!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

Alfa Romeo Types > Technisch

Soms houd ik even niet van mijn merk

(1/10) > >>

Bertonebianco:
Het is 6 september "23, km stand zo'n 127.000 km en de MultiAir unit van de Giulia geeft problemen en wordt vervangen.
Komt vaker voor zegt Goos van Pelt en ik betaal de forse factuur en wil dit zo snel mogelijk vergeten.

Om meerdere redenen besloot ik eind november '23 om de Giulia bij Wim Prins in te ruilen op een Stelvio (Prins onderhouden) met 115.000 km op de teller.
In de week voordat ik Giulia ging omruilen voor de Stelvio kreeg ik problemen met de aandrijving. Zodanig dat er niet meer mee gereden kon worden.
Dus de Giulia op een autoambulance naar Prins. Daar aangekomen bleek dat het voorste differentieel volledig aan gort was, oorzaak er zat geen olie meer in.
Vreemd, zit ook niet in het OH schema in tegenstelling tot de tussenbak bij 120.000km
Prins heeft z'n best gedaan om me te matsen, een nieuw diff kost meer als 4000 euro incl arbeid. Dus ook nu weer een factuur, gelukkig flink gereduceerd, maar toch fors.

Ik reed inmiddels blij met de Stelvio rond tot afgelopen weekend. Ergens ver onder Luik (B) starte de Stelvio maar liep heel beroerd en het motormanagement lampje ging aan. Precies als eerder bij de Giulia.
Gelukkig ging het na een meter of 100 weer uit en kon ik naar huis.
Gistermorgen, het was wat kouder inmiddels, opnieuw heel slecht lopen en lampje aan. Dit keer ging het niet meer uit.
Ik vermoed opnieuw een MultiAir unit probleem, dit keer onder garantie. Morgen wordt de Stelvio opgehaald door Prins en daarna hoor ik wat er aan de hand is.

Ook bij Prins herkennen ze de problemen met de MultiAir unit en maken het dus vaker mee. Ze zijn gestopt met flushen, dat bleek op termijn niet de oplossing.

En om een en ander nog wat kracht bij te zetten. Mijn schoondochter rijdt een Fiat Panda TwinAir en je raadt het al, ook die heeft inmiddels bij 120.000 km een nieuwe TwinAir unit gekregen. Ook slecht lopen en motormanagement lampje.

Het lijkt een structureel probleem dus wees gewaarschuwd.
Gebruik ook altijd de juiste voorgeschreven olie. Iets waarvan ik zeker weet dat Prins en Goos van Pelt dat altijd doen.


Mr.Dr.Doc:
balen man, ik ben ook nog met deze auto bezig geweest uiteindelijk voor een andere via Avanti gekozen.

Ik lees dat het type brandstof en het goed warm rijden van de auto (regelmatig goed warm rijden) een hoop ellende kan voorkomen, is hier bij Prins meer over bekend? of  is het een kwestie van tijd tot dat je de "Sjaak" bent.

jwq:
en met wat vaker als voorgeschreven de voorgeschreven olie verwisselen ;)

Bertonebianco:
Gelukkig valt het onder garantie en is Prins bepaald niet flauw.
Dus even ongemak maar eind van deze week hopelijk weer een blijde Alfist.

Het is een veel voorkomend probleem, Goos van Pelt heeft de MultiAir unit, een duur ding, op voorraad liggen naast de TwinAir module.
Dat zegt iets.

Bij Prins geven ze inderdaad aan dat het verstandig is om af en toe de MultiAir unit flink te laten werken.
Bak in manual, laag toerental en dan gas geven. Kennelijk doorloopt de unit dan z’n hele regelbereik.
En nogmaals, de juiste olie.

Het kan overigens nog meevallen, ook de bobines kunnen dit veroorzaken maar dat weten we na uitlezen.

Mr.Dr.Doc:
bij een auto die is gekocht en onderhouden bij een dealer mag je dit toch verwachten?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Powered by SMFPacks Ads Manager Mod