reactie #22 Gepost op: 15 januari 2024, 13:25:58 »
Multiair motoren maar ook moderne motoren van andere merken (BMW doet ook mee) zijn door hun opbouw en milieuvriendelijke inregeling kwetsbaar voor vervuiling, zeker als ze nooit echt lekker warm worden. Gekoppeld aan een automaat  -hoe heerlijk ook- is het nog erger. De auto's worden volledig lui gereden en koeken dicht. Tip is dan ook om af en toe, als de motor lekker warm is het ding eens flink door te toeren te jagen en te laten werken. Niet goed voor het verbruik, maar wel HEEL goed voor de motor. Dat ding moet werken.
Niet voor niets dat een auto na een vakantie (naar bijvoorbeeld Italie) weer zo lekker rijdt en bij de les is. Dit is waarschijnlijk voor veel Alfisten heel herkenbaar.
*

bekkie
2.751

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
« Reactie #23 Gepost op: 15 januari 2024, 14:06:25 »
Niet voor niets dat een auto na een vakantie (naar bijvoorbeeld Italie) weer zo lekker rijdt en bij de les is. Dit is waarschijnlijk voor veel Alfisten heel herkenbaar.

Zéker herkenbaar. Ik zeg na de vakantie altijd: "heb nu 20 pk extra".  ;D

Met een automaat is het inderdaad beter om lange afstanden op de flippers te rijden en 'm flink in de toeren te houden, vooral op lange afstanden.
En in de bergen zéker flipperen, anders zakt ie veel te ver weg in toeren.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

Busso
884

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
« Reactie #24 Gepost op: 15 januari 2024, 17:47:58 »
Multiair motoren maar ook moderne motoren van andere merken (BMW doet ook mee) zijn door hun opbouw en milieuvriendelijke inregeling kwetsbaar voor vervuiling, zeker als ze nooit echt lekker warm worden. Gekoppeld aan een automaat  -hoe heerlijk ook- is het nog erger. De auto's worden volledig lui gereden en koeken dicht. Tip is dan ook om af en toe, als de motor lekker warm is het ding eens flink door te toeren te jagen en te laten werken. Niet goed voor het verbruik, maar wel HEEL goed voor de motor. Dat ding moet werken.
Niet voor niets dat een auto na een vakantie (naar bijvoorbeeld Italie) weer zo lekker rijdt en bij de les is. Dit is waarschijnlijk voor veel Alfisten heel herkenbaar.

Sinds ik dit doe nooit meer last van rauw lopen bij koude start. En start stop is ook zo iets dat niet goed is voor de motor. Is bij mij uitgeschakeld.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

Barman
87

  • Type Alfa: 159
  • **
    - Junior Alfist
Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
« Reactie #25 Gepost op: 16 januari 2024, 08:43:57 »
Geldt dat doorjagen ook voor 1.7 tbi, of zijn deze motoren niet zo kwetsbaar voor vervuiling ?
Doe het zelf eigenlijk wel na minimaal een kilometer of 50 als het blokje goed warm is (en vooral omdat het leuk is :D).
Maar ook met gedachte: krap 2000 toeren bij 105 in de zes belast de motor natuurlijk voor geen meter...
Huidige partner: Alfa Romeo 159 1750 TBI TI Sportwagon Rosso Competizione
Ex: Alfa Romeo 147 1.6 TS 16v Veloce Distinctive Nero Metallico
*

driftend
491

  • ****
    - Senior Alfist
Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
« Reactie #26 Gepost op: 16 januari 2024, 09:01:35 »
Geldt dat doorjagen ook voor 1.7 tbi, of zijn deze motoren niet zo kwetsbaar voor vervuiling ?
Doe het zelf eigenlijk wel na minimaal een kilometer of 50 als het blokje goed warm is (en vooral omdat het leuk is :D).
Maar ook met gedachte: krap 2000 toeren bij 105 in de zes belast de motor natuurlijk voor geen meter...
ik heb ook ervaring met deze motor, en inderdaad hetzelfde probleem. Multiar is nog iets kwetsbaarder, maar het probleem zit m in de directe inspuiting, dat vervuilt makkelijk bij gezapig rijgedrag. Mooie torretje die 1750, maar ook gemaakt om -indien warm- flink open te trekken. Anders koekt hij volledig dicht.
*

Barman
87

  • Type Alfa: 159
  • **
    - Junior Alfist
Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
« Reactie #27 Gepost op: 16 januari 2024, 10:55:37 »
Geldt dat doorjagen ook voor 1.7 tbi, of zijn deze motoren niet zo kwetsbaar voor vervuiling ?
Doe het zelf eigenlijk wel na minimaal een kilometer of 50 als het blokje goed warm is (en vooral omdat het leuk is :D).
Maar ook met gedachte: krap 2000 toeren bij 105 in de zes belast de motor natuurlijk voor geen meter...
ik heb ook ervaring met deze motor, en inderdaad hetzelfde probleem. Multiar is nog iets kwetsbaarder, maar het probleem zit m in de directe inspuiting, dat vervuilt makkelijk bij gezapig rijgedrag. Mooie torretje die 1750, maar ook gemaakt om -indien warm- flink open te trekken. Anders koekt hij volledig dicht.

Dankjewel, duidelijk!
Mooi excuus om pittig te rijden :great:
Huidige partner: Alfa Romeo 159 1750 TBI TI Sportwagon Rosso Competizione
Ex: Alfa Romeo 147 1.6 TS 16v Veloce Distinctive Nero Metallico
*

Bertonebianco
79

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 Super
  • **
    - Junior Alfist
  • ruim 40 jaar Alfa, geen moment spijt.
Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
« Reactie #28 Gepost op: 28 januari 2024, 09:50:03 »
En zoals ik al had verwacht was het probleem niet opgelost door niets te doen.
Gistermiddag opnieuw slecht lopen na starten, verlies van vermogen, waarschijnlijk misfires.
Dus maandag weer contact met PRINS.
Op deze manier heb ik geen enkel vertrouwen in de Stelvio en wil er dus ook niet mee op vakantie over 3 maanden.
Volgens mij is vervangen van de MultiAir unit de enige juiste oplossing, ik ben benieuwd

Ik houd jullie op de hoogte
Nu: Stelvio 2.0T Q4 Super, Squadra Massimo, full options.
Eerder: Giulia 2.0T Q4 Veloce, Brera Spider 1.8 TBi Squadra, Giulia  2.2 JTDm Super Squadra, Giulietta 2.0JTDm Squadra, 159 SW Ti 2.2 JTDm Squadra, Giulietta 1.6JTDm enz enz
*

Mr.Dr.Doc
41

  • Type Alfa: Alfa Romeo Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
« Reactie #29 Gepost op: 28 januari 2024, 10:33:57 »
Jeeetje balen man. Hoop dat ze het nu definitief gaan fixen.
Alfa Romeo 145 1.6 boxer
Alfa Romeo 145 1.6 boxer
Fiat Punto Sporting
Alfa Romeo 147 1.6  5drs
Alfa Romeo 156 św 1.8  TI
Fiat Punto diesel
Lancia Delta 1.6 oro
(2 x Franse meuk)
Alfa Romeo Stelvio 2.0 Squadra Massimo