!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

seninha
12

  • Type Alfa: 159 SW 1.9 JTS
  • *
    - Startende Alfist
Nieuw hier en gelijk paar vragen
« Gepost op: 3 september 2023, 18:43:02 »
Heb sinds afgelopen dinsdag voor zover ik heb gelezen, een van meest gehate type 159SW namelijk een 1.9 JTS.
Aangezien auto ruim 2 ton gelopen had en ketting en koppeling pas vervangen zijn durfde ik risico wel aan. ( en..mocht die ermee ophouden , dan is het jammer)

Heb in de afgelopen dagen wel paar dingen opgemerkt die ik wil aanpakken. Daarom deze topic.
Als eerste , vind dat de auto na over een drempel gaan, te ver doorzakt aan de voorkant. Dus daar moeten echt nieuwe schokbrekers in. Niets bijzonders.

Verder zijn twee zaken waar ik nog twijfel hoe en wat het zou kunnen zijn.
Als eerste , koppelingspedaal. Vind namelijk dat ik te diep moet intrappen om de koppeling echt helemaal los te laten komen. Denk dat /3 van pedaal slag niets doet.
Vind het voornamelijk erg vervelend bij het wegrijden in zn 1. Vraag me af of ik slag iets kan veranderen?.
Weet niet of ontluchten van systeem iets zou kunnen veranderen. Is die uberhaupt te ontluchten?

En als tweede.
Vind dat er naast de auto te veel naar benzine ruikt.
Heb al gelezen dat de bovenkant van de brandstof pomp kan scheuren.Maar , stank is alleen buiten te ruiken. Vooral rechts achter . En niet binnen.
Daarnaast zag ik dat er een soort van brandstof ontluchter bestaat (had ik in mijn Citrewn C4 Coupe ook, en toen die verzadigd was rook het ook naar benzine)
Weet iemand waar ik die kan vinden ?

En als derde:
Bij het sturen in stilstand ,achteruit rijden of lage snelheid dan maakt stuurbekrachtiging nog al veel geluid.
Heb peil. nagekeken en die zit er goed uit.

Heb ergens gelezen dat reservoir ook als filter functioneert. Denk dat ik die eerst ga vervangen. Verder zie ik geen lekkages van stuur systeem

Volgende week gaat de auto op een brug dan wil ik alle leidingen nakijken. Maar wil wel een beetje voorbereid zijn.
God's right Foot!!
*

Dutchdriftking
439

  • Type Alfa: Alfa Romeo 159 2.0 JTDm
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Nieuw hier en gelijk paar vragen
« Reactie #1 Gepost op: 4 september 2023, 09:48:06 »
Tja de 1.9, men zegt wel eens dat deze het gebrek aan vermogen van de 1.8 combineert met de onbetrouwbaarheid van de 2.2. Ik heb nooit met de 1,8 gereden, maar wel met de 1,9 en de 2.2. Persoonlijk vond ik de 1.9 vlotter aanvoelen dan verwacht, en dan met name het koppel onderin viel mij niet tegen. De 2.2 voelde voor mij niet als 185pk aan en leek weinig te verschillen van de 1.9. Maar dit kan natuurlijk ook gewoon een slecht exemplaar geweest zijn. Vergelijk met een 1750tbi heb ik helaas niet. Uiteraard is mijn eigen dieseltje onderin een klap sterker, maar dat is wel een beetje appels met peren natuurlijk. Ook vind ik de 1.9 met de juiste uitlaat erg leuk klinken. Ook wat waard.

De genoemde 'problemen' kunnen groot zijn en duur worden, je kan geluk hebben en dan valt het mee. Natuurlijk is het ook zo dat het een beetje afhangt van wat je zelf kunt, en hoe perfectionistisch je bent.

Wat je onderstel betreft, als de boel toch los gaat zou ik meteen voor een kleine upgrade gaan. Dat is vaak niet eens heel veel duurder dan originele schokdempers en levert een veel beter weggedrag op. Bilstein, KW, Sachs of Eibach, allemaal mooie merken voor een divers budget waar je auto enorm van opknapt. En kijk meteen even draagarmen en rubbers van je subframe en zo na. Het zou zonde zijn als die ook een eind heen zijn en je ze niet meeneemt.

Ik gok dat je koppeling wel te stellen is, sowieso is bij iedere auto de koppeling wel anders en moet je daar aan wennen. En beter een koppeling die je ver moet intrappen dan eentje die bijna bovenaan zit, dat laatste is meestal namelijk een teken dat hij richting het einde gaat.

Je tank zit rechts achter onder de auto. Als je auto toch op de brug gaat voor de koppeling en het onderstel dan kan je dit meteen nakijken op lekkages en dergelijke. Ik gok zelf op slecht wordende brandstofleidingen. De 159 raakt tenslotte inmiddels wel een beetje op leeftijd. De brandstofpomp leeft volgens mij in de tank, dus als die kapot zou gaan zou de benzine nog steeds in de tank moeten blijven.

Wat het sturen betreft, ik gok dat je een 159 van voor 2009 en dus van voor de facelift hebt? Deze hebben helaas wat problemen met het stuurhuis. Als je googled op stuurhuis 159 dan vind je genoeg.

Al met al geen onoverkomelijke zaken, maar bij elkaar opgeteld kost het wel meer dan de dagwaarde van de auto natuurlijk. Ik zou de brandstofleidingen (als het meevalt en het echt alleen leidingen zijn) laten fixen samen met het stuurhuis daar dat direct gevaar oplevert en pech onderweg kan opleveren. De koppeling en het onderstel kan je dan op termijn gaan doen om zo de kosten te spreiden.
*

seninha
12

  • Type Alfa: 159 SW 1.9 JTS
  • *
    - Startende Alfist
Re: Nieuw hier en gelijk paar vragen
« Reactie #2 Gepost op: 4 september 2023, 09:59:51 »
Moet zeggen dat ik de 1.9 JTS ook erg vlot vind rijden, zoals je zelf ook zegt, vooral in lage toeren.
Alleen wegrijden is nog ff wennen, vooral omdat 1ste versnelling nog al kort is en ook door aangrijppunt van de koppeling.
Nog even uitzoeken waar ik dit kan afstellen

Wat sleutelen betreft, kan zelf heel veel. En wat ik niet kan , daar probeer ik mezelf zoveel mogelijk te informeren.

Zat zojuist naar schokbrekers te kijken , maar dan stock. Zal zeker naar merken kijken die je opnoemt.

Wat stuurgeluiden betreft. Auto is uit 2006 dus was op de hoogte dat er stuurbekrachtiging issues zijn. Heb gister even alles nagekeken en heb geen lekkage.
Vandaag even wat verse olie halen en nog even er bij doen, niveau staat iets te laag.
Verder ga ik kijken naar nieuwe reservoir.

Zojuist ook twee nieuwe motorsteunen besteld, auto bomt iets als deze stationair loopt. En kan me indenken dat originele steunen nog in de auto zitten.

Wat geluid betreft, maat van me vond hem ook gaaf klinken. Dacht eerst dat uitlaat ergens lek was, maar dus niet .

God's right Foot!!
*

seninha
12

  • Type Alfa: 159 SW 1.9 JTS
  • *
    - Startende Alfist
Re: Nieuw hier en gelijk paar vragen
« Reactie #3 Gepost op: 6 september 2023, 14:28:23 »
Even een vraag wat Motorsteunen betreft. Ik dacht dat ik de motor steun besteld had, maar dat is dus fout gegaan.

Nu wilde ik ze alsnog bestellen, en weet dat er twee zichtbaar steunen zijn.

Links , vierkant, steun (NR 60694071), rechts , onder de accu bak, een rond (PN:  50505985)
Deze twee steunen zijn dus nergens te krijgen.
Verder zie ik dat aan de achterkant , onderaan nog twee steunen zitten. PN : 50501955  en PN: 50501956 .

Reden om steunen te vervangen is omdat er een voelbaar brom is als de auto stationair loopt, en vooral tijdens het achteruit rijden.

Maar nu ik weet dat er 4 stuks zijn, wil ik zeker weten welke er misschien aan vervanging toe is.  Twee bovenste zijn sowieso niet te krijgen (alleen 2de hands) , dus blijven er twee over.

Als de auto op de brug staat zal ik daar naar kijken.
Maar vraag me af of iemand hier misschien bekend is met steunen die als eerste aan vervanging toe zijn.

Info over de steunen heb ik hier vandaan:

https://eper.fiatforum.com/en/Drawings/Detail/R/R/159/X3/100/2/0/1/SubSubGroup

God's right Foot!!
*

DeHeerDeWit
26

  • Type Alfa: 159 2.0 jdtm SW Ti
  • *
    - Startende Alfist
Re: Nieuw hier en gelijk paar vragen
« Reactie #4 Gepost op: 7 september 2023, 15:38:33 »
Een vriend van mij heeft een tijd een probleem gehad van een bepaald type geluid bij het sturen. Die heeft overigens wel een V70, maar ik meen dat voor stuurbekrachtiging dezelfde techniek gebruikt is in de Alfa als is de sport Volvo.

Hoe zou je het geluid omschrijven naast het volume?
*

wardog
82

  • Type Alfa: 159 1750TBI Ti
  • ****
    Amico del club - Junior Alfist
Re: Nieuw hier en gelijk paar vragen
« Reactie #5 Gepost op: 7 september 2023, 16:43:56 »
Als je andere schokdempers neemt doe zeker dan gelijk de veren er bij.
Ik heb wel een TI maar had ook problemen met drempels. Ik moest daar stapvoets overheen en vooral drempel af raakte mijn onderkant (bodemplaat).
Ik vond mijn auto altijd van voor wat laag hangen (er kon geen vinger tussen spatbord rand en boven kant band).
Bij de apk kwam naar voren dat 1 veer voor een klein gebroken stukje had.
Ik heb toen beide veren vervangen voor eibach veren voor het ti model.
Veren zijn iets stugger merk ik en de auto kwam ongeveer 1 cm omhoog.
Nu heb ik nergens geen last meer van en kan ik redelijk normaal over een drempel zonder dat de onderkant raakt.
Mijn voorste veren waren dus te slap geworden in de jaren. Hier door kwam hij dus omlaag en was de ingaande slag van de veer te zwak geworden (dus niet de demper).
Vorige liefdes:
33 1.5 Ti bj86, 33 1.7 QV bj89, 33 1.7IE sw, 33 1.7 QV 16v, 75 2.0ts, 75 3.0,
155 1.8 ts, 155 1.8 turbo wide body, 156 1.8ts sw (2x)
156 1.9 jtd sw
*

seninha
12

  • Type Alfa: 159 SW 1.9 JTS
  • *
    - Startende Alfist
Re: Nieuw hier en gelijk paar vragen
« Reactie #6 Gepost op: 7 september 2023, 22:07:10 »
Moet zeggen dat ik juist de auto aan de voorkant erg hoog vind.  Vergeleken met achterkant .

Heb van vorige eigenaar een paar extra veren erbij gehad.  Voor als ik bv fietsenrek ging gebruiken


best online image storage

@DeHeerDeWit
Wat geluid betreft ..auto bromt vooral als ik achteruit rij.   En ook als ik langzaam bv uit een parkeer plek wegrij met flink wiel uitslag.

Heb nog niet naar de pomp geluisterd zodra ik wielen draai.
Ga dat van het weekend samen met een vriend doen.
Dan kan ik pomp uitsluiten.

Maar volgens mij moet ik echt een van de motor steunen vervangen.
Motor trillingen zijn goed zichtbaar als ik stationair stil sta.

God's right Foot!!
*

wardog
82

  • Type Alfa: 159 1750TBI Ti
  • ****
    Amico del club - Junior Alfist
Re: Nieuw hier en gelijk paar vragen
« Reactie #7 Gepost op: 8 september 2023, 12:08:26 »
Eigenlijk niet gevraagd wat je probleem was bij drempels maar ik ging er van uit dat je schraap geluiden waar naam waar door het lijkt of de auto de straat raakt.
Als dat zo is denk dan ook aan de 2 spatlapjes van hard plastic aan het spatboord.
Deze raken nog al eens bij de 159 met het over drempels rijden.
Die van mij heb ik er al netjes afgeslepen.
Vorige liefdes:
33 1.5 Ti bj86, 33 1.7 QV bj89, 33 1.7IE sw, 33 1.7 QV 16v, 75 2.0ts, 75 3.0,
155 1.8 ts, 155 1.8 turbo wide body, 156 1.8ts sw (2x)
156 1.9 jtd sw
*

seninha
12

  • Type Alfa: 159 SW 1.9 JTS
  • *
    - Startende Alfist
Re: Nieuw hier en gelijk paar vragen
« Reactie #8 Gepost op: 8 september 2023, 12:11:31 »
Probleem is zelfde als jij had. Tweede dag dat ik met de auto reed, ging ik even te snel door een drempel en voorkant knalde zo op de grond. Schrok me rot  :o
God's right Foot!!
*

seninha
12

  • Type Alfa: 159 SW 1.9 JTS
  • *
    - Startende Alfist
Re: Nieuw hier en gelijk paar vragen
« Reactie #9 Gepost op: 15 september 2023, 22:44:55 »
Vandaag maar eens naar stuurinrichting gaan kijken omdat geluid toch erg vervelend is.
Vooral bij lage snelheid en achteruitrijden klinkt systeem niet echt blij.

Heb via een kennis een tweede hands pomp en voor zekerheid reservoir.

Alles zag er goed uit..komt ook uit een 159 die geen issues had.

Reservoir helemaal schoongemaakt. Vooral filter had wat aanslag.
Pomp draaide soepen en zonder enig gekraak of apart geluid.

Als eerste alles uitgebouwd en ruimte even schoongemaakt.
Daarna "nieuw" pomp geïnstalleerd plus riem (dat laatste was toch ff een gevecht om die er omheen te krijgen)
Nieuwe reservoir aangesloten plus hoge druk leiding.
Retour leiding even los gehouden want idee was om gelijk juiste groene olie te gebruiken.

Nadat alles goed vast zat, retour leiding in een cola fles gestopt en motor laten draaien. Fles was binnen no time vol met.oude olie, en reservoir leeg. Dus bijgevuld en stap steeds herhaald tot er alleen groen olie uitkwam.

Daarna retour leiding aangesloten en systeem ontlucht en laatste keer bijgevuld.

En toen moest alles getest worden....en resultaat was.....niets veranderd
Systeem giert nog steeds bij langzaam rijden en achteruit.

Geef niet gauw op ,dus volgende stap wordt hogedruk leiding vervangen van pomp naar de stuurhuis.
Rubber gedeelte wilt nog wel eens uitzetten waardoor en een vernauwing komt wat weer niet goed is voor doorstroming.

Ga nu kijken wanneer de de leiding van de 159 gaan halen die mn kennis heeft staan.
Die moet natuurlijk eerst goed nagekeken worden vooral rubber gedeelte .
(Vraag me trouwens af of dat gedeelte vervangen zou kunnen worden door een bedrijf die hydraulische leidingen maakt . Dan weet.je zeker dat je een goede leiding heb )

Uitbouw van de leiding zal pas over een week of twee kunnen dus voorlopig even zo rijden.

Zal zeker hier op terug komen

Ps: mocht leiding probleem niet oplossen dan zal stuurhuis toch echt aan de beurt zijn
God's right Foot!!
*

yana
3

  • Type Alfa: 159 3.2 V6 Q4
  • *
    - Startende Alfist
Re: Nieuw hier en gelijk paar vragen
« Reactie #10 Gepost op: 24 september 2023, 15:09:52 »
Mijn 159 stonk vreselijk naar benzine. Alleen buiten eigelijk. Leidingen bekeken, was niks mee, ze dachten ontluchting.
Werd steeds erger. Tot ik hem weer dropte bij de garage met, 'het wordt nu écht niet te harden die stank'. Bleek idd gescheurde pomp. Benzine spoot eruit. Mzzl dat de boel niet is afgefikt. Dus daar zou ik zéker naar kijken.
*

seninha
12

  • Type Alfa: 159 SW 1.9 JTS
  • *
    - Startende Alfist
Re: Nieuw hier en gelijk paar vragen
« Reactie #11 Gepost op: 5 oktober 2023, 09:33:24 »
Even een update wat stuurbekrachtiging betreft.

Na het verwisselen van de pomp was klacht niet weg. Daarom via Facebook een hoge druk leiding geregeld uit een 159 waar alles goed werkte.
Deze heb ik afgelopen dinsdag ingebouwd.
En kan nu zeggen dat klacht opgelost is.

Leiding wat ik kreeg was precies zoals ik hem overal op internet tegenkwam. Bestond uit buis en twee stukken rubber.
Maar leiding die ik uit mijn auto trok leek er met geen mogelijkheid op.
Deze was voornamelijk rubber met precies in het midden een koppeling. Geen idee of dit zo geleverd is of dat het eigen aanmaak was




shot pics

Volgende klus wordt motorsteun.
Zag dat achterste steun , passagiers kant, nog al bewoog als ik met schroevendraaier heen en weer mee ging.
Hopelijk lost die het probleem op dat vibraties goed voelbaar zijn bij stationair lopen.

Wat ik trouwens ook aangepakt heb was carter ontluchting.
Normaal loopt deze van kleppendeksel naar membraan boven de spruitstuk.  Alleen bij mij niet.
Men had een slag van kleppendeksel naar bovenkant van luchtfilterhuis  (airduct) . Dat betekend dat vuile lucht , via de luchtmassameter , en gasklep spruitstuk in ging.
Daardoor was alles vies en nat.

Dat is nu ook opgelost. Alles is weer terug naar standaard. Gewoon andere membraan er in en nieuwe Airduct (want oude had een gat) .

God's right Foot!!
*

Dutchdriftking
439

  • Type Alfa: Alfa Romeo 159 2.0 JTDm
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Nieuw hier en gelijk paar vragen
« Reactie #12 Gepost op: 5 oktober 2023, 09:41:57 »
Fijn om dit te lezen, goed bezig!
*

DeHeerDeWit
26

  • Type Alfa: 159 2.0 jdtm SW Ti
  • *
    - Startende Alfist
Re: Nieuw hier en gelijk paar vragen
« Reactie #13 Gepost op: 6 oktober 2023, 14:16:05 »
Normaal reageer ik wat sneller, allen kwam er even de geboorte van mijn dochter tussendoor. Fijn om te lezen dat je probleem verholpen is!