!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Klavertje7
133

  • Type Alfa: busje komt zo
  • ***
    - Alfist
  • Sinds 1985 besmet met het virus!
    • https://myalbum.com/album/u4xIAV3yVeIS
zeer fijn auto& co
« Gepost op: 10 februari 2019, 16:51:12 »
Ja, ik zet deze topic onder technisch..

Beste Alfa Giulia fanaten,   (Stelvio geen ervaring mee)
Heb de meeste zaken op deze site gelezen en wat mij opvalt is dat
er voor een best groot deel wordt gesproken over zaken die beter en of anders kunnen/ hadden kunnen zijn aan onze Alfa’s.
Van de meerdere honderden! punten (welke in een ontwerp mis kunnen gaan)zijn er altijd wel een paar punten bij die beter of anders hadden gekund.
Welnu, de Alfa’s in kwestie zijn compleet opnieuw/ from scratch ontwikkeld gebouwd en getest.
Zelf ben ik al ca. 30 jaar werkzaam als ontwerper/ constructeur en weet dat er altijd wordt gelet op
punten die beter kunnen.. >>maar niet op wat er wel! goed is gegaan.  Dit is helaas het LOT van ontwerpers, ingenieurs etc.
Wat ik voor mij zelf kan zeggen is dat ik super blij ben met mijn Giulia, ik vind haar met 3 woorden:
>>Een geweldige machine!  

-stuureigenschappen& co
De Alfa stuurt licht, super scherp, geen spelingen en de wielgeometrie klopt aan alle kanten.
Na verlagen(Eibach en verbreden 15mm. rondom) heb ik den knAlfa laten uitlijnen bij een bedrijf
met alleen de juiste uitlijnsystemen& kennis van zaken en momenteel stuurt hij zeer sportief, voelt als een kart!

-stijfheid chassis
Wanneer ik met mijn Alfa over een drempel rijd (soms wel wat schuin want hij is flink verlaagd) dan hoor
ik geen enkele kraak van de deurrubbers en aanverwante zaken, dit was met een paar van mijn vorige Alfa’s wel even wat anders.
Er komt heel wat rekenwerk bij kijken om een auto met zo min mogelijk materiaal, maximaal stijf te verkrijgen.
Ik zelf heb hier ook veel ervaring mee om bepaalde samengestelde constructie elementen op een dergelijk stijfheidsniveau (in tal van richtingen) te verkrijgen.

-Toepassen van aluminium
Door de vele veiligheidssystemen wordt de auto ook zwaarder.
In de regel wil men een auto welke zo licht mogelijk is maar ook met zoveel mogelijk veiligheids- systemen,
en dus ook met de bijbehorende zware kabelbomen van koper(lees = zwaar.. gelukkig is er ook CAN-bus), maar dit is natuurlijk een tegenstrijdigheid.
Ik heb de Alfa goed bekeken(ook van onderen) in alle hoeken en gaten en er zijn veel aluminium componenten toegepast zoals:
ophanging van de schokbrekers, gearbox brackets, draagarmen ed. met 1 woord GAAF!!
Tevens zijn er zeer mooie lasrupsen te zien op de draagarmen, sorry maar dat zijn nu eenmaal punten waar een technicus(spreek even voor mijzelf) op let.
   
-De 2 liter turbo motor van over de 300 PK is compleet nieuw ontwikkeld met de nieuwste materialen en technieken.
Bijna 500 NM koppel uit een 2 liter benzine?? Ja!, het kan..
In mijn Alfa verleden heb ik een paar V6-en(oei, denk weer aan die heeerlijke 166 super) gehad en
mijn 2.0T Giulia motor van nu voelt nagenoeg hetzelfde,
geen trillingen, geen onbalans, hoog koppel.. gewoon heerlijk!!
-Super mooi ontwerp zoals Alfa dat kan, zowel van buiten als van binnen. (probeer je maar s te onderscheiden tegenwoordig tussen al die Klia’s en Katjaps..  oei!)   LOL
Voor mij is het elke dag feest wanneer ik naar mijn auto loop en er weer vandaan loop..
Telkens weer een keer terug kijken, weer een rondje extra rijden…, zo verliefd ben ik op haar   
ja, ik zeg t maar gewoon. Natuurlijk heb ik ook een vriendin maar mijn auto’s blijven in de regel langer.
7- 10 jaar, de auto’s dan wel hier genoemd..

-Carbon cardan as
 Dit vind ik wel erg bijzonder, zit zowel in de Q van rond de 110K als de normalere versies (ca. 40K) en doen “ze” (de Alfabrieken) er zomaar even gewoon bij…
-Euro NCAP veiligheidsbeoordeling.
De Alfa Giulia heeft 5 sterren en 98% van het totaal behaalde percentage behaald op veiligheid,
er is nog nooit een auto geweest welke dit resultaat heeft behaald.. en dat vind ik niet niks.. 
https://cdn.euroncap.com/media/35512/euroncap-2016-alfa-romeo-giulia-datasheet.pdf
https://www.autoedizione.nl/5-sterren-euro-ncap-voor-alfa-romeo-giulia/
Persoonlijk vind ik die hoge veiligheid wat minder van belang, ik ben geen Vlovlo man, maar ja het zit er wel gewoon bij!
Heb wel een dochterke van 2 jaar en daar wil je natuurlijk wel het beste voor.

-Verbruik
Het verbruik vind ik 100% meevallen voor een auto met een dergelijk vermogen.
Jaren geleden waren er 2L motoren met een vermogen van 150-200 PK en die verbruikten toen ook al 1:10.(dit is ongeveer het gebruik van mijn Alfa Giulia momenteel)  Ja,
deze aanduiding gebruik ik..  die andere verhouding van zoveel ltr. op de 100 km. vind ik maar kant en klare verwarring en onzin.
Mijn Giulia van nu verbruikt ook ca. 1:10,  dus wanneer ik even grof reken (eerste orde) lijkt het rendement van de motoren wel tussen de 20-40% omhoog zijn gegaan.
Natuurlijk is de luchtweerstand( https://nl.wikipedia.org/wiki/Weerstandsco%C3%ABffici%C3%ABnt   )
van de auto’s de laatste jaren ook sterk verlaagd welke mede voor het lagere brandstof verbruik zorgt.
Kortom: ik kan het verhaal nog wel veel langer maken maar dat wil ik jullie niet aan doen…
Voor mij is dit ook 1 van de meest (zo niet de meest) bijzondere Alfa’s welke ik ooit heb mogen rijden..   
>>>>Alfa ontwerpers:  BEDANKT     

PS. Eigenlijk heb ik wel een beetje spijt van dat ik zo eerlijk en positief ben geweest over mijn Alfa..
Ga ik er straks misschien meer zien rijden???…      dan koop ik wel een Golfkar!!     egniet..nooit!
Mvg. M.
Alfa busje----> Vorige Alfa's:
Alfa Giulia veloce, GT 2.0 JTS Imola 2007, 166 3.0V6 Super 2002, 155 2,5 V6 1992, 33 1700 QV 1987 , Sprint 1700 QV 1989.
*

Klavertje7
133

  • Type Alfa: busje komt zo
  • ***
    - Alfist
  • Sinds 1985 besmet met het virus!
    • https://myalbum.com/album/u4xIAV3yVeIS
Re: zeer fijn auto& co
« Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2019, 16:52:23 »
Excuses:  zeer fijn(e) auto& co
Alfa busje----> Vorige Alfa's:
Alfa Giulia veloce, GT 2.0 JTS Imola 2007, 166 3.0V6 Super 2002, 155 2,5 V6 1992, 33 1700 QV 1987 , Sprint 1700 QV 1989.
*

Paul
1.847

  • ******
    Presidente - Super Alfist
Re: zeer fijn auto& co
« Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2019, 08:39:03 »
AMEN
Mijn grote Alfa-liefde Giulietta Quadrifoglio; 285pk, Etna Black, Giulia Veloce wielen, Carbon delen, verlaagd, Ulter uitlaatsysteem met klep, rode intercooler, alcantara dashboard en meer lees je hier.
Re: zeer fijn auto& co
« Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2019, 09:07:15 »
Dat is ongeveer een regelrechte liefdesverklaring ....... geen wonder dat je partners het minder lang uithouden ... ;-)))) Ik ben het overigens met de meeste van je opgesomde postieve punten eens ! Maar er moet altijd ruimte blijven voor het uitwisselen van de wat mindere ..... ;-)
*

Klavertje7
133

  • Type Alfa: busje komt zo
  • ***
    - Alfist
  • Sinds 1985 besmet met het virus!
    • https://myalbum.com/album/u4xIAV3yVeIS
Re: zeer fijn auto& co
« Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2019, 09:11:21 »
Klopt... 5 jaar is lang zat!  LOL
Alfa busje----> Vorige Alfa's:
Alfa Giulia veloce, GT 2.0 JTS Imola 2007, 166 3.0V6 Super 2002, 155 2,5 V6 1992, 33 1700 QV 1987 , Sprint 1700 QV 1989.
*

Bianco156
298

  • Type Alfa: Alfa Romeo Giulia 2.2 D
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
  • Always looking for another ( A.L.F.A)
Re: zeer fijn auto& co
« Reactie #5 Gepost op: 11 februari 2019, 10:24:36 »
Top verhaal echte liefhebbers. Ik heb dan nog wel een 159 maar nog steeds blij en kijk nog steeds met liefde naar mijn Alfa
Junior 1600 
Alfetta GT
Alfa 33 Sportwagon
156 1.8  Bianco Polare
156 sport wagon 19 JTD 16v ( Tunex )
159 sportwagon   1.9 JTDM (Squadra)
Giulia 2.2D       222PK ( Savali)
Giulia 2.2D  8T 242PK ( Squadra)
*

Klavertje7
133

  • Type Alfa: busje komt zo
  • ***
    - Alfist
  • Sinds 1985 besmet met het virus!
    • https://myalbum.com/album/u4xIAV3yVeIS
Re: zeer fijn auto& co
« Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2019, 11:20:12 »
Hee Bianco,
Een 159 had ik ook nog s graag willen hebben..  1 van de mooiste neuzen ooit gemaakt
Alfa busje----> Vorige Alfa's:
Alfa Giulia veloce, GT 2.0 JTS Imola 2007, 166 3.0V6 Super 2002, 155 2,5 V6 1992, 33 1700 QV 1987 , Sprint 1700 QV 1989.
*

Alfa 147 Ti
1.564

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: zeer fijn auto& co
« Reactie #7 Gepost op: 11 februari 2019, 21:20:39 »
Ik heb ook altijd met veel plezier de 159 bereden, en die neus blijft prachtig.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

twido
38

  • Type Alfa: Giulia veloce Q4 2.2 JTD
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: zeer fijn auto& co
« Reactie #8 Gepost op: 30 maart 2019, 22:46:55 »
Ik kan me hier volledig bij aansluiten, ik zoek gewoon redenen om te rijden en dat is niet eenvoudig want ga met de fiets werken (50km/werkdag) en winkelen.
en dat doet dan telkens weer even pijn als ik de garage uitwandel met de fiets terwijl zij zo mooi naar me lacht.
Dus gebruik hem bijna uitsluitend om te gaan kitesurfen op Oesterdam , maar dan mag ik er ook dadelijk 2 a 3 uur op een dag inzitten :-)
heerlijk gewoon.

maar een forum is de logische plaats om te zien of er mensen dezelfde probleempjes hebben en of oplossingen. daarbij is iedereen wel duidelijk hier dat hij zijn bella aanbid.
*

ArjanB
1.980

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: zeer fijn auto& co
« Reactie #9 Gepost op: 31 maart 2019, 21:19:39 »
Mooi en deskundig onderbouwd geschreven. Veel plezier met de Giulia!
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

brinkerik
1.817

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: zeer fijn auto& co
« Reactie #10 Gepost op: 24 december 2019, 19:08:04 »
Bij mij begint het ook steeds meer de kriebelen.   159  bevalt nog erg goed, maar als je dan dit soort verhalen leest, dan zou ik het liefst morgen 1 Giulia ophalen.

 :bravo_2:  Klavertje7
Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

bekkie
2.727

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: zeer fijn auto& co
« Reactie #11 Gepost op: 24 december 2019, 19:18:03 »
Bij mij begint het ook steeds meer de kriebelen.   159  bevalt nog erg goed, maar als je dan dit soort verhalen leest, dan zou ik het liefst morgen 1 Giulia ophalen.

 :bravo_2:  Klavertje7

Prijzen van 2e hands beginnen aardig te zakken, dus wie weet...
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

Alfa 147 Ti
1.564

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: zeer fijn auto& co
« Reactie #12 Gepost op: 24 december 2019, 22:58:05 »
Ja vooral de Diesels.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

brinkerik
1.817

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: zeer fijn auto& co
« Reactie #13 Gepost op: 26 december 2019, 11:44:28 »
Ik ben het nog niet helemaal met jullie eens.

Het 2e hands aanbod is nog gering in de Diesels, en doordat het er niet heel veel op kenteken gezet zijn zou dat kunnen doorwerken in een hogere prijs tenminste ik zie ze niet onder de 21k  Bj  2016 - 2017  automaat en verder geen eisen.

Dus, ik moet nog geduld hebben, wat geen straf is hoor met m`n huidige Bella.


Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

jan engelaar
117

  • Type Alfa: GIULIA Q + STELVIO
  • ***
    - Alfist
  • GIULIA Q 600 PK + STELVIO
    • www.djjean.com
Re: zeer fijn auto& co
« Reactie #14 Gepost op: 27 december 2019, 02:01:08 »
Ja, ik zet deze topic onder technisch..

Beste Alfa Giulia fanaten,   (Stelvio geen ervaring mee)
Heb de meeste zaken op deze site gelezen en wat mij opvalt is dat
er voor een best groot deel wordt gesproken over zaken die beter en of anders kunnen/ hadden kunnen zijn aan onze Alfa’s.
Van de meerdere honderden! punten (welke in een ontwerp mis kunnen gaan)zijn er altijd wel een paar punten bij die beter of anders hadden gekund.
Welnu, de Alfa’s in kwestie zijn compleet opnieuw/ from scratch ontwikkeld gebouwd en getest.
Zelf ben ik al ca. 30 jaar werkzaam als ontwerper/ constructeur en weet dat er altijd wordt gelet op
punten die beter kunnen.. >>maar niet op wat er wel! goed is gegaan.  Dit is helaas het LOT van ontwerpers, ingenieurs etc.
Wat ik voor mij zelf kan zeggen is dat ik super blij ben met mijn Giulia, ik vind haar met 3 woorden:
>>Een geweldige machine!  

-stuureigenschappen& co
De Alfa stuurt licht, super scherp, geen spelingen en de wielgeometrie klopt aan alle kanten.
Na verlagen(Eibach en verbreden 15mm. rondom) heb ik den knAlfa laten uitlijnen bij een bedrijf
met alleen de juiste uitlijnsystemen& kennis van zaken en momenteel stuurt hij zeer sportief, voelt als een kart!

-stijfheid chassis
Wanneer ik met mijn Alfa over een drempel rijd (soms wel wat schuin want hij is flink verlaagd) dan hoor
ik geen enkele kraak van de deurrubbers en aanverwante zaken, dit was met een paar van mijn vorige Alfa’s wel even wat anders.
Er komt heel wat rekenwerk bij kijken om een auto met zo min mogelijk materiaal, maximaal stijf te verkrijgen.
Ik zelf heb hier ook veel ervaring mee om bepaalde samengestelde constructie elementen op een dergelijk stijfheidsniveau (in tal van richtingen) te verkrijgen.

-Toepassen van aluminium
Door de vele veiligheidssystemen wordt de auto ook zwaarder.
In de regel wil men een auto welke zo licht mogelijk is maar ook met zoveel mogelijk veiligheids- systemen,
en dus ook met de bijbehorende zware kabelbomen van koper(lees = zwaar.. gelukkig is er ook CAN-bus), maar dit is natuurlijk een tegenstrijdigheid.
Ik heb de Alfa goed bekeken(ook van onderen) in alle hoeken en gaten en er zijn veel aluminium componenten toegepast zoals:
ophanging van de schokbrekers, gearbox brackets, draagarmen ed. met 1 woord GAAF!!
Tevens zijn er zeer mooie lasrupsen te zien op de draagarmen, sorry maar dat zijn nu eenmaal punten waar een technicus(spreek even voor mijzelf) op let.
   
-De 2 liter turbo motor van over de 300 PK is compleet nieuw ontwikkeld met de nieuwste materialen en technieken.
Bijna 500 NM koppel uit een 2 liter benzine?? Ja!, het kan..
In mijn Alfa verleden heb ik een paar V6-en(oei, denk weer aan die heeerlijke 166 super) gehad en
mijn 2.0T Giulia motor van nu voelt nagenoeg hetzelfde,
geen trillingen, geen onbalans, hoog koppel.. gewoon heerlijk!!
-Super mooi ontwerp zoals Alfa dat kan, zowel van buiten als van binnen. (probeer je maar s te onderscheiden tegenwoordig tussen al die Klia’s en Katjaps..  oei!)   LOL
Voor mij is het elke dag feest wanneer ik naar mijn auto loop en er weer vandaan loop..
Telkens weer een keer terug kijken, weer een rondje extra rijden…, zo verliefd ben ik op haar   
ja, ik zeg t maar gewoon. Natuurlijk heb ik ook een vriendin maar mijn auto’s blijven in de regel langer.
7- 10 jaar, de auto’s dan wel hier genoemd..

-Carbon cardan as
 Dit vind ik wel erg bijzonder, zit zowel in de Q van rond de 110K als de normalere versies (ca. 40K) en doen “ze” (de Alfabrieken) er zomaar even gewoon bij…
-Euro NCAP veiligheidsbeoordeling.
De Alfa Giulia heeft 5 sterren en 98% van het totaal behaalde percentage behaald op veiligheid,
er is nog nooit een auto geweest welke dit resultaat heeft behaald.. en dat vind ik niet niks.. 
https://cdn.euroncap.com/media/35512/euroncap-2016-alfa-romeo-giulia-datasheet.pdf
https://www.autoedizione.nl/5-sterren-euro-ncap-voor-alfa-romeo-giulia/
Persoonlijk vind ik die hoge veiligheid wat minder van belang, ik ben geen Vlovlo man, maar ja het zit er wel gewoon bij!
Heb wel een dochterke van 2 jaar en daar wil je natuurlijk wel het beste voor.

-Verbruik
Het verbruik vind ik 100% meevallen voor een auto met een dergelijk vermogen.
Jaren geleden waren er 2L motoren met een vermogen van 150-200 PK en die verbruikten toen ook al 1:10.(dit is ongeveer het gebruik van mijn Alfa Giulia momenteel)  Ja,
deze aanduiding gebruik ik..  die andere verhouding van zoveel ltr. op de 100 km. vind ik maar kant en klare verwarring en onzin.
Mijn Giulia van nu verbruikt ook ca. 1:10,  dus wanneer ik even grof reken (eerste orde) lijkt het rendement van de motoren wel tussen de 20-40% omhoog zijn gegaan.
Natuurlijk is de luchtweerstand( https://nl.wikipedia.org/wiki/Weerstandsco%C3%ABffici%C3%ABnt   )
van de auto’s de laatste jaren ook sterk verlaagd welke mede voor het lagere brandstof verbruik zorgt.
Kortom: ik kan het verhaal nog wel veel langer maken maar dat wil ik jullie niet aan doen…
Voor mij is dit ook 1 van de meest (zo niet de meest) bijzondere Alfa’s welke ik ooit heb mogen rijden..   
>>>>Alfa ontwerpers:  BEDANKT     

PS. Eigenlijk heb ik wel een beetje spijt van dat ik zo eerlijk en positief ben geweest over mijn Alfa..
Ga ik er straks misschien meer zien rijden???…      dan koop ik wel een Golfkar!!     egniet..nooit!
Mvg. M.


Mooi.... Een échte....