!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

typhoon
61

  • Type Alfa: Stelvio
  • **
    - Junior Alfist
Stelvio 7 maanden met volgende problemen
« Gepost op: 15 april 2020, 11:24:45 »
Ik heb mijn Stelvio 2.0t vorig jaar eind augustus tweedehands bij een dealer gekocht en heb volgende problemen.
2 isofix plaatjes afgebroken (slechte kwaliteit);
Het alom bekende kraakprobleem in de middenconsole (weet ondertussen wel vanwaar het komt, slechte afwerkingskwaliteit);
Het niet werken van mijn Ipod en usb CD-speler op de usb poorten;
Zijn onlangs bijgekomen Airco werkt niet (geen koele lucht enkel een sissend geluid, misschien is de koelvloeistof ontsnapt);
Voor sommigen zou dit een zegen zijn maar het start/stop systeem werkt plots ook niet meer (misschien vanwege de korte afstanden die ik tegenwoordig rij).
Mijn ex-auto's: Lancia Dedra 1.6 en 1.8 i.e., Lybra 1.9 JTD, Alfa 147 1.9 JTDm, Volvo V60 D3 en Lancia Delta S 1.6 JTDm. Huidige: Alfa Giulietta 1.4 TB en Alfa Stelvio 2.0t
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Stelvio 7 maanden met volgende problemen
« Reactie #1 Gepost op: 15 april 2020, 13:05:00 »
Het niet werken van start/stop (tel je zegeningen zou ik zeggen ;) ) ligt in 99% van de gevallen aan onvoldoende lading van de accu, ervan uitgaande dat de motorkap aan weerszijden goed gesloten is.....
Kraken van middenconsole is mij onbekend. Airco klinkt alsof hij moet worden gevuld.
vwb usb, welke (software) versie infotainment heb je ?
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

typhoon
61

  • Type Alfa: Stelvio
  • **
    - Junior Alfist
Re: Stelvio 7 maanden met volgende problemen
« Reactie #2 Gepost op: 15 april 2020, 13:59:22 »
Denk dat dit de nieuwste versie is 002.009.055. Zelf bij de aankoop erop geplaatst.
Start/stop denk ik ook inderdaad de onvoldoende lading. Motorkap die spontaan open gaat?
Kraken kom je toch regelmatig tegen, bij de bekeropeningen.
Koelstof inderdaad, maar ik denk dat er ook wel ergens een lek is, want ik denk deze zo goed als nooit te hebben gebruikt.
Mijn ex-auto's: Lancia Dedra 1.6 en 1.8 i.e., Lybra 1.9 JTD, Alfa 147 1.9 JTDm, Volvo V60 D3 en Lancia Delta S 1.6 JTDm. Huidige: Alfa Giulietta 1.4 TB en Alfa Stelvio 2.0t
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Stelvio 7 maanden met volgende problemen
« Reactie #3 Gepost op: 15 april 2020, 16:16:08 »
Denk dat dit de nieuwste versie is 002.009.055. Zelf bij de aankoop erop geplaatst.
Start/stop denk ik ook inderdaad de onvoldoende lading. Motorkap die spontaan open gaat?
Kraken kom je toch regelmatig tegen, bij de bekeropeningen.
Koelstof inderdaad, maar ik denk dat er ook wel ergens een lek is, want ik denk deze zo goed als nooit te hebben gebruikt.

laatste (oude) versie is 002.010.041 .....
motorkap zal niet spontaan opengaan, maar zit links en rechts aparte sluitingen, en als een van deze sluitingen niet goed in het slot valt nadat bijv de motorkap open is geweest, doet start/stop het niet.
Volgens mij gebruik je airco normaal min-of-meer continu, bij gebruik van de climate control ;)
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

typhoon
61

  • Type Alfa: Stelvio
  • **
    - Junior Alfist
Re: Stelvio 7 maanden met volgende problemen
« Reactie #4 Gepost op: 15 april 2020, 16:34:48 »
OK, die versie 002.010.041 was ik nog nergens tegengekomen. De Alfa monteur die ik ken vertelde mij een goede maand geleden nog dat de 055 de laatste versie was voor mijn Stelvio. Ik bekijk het en misschien kan dit het een en ander oplossen :-)
...en toch staat de airco meestal af.
Zal de motorkap checken, maar die doe ik niet wekelijks open. Zal dus heel waarschijnlijk de accu zijn.
Mijn ex-auto's: Lancia Dedra 1.6 en 1.8 i.e., Lybra 1.9 JTD, Alfa 147 1.9 JTDm, Volvo V60 D3 en Lancia Delta S 1.6 JTDm. Huidige: Alfa Giulietta 1.4 TB en Alfa Stelvio 2.0t
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Stelvio 7 maanden met volgende problemen
« Reactie #5 Gepost op: 15 april 2020, 16:46:43 »
OK, die versie 002.010.041 was ik nog nergens tegengekomen. De Alfa monteur die ik ken vertelde mij een goede maand geleden nog dat de 055 de laatste versie was voor mijn Stelvio. Ik bekijk het en misschien kan dit het een en ander oplossen :-)
....

zie o.a. hier ;)  :
https://www.alfaowner.com/threads/how-to-infotainment-updates.1185573/
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

DanaBanana
781

  • *****
    - Super Alfist
Re: Stelvio 7 maanden met volgende problemen
« Reactie #6 Gepost op: 15 april 2020, 18:58:53 »
Het gekraak uit de middenconsole is wel een bekend euvel ja. Vooral bij de vroege exemplaren. Schijnt bij recentere bouwjaren allemaal net wat beter in elkaar te steken. Is de jouwe een 'First Edition'?
Het is in principe wel te verhelpen, door de boel te demonteren en opnieuw in elkaar te steken. Met eventueel hier een daar een extra stukje schuim, rubber, etc. Maar je moet maar net een dealer vinden die daar secuur en netjes tijd in wil steken, tegen een redelijke prijs of onder garantie. (Of het zelf willen/kunnen doen natuurlijk.)
Mijn First Edition heeft er ook last van. Ik kocht 'm omgezien uit de folder. Het is een van de eerste gebouwde exemplaren, dan weet je dat je wellicht met dit soort kinderziekten te maken krijgt. Dus ik maak me er niet al te druk om. Maar de bouwkwaliteit van de middenconsole is zeker niet van het niveau dat je mag verwachten van een auto in deze prijsklasse.
*

typhoon
61

  • Type Alfa: Stelvio
  • **
    - Junior Alfist
Re: Stelvio 7 maanden met volgende problemen
« Reactie #7 Gepost op: 15 april 2020, 19:18:46 »
Ingeschreven 2018/02 maar gemaakt in 2017/07.
Ga zelf proberen te knutselen :-)
Bij de achterbank heb ik ook al een vervelend getik opgelost.
Bouwkwaliteit is inderdaad minnetjes, maar dat ben ik ondertussen gewoon van een Italiaan...
Dit is wel de eerste airco die het laat afweten van al de auto's die ik heb gehad...

Mijn ex-auto's: Lancia Dedra 1.6 en 1.8 i.e., Lybra 1.9 JTD, Alfa 147 1.9 JTDm, Volvo V60 D3 en Lancia Delta S 1.6 JTDm. Huidige: Alfa Giulietta 1.4 TB en Alfa Stelvio 2.0t
Re: Stelvio 7 maanden met volgende problemen
« Reactie #8 Gepost op: 15 april 2020, 20:17:36 »
De mijne is in mei 2018 op kenteken gezet. Ik heb geen last van een krakend interieur of niet werkende airco (geloof ik ...;-))... wel van een niet werkend start/stop systeem gehad en dat kwam niet doordat ik weinig reed. De accu wordt bij normaal gebruik niet goed opgeladen en dan vallen er op een gegeven moment systemen zonder waarschuwing uit (ook de zijspiegel en achterruitverwarming stoppen er dan mee)....  Bekend probleem van de Stelvio (en Giulia??) bij een lage accuspanning ...... De eerste Stelvio is in NL met kenteken NL653P op 28 februari 2017 op kenteken gezet. @jwq Tot wanneer zijn die 'First Editions' verkocht ? Wel frappant dat na de verkoop van de eerste Stelvio's/Giulia's ze de garantietermijn hebben verlengd naar 5 jaar en dat niet van toepassing hebben verklaard voor de eerste die zijn verkocht......
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Stelvio 7 maanden met volgende problemen
« Reactie #9 Gepost op: 16 april 2020, 11:15:07 »
De mijne is in mei 2018 op kenteken gezet. Ik heb geen last van een krakend interieur of niet werkende airco (geloof ik ...;-))... wel van een niet werkend start/stop systeem gehad en dat kwam niet doordat ik weinig reed. De accu wordt bij normaal gebruik niet goed opgeladen en dan vallen er op een gegeven moment systemen zonder waarschuwing uit (ook de zijspiegel en achterruitverwarming stoppen er dan mee)....  Bekend probleem van de Stelvio (en Giulia??) bij een lage accuspanning ...... De eerste Stelvio is in NL met kenteken NL653P op 28 februari 2017 op kenteken gezet. @jwq Tot wanneer zijn die 'First Editions' verkocht ? Wel frappant dat na de verkoop van de eerste Stelvio's/Giulia's ze de garantietermijn hebben verlengd naar 5 jaar en dat niet van toepassing hebben verklaard voor de eerste die zijn verkocht......

klopt (uiteraard ;) ), zijn veel klachten over het IBS (intelligent battery system) laadsysteem.... Zijn wat verhalen op fora dat het met een vervangende AGM accu ipv EFB beter gaat.....
Als je met "first edition" versies met oude infotainment bedoeld, volgens mij was dit tot productie ca november 2017... V.w.b accu problemen, is er volgens mij tot nu toe nog steeds weinig verbetering.
Heb zelf de schakeling ingebouwd om auto start/stop automatisch uit te schakelen, bevalt me goed, scheelt in elk geval weer. Gebruik tevens een druppellader.
V.w.b. garantie zit ik in hetzelfde schuitje, viel mij inderdaad ook erg tegen dat ze (Alfa) dit niet met terugwerkende kracht ingevoerd hebben voor de early adopters..... Heb zelf wel extra garantie ingekocht, in verband met de toch wel hoge complexiteit van de auto, en het gegeven dat een probleem al snel in de papieren kan gaan lopen

eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

MyAdvAndre
18

  • *
    - Startende Alfist
Re: Stelvio 7 maanden met volgende problemen
« Reactie #10 Gepost op: 16 april 2020, 12:21:07 »
Misschien gekke vraag...... Ik heb een Giulia uit 2018. Hoe kan ik eenvoudig checken of ik 5 jaar garantie heb?
*

typhoon
61

  • Type Alfa: Stelvio
  • **
    - Junior Alfist
Re: Stelvio 7 maanden met volgende problemen
« Reactie #11 Gepost op: 16 april 2020, 12:26:00 »
owners.mopar.eu
Mijn ex-auto's: Lancia Dedra 1.6 en 1.8 i.e., Lybra 1.9 JTD, Alfa 147 1.9 JTDm, Volvo V60 D3 en Lancia Delta S 1.6 JTDm. Huidige: Alfa Giulietta 1.4 TB en Alfa Stelvio 2.0t
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Stelvio 7 maanden met volgende problemen
« Reactie #12 Gepost op: 16 april 2020, 12:28:15 »
Misschien gekke vraag...... Ik heb een Giulia uit 2018. Hoe kan ik eenvoudig checken of ik 5 jaar garantie heb?

Ik zou zeggen via de dealer (of koopcontract), maar wellicht ook via de site "My Alfa"
https://owners.mopar.eu/alfaromeo/alfaromeo-nl/nl/login

edit: zojuist even onder "my alfa" gekeken, en staat er inderdaad in :

eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

MyAdvAndre
18

  • *
    - Startende Alfist
Re: Stelvio 7 maanden met volgende problemen
« Reactie #13 Gepost op: 16 april 2020, 13:16:58 »
Thanks, gevonden via de Mopar link. 2 jaar garantie. Einde garantie Aug. 2020
Re: Stelvio 7 maanden met volgende problemen
« Reactie #14 Gepost op: 16 april 2020, 13:20:43 »
klopt (uiteraard ;) ), zijn veel klachten over het IBS (intelligent battery system) laadsysteem.... Zijn wat verhalen op fora dat het met een vervangende AGM accu ipv EFB beter gaat.....
................  Gebruik tevens een druppellader..............
V.w.b. garantie zit ik in hetzelfde schuitje, viel mij inderdaad ook erg tegen dat ze (Alfa) dit niet met terugwerkende kracht ingevoerd hebben voor de early adopters..... Heb zelf wel extra garantie ingekocht, in verband met de toch wel hoge complexiteit van de auto, en het gegeven dat een probleem al snel in de papieren kan gaan lopen

Intelligent Battery System (IBS).... heet dat echt zo? ... ;-)) dat kunnen ze dan beter 'NOSIBS' noemen ... ;-)) Zit er in de Stelvio/Giulia al niet standaard een AGM accu in vanwege het Start/Stop systeem? ik heb overigens ook al 2 jaartjes extra garantie bijgekocht om dezelfde redenen die jij hebt aangegeven. Druppelladen is voor mij geen optie.... ik heb geen garage: mijn koetjes slapen altijd buiten. De 5 jaar garantietermijn is overigens met ingang van 2019 ingevoerd.