!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Stotterende 2.2 jtd
« Gepost op: 4 januari 2021, 11:19:12 »
Sinds een paar dagen begint mijn 2.2 jtd (gechipt van 136 naar 220 pk Savali) bij constante snelheid to stotteren. Auto heeft nu 105.000 km op teller en nu opeens begint dit,

Meestal zo rond de 2000 toeren. Kan zomaar dat ik een tijdje rond de 80 of 100 rij en dat er niks aan de hand is en opeens na een paar minuten begint hij in te houden en te schudden. Ietsje gas loslaten of gas bijgeven en het is weer weg....

En het vervelende is natuurlijk dat het slechts af en toe gebeurt. Zaterdag met dochterlief naar paardrijden geweest (ritje van ongeveer 20 km); op heenweg 0 x gestotterd, op de terugweg 2x.

Heb geen foutmelding op dashboard. Verder loopt de motor als een zonnetje, trekt mooi op, loopt stationair ook prima. Het is een lease auto dus zal binnenkort een afspraak maken bij de dealer maar vraag me af wat ze kunnen vinden als hij het slechts af en toe doet.

Vandaar dat ik het hier eens wilde posten of iemand dit herkent. Zelf dacht ik al aan vervuiling van injetoren, DPF, of EGR klep oid. Echter, de auto wordt regelmatig uitgelaten in Duitsland dus zou dat eigenlijk niet moeten kunnen. Alhoewel door corona natuurlijk wel vaker korte ritjes gedaan worden dan de snelweg ritten door Duitsland.
*

Robert69
1.288

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Stotterende 2.2 jtd
« Reactie #1 Gepost op: 4 januari 2021, 12:08:35 »
Nou, hetzelfde heb ik dus gehad met mijn Juul 1.4 MA nadat ik bij Savali ben geweest. Inhouden rond de 3000 toeren, terwijl de motor verder als een zonnetje liep. Bleek uiteindelijk verholpen nadat hij een software update heeft doorgevoerd. Geen idee of jou dat ook zal helpen maar zou zeker even contact opnemen met Savali.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Stotterende 2.2 jtd
« Reactie #2 Gepost op: 4 januari 2021, 12:55:54 »
Ja dat kan sowieso wel. Alleen was het bij jou net na de tuning dat dit begon of ook pas daarna??

Mijn auto is vanaf nieuw al gechipt. Heeft dus nu 105.000 km met tuning perfect gelopen en nu dit. Dus een software probleem kan inderdaad maar of dat DE oorzaak is betwijfel ik.
*

Rohit
306

  • Type Alfa: Giulia 2.2
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Stotterende 2.2 jtd
« Reactie #3 Gepost op: 4 januari 2021, 12:59:21 »
Ik dacht dat niet alle 2.2 een EGR hadden? En anders altijd laten uitzetten bij het tunen.. Squadra doet dat volgens mij altijd.. Daar ook nooit ergens last van gehad achteraf.
156 1.6 TS  120 PK
159 1.9 JTDm Squadra Massimo 160 PK
Giulia 2.2 JTDm Squadra Massimo 242 PK! 😍
*

Robert69
1.288

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Stotterende 2.2 jtd
« Reactie #4 Gepost op: 4 januari 2021, 13:14:13 »
Citaat van: Ruud_Enschede op  4 januari 2021, 12:55:54
Citaat van: Ruud_Enschede op  4 januari 2021, 12:55:54
Ja dat kan sowieso wel. Alleen was het bij jou net na de tuning dat dit begon of ook pas daarna??

Mijn auto is vanaf nieuw al gechipt. Heeft dus nu 105.000 km met tuning perfect gelopen en nu dit. Dus een software probleem kan inderdaad maar of dat DE oorzaak is betwijfel ik.

Oh dat is wel merkwaardig, dan zal het niet met de tuning te maken hebben denk ik...

Bij mij begon dat vlak na de tuning. In eerste instantie leek er niets aan de hand maar ineens begon het inhouden. eerst nauwelijks merkbaar maar steeds nadrukkelijker.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Stotterende 2.2 jtd
« Reactie #5 Gepost op: 4 januari 2021, 13:21:39 »
Nee inderdaad dan leg je al snel de link met de tuning. Maar in dit geval lijkt het echt of hij even geen (of te weinig) diesel krijgt.


Heb nu wel de tank een keer helemaal vol gegooid met shell diesel. Normaal ga ik altijd naar zo'n netto tank tankstation waar het goedkoper is. Niet dat ik denk dat het stotteren daardoor komt, maar je moet toch wat proberen he....

Ik denk dat ik maar even een paar dagan aankijk.  Misschien wordt het erger of merkbaarder en dan maak ik dan wel een afspraak
*

bekkie
2.743

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Stotterende 2.2 jtd
« Reactie #6 Gepost op: 4 januari 2021, 17:42:21 »
Kijk ook  even naar aangetaste kabels.
Een steenmarter wil nog wel eens de oorzaak zijn van dit soort vage storingen.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

Rohit
306

  • Type Alfa: Giulia 2.2
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Stotterende 2.2 jtd
« Reactie #7 Gepost op: 4 januari 2021, 18:29:13 »
Citaat van: Ruud_Enschede op  4 januari 2021, 13:21:39
Citaat van: Ruud_Enschede op  4 januari 2021, 13:21:39
Nee inderdaad dan leg je al snel de link met de tuning. Maar in dit geval lijkt het echt of hij even geen (of te weinig) diesel krijgt.


Heb nu wel de tank een keer helemaal vol gegooid met shell diesel. Normaal ga ik altijd naar zo'n netto tank tankstation waar het goedkoper is. Niet dat ik denk dat het stotteren daardoor komt, maar je moet toch wat proberen he....

Ik denk dat ik maar even een paar dagan aankijk.  Misschien wordt het erger of merkbaarder en dan maak ik dan wel een afspraak
is zo een witte pomp wel echt goed voor de motor? Ik tank echt al jaren bij Shell en een witte pomp hier scheelt misschien 2 euro..
156 1.6 TS  120 PK
159 1.9 JTDm Squadra Massimo 160 PK
Giulia 2.2 JTDm Squadra Massimo 242 PK! 😍
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Stotterende 2.2 jtd
« Reactie #8 Gepost op: 4 januari 2021, 19:38:27 »
Tja je hoort verschillende verhalen erover. Heb een tankpas dus 2 euro meer of minder treft mij persoonlijk niet in de portemonnee maar bij de witte pomp is het altijd mooi rustig dus dacht 2 vliegen in 1 klap. Vanaf nu eens alleen koninklijke shell brandstof erin. Kijken of het dan beter gaat.
*

Rohit
306

  • Type Alfa: Giulia 2.2
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Stotterende 2.2 jtd
« Reactie #9 Gepost op: 4 januari 2021, 19:42:06 »
Citaat van: Ruud_Enschede op  4 januari 2021, 19:38:27
Citaat van: Ruud_Enschede op  4 januari 2021, 19:38:27
Tja je hoort verschillende verhalen erover. Heb een tankpas dus 2 euro meer of minder treft mij persoonlijk niet in de portemonnee maar bij de witte pomp is het altijd mooi rustig dus dacht 2 vliegen in 1 klap. Vanaf nu eens alleen koninklijke shell brandstof erin. Kijken of het dan beter gaat.
hmm met een tankpas snap ik sowieso niet waarom je nog naar een witte pomp rijd hahahaha. Ik zou dan altijd sowieso naar de Shell of BP ofzo..
156 1.6 TS  120 PK
159 1.9 JTDm Squadra Massimo 160 PK
Giulia 2.2 JTDm Squadra Massimo 242 PK! 😍
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Stotterende 2.2 jtd
« Reactie #10 Gepost op: 5 januari 2021, 08:42:59 »
Ach ja, doe ik voor de baas he. hahaha. Nouja de onbemande (witte) pomp is bij ons altijd rustg terwijl de shell druk is, dus eigenlijk was het meer eigen belang. Hoorde gisteren dat we ook premium brandstoffen mogen tanken dus maar eens een keer Vpower diesel erin de volgende keer.
*

Robert69
1.288

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Stotterende 2.2 jtd
« Reactie #11 Gepost op: 5 januari 2021, 09:37:56 »
Citaat van: Rohit op  4 januari 2021, 18:29:13
Citaat van: Rohit op  4 januari 2021, 18:29:13
Citaat van: Ruud_Enschede op  4 januari 2021, 13:21:39
Citaat van: Ruud_Enschede op  4 januari 2021, 13:21:39
Nee inderdaad dan leg je al snel de link met de tuning. Maar in dit geval lijkt het echt of hij even geen (of te weinig) diesel krijgt.


Heb nu wel de tank een keer helemaal vol gegooid met shell diesel. Normaal ga ik altijd naar zo'n netto tank tankstation waar het goedkoper is. Niet dat ik denk dat het stotteren daardoor komt, maar je moet toch wat proberen he....

Ik denk dat ik maar even een paar dagan aankijk.  Misschien wordt het erger of merkbaarder en dan maak ik dan wel een afspraak
is zo een witte pomp wel echt goed voor de motor? Ik tank echt al jaren bij Shell en een witte pomp hier scheelt misschien 2 euro..

Het verhaal dat ik ken over de onbemande tankstations is dat er dezelfde brandstoffen gebruikt worden als de 'grote merken' maar dat de kwaliteit wat minder is omdat het onder uit de opslagtanks komt. Er zou dus iets meer vervuiling inzitten.

Geen idee of dat waar is, het lijkt mij eerlijk gezegd een beetje een sterk verhaal. Nu tank ik sowieso BP of Shell omdat die wel 98 hebben en de naamloze stations in mijn buurt niet.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

codipo01
79

  • Type Alfa: Giulia Q2
  • **
    - Junior Alfist
Re: Stotterende 2.2 jtd
« Reactie #12 Gepost op: 5 januari 2021, 11:41:28 »
In mijn Giulietta JTD-m heb ik wel eens witte pomp getankt en kreeg echt het idee dat de motor minder presteerde maar ook duurder reed.
Sinds die tijd alleen maar BP ultimate of Shell V-power getankt.
Rij nu een Giulia 2.2 diesel en tank alleen maar de duurdere brandstof van Shell of BP.
Mijn advies is ga eens een paar keer deze brandstof tanken en kijk dan of het helpt.
De reinigende eigenschap van de brandstof merk je pas na een aantal tankbeurten.
En gooi er eens een bus brandstof reiniger in voordat je de tank vol gooit.
Er gaan verhalen dat het niet helpt maar proberen kan geen kwaad.
Doe er je voordeel mee.

 
Een Alfa is rood zonder trekhaak.
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Stotterende 2.2 jtd
« Reactie #13 Gepost op: 5 januari 2021, 13:26:05 »
Nouja minder presteren.... Viel me op dat ik onlangs naar Groningen op de A31 in duitsland de teller niet boven de 229 km/h uur kreeg terwijl ik met dezelfde banden set-up eerder al een keer richting de 240 ging. Nu lijkt dat verschil dermate groot dat ik dat niet kan linken aan andere brandstof maar wellicht wel aan vervuiling door brandstof. In de tijd dat hij nog 240 haalde tankte ik inderdaad wel altijd bij Shell... hmmm inderdaad maar eens een busje reiniger erbij gooien en aantal tankbeurten dure diesel erin.
*

Robert69
1.288

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Stotterende 2.2 jtd
« Reactie #14 Gepost op: 5 januari 2021, 15:16:44 »
Citaat van: Ruud_Enschede op  5 januari 2021, 13:26:05
Citaat van: Ruud_Enschede op  5 januari 2021, 13:26:05
Nouja minder presteren.... Viel me op dat ik onlangs naar Groningen op de A31 in duitsland de teller niet boven de 229 km/h uur kreeg terwijl ik met dezelfde banden set-up eerder al een keer richting de 240 ging. Nu lijkt dat verschil dermate groot dat ik dat niet kan linken aan andere brandstof maar wellicht wel aan vervuiling door brandstof. In de tijd dat hij nog 240 haalde tankte ik inderdaad wel altijd bij Shell... hmmm inderdaad maar eens een busje reiniger erbij gooien en aantal tankbeurten dure diesel erin.

De dure brandstoffen hebben vaak al een reinigende werking. Het is dus overbodige en nutteloze luxe om er nog een duur flesje reiniger tegenaan te gooien.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce