!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

notebomer
14

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
Gisteren heb ik een alfa romeo 159 jtd 1.9 16v gekocht van een particulier met motorische gebreken. De staat van de carrosserie en het leer was voor een 01/2007  erg goed. Dit ter vervanging van mijn huidige alfa romeo 159 JTD.  2 problemen en een voor mij groot raadsel

Probleem
1. lekke koppakking (vermoeden).  Koelstof reservoir loopt niet over bij het openen van de dop bij warme motor (wel eerst drukopbouw voorzichtig weg laten lopen) maar het lijkt erop dat er wel wel uitlaatgassen via het reservoir ontsnappen (borrelt ligt). Geen sludge olie en geen witte walm bij kort opwarmen motor
2. Melding water in brandstoffilter.  Verder geen afwijkend motor gedrag. Bij het verwijderen van de stekker onder het brandstoffilter is de melding ook weg.

Het raadsel voor mij is echter het feit dat een rubberen slang aansluiting niet meer aangesloten is een een andere slang is omgeleid en op dit punt is aangesloten (slang is verlengd om dit te kunnen doen. Heb geen idee waarom maar heb nu twee punten (tuiten) die open zijn.  De motor loopt verder goed. Wie kan mij wegwijs maken? Groen is wat ik verwacht. rood is de situatie.

Alvast bedankt voor de reacties
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Alfa 159 jtd gok en omleiding slangen (turbo?)
« Reactie #1 Gepost op: 4 januari 2021, 09:41:27 »
ik ken het systeem niet, maar is het misschien inlaatspruitstuk verwarming ?

Met de motorafdekplaat eraf zie je natuurlijk meer.

plaatjes kan je uploaden met het groene icoontje.

*

notebomer
14

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
Re: Alfa 159 jtd gok en omleiding slangen (turbo?)
« Reactie #2 Gepost op: 4 januari 2021, 10:51:28 »

Misschien dat het hier duidelijker van wordt  zie ook laatste afbeelding.
M.vr.gr,

Jan Peter





*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Alfa 159 jtd gok en omleiding slangen (turbo?)
« Reactie #3 Gepost op: 4 januari 2021, 10:56:39 »
Weet iemand dit ? Kan dit zijn van de egr koeler?
Wellicht is die afgeblind.
*

notebomer
14

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
Re: Alfa 159 jtd gok en omleiding slangen (turbo?)
« Reactie #4 Gepost op: 4 januari 2021, 12:13:42 »
Update 4 januari m.b.t. mogelijke lekke koppakking. Ik heb koelvloeistof bijgevuld door met een open expantievat  vuldop de motor eerst op temperatuur te brengen en hierna na afkoelen vloeistof bijgevuld. Ik zag nu voor het eerst duidelijke lekkage vloeistof sporen in het (sub)frame liggen. Ik heb ook in de slang van de radiateur geknepen om te kijken of ik een open verbinding had (weet niet of dit trouwens correct is m.b.t. mijn conclusie dat ik een open verbinding heb thermostaat open) maar vraag me nu af of er een lek in een slang kan zitten of kan dit veel erger zijn. Ook bij een koude motor heeft het expantievat druk dus het koelsysteem lijkt niet gesloten als ik het forum zo afstruin.Wat denken jullie?

Ben verder natuurlijk ook erg benieuwd naar de omleiding van slangen.







M.vr.gr,
Jan Peter
*

notebomer
14

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
Re: Alfa 159 jtd gok en omleiding slangen. Omleiding is duidelijk kan dit kwaad?
« Reactie #5 Gepost op: 9 januari 2021, 10:49:17 »

De omleiding is mij nu wel duidelijk. Dit zijn inderdaad de koelvloeistof leidingen naar EGR koeler die zijn omgeleid. Waarom dit is gebeurd is niet duidelijk wellicht is de koeler lek.

Ik vraag me wel af wat de negatieve gevolgen zijn er van uitgaande dat de EGR klep normaal werkt.

In dit geval worden de uitstoot gassen  die nog wel via de EGR koeler lopen niet gekoeld en gaan met hoge temperaturen naar de motor terug.

Kan dit kwaad en zijn er eventuele nadelige gevolgen voor bijvoorbeeld de turbo.

M.vr.gr,
Jan Peter
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Alfa 159 jtd gok en omleiding slangen (turbo?)
« Reactie #6 Gepost op: 9 januari 2021, 11:30:34 »
Bij JTD performace blindplaten bestellen en monteren.

https://jtd-performance.com/categorie/egr-afdichtingen/

Voor de inlaat en uitlaat

en bij Coen van Gestel ofzo of JTD Performace vragen of ze de egr kunnen wegschrijven beste met een andere programmering  ;)
Daar gaat de auto ook beter van lopen.

maar check eerst even dat je geen lekke koppaking hebt oid.

om de 50d km verving ik altijd het brandstof filter ,deze vulde ik dan met een cleaner anders moet het met diesel anders loopt je pomp droog en dan maak je te veel schade en dan heb je kans dat je je HD Pomp sloopt.
Ik heb nooit een water melding gehad.

*

notebomer
14

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
Re: Alfa 159 jtd gok en omleiding slangen (turbo?)
« Reactie #7 Gepost op: 9 januari 2021, 12:15:19 »

Ja is wellicht een optie. Wellicht is dit ook al gebeurd. Moet hier nog maar even over nadenken.

Ben nog wel benieuwd naar reacties m.b.t. mijn geschetste situatie EGR uitlaat gassen worden niet gekoeld.

Wat de mogelijke lekke koppakking betreft is nog niet duidelijk wat er precies aan de hand is. Hij lekt licht vloeistof en de motor loopt niet extreem warm op korte stukjes b en snel weg (10-20 kilometer max 100 km per uur.  Bij warm weer in de zomer wordt dit denk ik een heel ander verhaal.

de garagist waar de auto nu staat heeft het lek nog niet getraceerd. nog onduidelijk waar het vandaan komt. heb nu gevraagd om de thermostaat te bekijken. Ik heb de indruk dat deze gesloten blijft en dus ook de koelvloeistof niet circuleert.  Wanneer de temperatuur meter op 90 graden staat waren de radiateur slanegen nog koud (wel hard).

Bij de rit naar de garagist had ik opeens een koude verwarming (voor het eerst normaal ook altijd warm). Bij doorrijden werd die opeens weer warm. volgens de garagist wees dit op een luchtbel in het systeem en de radiateur slangen waren wel licht warm (dit was eerder niet het geval). Misschien dat de thermostaat wel iets open is gegaan?

 IK wil eerst duidelijk krijgen waar de koelvloeistof lekt en op basis van uitsluiten meer duidelijkheid krijgen voordat de kop eraf gaat.

M.vr.gr,

Jan Peter

*

notebomer
14

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
Re: Alfa 159 jtd gok en omleiding slangen (turbo?)
« Reactie #8 Gepost op: 11 januari 2021, 22:28:36 »
De thermostaat wordt eerst nog maar niet uitgebouwd. De garagist gaat nu eerst een compressietest op de cylinders doen. als er dan lucht ontsnapt lucht via het expantievat (borrelen) dan is zeker dat de koppakking lek is.
Ergens lekt de koelvloeistof wel naar buiten maar het is niet duidelijk waar dit vandaan komt. Nu eerst maar de compressietest afwachten.


Ik krijg steeds meer de indruk dat de thermostaat de veroorzaker is van de lekkage is maar niet de oorzaak van de hoge druk opbouw.  Of is het wel mogelijk dat door een gesloten thermostaat die niet open gaat er een drukopbouw plaatsvindt waarbij bij een koude motor er toch nog druk op het expantievat staat??


*

notebomer
14

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
Vervolg alfa romeo 159 1.9 jtd gok aankoop (lekke koppakking en repararatie)
« Reactie #9 Gepost op: 15 januari 2021, 16:14:29 »

Conclusie m.b.t. de aangekochte 1.9 JTD gok aankoop (indruk lekke koppakking). Op basis van de symptomen is de garagist er zeker van dat er sprake is van een lekke kop waardoor er uitstoot gassen in het koelsysteem terecht komen met als gevolg snel hoge druk opbouw in het expantie vat die ook na afkoelen van de motor in stand blijft (slangen staan onder druk)

Bij mijn rit naar de garagist had ik opeens voor het eerst alleen koude lucht uit de verwarming waarbij ik na circa 5-10 kilometer op de snelweg opeens weer warme lucht had. De garagist had bij zijn testrit echter weer koude lucht. dus dat er iets niet klopt is duidelijk. Verder start de auto wat lastig bij een koude motor maar loopt hierna prima. Dus het lijkt een klein lek. Een compressie test gaf helaas geen zekerheid. 

Thermostaat op mijn verzoek preventief vervangen maar dit veranderde niets aan deze situatie. Thuis de oude thermostaat getest en de temperatuur sensor  werken beide goed. 

Nu afgesproken dat de koppakking wordt vervangen en meteen ook de distributieriem, rollagers en waterpomp.  Hij gaat de volledige motor uitbouwen zodat hij overal goed bij kan. Omdat de auto 300.000 op de teller heeft staan worden ook de verschillende afdichtingen vervangen en natuurlijkmoeten de  vloeistoffen worden vervangen.

Omdat de EGR koeler niet meer gekoeld wordt omdat de koelvloeistof leidingen niet meer via de EGR koeler lopen wordt ook meteen gekeken of de EGR klep misschien geblokt is door plaatjes. Er is in ieder geval geen storing op het display maar heb op dit forum gelezen dat bij alfa's tot en met  2006 het blokken van de EGR klep niet tot een storing leidt. Wellicht dat mijn auto nog een rand geval is met als eerste toelatingsdatum 16 januari 2007.  Afwachten maar.

Totale kosten € 1.000 (incl.) en omdat hij het er naast doet ben ik de auto 4 weken kwijt. Is op zich geen probleem. Is op zich natuurlijk nog veel geld om in een alfa 1.9 jtd te stoppen van januari 2007 met een stand van 300.000 en heb mezelf de vraag gesteld of ik dit nog wel moet doen. Maar de auto is goedkoop gekocht in verband met het defect. Zit nog prima in de lak vrijwel nihil steenslag ook niet bij de wiel kassen, het interieur en leer is in goede conditie en het chassis is voor een 2007 alfa erg goed. Bijna geen roest op het subframe en de achterste draag armen zijn ook solide en de wiel ophanging voelt ook nog goed. Jammer genoeg geen duidelijke onderhoud historie maar als je de auto zo ziet dan krijg je wel de indruk dat vorige eigenaren voor de auto hebben gezorgd.

De turbo is al wel aan slijtage onderhevig en fluit erg bij optrekken. Hij gaat nog kijken naar een revisie setje voor de turbo. Dus misschien dat dit ook aangepakt wordt (wel tegen meerkosten)

Ben wel benieuwd hoe jullie tegen de prijs aankijken en de aanpak (uitbouw van de motor is toch niet standaard).  Het is een kleine aan huis garage en hij stelt standaard de oude uitgewisselde onderdelen  weer beschikbaar.  Neemt ook de tijd voor je en legt alles ook uit. Ik heb er wel vertrouwen in dat  de auto goed gerepareerd wordt en de motor straks weer jaren meekan. Het is een monteur in hart en nieren voor zo ver ik dit beoordelen kan

Laat maar weten hoe je er tegen aankijkt. Ik hoor het graag.
 
*

bekkie
2.751

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Vervolg alfa romeo 159 1.9 jtd gok aankoop (lekke koppakking en repararatie)
« Reactie #10 Gepost op: 15 januari 2021, 19:44:38 »
Heb ik iets gemist hier...?
Ik mis de context, waar gaat dit over?
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

Bratra
331

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 sport
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Vervolg alfa romeo 159 1.9 jtd gok aankoop (lekke koppakking en repararatie)
« Reactie #11 Gepost op: 15 januari 2021, 20:07:19 »
Heb ik iets gemist hier...?
Ik mis de context, waar gaat dit over?

Het is een soort van puzzel van allerlei verschillende geopende topics. Als je ze gevonden hebt krijg je een verhaal......
Fiat Cinquecento 1.1 Sporting
Fiat Seicento 1.1 Sporting
Fiat Seicento 1.1 Sporting Abarth
Fiat Panda 100HP
Fiat Punto EVO
Fiat Punto Twinair Turbo

Alfa Romeo MiTo TwinAir 0.9 Esclusivo
Alfa Romeo MiTo Racer
Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Super Veloce Pack

Alfa Romeo Giulietta 1.4 Sport

Stan
*

notebomer
14

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
Re: Vervolg alfa romeo 159 1.9 jtd gok aankoop (lekke koppakking en repararatie)
« Reactie #12 Gepost op: 15 januari 2021, 20:38:16 »
Eerst dit topic onderwerp lezen.  Dan wordt de context misschien wat duidelijker.

*

DanielH92
1.956

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Vervolg alfa romeo 159 1.9 jtd gok aankoop (lekke koppakking en repararatie)
« Reactie #13 Gepost op: 15 januari 2021, 21:31:05 »
Deze dus
https://www.clubalfaromeo.nl/forum/159-brera-spider/alfa-159-jtd-gok-en-omleiding-slangen-(turbo)/msg126134/#msg126134

Waarom vervolg je je verhaal dan niet gewoon in dat topic. Dit wordt een onnodige speurtocht om er een lopend verhaal van te maken. Samenvoegen heeft de voorkeur.
*

peetmultiair
582

  • Type Alfa: Giulietta Multiair 170pk.
  • *****
    - Super Alfist
Re: Vervolg alfa romeo 159 1.9 jtd gok aankoop (lekke koppakking en repararatie)
« Reactie #14 Gepost op: 15 januari 2021, 21:48:39 »

Ik zie dat steeds vaker gebeuren, helaas. Voorbeeld is jezelf voorstellen in een topic, en vervolgens foto's van de aangeschafte auto in een 2e topic plaatsen. Werkt niet lekker.  :banghead:
Alfasud, 2x Alfa 33, 3x Alfa 155, Alfa 156 V6 200pk🎉, Alfa Giulietta MA 170 pk.(Na tuning 200 pk.)