!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Sander159
7

  • Type Alfa: 159 1.9 JTS
  • *
    - Startende Alfist
Elektrisch probleem
« Gepost op: 3 oktober 2023, 17:22:35 »
Hoi allemaal,

Ik heb sinds het vervangen van de spanningsregelaar op mijn dynamo een vreemd probleem: het acculampje gaat branden bij de eerste start na meerdere uren stilstaan. Het lampje gaat pas weer uit als ik de motor stop, de sleutel verwijder, en dan de sleutel weer terugplaats en herstart.

Ik weet dat het lampje onterecht is want: het criterium is bij 700rpm minder dan 4,5v op D+, dan gaat het lampje aan. Ik meet, wanneer het acculampje brand, op D+ 13,7v en op B+ 14,1v. Ik heb er inmiddels 400km mee gereden zonder problemen: de accu laad dus bij. De volgende ochtend gaf de accu nog 12,8v (met motor uit) dus de dynamo laadt goed en de accu is nog prima.

Nu heb ik vanmorgen ontdekt dat als ik de auto eerst 2x op contact zet, alvorens te starten, het lampje niet gaat branden. Het lijkt mij alsof het iets met de Body Control Computer te maken heeft, want die moet het signaal vanaf D+ verwerken naar het dashboard. Ik vind het trouwens ook erg vreemd dat het lampje niet uit gaat zonder herstart waarbij de sleutel tussentijds wordt verwijderd, terwijl er 13,7v op D+ te meten is.

Ik heb gezocht naar draadbreuken door de bedrading te bewegen --> geen effect, niets gevonden. Ik heb de auto ook uitgelezen, geen codes/meldingen. Ik weet niet meer waar ik het moet zoeken, iemand een idee?