!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

thebartman1978
3

  • Type Alfa: 159 SW
  • *
    - Startende Alfist
Slippende koppeling
« Gepost op: 15 december 2017, 15:31:00 »
Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum dus zal ik mij even voorstellen.
Mijn naam is Bart en ben de trotse bezitter van een Alfa 159 SW uit 2009.

Ik heb echter de laatste tijd wat probleempjes mijn de auto en hoop hier wat wijzer te worden.

Betreft een Alfa 159 SW uit sept '09; 1.9 JTD 8v (120 pk). EGR klep verwijderd en getuned (nu 160 pk en 380 Nm koppel). Versnelingsbak is bij aankoop auto (juni 2016) gereviseerd (3e, 5e en 6e versnelling).

Een paar maanden geleden slipte de koppeling door (vooral tijdens acceleratie op snelweg in de 5e en 6e versnelling) en heb deze vervangen incl. drukgroep en tweemassavliegwiel. Echter ik ben nu +/- 5000 km verder en het probleem begint weer, ook weer tijdens inhaalacties op snelweg in de 5e en 6e versnelling.
Ook is er vlak na het starten (5 a 10 minuten) een schurend geluid te horen komend vanonder de motorkap. Dit houd een paar minuten aan en is nadat de motor warmer is weer weg. Dit schurend geluid is ook weg als ik ontkoppel. Lijkt wel of er een kogellager droog staat oid?

Nu is mijn vraag:
1: Heeft iemand een idee hoe het komt dat de koppeling na 5000 km weer slipt;
2: Hangt het schurend geluid samen met de koppeling of kan dit ook andere oorzaken hebben?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groet, Bart

*

thebartman1978
3

  • Type Alfa: 159 SW
  • *
    - Startende Alfist
Re: Slippende koppeling
« Reactie #1 Gepost op: 21 december 2017, 23:55:37 »
niemand een reactie?
*

brinkerik
1.843

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Slippende koppeling
« Reactie #2 Gepost op: 22 december 2017, 07:04:05 »

Welkom Bart.

Ik lees het hier vaker, ook bij Benzine Juuls, dat de koppeling snel verslijt na tuning, dus dat gedeelte volg ik.

 Ik vind persoonlijk 380 Nm best veel voor een 8v, daar zou een gevoeligheid kunnen zitten. Zelf draai ik origineel 400 Nm op een 20v  2.4.   

Heb je gekeken naar de koppeling cylinder, toen de boel los lag?   Bij mij is deze  (dacht ik ) vervangen tegelijk met de koppeling.

Verder, is het lastig om te beoordelen op een forum,  kraken, schuren, ?    Als de koppeling slipt, dan moet hij helaas weer los..  Bij mij blijft het koppelings pedaal de laatste tijd wel eens plakken,  ben dus zelf ook bang dat nog 1 keer moet splitsen ( al zit daar 120k km tussen ).  Succes.



Nu Giulietta Qv Perla Moonlight  &   Panda 100 HP

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
Re: Slippende koppeling
« Reactie #3 Gepost op: 22 december 2017, 08:10:07 »
Wellicht dat de 380Nm te gek is voor de originele koppeling (100Nm boven origineel)? Waar is de auto getuned? Hoeveel km zat er tussen het moment van tunen en vervangen koppeling?

Volgens mij heeft de 159 1.9jtd de M32 v-bak, dat is denk ik wel de meest gereviseerde bak van Alfa :rolleyes:  Tuning zorgt er dus nog wel eens voor dat v-bak problemen vaker/sneller orde van de dag zijn. De F40 v-bak van bijv de 2.4 (en ook sommige 2.0 jtd's) is meer hufterproof wat dat betreft.

Druklager ook laten vervangen?