!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

codipo01
79

  • Type Alfa: Giulia Q2
  • **
    - Junior Alfist
Re: Stotterende 2.2 jtd
« Reactie #15 Gepost op: 5 januari 2021, 15:23:30 »
Het kan nooit kwaad om het er eens in te gooien ondanks dat er al meerdere discussies over geweest zijn op het forum.
De één merkt er wat van en de ander niet.

 
Een Alfa is rood zonder trekhaak.
*

Don Pietro
108

  • Type Alfa: Giulia Super Jtdm 180pk
  • ***
    - Alfist
Re: Stotterende 2.2 jtd
« Reactie #16 Gepost op: 5 januari 2021, 19:44:50 »
Ik weleens dat ik bij constante snelheid bv 100 km/h de auto voel inhouden. Werdt mij gezegd dat die bezig is met regenereren. Er wordt geen melding hiervan gegeven.

Ik tankte Shell gewone diesel of soms v-power en sinds ongeveer een half jaar BP idem of ultimate. Km nu ca 75 dkm gekocht met 35 dkm, in ong 1,5 jaar gereden.
Pre owned: 33 1.7 16V - 155 1.8 TS  - 145 1.6 16V - 156 2.0  TS Selespeed - 147 Gta - Lancia Delta 1.4 T-Jet 150 pk Platino
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Stotterende 2.2 jtd
« Reactie #17 Gepost op: 6 januari 2021, 09:56:53 »
Ja regenereren.... Dan zou hij in mijn geval wel vaak en kort regenereren. Ik dacht altijd dat een DPF pas geregenereerd wordt als er langer dan een bepaalde tijd boven een bepaald toerental wordt gereden.

100 km/h in de 6 of met een automaat is natuurlijk heel laag in de toeren dus of dat verhaal van de garage klopt......

Is het bij jou nu over of doet hij het nog steeds af en toe?? Vanochtend naar het werk gereden (had vandaag geen thuiswerkdag) en dat is een ritje van 15 km waarvan 7 op de snelweg. Een keer een klein hikje gehad en de rest van de rit feiloos.
*

Rohit
306

  • Type Alfa: Giulia 2.2
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Stotterende 2.2 jtd
« Reactie #18 Gepost op: 6 januari 2021, 10:04:34 »
Citaat van: Ruud_Enschede op  6 januari 2021, 09:56:53
Citaat van: Ruud_Enschede op  6 januari 2021, 09:56:53
Ja regenereren.... Dan zou hij in mijn geval wel vaak en kort regenereren. Ik dacht altijd dat een DPF pas geregenereerd wordt als er langer dan een bepaalde tijd boven een bepaald toerental wordt gereden.

100 km/h in de 6 of met een automaat is natuurlijk heel laag in de toeren dus of dat verhaal van de garage klopt......

Is het bij jou nu over of doet hij het nog steeds af en toe?? Vanochtend naar het werk gereden (had vandaag geen thuiswerkdag) en dat is een ritje van 15 km waarvan 7 op de snelweg. Een keer een klein hikje gehad en de rest van de rit feiloos.
misschien ff een keer goed schoonblazen 👌🏽
156 1.6 TS  120 PK
159 1.9 JTDm Squadra Massimo 160 PK
Giulia 2.2 JTDm Squadra Massimo 242 PK! 😍
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Stotterende 2.2 jtd
« Reactie #19 Gepost op: 6 januari 2021, 11:22:13 »
Haha vorige week nog naar Groningen geweest en daarbij 100 km heen en 100 km terug over de A31 in Duitsland. Bijna compleet boven de 200 km/h gereden dus zou nu toch schoon moeten zijn!!!
*

Rohit
306

  • Type Alfa: Giulia 2.2
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Stotterende 2.2 jtd
« Reactie #20 Gepost op: 6 januari 2021, 11:29:11 »
Citaat van: Ruud_Enschede op  6 januari 2021, 11:22:13
Citaat van: Ruud_Enschede op  6 januari 2021, 11:22:13
Haha vorige week nog naar Groningen geweest en daarbij 100 km heen en 100 km terug over de A31 in Duitsland. Bijna compleet boven de 200 km/h gereden dus zou nu toch schoon moeten zijn!!!
haha raar dan..
156 1.6 TS  120 PK
159 1.9 JTDm Squadra Massimo 160 PK
Giulia 2.2 JTDm Squadra Massimo 242 PK! 😍
*

Don Pietro
108

  • Type Alfa: Giulia Super Jtdm 180pk
  • ***
    - Alfist
Re: Stotterende 2.2 jtd
« Reactie #21 Gepost op: 6 januari 2021, 12:42:51 »
Bij mij is dat nog steeds zo.

Geen idee wat het nou is, het is van korte duur en als met gaspedaal speel dan is meestal weg.

Maar vind het wel een raar gevoel.
Pre owned: 33 1.7 16V - 155 1.8 TS  - 145 1.6 16V - 156 2.0  TS Selespeed - 147 Gta - Lancia Delta 1.4 T-Jet 150 pk Platino
*

alfata
3.415

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Stotterende 2.2 jtd
« Reactie #22 Gepost op: 6 januari 2021, 12:47:31 »
Citaat van: Ruud_Enschede op  5 januari 2021, 13:26:05
Citaat van: Ruud_Enschede op  5 januari 2021, 13:26:05
Nouja minder presteren.... Viel me op dat ik onlangs naar Groningen op de A31 in duitsland de teller niet boven de 229 km/h uur kreeg terwijl ik met dezelfde banden set-up eerder al een keer richting de 240 ging. Nu lijkt dat verschil dermate groot dat ik dat niet kan linken aan andere brandstof maar wellicht wel aan vervuiling door brandstof. In de tijd dat hij nog 240 haalde tankte ik inderdaad wel altijd bij Shell... hmmm inderdaad maar eens een busje reiniger erbij gooien en aantal tankbeurten dure diesel erin.

Auto's lopen in de zomer altijd harder dan in de winter. Dat kan ik ondertussen naar talloze auto's en veel autobahn wel concluderen. Geen idee hoe het kan, maar vermoed wrijving.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Stotterende 2.2 jtd
« Reactie #23 Gepost op: 6 januari 2021, 12:59:15 »
Citaat van: Don Pietro op  6 januari 2021, 12:42:51
Citaat van: Don Pietro op  6 januari 2021, 12:42:51
Bij mij is dat nog steeds zo.

Geen idee wat het nou is, het is van korte duur en als met gaspedaal speel dan is meestal weg.

Maar vind het wel een raar gevoel.

Inderdaad precies wat je zegt, even gas los of gas bijgeven en het is weer (een tijd) weg. Heeft jouw auto dat vanaf het begin gehad of ook pas sinds kort?

Ik heb er dus een ton aan km's geen last van gehad en nu opeens wel dus dat het "erbij hoort" zou ik wat te gemakkelijk vinden.
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Stotterende 2.2 jtd
« Reactie #24 Gepost op: 6 januari 2021, 19:49:40 »
Citaat van: alfata op  6 januari 2021, 12:47:31
Citaat van: alfata op  6 januari 2021, 12:47:31
Citaat van: Ruud_Enschede op  5 januari 2021, 13:26:05
Citaat van: Ruud_Enschede op  5 januari 2021, 13:26:05
Nouja minder presteren.... Viel me op dat ik onlangs naar Groningen op de A31 in duitsland de teller niet boven de 229 km/h uur kreeg terwijl ik met dezelfde banden set-up eerder al een keer richting de 240 ging. Nu lijkt dat verschil dermate groot dat ik dat niet kan linken aan andere brandstof maar wellicht wel aan vervuiling door brandstof. In de tijd dat hij nog 240 haalde tankte ik inderdaad wel altijd bij Shell... hmmm inderdaad maar eens een busje reiniger erbij gooien en aantal tankbeurten dure diesel erin.

Auto's lopen in de zomer altijd harder dan in de winter. Dat kan ik ondertussen naar talloze auto's en veel autobahn wel concluderen. Geen idee hoe het kan, maar vermoed wrijving.

Densiteit van de lucht is een pak lager in de zomer, veel minder luchtweerstand...
*

Don Pietro
108

  • Type Alfa: Giulia Super Jtdm 180pk
  • ***
    - Alfist
Re: Stotterende 2.2 jtd
« Reactie #25 Gepost op: 6 januari 2021, 20:46:10 »
Om eerlijk te zijn weet ik niet meer wanneer ik het opmerkte.
Auto heb ik gekocht in juli 2019 met ca 35 dkm, nu 75 dkm.

Volgens mij merkte ik er niets van toen wij in de zomer van 2019 naar Sicilië reisden. 2020 heb ik het wel gemerkt, ik maakte niet erg veel lange ritten.

Ik twijfel zelf aan de egr klep of regeneren, geen idee ? Zal het eens bij de dealer vragen als ik er een keer heen ga.

Maar info, ervaringen van anderen zijn welkom.

Wil dit jaar wel een squadra kuur laten doen, gezien de voordelen die het opleverd.
Pre owned: 33 1.7 16V - 155 1.8 TS  - 145 1.6 16V - 156 2.0  TS Selespeed - 147 Gta - Lancia Delta 1.4 T-Jet 150 pk Platino
*

DanaBanana
781

  • *****
    - Super Alfist
Re: Stotterende 2.2 jtd
« Reactie #26 Gepost op: 6 januari 2021, 20:55:25 »
Citaat van: alfata op  6 januari 2021, 12:47:31
Citaat van: alfata op  6 januari 2021, 12:47:31
Auto's lopen in de zomer altijd harder dan in de winter. Dat kan ik ondertussen naar talloze auto's en veel autobahn wel concluderen. Geen idee hoe het kan, maar vermoed wrijving.

Nou daar verschillen de meningen over. Er bestaat niet voor niets zoiets als 'koude lucht tuning'. Koude lucht bevat meer zuurstof per volume-eenheid. Dat betekent dus dat er meer zuurstof wordt aangezogen en dus meer brandstof efficiënt verbrand kan worden. Wat dus in theorie tot meer vermogen leidt.
Mijn ervaring met een (getunede) JTD (GT JTD, gereden van 2005 tot 2012) bevestigt dit. Die was in de winter duidelijk rapper dan in de zomer.
Natuurlijk spelen er ook andere factoren een rol. En het is leuk dat er meer zuurstof wordt aangezogen, maar of dat ook daadwerkelijk leidt tot het inspuiten van meer brandstof, is natuurlijk afhankelijk van wat het motor management daarmee doet.
Maar zoals gezegd, mijn JTD vond de koudere, zuurstofrijkere lucht destijds duidelijk lekkerder.   
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Stotterende 2.2 jtd
« Reactie #27 Gepost op: 7 januari 2021, 09:04:12 »
En vergeet ook niet de rolweerstand van zomerbanden tov winterbanden. Je zou zeggen dat de weerstand van winterbanden groter is maar dat is vaak toch niet zo.

Kleine diameter verschillen (ondanks dezelfde maat) kunnen dan ook een rol spelen.


Bovendien had ik toen ik de auto net had, rondom 225/40 R19 en ben later naar een breedset gegaan waardoor achterop nu 255/35 R19 ligt. Dat zorgt ook weer voor meer luchtweerstand en rolweerstand. Echter ik heb met de breedset ook al eens 236 op de teller gehad en daarom viel de 229 mij een beetje tegen.

Het nadeel nu is dat ik niet veel rij dus de tank leeg rijden en premium diesel erin gooien gaat nu niet zo snel. Heeft iemand suggesties welke brandstofreiniger of injector reiniger ik het beste kan gebruiken? Er is zoveel te koop van 9 euro tot bij wijze van spreken 30 euro....
*

codipo01
79

  • Type Alfa: Giulia Q2
  • **
    - Junior Alfist
Re: Stotterende 2.2 jtd
« Reactie #28 Gepost op: 7 januari 2021, 09:31:57 »
Ik neem altijd het merk Tunap en ik gooi het gemiddeld 1x in de 3 maanden er in.
Rij gemiddeld 25.000 kilometer per jaar.
Een Alfa is rood zonder trekhaak.
*

Don Pietro
108

  • Type Alfa: Giulia Super Jtdm 180pk
  • ***
    - Alfist
Re: Stotterende 2.2 jtd
« Reactie #29 Gepost op: 7 januari 2021, 12:46:43 »
Deze ga ik een keer proberen.

Wynn’s Diesel Particulate Filter Regenerator
Pre owned: 33 1.7 16V - 155 1.8 TS  - 145 1.6 16V - 156 2.0  TS Selespeed - 147 Gta - Lancia Delta 1.4 T-Jet 150 pk Platino