Club Alfa Romeo

Alfa Romeo Types => De Giulia / Stelvio Club => Technisch => Topic gestart door: hondaman op 23 augustus 2018, 14:39:45

Titel: stelvio : keuze probleem.
Bericht door: hondaman op 23 augustus 2018, 14:39:45
Hoi,
Eventjes voorstellen.

Ik ben Jeffrey, 44j, bio technicus en gebeten door het alfa virus.

Mijn huidige wagen is aan vervanging toe (opel zafira 2.0dti, 18j jong en 345000 km)
Nu de grootste kosten in ons leven wat voorbij zijn, kan de beurs wat verder open.
Eerst de "klassiekers" afgewerkt zijnde: xc60, glc220, x3.
Maar steeds was er wel iets dat ervoor zorgde dat het gehele gezin er niet 100% achterstond.
En dan kwam de stelvio.
We zijn gevallen als een baksteen.
Vandaag een eerste testrit en ..... man, wat heb ik al die jaren gemist.
Heb beide gereden : 2.0 turbo en 2.2 180pk diesel.
Beide hebben voor mij genoeg vermogen en souplesse.
Maar de GROTE twijfel : benzine of diesel.
Ik rijd dagelijks 16km woon/werk  (enkele rit), waarvan 10km op de snelweg.
Ook kan ik, via mijn werkgever, diesel tanken aan 20-25 cent/liter minder dan aan de pomp.
Mijn eerste keuze is diesel, maar ben bang dat ik problemen krijg met de roetpot en egr klep.
Of zie ik spoken?
Of is benzine echt de beste oplossing? (gezien de negatieve mentaliteit van de overheid tov diesel)

Hoe zien jullie dit?

groetjes

Jeffrey
Titel: Re: stelvio : keuze probleem.
Bericht door: alfata op 23 augustus 2018, 14:44:00
Onthoud wel dat diesel veel harder gaat afschrijven. Je zou het op de laatste cent feitelijk moeten berekenen als je echt de goedkoopste optie wil. Anderzijds kun je ook je gevoel volgen wat get fijnste rijdt.
Titel: Re: stelvio : keuze probleem.
Bericht door: GT1986 op 23 augustus 2018, 15:02:52
Voor zulke kleine afstanden is een diesel niet geschikt, precies om de redenen die je omschrijft. Daarnaast verwacht ook ik een grote afschrijving. Lekker voor de 2.0T gaan en jezelf evt. nog trakteren op een Squadra-chip. Dan heb je een fenomenale wagen!
Titel: Re: stelvio : keuze probleem.
Bericht door: hondaman op 23 augustus 2018, 22:34:11
Hoi,

Afschrijving boeit mij niet echt. Ik koop een auto en rijdt die op.
De eisen zijn simpel: min. 15j levensduur en min 250.000 km.

En ja, hoe meer je het bekijkt, hoe meer de benzine de beste oplossing is.

Maar er is toch een wezenlijk verschil (in prijs) tss de benzine (280pk) en diesel versie. (150pk)  (heb met de 150pk gereden en niet met de 180 zoals eerst aangegeven.)
Die 280pk is echt de max, ongelooflijk.
Echter, eerlijk, die diesel rijdt ook leuk. (en squadra kan er heel wat meer uithalen)
Maar het is dan een 2wd ipv Q4, en misschien is het weggedrag bij slecht weer dan ook niet zo veilig met dergelijk vermogen en koppel. (correct me if i'm wrong).

Denk dat het grootste issue het verbruik is, ong. 10l is niet niks. (en benzine kan ik niet voordeliger tanken).
Dat en de vrees voor grote kosten bij verstopte filter(s). 
Alhoewel, sommige garages beweren dat ik hiervan geen last kan hebben omdat ik dagelijks ong. 10km snelweg rijdt (enkele rit)

Squadra tuning lijkt me erg fijn, maar dat zou -eventueel- een latere optie zijn.

Waarschijnlijk wacht ik nog tot begin volgend jaar.
Dan is er sprake dat de Belgische regering de jaarlijkse verkeersbelasting afschaft en overschakelt op km-rijden.
Natuurlijk zal ons dat heel wat meer kosten op jaarbasis. (ook al beweren ze van niet)
Maar er zou een onderscheid worden gemaakt tss diesel en benzine ahv de nieuw uitlaatgasnormen.

Dus, nog eventjes geduld.
Een Stelvio wordt het sowieso.

grtn

Jeffrey






Titel: Re: stelvio : keuze probleem.
Bericht door: jwq op 24 augustus 2018, 09:39:59
.......
Maar er is toch een wezenlijk verschil (in prijs) tss de benzine (280pk) en diesel versie. (150pk)  (heb met de 150pk gereden en niet met de 180 zoals eerst aangegeven.)
Die 280pk is echt de max, ongelooflijk.
.....

je kunt natuurlijk ook een 200 pk benzine krijgen ;)

Kan je altijd later nog laten tunen tot 280
Titel: Re: stelvio : keuze probleem.
Bericht door: Alfa 147 Ti op 24 augustus 2018, 09:56:00
Ik zou voor benzine gaan, heb deze nu bij als leenauto, Giulia is weg voor de eerste beurt.
Titel: Re: stelvio : keuze probleem.
Bericht door: hondaman op 26 augustus 2018, 12:04:26
Ja, die 200pk lijkt me inderdaad een alternatief. 
Zeker als je weet dat deze technisch identiek is aan de 280.

Heb gisteren mijn dealer gevraagd om uit te zien naar een 200pk versie met sportzetels. (heb ik nodig ivm lendensteun)
Ik koop geen nieuwe wagen, maar altijd een jonge tweedehands/demo.

Hou jullie op de hoogte.
Titel: Re: stelvio : keuze probleem.
Bericht door: Ruud_Enschede op 27 augustus 2018, 16:32:00
En wat betreft veiligheid zit het ook wel goed bij een 2WD hoor. Alle electronische hulpsystemen zitten erop.

Tuurlijk zal een 4wd net effe meer vertrouwen geven in gladde omstandigheden maar als het glad is moet je met iedere auto oppassen natuurlijk.
Titel: Re: stelvio : keuze probleem.
Bericht door: frankie op 28 augustus 2018, 09:19:05
Ach, tractievoordeel is er misschien iets, maar als je op glad moet remmen helpt 4wd ook niet meer.
Titel: Re: stelvio : keuze probleem.
Bericht door: Ruud_Enschede op 28 augustus 2018, 10:37:51
Ach, tractievoordeel is er misschien iets, maar als je op glad moet remmen helpt 4wd ook niet meer.

Zo is het maar net. Heb zelf een Giulia met 2WD en onlangs even gereden met de Q4 (ook in het nat). De 4WD geeft je wel iets meer vertrouwen (gevoelsmatig) maar ook met de 2WD gebeurt er niet bijster veel als je hem bewust probeert gek te maken zoals volgas in de bocht of gas plotseling los in de bocht. Gaat allemaal heel goed!!

Enige waarom ik bij een SUV-achtige wel 4WD zou willen is voor de wintersport. Staat zo knullig als je met je SUV de berg naar het appartement/hotel niet opkomt en je staat met twee wielen te spinnen.
Titel: Re: stelvio : keuze probleem.
Bericht door: frankie op 28 augustus 2018, 11:30:10
Ach, het zijn dan in ieder geval de achterwielen en niet de voorwielen  ;D
Titel: Re: stelvio : keuze probleem.
Bericht door: hondaman op 31 augustus 2018, 08:25:24
Goeiemorgen allen.

Dank voor alle reacties.

Nog een vraagje.

De standaard zetels in een Stelvio vind ik echt niks.
Veel te weinig lendensteun.
Als rug patiënt heb ik goede zetels nodig die me netjes ondersteunen (Recaro toestanden, zijn dan weer overkill)

Nu was de testwagen uitgerust met "sportzetels", zijnde: elektrisch verstelbaar, verwarmd en met regelbare lendensteun.
En deze zaten me als gegoten.

Maar, er zijn niet zoveel stelvio's met dergelijke zetels omdat deze in een optie pack zitten en ong. 4000 euro extra kosten.

Nu mijn vraag: kunnen dergelijke zetels nadien worden ingebouwd. (vb. uit schade wagen)
Is het plug&play, of komt er heel wat meer bij te kijken?

grt

Jeffrey


Titel: Re: stelvio : keuze probleem.
Bericht door: jwq op 31 augustus 2018, 10:34:06
Nu mijn vraag: kunnen dergelijke zetels nadien worden ingebouwd. (vb. uit schade wagen)
Is het plug&play, of komt er heel wat meer bij te kijken?

Alles kan natuurlijk, maar zou kunnen dat e.e.a. niet zondermeer plug and play is, aangezien ook de stoelen een CAN node vormen, en aangemeld moeten worden in de centrale bodycomputer.
Zal minimaal een proxy alignment nodig zijn, moet echter wel mogelijk zijn.....
Titel: Re: stelvio : keuze probleem.
Bericht door: PascalV op 31 augustus 2018, 11:12:14
De bediening van de stoelen zit iig op de stoel zelf en ik kan mij niet voorstellen dat de bevestigingspunten anders zullen zijn.
Maar denk wel dat je moeilijk aan een set zal komen of dat je dan de hoofdprijs betaald.

Zelf moet ik zeggen dat ik op lange ritten elke 2.5 uur wel mijn max bereik en even stop om een rondje te lopen.
Heb sinds de aanschaf sneller last van mijn onderrug ondanks de lende steunen.

Meen gelezen te hebben dat de 2019 versie ook kantelen erbij ging krijgen.
Overweeg mij mezelf een keer te proberen een busje er tussen te zetten.

Ik heb uiteindelijk voor de Giulia juist de Demo wagen vermeden overigens.
Staat mij toch tegen met een aluminium turbo blok, zullen genoeg proefritten zijn geweest waarbij men niet gewacht heeft tot hij warm was.
Moet zeggen dat er op nieuwe wagens aardig wat korting gegeven wordt, dus het verschil met een demo was niet zo veel.


Titel: Re: stelvio : keuze probleem.
Bericht door: QuadroOlieo op 31 augustus 2018, 13:08:42
Ik moet zeggen dat ik met de Veloce stoelen ook relatief snel last van mijn rug krijg.
Na ca 3 uur in de auto voel ik mijn rug aardig. Ondanks legio aan instel mogelijkheden.
Maar ik moet ook bekenen dat ik nog maar 1 auto stoelen had waar ik nooit last van kreeg.

Dus of die 4000,- extra echt het gewenste resultaat hebben...(?)
Titel: Re: stelvio : keuze probleem.
Bericht door: hondaman op 31 augustus 2018, 16:51:58
Wel, ik heb bijna al altijd Opel gereden, en kon zonder problemen 5 à 600 km rijden zonder eruit te moeten.
Zeker in mijn zafira dat ik nu heb.
Die stoelen zitten echt goed. (lekker hard en veel steun)
De laatste jaren is dit wat verminderd, maar na 18 jaar mag het ook wel.

Het zal erop neerkomen om volgend jaar een passende tweedehands te vinden.
Heb weinig eisen.
- geen zwart of wit
- sportstoelen
- gps
Liefst ook 18" velgen, maar dit is geen must.

Benzine of diesel : daar ben ik nog niet uit.
Titel: Re: stelvio : keuze probleem.
Bericht door: Sjonnie GTI op 2 september 2018, 15:46:08
De bediening van de stoelen zit iig op de stoel zelf en ik kan mij niet voorstellen dat de bevestigingspunten anders zullen zijn.
Maar denk wel dat je moeilijk aan een set zal komen of dat je dan de hoofdprijs betaald.

Zelf moet ik zeggen dat ik op lange ritten elke 2.5 uur wel mijn max bereik en even stop om een rondje te lopen.
Heb sinds de aanschaf sneller last van mijn onderrug ondanks de lende steunen.

Meen gelezen te hebben dat de 2019 versie ook kantelen erbij ging krijgen.
Overweeg mij mezelf een keer te proberen een busje er tussen te zetten.

Ik heb uiteindelijk voor de Giulia juist de Demo wagen vermeden overigens.
Staat mij toch tegen met een aluminium turbo blok, zullen genoeg proefritten zijn geweest waarbij men niet gewacht heeft tot hij warm was.
Moet zeggen dat er op nieuwe wagens aardig wat korting gegeven wordt, dus het verschil met een demo was niet zo veel.

Ik denk dat het juist met die busjes ertussen beter zal zijn. Heb zelf de Lusso-stoelen en heb gelukkig nergens last van, juist doordat ze gekanteld kunnen worden. In de standaard (of Veloce) stoelen was dat helaas niet het geval.
Titel: Re: stelvio : keuze probleem.
Bericht door: schoenmakertje op 10 februari 2019, 19:52:21
[quote
Dat en de vrees voor grote kosten bij verstopte filter(s). 
Alhoewel, sommige garages beweren dat ik hiervan geen last kan hebben omdat ik dagelijks ong. 10km snelweg rijdt (enkele rit)


[/quote
Hoi, wat bedoel je met kosten voor verstopte filters?
Gaan er filters verstopt zitten met weinig km met een diesel?
Ik overweeg sterk een diesel, maar rijdt 13-15000km per jaar, ook nog veel kleine afstanden.

gr. Frans
Titel: Re: stelvio : keuze probleem.
Bericht door: leonm op 10 februari 2019, 20:00:12
Je roetfilter moet om de zoveel tijd regenereren, iets dat alleen gebeurt bij een bepaalde temperatuur.
Als je alleen korte stukjes rijdt, haal je die temperatuur niet, waardoor de regeneratie nooit gebeurt en je filter op een gegeven moment verstopt raakt.
Titel: Re: stelvio : keuze probleem.
Bericht door: twido op 30 maart 2019, 22:52:48
Zou ook eerder de benzine nemen, rijd zowiezo leuker (heb ze beide ook getest gehad ).
Zelf heb ik de Giulia gekozen vanwege het nog betere stuurgevoel al was de Stelvio wel praktischer geweest .

Heb mijn diesel occasie gekocht  (1 jaar oud) maar moest ik toen een benzine aan dezelfde prijs (met mijn zwaar geprefereerde optielijst) hebben gevonden was het zeker een benzine geweest.