!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

FDE956D
6

  • Type Alfa: 159 2.2 JTS
  • *
    - Startende Alfist
Belgische autokeuring
« Gepost op: 22 december 2023, 21:45:59 »
Ik heb een Nederlandse 159 2.2 JTS op het oog. Als  ik hem naar België haal en er hier mee rijd, moet ik hem hier nog laten keuring. Gaan ze lastig doen omwille van de volgende tuning die eraan is gebeurd?
Advertentie hier: https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/alfa-romeo/m2040096186-alfa-romeo-alfa-159-2-2-jts-2006-grijs

- Novitec verlagingsveren rondom voor een nog betere wegligging en waar mogelijk een nog sportiever weggedrag (vooral bij deze moet je hem in een speciaal keuringsstation laten keuren? Ik vind niet dat hij heel laag staat op de foto)
- 19" Ti lichtmetalen velgen met goede banden
- Ti spiegels
- Dubbele einddemper van Novitec
- Novitec chiptuning
- Novitec/Ti sportpedalen met Alfa logo's
- Pioneer navigatiesysteem met achteruitrij camera en werkende stuurwielbediening
- Complete geluidsinstallatie van Focal (2 versterkers, subwoofer, condensator en composets) (zeer netjes ingebouwd)
- Aluminium dashboard panelen donkergrijs overtrokken met folie

Gaan ze op de Belgische keuring lastig doen of bepaalde zaken gewoon afkeuren?

Trouwens, de Novitec Powerjet 3 chiptuning, kan je dat zelf uit je wagen halen als je dat niet wilt? Ik moet al die dingen niet per se hebben, en wil niet nog meer betalen aan mijn verzekeraar. Op het internet vind ik geen goeie informatie over Powerjet 3 (= powerbox?) verwijderen of deactiveren. Ik denk toch dat het een Powerjet 3 is, want wederom is er online niet veel info te vinden.
*

Bottas
841

  • *****
    - Super Alfist
Re: Belgische autokeuring
« Reactie #1 Gepost op: 22 december 2023, 22:19:40 »
252000 km, 2.2 jts (GM) motor.
Je kunt je afvragen of dat nog allemaal de moeite is.
*

FDE956D
6

  • Type Alfa: 159 2.2 JTS
  • *
    - Startende Alfist
Re: Belgische autokeuring
« Reactie #2 Gepost op: 23 december 2023, 00:56:08 »
Ja, ik zit gewoon geprangd om redelijk snel een wagen te hebben en stiekem wil ik al sinds 2016 wel eens een tijdje bollen met een 159. Ik kreeg daarnet ook feedback voor een 1.8PMI, dus misschien wordt het zo'n model dan. Daar zit toch ook redelijk wat minder taksen op.

Kan je normaal zo'n autoradio redelijk simpel inbouwen in een 159?
https://www.audiovolt.nl/product/1-din-autoradio-geschikt-voor-alfa-romeo-159-939-brera-spider/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAhJWsBhAaEiwAmrNyq1rk_55I03H64AIXmuI0y2r_1k4m1FbM1wTmVVekhMX5f2jnnuYuzxoC1_wQAvD_BwE

Ik gebruik mijn radio haast exclusief om via bluetooth muziek af te spelen. Ik zou anders ook gewoon een bluetooth adapter op een aux-ingang kunnen plaatsen, maar ik betwijfel of hij er vanachter één beschikbaar heeft. Vooraan althans niet.
*

LeonAlfa
753

  • Type Alfa: giulietta 1.6jtdm
  • *****
    - Super Alfist
Re: Belgische autokeuring
« Reactie #3 Gepost op: 23 december 2023, 06:26:14 »
keuring met de novitec veren word een probleem omdat er geen atesten bij zitten, ook zal hij 11cm ruimte onder moeten hebben, dus wellicht moet de bodemplaat eronderuit voor wat extra ruimte te creëeren.
Seat leon 1m tdi @ 280pk,
vw golf gtd, Ford focus st line,
nu >Alfa Giulietta 1.6jtdm.
*

MysteryAngel
2.695

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Belgische autokeuring
« Reactie #4 Gepost op: 23 december 2023, 18:30:06 »
252000 km, 2.2 jts (GM) motor.
Je kunt je afvragen of dat nog allemaal de moeite is.

Mja inderdaad de JTS motoren staan nou niet bepaald als heel robuust bekend.
Problemen met interne vervuiling, olie verbruik en oprekkende distributie ketting,
daar hebben ze of krijgen ze bijna allemaal wel mee te maken.
Ik vind daarom 252.000km dan ook al wel best veel voor de 2.2jts motor.
Het zou natuurlijk kunnen dat de auto perfect onderhouden is.
Maar als die niet aantoonbaar goed onderhoud heeft gehad,
dan is het denk ik de moeite of gok niet meer waard.

Ik denk dat die dan beter in Belgie kan kijken naar een 2.4jtdm,
dan heb je naast de looks ook een fijne diesel die wel voorruit wil.
En volgens mij is diesel rijden in Belgie ook nog steeds populairder dan benzine.
Al is het daar misschien wel zo dat een 2.4jtdm een stuk duurder is in de vaste lasten.
Maar dan heb je eventueel ook nog een 1.9jtd of 2.0jtdm om uit te kiezen.
Tenzij het natuurlijk perse een benzine moet zijn en het budget relatief beperkt is.
Dan zou ik aanraden om voor een 1.8mpi te gaan omdat die wel relatief betrouwbaar zijn.
*

FDE956D
6

  • Type Alfa: 159 2.2 JTS
  • *
    - Startende Alfist
Re: Belgische autokeuring
« Reactie #5 Gepost op: 24 december 2023, 02:42:23 »
"Mja inderdaad de JTS motoren staan nou niet bepaald als heel robuust bekend.
Problemen met interne vervuiling, olie verbruik en oprekkende distributie ketting,
daar hebben ze of krijgen ze bijna allemaal wel mee te maken."

Wel ik heb vrijdag een bezichtiging van nog een andere model dan vermeld, een model 2.2JTS TI (ik ga het vanaf nu altijd over deze JTS hebben, degene die ik vermelde in de allereerste post van de thread plaats ik even in de koelkast) met 217.000 kilometer. DIstributieketting is recent vervangen, maar ik moet nog horen hoe het met het olieverbruik zit. Ik ga enkel kunnen luisteren naar de motor + zien hoe de wagen zich gedraagt bij optrekken op de autosnelweg. Ik neem aan dat je vervuiling binnenin misschien kan waarnemen bij de uitlaatgassen, of eventueel helemaal niet. Los daarvan neem ik aan dat elke tweedehands wagen kopen een gok blijft. Ik zie wel weinig Alfas 159 staan met 300.000km of meer. Dat zal allicht geen geweldig veelbelovend teken zijn. Ik vermoed dat de motor bij veel van hen simpelweg de 300.000 niet haalt, toch bij de benzineversies.

Ja, het probleem met diesel in Belgie is dat je (weldraa) niet meer met diesel binnen mag in Antwerpen, Brussel, Gent,... Misschien zelfs weldra heel het Waalse gewest (zal nog wel effe duren). Dus ik zie mezelf gedwongen naar benzine te gaan. Anders had ik mijn oude Citroen Xantia 2.0 HDI diesel nog laten herstellen van zijn kapotte versnellingsbak en niet weggedaan.

De verkoper van de 2.2JTS heeft alleszins een betrouwbare indruk gemaakt en zegt dat de auto goed onderhouden is. Hij heeft de complete historiek.

Een 1.8MPI zou ik ook nog zien zitten. Een verkoper kan me begin januari daarvoor ontvangen. Die 1.8MPI heeft145.000km op de teller en de distributieriem is nog niet ellenlang geleden vervangen. De vraagprijs voor zowel de 1.8MPI als de 2.2JTS TI ligt net onder de €4000. Het klinkt alsof de 1.8MPI een meer robuuste motor is op basis van wat wordt gezegd, dus puur vanuit dat facet lijkt hij de betere keuze. Qua uitvoering (kleuren van de lak en lederen zetels) zijn beide auto's elkaar min of meer gewaagd. Wat betreft mijn verzekeringskost lijken ze ook dicht bij elkaar te liggen. De eenmalige kost voor inverkeersstelling is wel een groot verschil met €500 extra voor de JTS en jaarlijks ook nog eens €300 extra aan wegentaks die wordt berekend op co2-uitstoot (lol, idioten).

Ik vind het geen makkelijke keuze, want het verschil is natuurlijk ook wel van 140pk voor de MPI naar 184pk voor de JTS. Het lijkt me wel fijn om meer pks te hebben dan dat ik normaal gewend ben. Ik heb nooit meer dan 105pk gereden en ik vind dat het tijd is voor wat meer. Maar misschien is 140pk van de 1.8MPI wel genoeg. Ik heb wel gelezen dat die wat log optrekt volgens sommigen. Ik heb tot dusver wel al een goed indruk gekregen van de verkoper van de 2.2JTS. HIj komt met over als iemand die de auto precies toch een aantal jaren gesoigneerd heeft. Maar ik besef dat mooie praatjes geen 100% garantie zijn. Wie me nog meer stof tot nadenken kan voorschotelen is daar welkom voor.

Misschien een interessante vraag: aangezien je het had over "interne vervuiling", heeft die impact op de uitstootgastest? In Belgie is dat een belangrijk onderdeel van de autokeuring. Ik weet niet hoe het in Holland zit, of jullie daar ook zo streng op zijn. De 2.2 JTS gaat volgende week donderdag 28 december 2023 naar de autokeuring voor zijn Nederlandse APK met de Nederlandse verkoper.

Groet,

Louis



*

brinkerik
1.831

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Belgische autokeuring
« Reactie #6 Gepost op: 24 december 2023, 10:44:39 »
252000 km, 2.2 jts (GM) motor.
Je kunt je afvragen of dat nog allemaal de moeite is.

Het is wellicht wat kort door de bocht, maar Bottas heeft hier wel gelijk.

Ik zelf, begrijp ook niet waarom je bij dit budget aan een 159 denkt. Als je voor dit geld een 159 aanschaft,  hoop ik dat je nog wel wat achter houd voor onderhoud en reparatie.

Zaken die bij een eventuele inspectie goed gecontoleerd dienen te worden

- Stuurhuis..   Willen verslijten, je krijgt speling wat je bij het rijden snel opmerkt
- Subframe..   Zijn erbij die naar 10 jaar al peperkoek zijn,   draagarmen van de achteras lijken van hetzelfde materiaal

Verder, zou ik graag er nog 1 159 bij naast willen hebben, erg erg fijne auto.  Wel zwaar, dus zou altijd minimaal voor de 2.2 gaan, maar eerder nog voor de 1750 turbo. 
Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

FDE956D
6

  • Type Alfa: 159 2.2 JTS
  • *
    - Startende Alfist
Re: Belgische autokeuring
« Reactie #7 Gepost op: 24 december 2023, 12:21:25 »
Ik zou zeggen dat 65% van de 159s die te koop staan in Nederland tussen de 2500 en 5000 euro kosten. Is dat dan allemaal een twijfelachtige koop? Allicht niet, he. Ik zou zeggen dat ik er inderdaad niet van zou verschieten als ik met een tweedehands wagen relatief snel 1000 a 2000 euro kosten moet maken. Ik heb een relatief goedkope garagist dus dat moet dan maar lukken.
Subframe kan ik zeker eens bezien. Volgens de verkoper is hij onderaan ook nog piekfijn, dus komt allicht wel in orde.
*

MysteryAngel
2.695

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Belgische autokeuring
« Reactie #8 Gepost op: 24 december 2023, 16:59:28 »
Het verschil op papier in vermogen tussen de 1.8mpi en 2.2jts is inderdaad best wel groot.
Maar ik zou me niet al te blind staren op die 184pk van de 2.2jts,
omdat die motor dat in de praktijk waarschijnlijk bij lange na niet meer haalt.
De interne vervuiling is daar onder andere één van de redenen van.
Maar goed er zijn wel meerdere moderne benzine motoren met directe injectie,
die daar wel veel last van hebben.

De 1.8mpi heeft inderdaad een distributie riem en dus geen last van het oprekken van de ketting.
Het is een Opel motor die o.a ook in de Vectra, Zafira en Saab 93 (dacht ik) gebruikt wordt.
Deze motoren zijn relatief robuust enigste waar ze wel eens last van hebben is,
het stuk gaan van het bobine blok Opel (duur) en de lambda sensoren gaan wel eens stuk.
Verder zijn het zover ik weet wel goede motoren.

Wel jammer natuurlijk dat diesel ook in Belgie in de ban gaat.
Maar dat was ergens natuurlijk wel een keer te verwachten.
Ik weet natuurlijk niet wat je budget uiteindelijk is?
Wellicht is die toereikend voor een 1750tbi dat is de lekkerste motor die in de 159 te krijgen is.
Maar zoals andere ook al aanhalen als je budget relatief beperkt is week ik niet,
of een 159 wel een verstandige aankoop zal zijn.
Natuurlijk val je direct voor het uiterlijk dat is ook het lastige bij Alfa Romeo.  ;)
*

FDE956D
6

  • Type Alfa: 159 2.2 JTS
  • *
    - Startende Alfist
Re: Belgische autokeuring
« Reactie #9 Gepost op: 24 december 2023, 18:45:38 »
Ongelooflijk knappe wagens, inderdaad. Nee voor een TBI in goede staat heb ik geen budget op dit moment.
*

Bottas
841

  • *****
    - Super Alfist
Re: Belgische autokeuring
« Reactie #10 Gepost op: 24 december 2023, 20:17:35 »
En waarom zo'n autoradio? Daar heb je niet zoveel aan.
Dan is het logischer om voor een din 2 unit te gaan met Android Auto/Apple Carplay.
Zo'n din 1 is wel erg achterhaald.
*

FDE956D
6

  • Type Alfa: 159 2.2 JTS
  • *
    - Startende Alfist
Re: Belgische autokeuring
« Reactie #11 Gepost op: 24 december 2023, 21:09:14 »
Idd als ik de functies van 2-DIN bekijk is't eigenlijk een no-brainer.