!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Mike77
215

  • Type Alfa: Giulia 2.0T super
  • ***
    - Alfist
  • Life is too short to drive a boring car!
Tunen of niet?
« Gepost op: 30 juni 2019, 14:29:59 »
Goedemiddag mensen,

Ik krijg binnenkort mijn Giulia 2.0t super. Ik hoor wisselende geluiden over tunen. Ik twijfel hierdoor. De een zegt: kan geen kwaad, gewoon doen. Een ander zegt: alles wat getuned wordt, loopt vroeg of laat stuk.
Wat vinden jullie?

Saluti,
Michael
Nu: Giulia 2.0T super. Eerdere alfa’s: 147 jtdm, 156 sportswagon 1.8ts, Giulietta 1.4MA 170pk
*

alfa brera
507

  • Type Alfa: stelvio veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Tunen of niet?
« Reactie #1 Gepost op: 30 juni 2019, 16:51:13 »
heb je het vermogen nodig of niet
wil je 600 a 700 euro uit geven voor tuning over garantie weet ik niet ik heb de mijne gelijk na aankoop laten tunen bij de dealer door sqaudra
je krijgt er wel een snellere guilia voor terug rijd echt super
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Tunen of niet?
« Reactie #2 Gepost op: 30 juni 2019, 17:02:32 »
Ik zou er eerst zo eens een tijdje mee rijden, kan je daarna altijd nog bepalen of je wilt tunen.... ;)
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Putdeksel
117

  • Type Alfa: Giulietta 2.0 Jtdm
  • ***
    - Alfist
  • If in doubt, Flat out
Re: Tunen of niet?
« Reactie #3 Gepost op: 1 juli 2019, 07:14:02 »
persoonlijk zou ik het doen.
eerst nog even wennen aan de standaard auto zodat je dan na de tuning wederom van een "nieuwe" auto kunt genieten
Giulietta 2.0 JTD-m: 200pk & 400Nm, Giulia Veloce wielen, AP-farhwerk onderstel, Mtec schijven+Greenstuff remblokken and many more.
*

Giuliatje
162

  • ***
    - Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Tunen of niet?
« Reactie #4 Gepost op: 1 juli 2019, 07:33:43 »
Gewoon doen bij Squadra,  wij hebben ook hetzelfde onlangs gedaan en bevalt heel goed. Je hebt de DNA knop dus in de A stand heb je nog steeds het standaard vermogen van 200pk. In de N stand 280pk en 320 in de Dynamic stand. Daar ga je geen spijt van krijgen en Squadra is een prima tuner die door bijna alle dealers ingezet wordt om de Alfa’s te laten tunen. Misschien komen ze tegen die tijd dat je Giulia wordt afgeleverd ook bij jou dealer voor een dagje tunen. Even navraag doen bij je dealer.
*

FreddyW159
363

  • Type Alfa: 159 1750 TBI TI
  • ****
    - Senior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Tunen of niet?
« Reactie #5 Gepost op: 1 juli 2019, 14:25:54 »
De blokken van de Giulia zijn onwijs makkelijk te 'tunen'. Dit komt omdat de motoren met minder vermogen in feite 'teruggetunede' motoren zijn. Zo is in de basis jouw 2.0T gelijk aan een 2.0 met 280 pk alleen is hij softwarematig teruggetuned. Het tunen van jouw Giulia kan dus geen kwaad. Wel is het aan te raden om dit te doen bij een specialist en daar zijn er eigenlijk maar 3 van in Alfa rijdend Nederland. Ik heb goede ervaringen met Squadra Tuning. Wel de duurste van de drie maar Stephan weet echt wat hij doet. Uitermate vriendelijke gozer met kennis van zaken. De andere twee zijn H&S Corse en Savali. Ik heb geen ervaring met deze twee bedrijven maar de reputatie's zijn hoog.
Liefhebber van auto's en daarmee dus Alfist. Helaas niet meer in het bezit van een Alfa, maar in de toekomst komt er zeker weer eentje op de stoep.

Ex:
1994 164 3.0 V6 12V QV.
1998 146 1.4-16V T.Spark Junior.
2011 159 1750 TBI sedan.
*

driftend
491

  • ****
    - Senior Alfist
Re: Tunen of niet?
« Reactie #6 Gepost op: 1 juli 2019, 16:24:48 »
Ik zou het lekker doen. De specs (motorisch en versnellingsbak), van de 200 pk versie zijn nagenoeg hetzelfde als die van de 280 pk veloce. Het verschil zit m vooral in het aantal aangedreven wielen:
Veloce 4 stuks, de "normale" 2.0 alleen de achterwielen. Ook schijnt bij de nieuwste versie van de veloce de turbo iets te zijn aangepast vanwege de uitstootnorm, terwijl die normaliter identiek was. Volgens mij was er alleen een verschil in de intercooler (?) bij de eerste versies.
Dus ik denk een relatief veilige tuning, de grenzen zijn niet echt gezocht. Maar veel pk's erbij, en ik kan je vertellen, als je die hebt wil je niet anders meer.
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Tunen of niet?
« Reactie #7 Gepost op: 1 juli 2019, 16:52:26 »
Citaat van: driftend op  1 juli 2019, 16:24:48
Citaat van: driftend op  1 juli 2019, 16:24:48
Ik zou het lekker doen. De specs (motorisch en versnellingsbak), van de 200 pk versie zijn nagenoeg hetzelfde als die van de 280 pk veloce. Het verschil zit m vooral in het aantal aangedreven wielen:
Veloce 4 stuks, de "normale" 2.0 alleen de achterwielen. Ook schijnt bij de nieuwste versie van de veloce de turbo iets te zijn aangepast vanwege de uitstootnorm, terwijl die normaliter identiek was. Volgens mij was er alleen een verschil in de intercooler (?) bij de eerste versies.
Dus ik denk een relatief veilige tuning, de grenzen zijn niet echt gezocht. Maar veel pk's erbij, en ik kan je vertellen, als je die hebt wil je niet anders meer.

Zijn wel wat verschillen, maar denk dat het niet erg veel uit maakt....
Van engels forum:


(Info Macgeek):
All 2.0L GME engines have two cooling circuits.
As for hardware differences, it depends.
The 200hp engine with code "0" (cars with MVS codes 620.*R0.0) is, hardware-wise, identical to the 280hp engine with code "1" (MVS codes 62[0,1].*[R,A]1.*).
In late 2017, a new version of the 200hp engine was introduced, with code "9" (MVS codes 620.*R9.0). This version does not have any of the hardware necessary for EGR.

en

"The first 2.0 t 200bhp are coming through built to 280 spec. Currently on your engine the egr, intake lambda probe and heat exchanger for the heating function on the intercooler are present but not used by the eco, they are mapped out. Also the pistons are weight classified, again only a thing that will be on the 280 version. So the only difference on your engine is purely a map! They will be changing the 200bhp in due course when the new plant is up and running!"

Verder zijn huidige modellen natuurlijk Euro 6D, met o.a. nieuwe DNA knop die bij elke start terugvalt naar de "N" stand ....
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Mike77
215

  • Type Alfa: Giulia 2.0T super
  • ***
    - Alfist
  • Life is too short to drive a boring car!
Re: Tunen of niet?
« Reactie #8 Gepost op: 1 juli 2019, 17:00:59 »
Bedankt allemaal voor het meedenken. Wel raar dat de 2 motoren hetzelfde zijn (200 en 280 pk). Vrijwel iedereen adviseert te tunen, inclusief de dealer. Ze merken er bij de dealer echter wel bij op dat garantie aan de motor vervalt. Ik besluit bij deze om, zoals een aantal al opmerken, eerst maar eens “standaard” te gaan rijden. Als ik het lef heb gevonden de software te laten wijzigen, ga ik dat bij Squadra laten doen. Als dat gebeurt is, laat ik het zeker nog even weten. Nogmaals dank voor het meedenken!!
Nu: Giulia 2.0T super. Eerdere alfa’s: 147 jtdm, 156 sportswagon 1.8ts, Giulietta 1.4MA 170pk
*

FreddyW159
363

  • Type Alfa: 159 1750 TBI TI
  • ****
    - Senior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Tunen of niet?
« Reactie #9 Gepost op: 2 juli 2019, 07:19:14 »
Citaat van: Mike77 op  1 juli 2019, 17:00:59
Citaat van: Mike77 op  1 juli 2019, 17:00:59
Bedankt allemaal voor het meedenken. Wel raar dat de 2 motoren hetzelfde zijn (200 en 280 pk). Vrijwel iedereen adviseert te tunen, inclusief de dealer. Ze merken er bij de dealer echter wel bij op dat garantie aan de motor vervalt. Ik besluit bij deze om, zoals een aantal al opmerken, eerst maar eens “standaard” te gaan rijden. Als ik het lef heb gevonden de software te laten wijzigen, ga ik dat bij Squadra laten doen. Als dat gebeurt is, laat ik het zeker nog even weten. Nogmaals dank voor het meedenken!!
Zo gek is het niet dat de motoren identiek zijn van elkaar. Zo is het veel goedkoper om een groter 'motoraanbod' te hebben dan om aparte motoren te bouwen. Bijna alle merken doen hier aan mee.

Ga eerst maar eens genieten van de auto die je hebt, 200 pk is ook niet weinig natuurlijk. Als je later besluit hem te chippen heb je er alleen maar meer plezier van.
Liefhebber van auto's en daarmee dus Alfist. Helaas niet meer in het bezit van een Alfa, maar in de toekomst komt er zeker weer eentje op de stoep.

Ex:
1994 164 3.0 V6 12V QV.
1998 146 1.4-16V T.Spark Junior.
2011 159 1750 TBI sedan.
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Tunen of niet?
« Reactie #10 Gepost op: 2 juli 2019, 08:50:48 »
@FreddyW159

Is dat waarom je toch ook snel de auto hebt laten tunen  :p
*

FreddyW159
363

  • Type Alfa: 159 1750 TBI TI
  • ****
    - Senior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Tunen of niet?
« Reactie #11 Gepost op: 2 juli 2019, 08:52:44 »
Citaat van: SpecialVeloce op  2 juli 2019, 08:50:48
Citaat van: SpecialVeloce op  2 juli 2019, 08:50:48
@FreddyW159

Is dat waarom je toch ook snel de auto hebt laten tunen  :p
Haha precies. Duurde een maandje en ik was om. Absoluut geen spijt van.
Liefhebber van auto's en daarmee dus Alfist. Helaas niet meer in het bezit van een Alfa, maar in de toekomst komt er zeker weer eentje op de stoep.

Ex:
1994 164 3.0 V6 12V QV.
1998 146 1.4-16V T.Spark Junior.
2011 159 1750 TBI sedan.
*

alfata
3.412

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Tunen of niet?
« Reactie #12 Gepost op: 2 juli 2019, 10:25:20 »
De 4C was bij mij na 2 weken al gechipt. Zolang de tuning goed wordt uitgevoerd (temperaturenmanagement onder controle) is er wat mij betreft geen enkel argument om het niet te doen. Garantie? Tja, ik heb op al mijn getunede auto's waar wat mis mee was altijd garantie gekregen. Het is namelijk niet eenvoudig voor de dealer om het op te merken. Dan moet er echt getest gaan worden en daar hebben er veel geen tijd voor.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

PascalV
330

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 First Edi
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Tunen of niet?
« Reactie #13 Gepost op: 3 juli 2019, 14:05:20 »
Mijn auto is tuning er vanaf nieuw bij verkocht door de dealer zonder vervallen van de garantie.

In mijn geval heb ik eerst een 3k km roadtrip gedaan voordat de tuning er op kwam.
Al had dat meer te maken met de planning om het te doen.
Auto chronologie: Porsche 924 -> Alfa Romeo 147 -> Alfa Romeo GT -> BMW325i E90 -> Alfa Romeo MiTo -> Alfa Romeo Giulia 2.0T -> Stelvio First Edition