!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

DanaBanana
782

  • *****
    - Super Alfist
Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
« Reactie #30 Gepost op: 28 januari 2024, 13:31:34 »
Op deze manier heb ik geen enkel vertrouwen in de Stelvio en wil er dus ook niet mee op vakantie over 3 maanden.
Volgens mij is vervangen van de MultiAir unit de enige juiste oplossing, ik ben benieuwd

Komt vast goed. Kan me voorstellen dat ze eerst wilden aanzien of het wellicht niet een 'incidenteel vuiltje' is geweest. (Al geloof ik daar persoonlijk niet zo in. Volgens mij zijn dit soort incidenten altijd een aankondiging van more to come...)
Maar kan me niet voorstellen dat ze er bij Prins op zitten te wachten dat je straks nog en 3e en 4e keer voor de deur staat.
*

Bertonebianco
79

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 Super
  • **
    - Junior Alfist
  • ruim 40 jaar Alfa, geen moment spijt.
Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
« Reactie #31 Gepost op: 30 januari 2024, 10:50:14 »
Vanmorgen de Stelvio laten uitlezen bij Goos van Pelt en inderdaad zijn er weer misfires op cilinder 4 in het geheugen geschreven.
Ik heb het meteen doorgegeven aan PRINS en zij reageren zoals ik had gehoopt.
Een nieuwe MultiAir unit is besteld en zal worden geplaatst.

Overigens lag er maar één op voorraad bij hun leverancier, zou dat iets zeggen over de aantallen die worden afgenomen?
Goos heeft ze gewoon zelf op voorraad omdat het vaak voorkomt!

120.000 km en altijd in onderhoud bij Wim Prins geweest, dus juiste olie enz enz en toch vervuilt de MultiAir unit.

Komt goed!
Nu: Stelvio 2.0T Q4 Super, Squadra Massimo, full options.
Eerder: Giulia 2.0T Q4 Veloce, Brera Spider 1.8 TBi Squadra, Giulia  2.2 JTDm Super Squadra, Giulietta 2.0JTDm Squadra, 159 SW Ti 2.2 JTDm Squadra, Giulietta 1.6JTDm enz enz
*

-Battle-
397

  • Type Alfa: Giulietta QV LE nr474
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
« Reactie #32 Gepost op: 30 januari 2024, 11:05:59 »
Fijn dat er nu een nieuwe module op komt, dan ben je af van de "problemen" en kun je weer genieten van je Stelvio  ;D
Nu: Giulietta QV Launch Edition #474
Had: Giulietta 1.4MA
Had: 156 sportwagon 1.9JTD
Had: 147 2.0 twinspark.
*

DanaBanana
782

  • *****
    - Super Alfist
Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
« Reactie #33 Gepost op: 30 januari 2024, 13:56:56 »
Overigens lag er maar één op voorraad bij hun leverancier, zou dat iets zeggen over de aantallen die worden afgenomen?
Tsja... Dat kan zowel zijn "zoveel dat er bijna geen voorraad meer is" als "zo weinig dat ze het niet zinvol vinden om er veel op voorraad te houden".
*

Bertonebianco
79

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 Super
  • **
    - Junior Alfist
  • ruim 40 jaar Alfa, geen moment spijt.
Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
« Reactie #34 Gepost op: 30 januari 2024, 15:21:29 »
Natuurlijk zegt dat weinig maar het feit dat Prins aangeeft dit probleem vaker te zien en dat Goos van Pelt er altijd 2 op voorraad heeft zegt volgens mij wel wat.
En ook dat het mij nu voor de tweede keer (Giulia en Stelvio) gebeurt bij ongeveer 120.000km, toeval?
Dit onderwerp wordt daarnaast ook vaak besproken op diverse buitenlandse fora.
Dus ik denk dat er toch wel een issue is met die MultiAir (en de TwinAir).
Nu: Stelvio 2.0T Q4 Super, Squadra Massimo, full options.
Eerder: Giulia 2.0T Q4 Veloce, Brera Spider 1.8 TBi Squadra, Giulia  2.2 JTDm Super Squadra, Giulietta 2.0JTDm Squadra, 159 SW Ti 2.2 JTDm Squadra, Giulietta 1.6JTDm enz enz
*

MysteryAngel
2.697

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
« Reactie #35 Gepost op: 30 januari 2024, 15:35:55 »
De problemen met die multi air modules blijf je toch wel regelmatig dingen over terug lezen.
Het was bij de Mito en de Giulietta's en alle andere aanverwanten al een issue,
en bij de Giulia en Stelvio dus ook nog steeds.
De nieuwe fire motoren hebben ook multiair dus ben wel benieuwd wanneer daar de eerste,
gevallen van de kop op zullen steken.
Ik vind dat hele multiair verhaal maar gevoelige en onbetrouwbare techniek.
En dan kan je natuurlijk wel zeggen dat zo'n module toch circa 120.000km betrouwbaar is gebleken.
Maar ja daar heb je op dat moment als tweede hands koper natuurlijk vrij weinig aan.
*

DanaBanana
782

  • *****
    - Super Alfist
Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
« Reactie #36 Gepost op: 30 januari 2024, 16:17:39 »
Natuurlijk zegt dat weinig maar het feit dat Prins aangeeft dit probleem vaker te zien en dat Goos van Pelt er altijd 2 op voorraad heeft zegt volgens mij wel wat.
En ook dat het mij nu voor de tweede keer (Giulia en Stelvio) gebeurt bij ongeveer 120.000km, toeval?
Dit onderwerp wordt daarnaast ook vaak besproken op diverse buitenlandse fora.
Dus ik denk dat er toch wel een issue is met die MultiAir (en de TwinAir).
Ik zal de laatste zijn die ontkent dat het vaker voorkomt.
*

DanaBanana
782

  • *****
    - Super Alfist
Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
« Reactie #37 Gepost op: 30 januari 2024, 16:25:40 »
De problemen met die multi air modules blijf je toch wel regelmatig dingen over terug lezen.
Het was bij de Mito en de Giulietta's en alle andere aanverwanten al een issue,
en bij de Giulia en Stelvio dus ook nog steeds.
De nieuwe fire motoren hebben ook multiair dus ben wel benieuwd wanneer daar de eerste,
gevallen van de kop op zullen steken.
Ik vind dat hele multiair verhaal maar gevoelige en onbetrouwbare techniek.
En dan kan je natuurlijk wel zeggen dat zo'n module toch circa 120.000km betrouwbaar is gebleken.
Maar ja daar heb je op dat moment als tweede hands koper natuurlijk vrij weinig aan.
Wat mij betreft een beetje overdreven. Het is niet zo dat de vluchtstroken in Europa dagelijks vol staan met gestrande multiairs.
Er is niet zozeer een issue met multiair, maar een issue met "het nieuwe rijden". Alle moderne motoren krijgen door de milieu-eisen en dat laagtoerige rijden snel last van interne vervuiling. Bij de multiair motoren is de multiair module daardoor vaak als eerste de klos. Bij andere motoren is het weer een ander onderdeel dat de klappen krijgt.
*

Bertonebianco
79

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 Super
  • **
    - Junior Alfist
  • ruim 40 jaar Alfa, geen moment spijt.
Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
« Reactie #38 Gepost op: 2 februari 2024, 08:42:53 »
Maandag wordt de MultiAir module vervangen en als leenauto krijg ik dit weekend een Abart 595 ter beschikking ;-)

Meteen wordt het FCW probleem opgelost, hoop ik.
Er zit een duidelijk zichtbare vervuiling (condens?) op de ruit voor de cameralens en deze zorgt voor een oranje FCW melding.
Inmiddels gelezen dat ook dit vaker voorkomt en er zelfs een lokale verwarming zit in de camerabehuizing om dit te voorkomen.
Die verwarming brandt dus ook wel eens door.

Mooi he, al die elektronische systemen

Nu: Stelvio 2.0T Q4 Super, Squadra Massimo, full options.
Eerder: Giulia 2.0T Q4 Veloce, Brera Spider 1.8 TBi Squadra, Giulia  2.2 JTDm Super Squadra, Giulietta 2.0JTDm Squadra, 159 SW Ti 2.2 JTDm Squadra, Giulietta 1.6JTDm enz enz
*

Busso
884

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
« Reactie #39 Gepost op: 2 februari 2024, 09:23:08 »
Nou ik hoop echt voor je dat je daarna gewoon lekker probleemloos kan genieten van de auto. Leuk om een weekend in zo'n  bommetje te rijden 😀

Ik had ook aanslag op de ruit bij de camera/lens. Ik heb dat zelf schoongemaakt sindsdien werkt FCW probleemloos. Het is geen condens maar aanslag/vervuiling. Een voorruit wordt sowieso snel vies/vettig.
Verstand om het te laten doen. Het is heel fragiel plastic waarmee de lens op de ruit zit geklikt.

147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

DanaBanana
782

  • *****
    - Super Alfist
Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
« Reactie #40 Gepost op: 21 april 2024, 22:49:49 »
@Bertonebianco : Inmiddels zo'n tweeënhalve maand geleden dat je multiar module vervangen is. Probleem daarmee definitief opgelost?
*

Bertonebianco
79

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 Super
  • **
    - Junior Alfist
  • ruim 40 jaar Alfa, geen moment spijt.
Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
« Reactie #41 Gepost op: 22 april 2024, 07:58:35 »
Klopt, het probleem is daarmee ook echt opgelost.
Binnenkort de grote test, op vakantie.

Nu: Stelvio 2.0T Q4 Super, Squadra Massimo, full options.
Eerder: Giulia 2.0T Q4 Veloce, Brera Spider 1.8 TBi Squadra, Giulia  2.2 JTDm Super Squadra, Giulietta 2.0JTDm Squadra, 159 SW Ti 2.2 JTDm Squadra, Giulietta 1.6JTDm enz enz
*

Busso
884

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
« Reactie #42 Gepost op: 22 april 2024, 19:39:22 »
Mijn ervaring is dat het na een flinke lange rit met het belasten van de motor alleen maar beter wordt. Toen ik de Giulia met had had ik af en toe slecht lopen kort na het starten bij koud weer. Na 1 zomer 3500 km met caravan te hebben gereden bij warm weer en wat hoger in de toeren rijden nooit meer last gehad van slecht lopen.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

DanaBanana
782

  • *****
    - Super Alfist
Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
« Reactie #43 Gepost op: 22 april 2024, 20:59:52 »
Mijn ervaring is dat het na een flinke lange rit met het belasten van de motor alleen maar beter wordt. Toen ik de Giulia met had had ik af en toe slecht lopen kort na het starten bij koud weer. Na 1 zomer 3500 km met caravan te hebben gereden bij warm weer en wat hoger in de toeren rijden nooit meer last gehad van slecht lopen.
Dat ben ik met je eens. Maar er is denk ik een verschil tussen ' af en toe slecht lopen kort na starten bij koud weer' en het probleem dat @Bertonebianco had, met om de haverklap misfires, MM-fouten, etc. Als het eenmaal zover is, geloof ik niet meer dat je het nog kunt 'schoon rijden'.
*

Busso
884

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
« Reactie #44 Gepost op: 22 april 2024, 21:21:30 »
Dat ben ik helemaal met je eens. Ik reageerde op zijn opmerking dat hij benieuwd is hoe de Giulia zich zal houden tijdens de vakantie. Zo'n lange rit zal de Giulia goed doen denk ik.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's