!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

*

Robbros
78

  • Type Alfa: Giulia 2.2jtdm
  • **
    - Junior Alfist
  • startende forum alfist met 25 jaar alfa ervaring
Re: Stotterende 2.2 jtd
« Reactie #75 Gepost op: 8 april 2021, 12:01:27 »

Dit is de e-thermostaat van de koelvloeistof die onder/achter het motorblok zit.
Een inwendige lekkage hierin zorgt via de bekabeling dat koelvloeistof in de connector bij de ECU komt.
De monteur heeft hier 8 uur aan gesleuteld om hem te kunnen wisselen. Hier heb ik ook foto's
van gemaakt. Een gigaklusje dus. In de zomer is dit euvel opgetreden(warm dus meer koeling en druk in systeem).
33,146,145,156,159,gt,giulietta,giulia
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Stotterende 2.2 jtd
« Reactie #76 Gepost op: 8 april 2021, 15:12:34 »
Nou ik heb zojuist beide connectors los gehad en beiden brandschoon en kurkdroog. Dus daar zal het bij mij in ieder geval niet aan liggen.
*

Rohit
306

  • Type Alfa: Giulia 2.2
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Stotterende 2.2 jtd
« Reactie #77 Gepost op: 8 april 2021, 15:18:21 »
Citaat van: Ruud_Enschede op  8 april 2021, 15:12:34
Citaat van: Ruud_Enschede op  8 april 2021, 15:12:34
Nou ik heb zojuist beide connectors los gehad en beiden brandschoon en kurkdroog. Dus daar zal het bij mij in ieder geval niet aan liggen.
waar zit die precies?
156 1.6 TS  120 PK
159 1.9 JTDm Squadra Massimo 160 PK
Giulia 2.2 JTDm Squadra Massimo 242 PK! 😍
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Stotterende 2.2 jtd
« Reactie #78 Gepost op: 8 april 2021, 15:53:55 »
De ECU?? Als je voor de auto staat met de kap open zit hij rechts voor de koelvloeistof tank. Je ziet het vanzelf, twee grote connectoren.
*

Robbros
78

  • Type Alfa: Giulia 2.2jtdm
  • **
    - Junior Alfist
  • startende forum alfist met 25 jaar alfa ervaring
Re: Stotterende 2.2 jtd
« Reactie #79 Gepost op: 8 april 2021, 16:19:00 »
Goed nieuws want dit is een giga klus maar van de andere kant is het probleem nu nog niet opgelost. Ik ga dit topic in de gaten houden. Succes.
Greetz, Rob
33,146,145,156,159,gt,giulietta,giulia
*

Don Pietro
108

  • Type Alfa: Giulia Super Jtdm 180pk
  • ***
    - Alfist
Re: Stotterende 2.2 jtd
« Reactie #80 Gepost op: 20 mei 2021, 21:49:44 »
kleine update over stotteren.

Een ochtend toen ik naar mijn werk reed, was amper 4 km van huis, reed ik op de cruise control 80 km/h. Voelde paar het inhouden en paar minuten was het weer weg. Tank was bijna leeg, nog 2 streepjes over en normale shell diesel.

Auto afgetankt met BP ultimate diesel. Paar dagen later een aardige toerrit gemaakt, ca 180 km, verschillende snelheden. Op een gegeven moment begon de regeneratie, snelheid ca 80 km/h op cc, toerental ca 1500 tpm en toen hoorde ik uitlaat brommen en zag Brandstofverbruik omhoog gaan. Na die tijd loopt de motor wat fijner en stiller, met de shell hoorde ik soms wat nagelende geluiden. Inhouden heel soms klein beetje.
Tsja, karakter ?
Pre owned: 33 1.7 16V - 155 1.8 TS  - 145 1.6 16V - 156 2.0  TS Selespeed - 147 Gta - Lancia Delta 1.4 T-Jet 150 pk Platino
*

Rohit
306

  • Type Alfa: Giulia 2.2
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Stotterende 2.2 jtd
« Reactie #81 Gepost op: 20 mei 2021, 22:08:25 »
kleine update over stotteren.

Een ochtend toen ik naar mijn werk reed, was amper 4 km van huis, reed ik op de cruise control 80 km/h. Voelde paar het inhouden en paar minuten was het weer weg. Tank was bijna leeg, nog 2 streepjes over en normale shell diesel.

Auto afgetankt met BP ultimate diesel. Paar dagen later een aardige toerrit gemaakt, ca 180 km, verschillende snelheden. Op een gegeven moment begon de regeneratie, snelheid ca 80 km/h op cc, toerental ca 1500 tpm en toen hoorde ik uitlaat brommen en zag Brandstofverbruik omhoog gaan. Na die tijd loopt de motor wat fijner en stiller, met de shell hoorde ik soms wat nagelende geluiden. Inhouden heel soms klein beetje.
Tsja, karakter ?
hmm ik gelukkig nog geen gestotter of rare geluiden met 140k op de teller nu. En tank altijd Shell.
156 1.6 TS  120 PK
159 1.9 JTDm Squadra Massimo 160 PK
Giulia 2.2 JTDm Squadra Massimo 242 PK! 😍
*

Don Pietro
108

  • Type Alfa: Giulia Super Jtdm 180pk
  • ***
    - Alfist
Re: Stotterende 2.2 jtd
« Reactie #82 Gepost op: 20 mei 2021, 22:43:04 »
Ik weet ook niet of het aan de Shell diesel ligt.
Ik tankte vaak Shell en ben sinds 8 maanden overgegaan op BP std of soms Ultimate. Maar zo nu en dan tank ik nog steeds Shell, std of soms V-Power.
Pre owned: 33 1.7 16V - 155 1.8 TS  - 145 1.6 16V - 156 2.0  TS Selespeed - 147 Gta - Lancia Delta 1.4 T-Jet 150 pk Platino
*

Rohit
306

  • Type Alfa: Giulia 2.2
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Stotterende 2.2 jtd
« Reactie #83 Gepost op: 20 mei 2021, 22:44:45 »
Ik weet ook niet of het aan de Shell diesel ligt.
Ik tankte vaak Shell en ben sinds 8 maanden overgegaan op BP std of soms Ultimate. Maar zo nu en dan tank ik nog steeds Shell, std of soms V-Power.
ja wel echt raar.. flush had je al eens gedaan toch?
156 1.6 TS  120 PK
159 1.9 JTDm Squadra Massimo 160 PK
Giulia 2.2 JTDm Squadra Massimo 242 PK! 😍
*

Don Pietro
108

  • Type Alfa: Giulia Super Jtdm 180pk
  • ***
    - Alfist
Re: Stotterende 2.2 jtd
« Reactie #84 Gepost op: 20 mei 2021, 22:51:37 »
Nee, niet gedaan.

Heb wel eens gedacht om een goed additief in de tank te doen. Zoals Wynn’s Diesel Total Action Treatment.

Maar vele zeggen dat BP ultimate goed schijnt te werken.
Pre owned: 33 1.7 16V - 155 1.8 TS  - 145 1.6 16V - 156 2.0  TS Selespeed - 147 Gta - Lancia Delta 1.4 T-Jet 150 pk Platino
*

Rohit
306

  • Type Alfa: Giulia 2.2
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Stotterende 2.2 jtd
« Reactie #85 Gepost op: 20 mei 2021, 22:55:04 »
Nee, niet gedaan.

Heb wel eens gedacht om een goed additief in de tank te doen. Zoals Wynn’s Diesel Total Action Treatment.

Maar vele zeggen dat BP ultimate goed schijnt te werken.
lijkt me sterk dat daar zoveel spul in zit om te cleanen. Aangezien je zo een flesje ook niet elke tank erin gooit 🤣 ik zou het een keer proberen als ik jou was. Forte of Wynns weet niet welke beter is.
Js JTD heeft ook een versnellingsbak flush gedaan volgens hem schakelt en rijd die stukken beter nu! Misschien dat nog een optie.
156 1.6 TS  120 PK
159 1.9 JTDm Squadra Massimo 160 PK
Giulia 2.2 JTDm Squadra Massimo 242 PK! 😍
*

Don Pietro
108

  • Type Alfa: Giulia Super Jtdm 180pk
  • ***
    - Alfist
Re: Stotterende 2.2 jtd
« Reactie #86 Gepost op: 20 mei 2021, 22:58:31 »
Ok, zal het overwegen. Dank je.
Pre owned: 33 1.7 16V - 155 1.8 TS  - 145 1.6 16V - 156 2.0  TS Selespeed - 147 Gta - Lancia Delta 1.4 T-Jet 150 pk Platino
*

JS JTD
234

  • Type Alfa: Giulia JTD 2.2 AT8
  • ***
    - Alfist
    • JTD-Performance
Re: Stotterende 2.2 jtd
« Reactie #87 Gepost op: 30 mei 2021, 11:31:39 »
Nee, niet gedaan.

Heb wel eens gedacht om een goed additief in de tank te doen. Zoals Wynn’s Diesel Total Action Treatment.

Maar vele zeggen dat BP ultimate goed schijnt te werken.
lijkt me sterk dat daar zoveel spul in zit om te cleanen. Aangezien je zo een flesje ook niet elke tank erin gooit 🤣 ik zou het een keer proberen als ik jou was. Forte of Wynns weet niet welke beter is.
Js JTD heeft ook een versnellingsbak flush gedaan volgens hem schakelt en rijd die stukken beter nu! Misschien dat nog een optie.

Andere brandstoffen moet je niet veel van verwachten. Zeker niet als het gaat om verhelpen van een stotterende motor. Bp ultimate heeft een wat hoger cetaangetal wat helpt bij een completere verbranding. Echter het injectiesysteem is van zichzelf al zo geavanceerd met 2000 bar inspuitdruk en piezo injectors dat de injectietijden al drastisch lager zijn ivm eerdere jtd’s.
Wat betreft het versnellingsbak spoelen; verschil is subtiel. Ook daarvan zeg ik, verwacht er niet teveel van.
Giulia Super JTD AT8
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Stotterende 2.2 jtd
« Reactie #88 Gepost op: 31 mei 2021, 13:44:44 »
Even een update van mijn kant dan: Sinds ze de sensor in de turbo hebben vastgezet heeft de auto pak em beet nog een 100km gestotterd en vanaf dat moment is het over.... Durf het eigenlijk nog niet hardop te zeggen maar ik rij nu alweer een 2000 km zonder gebok....

Ik tank tegenwoordig ook shell, meestal weer de gewone diesel en af en toe pak ik per ongeluk de v-power. Er zit bij ons de buurt geen BP maar kan het wel eens 2 of 3 tankbeurten doen en kijken of ik een (subtiel) verschil ga merken.