!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Joep1984
14

  • Type Alfa: 159 SW TBi
  • *
    - Startende Alfist
Olie bij koelvloeistof, geen koppakking?
« Gepost op: 19 augustus 2021, 18:59:30 »
Hoi Allemaal,

Wij hebben onze 159 1750 TBI nu ongeveer een half jaar en tot zover waren we erg tevreden met onze nieuwe auto.
Echter nu helaas wat minder goed nieuws...

Eerder deze week is mijn vrouw 's avonds gestrand met de auto, deze was uitgevallen en uiteindelijk is de ANWB erbij geweest.
Die heeft gekeken en zag dat het koelvloeistofreservoir helemaal leeg stond en nadat hij deze met water heeft  bijgevuld begon deze meteen weer te koken.
Ook zat er olie bij de koelvloeistof en er werd al redelijk snel de conclusie getrokken dat de koppakking er uit zou liggen.

De auto is daarna naar onze vaste garage afgesleept en die is nu begonnen met de auto.
Vanmorgen heb ik hem even gebeld om te vragen wat de stand van zaken was en ik wilde even vragen of hij als de boel toch los ging meteen de kleppendekselpakking kon vernieuwen als de boel toch los lag aangezien ze daar nog weleens op willen gaan lekken.

Hij was op dat moment bezig om de kop de demonteren maar op dat moment was deze er nog niet af en hij vertelde dat er veel koelwaterslangen waren aangetast door de olie en deze dus ook vervangen zouden moeten worden en dat het waarschijnlijk geen goedkope reparatie zou zijn en als hij meer wist zou hij me bellen.

Later vandaag werd ik gebeld en hij vertelde me dat de kop eraf is maar dat hij eigenlijk de koppakking niet als duidelijke schuldige aan kan wijzen.
Hij gaat nu verder zoeken naar de oorzaak maar hij was bang dat er iets niet goed zou zijn met het onderblok of met de kop.

Ik heb het met hem nog even over de oliekoeler gehad en of daar het probleem niet vandaan kon komen maar hij vertelde me dat hij daar ook even aan gedacht heeft maar dat deze er nog erg goed uit ziet en hij vermoed dat deze nog niet zo heel oud is.

Nou ben ik best technisch en heb wel wat inzicht, maar ik vraag me nu vooral af wat er nog meer mis zou kunnen zijn waardoor er olie bij de koelvloeistof komt?

Heeft er iemand nog ideeën of suggesties waar we het probleem in kunnen zoeken?

*

wardog
82

  • Type Alfa: 159 1750TBI Ti
  • ****
    Amico del club - Junior Alfist
Re: Olie bij koelvloeistof, geen koppakking?
« Reactie #1 Gepost op: 23 augustus 2021, 23:08:09 »
En heeft je garage het nog kunnen vinden ? Ben wel benieuwd wat het nu eigenlijk was. Rijd zelf ook een tbi en kom de meest vreemde dingen tegen ;-).
Misschien is het al op gelost maar ik heb net mijn turbo vervangen. En je turbo word gekoeld door je koelwater en gesmeerd door de olie en alles zit vlak bij elkaar. Een scheurtje daar kan misschien voor lekkage naar het andere systeem zorgen. Maar dat verklaard nog niet het plotselinge koelwater verlies. Maar het blijft een alfa dus je weet nooit ;-).
Vorige liefdes:
33 1.5 Ti bj86, 33 1.7 QV bj89, 33 1.7IE sw, 33 1.7 QV 16v, 75 2.0ts, 75 3.0,
155 1.8 ts, 155 1.8 turbo wide body, 156 1.8ts sw (2x)
156 1.9 jtd sw
*

Joep1984
14

  • Type Alfa: 159 SW TBi
  • *
    - Startende Alfist
Re: Olie bij koelvloeistof, geen koppakking?
« Reactie #2 Gepost op: 6 september 2021, 10:34:55 »
Sorry voor de late reactie.

De auto heb ik inmiddels alweer 1,5 week terug en lijkt weer helemaal in orde.

Bij nadere inspectie bleek toch de koppakking lek.
De auto is voorzien van een nieuwe koppakking, distributie, verse vloeistoffen en is de cilinderkop gereviseerd.

Hopelijk is het nu even klaar met het gedoe.