De zwakke punten van de 159 zijn ook deels afhankelijk van het bouwjaar.
De eerste bouwjaren tot 2008 ongeveer hadden nog wel eens problemen met het stuurhuis.
En dat is dan ook wel een relatief duur grapje om te vervangen.
Na 2008 is hier een modificatie op geweest en speelt het probleem dacht ik niet meer.
Volgens mij kwam dit door verkeerde vloeistof of iets dergelijks.
Verder zijn algemene zaken veelal leeftijd gerelateerd.
Denk hier bij aan slijtage aan het onderstel rubbers, draagarmen stuur kogels etc.
De 159 heeft een relatief complexe ophanging en de draagarmen en rubbers zijn een zwak punt.
Daarnaast komt helaas ook roest wel voor hier moet je dus extra goed op letten.
Bekende plekken waar ze roesten is het subframe en de dorpels.
Verder is de 1.8Mpi wat in feite een Opel motor is best betrouwbaar,
soms gaat de bobine blok nog wel eens stuk ook relatief prijzig,
omdat het geen losse bobines zijn maar een heel blok.
Maar afgezien daarvan zijn die motoren verder wel relatief betrouwbaar.
Het is de zelfde motor die o.a ook in de Opel Vectra C 1.8i ligt.
De JTS motoren moet je vooral links laten liggen met name de 2.2JTS,
maar ook de 1.9JTS staan niet bepaald bekend als lang lopers.
Deze motoren kennen naast olie verbruik ook veel problemen met o.a,
het oprekken van de distributie kettingen en versleten nokkenas verstellers etc etc.
Dus ik zou zeggen deze motoren lekker links laten liggen.
Verder ken ik zo even geen echt zwakke punten van de 159.
Ja misschien het design waar je verliefd op kunt worden dat is ergens ook een zwak punt.
Succes met de zoektocht, en neem vooral iemand mee met verstand van auto's.
Deze Alfa zitten gewoon aan de onderkant van het gebruikte auto segment.
En als je er toevallig net 1 treft waarbij het onderstel behoorlijk versleten is,
dan gaat dat ook wel relatief snel in de papieren lopen omdat weer strak te krijgen.
En dat is de auto vaak economisch niet echt meer waard helaas.