Club Alfa Romeo

Alfa Romeo Types => De Giulia / Stelvio Club => Technisch => Topic gestart door: Bertonebianco op 8 januari 2024, 12:50:54

Titel: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: Bertonebianco op 8 januari 2024, 12:50:54
Het is 6 september "23, km stand zo'n 127.000 km en de MultiAir unit van de Giulia geeft problemen en wordt vervangen.
Komt vaker voor zegt Goos van Pelt en ik betaal de forse factuur en wil dit zo snel mogelijk vergeten.

Om meerdere redenen besloot ik eind november '23 om de Giulia bij Wim Prins in te ruilen op een Stelvio (Prins onderhouden) met 115.000 km op de teller.
In de week voordat ik Giulia ging omruilen voor de Stelvio kreeg ik problemen met de aandrijving. Zodanig dat er niet meer mee gereden kon worden.
Dus de Giulia op een autoambulance naar Prins. Daar aangekomen bleek dat het voorste differentieel volledig aan gort was, oorzaak er zat geen olie meer in.
Vreemd, zit ook niet in het OH schema in tegenstelling tot de tussenbak bij 120.000km
Prins heeft z'n best gedaan om me te matsen, een nieuw diff kost meer als 4000 euro incl arbeid. Dus ook nu weer een factuur, gelukkig flink gereduceerd, maar toch fors.

Ik reed inmiddels blij met de Stelvio rond tot afgelopen weekend. Ergens ver onder Luik (B) starte de Stelvio maar liep heel beroerd en het motormanagement lampje ging aan. Precies als eerder bij de Giulia.
Gelukkig ging het na een meter of 100 weer uit en kon ik naar huis.
Gistermorgen, het was wat kouder inmiddels, opnieuw heel slecht lopen en lampje aan. Dit keer ging het niet meer uit.
Ik vermoed opnieuw een MultiAir unit probleem, dit keer onder garantie. Morgen wordt de Stelvio opgehaald door Prins en daarna hoor ik wat er aan de hand is.

Ook bij Prins herkennen ze de problemen met de MultiAir unit en maken het dus vaker mee. Ze zijn gestopt met flushen, dat bleek op termijn niet de oplossing.

En om een en ander nog wat kracht bij te zetten. Mijn schoondochter rijdt een Fiat Panda TwinAir en je raadt het al, ook die heeft inmiddels bij 120.000 km een nieuwe TwinAir unit gekregen. Ook slecht lopen en motormanagement lampje.

Het lijkt een structureel probleem dus wees gewaarschuwd.
Gebruik ook altijd de juiste voorgeschreven olie. Iets waarvan ik zeker weet dat Prins en Goos van Pelt dat altijd doen.


Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: Mr.Dr.Doc op 8 januari 2024, 14:49:26
balen man, ik ben ook nog met deze auto bezig geweest uiteindelijk voor een andere via Avanti gekozen.

Ik lees dat het type brandstof en het goed warm rijden van de auto (regelmatig goed warm rijden) een hoop ellende kan voorkomen, is hier bij Prins meer over bekend? of  is het een kwestie van tijd tot dat je de "Sjaak" bent.
Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: jwq op 8 januari 2024, 15:33:19
en met wat vaker als voorgeschreven de voorgeschreven olie verwisselen ;)
Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: Bertonebianco op 8 januari 2024, 15:37:26
Gelukkig valt het onder garantie en is Prins bepaald niet flauw.
Dus even ongemak maar eind van deze week hopelijk weer een blijde Alfist.

Het is een veel voorkomend probleem, Goos van Pelt heeft de MultiAir unit, een duur ding, op voorraad liggen naast de TwinAir module.
Dat zegt iets.

Bij Prins geven ze inderdaad aan dat het verstandig is om af en toe de MultiAir unit flink te laten werken.
Bak in manual, laag toerental en dan gas geven. Kennelijk doorloopt de unit dan z’n hele regelbereik.
En nogmaals, de juiste olie.

Het kan overigens nog meevallen, ook de bobines kunnen dit veroorzaken maar dat weten we na uitlezen.
Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: Mr.Dr.Doc op 8 januari 2024, 15:38:02
bij een auto die is gekocht en onderhouden bij een dealer mag je dit toch verwachten?
Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: paulalfa op 8 januari 2024, 16:41:53
Ja is een bekend Problem,komt steeds vaker voor.Olie en Filter vervangen bij 10"000 max 12"000 km.uiteraard de juiste Olie,die geschikt is voor Multiair motoren
Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: GT1986 op 8 januari 2024, 16:47:54
Citaat van: Bertonebianco op  8 januari 2024, 15:37:26
Citaat van: Bertonebianco op  8 januari 2024, 15:37:26
Bij Prins geven ze inderdaad aan dat het verstandig is om af en toe de MultiAir unit flink te laten werken.
Bak in manual, laag toerental en dan gas geven. Kennelijk doorloopt de unit dan z’n hele regelbereik.

Niet meer dan logisch, om die reden trek ik m'n QV op m'n wekelijkse woon-/werkrit ook een aantal keer vol door. Daar blijft een motor gezond van.
Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: Busso op 8 januari 2024, 21:59:00
Wat balen zeg.

Multiair problemen zijn mij tot nu toe nog bespaart gebleven. Ik kocht de mijne zonder garantie met flink wat kilometers dus had er financieel wel rekening meegehouden. Sinds de aanschaf vervang ik elke 10.000 de olie en ik trek hem soms ook flink door en rij regelmatig in manueel iets hoger in de toeren. 100 km/h in de 8 kan niet goed zijn.
Wat ik niet slim aan de 2.0T vind is dat het filtertje tussen het blok en de kop zit dus niet regulier gereinigd of vervangen kan worden. Dus daarom maar frequent nieuwe olie.

Oh nieuwe setje bobine kost in NL ook ruim 900 euro... Bizar duur vergeleken met de prijzen in de VS.
Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: m-klene op 8 januari 2024, 22:13:32
Klote zeg!
Maar je weet het zelf ook, op enig moment heb je haar weer vergeven...
Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: Bertonebianco op 9 januari 2024, 09:04:32
Dat is ook zo. Ze wordt zo opgehaald maar ik mis haar nu al ;-)

Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: MysteryAngel op 9 januari 2024, 17:51:36
Dat wel balen natuurlijk maar ja helaas is het een bekend probleem.
Je kan haast de klok erop gelijk zetten dat je vroeg of laat tegen,
multiair problemen aan gaat lopen.
En dat is op zich ook niet zo erg als je dat van te voren ingecalculeerd hebt.
Ik blijf het multiair verhaal maar een drama vinden.
Maar goed met een nieuwe module zou je in princiepen weer even vooruit moeten kunne.
Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: Alfa 147 Ti op 9 januari 2024, 20:52:19
Ik heb het zelfde probleem gehad met mijn vorige Giulia net de 60.000 km beurt laten doen bij de Alfa  dealer en op vakantie in Frankrijk na 3.000 ook dit probleem, ik snap dat je graag de auto weer terug wilt.
Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: driftend op 10 januari 2024, 13:51:15
Citaat van: Alfa 147 Ti op  9 januari 2024, 20:52:19
Citaat van: Alfa 147 Ti op  9 januari 2024, 20:52:19
Ik heb het zelfde probleem gehad met mijn vorige Giulia net de 60.000 km beurt laten doen bij de Alfa  dealer en op vakantie in Frankrijk na 3.000 ook dit probleem, ik snap dat je graag de auto weer terug wilt.
Wat was bij jou dan uiteindelijk de uitslag? Wat was er aan de hand en hoe is het  opgelost?
Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: Alfa 147 Ti op 10 januari 2024, 19:14:19
Het  systeem is gereinigd, naar die tijd heb ik er probleemloos 3000km meegereden en heb  ingeruild voor een nieuwe Giulia.
Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: Bertonebianco op 11 januari 2024, 08:44:03
Vandaag komt ze weer thuis.
Na wat gewissel met bobines en bougies is er eigenlijk geen oorzaak gevonden.
Starten bij -5 graden, meteen goed lopen en geen fouten meer, lampje uit.
Soms verdwijnen de vervuilingen is het verhaal en het advies is vooral af en toe even stevig doortrappen en koppel vragen.

Ik ben er niet erg gerust op maar het is in ieder geval gemeld in de garantieperiode en hoop daardoor ook later nog aanspraak te kunnen maken.
Vakanties zijn gelukkig nog ver weg

Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: Mr.Dr.Doc op 11 januari 2024, 08:48:27
fijn dat het is opgelost, nu maximaal genieten van deze prachtige Stelvio.
Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: DanaBanana op 14 januari 2024, 21:03:21
Vandaag komt ze weer thuis.
Na wat gewissel met bobines en bougies is er eigenlijk geen oorzaak gevonden.
Starten bij -5 graden, meteen goed lopen en geen fouten meer, lampje uit.
Soms verdwijnen de vervuilingen is het verhaal en het advies is vooral af en toe even stevig doortrappen en koppel vragen.

Ik ben er niet erg gerust op maar het is in ieder geval gemeld in de garantieperiode en hoop daardoor ook later nog aanspraak te kunnen maken.
Vakanties zijn gelukkig nog ver weg

Er is dus uiteindelijk niks vervangen of gerepareerd?

Wat was de reden dat de auto is opgehaald? Was deze niet meer rijdbaar?

Ik vraag dit omdat ik veel van de symptomen die je beschrijft wel herken. Bij koude en/of natte omstandigheden, zoals de laatste weken, loopt de Stelvio bij koude start vaak erg beroerd. Staat dan echt te schudden en schokken. Meestal is dit echter verdwenen zodra ik het erf af ben. Hëél af en toe (in de afgelopen twee jaar 2x gebeurd) houdt het echter langer aan en ontstaan er misfires en gaat het motormanagement lampje aan als ik de straat uit rij. Na stoppen en opnieuw starten is dat echter over en rijdt de auto weer normaal. Motormanagement lampje blijft nog wel een aantal startcycli terugkomen, maar verdwijnt daarna ook. (Dit is overigens te forceren door 10 of 20x het contact aan/uit te zetten.)

Ik verdenk ook bougies, bobines, multiair of een combi daarvan. Maar net als bij jou is er nog nooit een duidelijke oorzaak gevonden en iets vervangen of gerepareerd. 
Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: Mr.Dr.Doc op 14 januari 2024, 21:07:38
Heeft de brandstof E10 of E5 hier ook nog invloed op. Ikzelf tank altijd  E5 maar wellicht overbodig. 
Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: DanaBanana op 14 januari 2024, 21:28:07
Heeft de brandstof E10 of E5 hier ook nog invloed op. Ikzelf tank altijd  E5 maar wellicht overbodig.
Ik tank ook uitsluitend E5.
Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: Bertonebianco op 15 januari 2024, 09:51:39
Ik had afgesproken met Prins dat ik naar Goos van Pelt zou rijden om de Stelvio te laten uitlezen, is voor mij veel dichterbij en dat was akkoord, ze doen vaker zaken met elkaar.
Echter toen ik de Stelvio starte liep ze zo beroerd en had ik geen power dat ik, zelfs die relatief korte afstand, niet wilde gaan rijden.
Het lampje ging ook niet meer uit.
Op het moment dat ze de Stelvio kwamen ophalen liep de motor weer prima en reed ik zo de autoambulance op, het lampje brandde nog wel.

Bij Prins hebben ze het motormanagement uitgelezen en stonden er fouten in het geheugen die op misfires op cilinder 4 wijzen.
Feitelijk hebben ze geen reparatie gedaan en is het nu weer oké. Heb wel de indruk dat ze er een flink stuk mee gereden hebben en wellicht wat extra gas hebben gegeven.
Het is een kwestie van vervuiling die ook weer los kan komen en in het oliefilter verdwijnt, soms gebeurt dat niet.

Mijn probleem is in ieder geval gemeld en geregistreerd en ik ga ervan uit dat mocht het weer gebeuren er coulant mee wordt omgegaan.

Bij mijn vorige auto, een Giulia Veloce, was het wel duidelijk de MultiAir unit. Daar verwees de foutcode ook naar.
Dat is destijds opgelost bij Goos van Pelt met het vervangen van de kostbare MultiAir unit.

Volgens mij heeft E5 of E10 hierop geen invloed, bij de MultiAir problemen betreft het vooral het oliecircuit en dus ook de kwaliteit van de olie.
Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: DanaBanana op 15 januari 2024, 10:27:19
Okay, duidelijk verhaal. Het soms-wel-soms-niet element en de misfires komen lig 1-op-1 overeen met mijn ervaringen.

Wat ik nog moeilijk kan plaatsen is: Als het te maken heeft met vervuiling, waarom lijkt het zich dan met name voor te doen bij koude en/of natte omstandigheden..? (Al kan het natuurlijk ook zijn dat ik het schudden en schokken bij koude start en de misfires ten onrechte aan elkaar relateer, en dat dit eigenlijk twee losstaande zaken zijn.)   
Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: Bertonebianco op 15 januari 2024, 10:41:51
De temperatuur heeft invloed op de dikte van de olie.
Vochtig was het zeker bij mijn eerste storing  op de Stelvio maar zeker niet bij de Giulia en of dat invloed heeft op de werking van de MultiAir unit zou ik niet verwachten. Eerder op elektrische systemen.

Nogmaals, het advies van Prins is om af en toe flink koppel te vragen door in manual bij laag toerental gas te geven en dan door te accelereren.
Dat doe ik dus nu af en toe en is ook wel lekker ;-)
Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: driftend op 15 januari 2024, 13:25:58
Multiair motoren maar ook moderne motoren van andere merken (BMW doet ook mee) zijn door hun opbouw en milieuvriendelijke inregeling kwetsbaar voor vervuiling, zeker als ze nooit echt lekker warm worden. Gekoppeld aan een automaat  -hoe heerlijk ook- is het nog erger. De auto's worden volledig lui gereden en koeken dicht. Tip is dan ook om af en toe, als de motor lekker warm is het ding eens flink door te toeren te jagen en te laten werken. Niet goed voor het verbruik, maar wel HEEL goed voor de motor. Dat ding moet werken.
Niet voor niets dat een auto na een vakantie (naar bijvoorbeeld Italie) weer zo lekker rijdt en bij de les is. Dit is waarschijnlijk voor veel Alfisten heel herkenbaar.
Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: bekkie op 15 januari 2024, 14:06:25
Niet voor niets dat een auto na een vakantie (naar bijvoorbeeld Italie) weer zo lekker rijdt en bij de les is. Dit is waarschijnlijk voor veel Alfisten heel herkenbaar.

Zéker herkenbaar. Ik zeg na de vakantie altijd: "heb nu 20 pk extra".  ;D

Met een automaat is het inderdaad beter om lange afstanden op de flippers te rijden en 'm flink in de toeren te houden, vooral op lange afstanden.
En in de bergen zéker flipperen, anders zakt ie veel te ver weg in toeren.
Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: Busso op 15 januari 2024, 17:47:58
Multiair motoren maar ook moderne motoren van andere merken (BMW doet ook mee) zijn door hun opbouw en milieuvriendelijke inregeling kwetsbaar voor vervuiling, zeker als ze nooit echt lekker warm worden. Gekoppeld aan een automaat  -hoe heerlijk ook- is het nog erger. De auto's worden volledig lui gereden en koeken dicht. Tip is dan ook om af en toe, als de motor lekker warm is het ding eens flink door te toeren te jagen en te laten werken. Niet goed voor het verbruik, maar wel HEEL goed voor de motor. Dat ding moet werken.
Niet voor niets dat een auto na een vakantie (naar bijvoorbeeld Italie) weer zo lekker rijdt en bij de les is. Dit is waarschijnlijk voor veel Alfisten heel herkenbaar.

Sinds ik dit doe nooit meer last van rauw lopen bij koude start. En start stop is ook zo iets dat niet goed is voor de motor. Is bij mij uitgeschakeld.
Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: Barman op 16 januari 2024, 08:43:57
Geldt dat doorjagen ook voor 1.7 tbi, of zijn deze motoren niet zo kwetsbaar voor vervuiling ?
Doe het zelf eigenlijk wel na minimaal een kilometer of 50 als het blokje goed warm is (en vooral omdat het leuk is :D).
Maar ook met gedachte: krap 2000 toeren bij 105 in de zes belast de motor natuurlijk voor geen meter...
Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: driftend op 16 januari 2024, 09:01:35
Geldt dat doorjagen ook voor 1.7 tbi, of zijn deze motoren niet zo kwetsbaar voor vervuiling ?
Doe het zelf eigenlijk wel na minimaal een kilometer of 50 als het blokje goed warm is (en vooral omdat het leuk is :D).
Maar ook met gedachte: krap 2000 toeren bij 105 in de zes belast de motor natuurlijk voor geen meter...
ik heb ook ervaring met deze motor, en inderdaad hetzelfde probleem. Multiar is nog iets kwetsbaarder, maar het probleem zit m in de directe inspuiting, dat vervuilt makkelijk bij gezapig rijgedrag. Mooie torretje die 1750, maar ook gemaakt om -indien warm- flink open te trekken. Anders koekt hij volledig dicht.
Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: Barman op 16 januari 2024, 10:55:37
Geldt dat doorjagen ook voor 1.7 tbi, of zijn deze motoren niet zo kwetsbaar voor vervuiling ?
Doe het zelf eigenlijk wel na minimaal een kilometer of 50 als het blokje goed warm is (en vooral omdat het leuk is :D).
Maar ook met gedachte: krap 2000 toeren bij 105 in de zes belast de motor natuurlijk voor geen meter...
ik heb ook ervaring met deze motor, en inderdaad hetzelfde probleem. Multiar is nog iets kwetsbaarder, maar het probleem zit m in de directe inspuiting, dat vervuilt makkelijk bij gezapig rijgedrag. Mooie torretje die 1750, maar ook gemaakt om -indien warm- flink open te trekken. Anders koekt hij volledig dicht.

Dankjewel, duidelijk!
Mooi excuus om pittig te rijden :great:
Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: Bertonebianco op 28 januari 2024, 09:50:03
En zoals ik al had verwacht was het probleem niet opgelost door niets te doen.
Gistermiddag opnieuw slecht lopen na starten, verlies van vermogen, waarschijnlijk misfires.
Dus maandag weer contact met PRINS.
Op deze manier heb ik geen enkel vertrouwen in de Stelvio en wil er dus ook niet mee op vakantie over 3 maanden.
Volgens mij is vervangen van de MultiAir unit de enige juiste oplossing, ik ben benieuwd

Ik houd jullie op de hoogte
Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: Mr.Dr.Doc op 28 januari 2024, 10:33:57
Jeeetje balen man. Hoop dat ze het nu definitief gaan fixen.
Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: DanaBanana op 28 januari 2024, 13:31:34
Op deze manier heb ik geen enkel vertrouwen in de Stelvio en wil er dus ook niet mee op vakantie over 3 maanden.
Volgens mij is vervangen van de MultiAir unit de enige juiste oplossing, ik ben benieuwd

Komt vast goed. Kan me voorstellen dat ze eerst wilden aanzien of het wellicht niet een 'incidenteel vuiltje' is geweest. (Al geloof ik daar persoonlijk niet zo in. Volgens mij zijn dit soort incidenten altijd een aankondiging van more to come...)
Maar kan me niet voorstellen dat ze er bij Prins op zitten te wachten dat je straks nog en 3e en 4e keer voor de deur staat.
Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: Bertonebianco op 30 januari 2024, 10:50:14
Vanmorgen de Stelvio laten uitlezen bij Goos van Pelt en inderdaad zijn er weer misfires op cilinder 4 in het geheugen geschreven.
Ik heb het meteen doorgegeven aan PRINS en zij reageren zoals ik had gehoopt.
Een nieuwe MultiAir unit is besteld en zal worden geplaatst.

Overigens lag er maar één op voorraad bij hun leverancier, zou dat iets zeggen over de aantallen die worden afgenomen?
Goos heeft ze gewoon zelf op voorraad omdat het vaak voorkomt!

120.000 km en altijd in onderhoud bij Wim Prins geweest, dus juiste olie enz enz en toch vervuilt de MultiAir unit.

Komt goed!
Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: -Battle- op 30 januari 2024, 11:05:59
Fijn dat er nu een nieuwe module op komt, dan ben je af van de "problemen" en kun je weer genieten van je Stelvio  ;D
Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: DanaBanana op 30 januari 2024, 13:56:56
Overigens lag er maar één op voorraad bij hun leverancier, zou dat iets zeggen over de aantallen die worden afgenomen?
Tsja... Dat kan zowel zijn "zoveel dat er bijna geen voorraad meer is" als "zo weinig dat ze het niet zinvol vinden om er veel op voorraad te houden".
Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: Bertonebianco op 30 januari 2024, 15:21:29
Natuurlijk zegt dat weinig maar het feit dat Prins aangeeft dit probleem vaker te zien en dat Goos van Pelt er altijd 2 op voorraad heeft zegt volgens mij wel wat.
En ook dat het mij nu voor de tweede keer (Giulia en Stelvio) gebeurt bij ongeveer 120.000km, toeval?
Dit onderwerp wordt daarnaast ook vaak besproken op diverse buitenlandse fora.
Dus ik denk dat er toch wel een issue is met die MultiAir (en de TwinAir).
Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: MysteryAngel op 30 januari 2024, 15:35:55
De problemen met die multi air modules blijf je toch wel regelmatig dingen over terug lezen.
Het was bij de Mito en de Giulietta's en alle andere aanverwanten al een issue,
en bij de Giulia en Stelvio dus ook nog steeds.
De nieuwe fire motoren hebben ook multiair dus ben wel benieuwd wanneer daar de eerste,
gevallen van de kop op zullen steken.
Ik vind dat hele multiair verhaal maar gevoelige en onbetrouwbare techniek.
En dan kan je natuurlijk wel zeggen dat zo'n module toch circa 120.000km betrouwbaar is gebleken.
Maar ja daar heb je op dat moment als tweede hands koper natuurlijk vrij weinig aan.
Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: DanaBanana op 30 januari 2024, 16:17:39
Natuurlijk zegt dat weinig maar het feit dat Prins aangeeft dit probleem vaker te zien en dat Goos van Pelt er altijd 2 op voorraad heeft zegt volgens mij wel wat.
En ook dat het mij nu voor de tweede keer (Giulia en Stelvio) gebeurt bij ongeveer 120.000km, toeval?
Dit onderwerp wordt daarnaast ook vaak besproken op diverse buitenlandse fora.
Dus ik denk dat er toch wel een issue is met die MultiAir (en de TwinAir).
Ik zal de laatste zijn die ontkent dat het vaker voorkomt.
Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: DanaBanana op 30 januari 2024, 16:25:40
De problemen met die multi air modules blijf je toch wel regelmatig dingen over terug lezen.
Het was bij de Mito en de Giulietta's en alle andere aanverwanten al een issue,
en bij de Giulia en Stelvio dus ook nog steeds.
De nieuwe fire motoren hebben ook multiair dus ben wel benieuwd wanneer daar de eerste,
gevallen van de kop op zullen steken.
Ik vind dat hele multiair verhaal maar gevoelige en onbetrouwbare techniek.
En dan kan je natuurlijk wel zeggen dat zo'n module toch circa 120.000km betrouwbaar is gebleken.
Maar ja daar heb je op dat moment als tweede hands koper natuurlijk vrij weinig aan.
Wat mij betreft een beetje overdreven. Het is niet zo dat de vluchtstroken in Europa dagelijks vol staan met gestrande multiairs.
Er is niet zozeer een issue met multiair, maar een issue met "het nieuwe rijden". Alle moderne motoren krijgen door de milieu-eisen en dat laagtoerige rijden snel last van interne vervuiling. Bij de multiair motoren is de multiair module daardoor vaak als eerste de klos. Bij andere motoren is het weer een ander onderdeel dat de klappen krijgt.
Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: Bertonebianco op 2 februari 2024, 08:42:53
Maandag wordt de MultiAir module vervangen en als leenauto krijg ik dit weekend een Abart 595 ter beschikking ;-)

Meteen wordt het FCW probleem opgelost, hoop ik.
Er zit een duidelijk zichtbare vervuiling (condens?) op de ruit voor de cameralens en deze zorgt voor een oranje FCW melding.
Inmiddels gelezen dat ook dit vaker voorkomt en er zelfs een lokale verwarming zit in de camerabehuizing om dit te voorkomen.
Die verwarming brandt dus ook wel eens door.

Mooi he, al die elektronische systemen

Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: Busso op 2 februari 2024, 09:23:08
Nou ik hoop echt voor je dat je daarna gewoon lekker probleemloos kan genieten van de auto. Leuk om een weekend in zo'n  bommetje te rijden 😀

Ik had ook aanslag op de ruit bij de camera/lens. Ik heb dat zelf schoongemaakt sindsdien werkt FCW probleemloos. Het is geen condens maar aanslag/vervuiling. Een voorruit wordt sowieso snel vies/vettig.
Verstand om het te laten doen. Het is heel fragiel plastic waarmee de lens op de ruit zit geklikt.

Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: DanaBanana op 21 april 2024, 22:49:49
@Bertonebianco (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=7483) : Inmiddels zo'n tweeënhalve maand geleden dat je multiar module vervangen is. Probleem daarmee definitief opgelost?
Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: Bertonebianco op 22 april 2024, 07:58:35
Klopt, het probleem is daarmee ook echt opgelost.
Binnenkort de grote test, op vakantie.

Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: Busso op 22 april 2024, 19:39:22
Mijn ervaring is dat het na een flinke lange rit met het belasten van de motor alleen maar beter wordt. Toen ik de Giulia met had had ik af en toe slecht lopen kort na het starten bij koud weer. Na 1 zomer 3500 km met caravan te hebben gereden bij warm weer en wat hoger in de toeren rijden nooit meer last gehad van slecht lopen.
Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: DanaBanana op 22 april 2024, 20:59:52
Mijn ervaring is dat het na een flinke lange rit met het belasten van de motor alleen maar beter wordt. Toen ik de Giulia met had had ik af en toe slecht lopen kort na het starten bij koud weer. Na 1 zomer 3500 km met caravan te hebben gereden bij warm weer en wat hoger in de toeren rijden nooit meer last gehad van slecht lopen.
Dat ben ik met je eens. Maar er is denk ik een verschil tussen ' af en toe slecht lopen kort na starten bij koud weer' en het probleem dat @Bertonebianco (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=7483) had, met om de haverklap misfires, MM-fouten, etc. Als het eenmaal zover is, geloof ik niet meer dat je het nog kunt 'schoon rijden'.
Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: Busso op 22 april 2024, 21:21:30
Dat ben ik helemaal met je eens. Ik reageerde op zijn opmerking dat hij benieuwd is hoe de Giulia zich zal houden tijdens de vakantie. Zo'n lange rit zal de Giulia goed doen denk ik.
Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: Xela op 15 mei 2024, 08:04:24
Helaas een herkenbaar probleem, inmiddels ook bij mij onder garantie de Multiair module vervangen na meldingen motormanagement, uitval van cilinders, vervangen injector/bobines/bougies en daarna terugkerende meldingen.
Van wat ik begrijp dus meer "flipperen"  en vaker op zijn staart trappen om alles goed schoon te houden, ik zal het ter harte nemen ;-)
Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: Bertonebianco op 15 mei 2024, 12:25:58
welke km stand heb je?

Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: Xela op 15 mei 2024, 14:14:54
Dat is wel een dingetje, extreem laag als ik de andere aantallen zie.  +/- 60K
Titel: Re: Soms houd ik even niet van mijn merk
Bericht door: Busso op 15 mei 2024, 17:33:49
Dat is wel een dingetje, extreem laag als ik de andere aantallen zie.  +/- 60K

Dat is laag. Hier 175.000 en hij gaat nog lekker.
Startstop niet gebruiken. Regelmatig lange ritten en zo af en toe flink doortrekken. Altijd 100 in de 8 ste versnelling vinden onze 2.0T's niet leuk.