!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

17jpee
2

  • *
    - Startende Alfist
Problemen met laden dynamo alfa Romeo 159 3.2 jts ti
« Gepost op: 22 juli 2023, 10:45:45 »
Goedemorgen

Ik ben Julian en ben sins een jaar in het bezit van een alfa Romeo 159 met een 3.2 jts. Hij is ti uitgevoerd. Nu is het zo dat ik 3 maanden nadat ik hem gekocht had de dynamo moest vervangen. Heb besloten om dat toen zelf te doen maar heb toen de verkeerde dynamo gemonteerd. Dus op vakantie weer dynamo kapot. Toen maar laten vervangen op vakantie voor een originele  denso dynamo. Heb nu weer een jaar(ongeveer 20000 km) met deze dynamo gereden maar begint nu weer problemen te geven. Als je de motor start laad hij goed gewoon 14v soms iets meer soms iets minder. Als de motor dan even draad slaat de ven aan. Dan zie je dat de laad spanning terug zakt naar 13.7v dat is ook goed. Dan gaat de ven weer uit en dan gebeurd het. De laad spanning schiet even  naar 16v dan weer naar 14v en dan zie je dat de spanning terug zakt tot net boven de 12v en dan gaat ook het accu lampje branden binnen en krijg dan ook allerlei storingen zoals abs asr werken niet. Als de accu spanning dan 12.2v is gaat de dynamo opeens weer laden tot 13.4/5 stopt weer met laden en begint weer met laden. En dan ineens blijf hij weer op 14v staan. Zou iemand misschien weten wat hier aan de hand is.

Alvast bedankt
*

brinkerik
1.831

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Dynamo 159
« Reactie #1 Gepost op: 22 juli 2023, 10:54:58 »
Goedemorgen
Vergelijkbaar mee gemaakt,
ook 159,  ook Dynamo gewisseld voor een verse Denso, maar geen resultaat.
Uiteindelijk bleek de kabel tussen accu en dynamo beschadigd, waardoor na een korte tijd rijden de weerstand van de kabel toenam, en voltage afnam naarmate rit vorderde.
Onze eindconclusie was, dat bij een bakwissel, de kabel beschadigd is geraakt.
Kabel vervangen, kan universeel, maar denk dat je deze ook bij Qverde kan bestellen, en opgelost.
Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

17jpee
2

  • *
    - Startende Alfist
Re: Problemen met laden dynamo alfa Romeo 159 3.2 jts ti
« Reactie #2 Gepost op: 22 juli 2023, 10:55:57 »
Danku voor de reactie ga ik daar naar kijken