!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Bendo159
2

  • Type Alfa: 159 JTD Sportwagon
  • *
    - Startende Alfist
Turbo problemen?
« Gepost op: 22 augustus 2016, 18:11:09 »
De turbo van mijn Alfa Romeo 159 jtd maakt sinds kort een schril geluid. Het is alsof je de schoepen van de turbo hoort ronddraaien.
Dit gebeurt alleen bij plotseling gas geven. Bij progressief gas erbij ontstaat dit geluid niet.
Wanneer dit geluid na korte tijd overgaat in een fluiten van de turbo ontwikkelt de motor meer vermogen. Daarvoor lijkt het wel alsof de turbo niet echt werkt.
Iemand een idee wat dit kan zijn en hoe ik dit probleem kan oplossen?
*

alfata
3.421

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Turbo problemen?
« Reactie #1 Gepost op: 23 augustus 2016, 11:14:49 »
De turbo van mijn Alfa Romeo 159 jtd maakt sinds kort een schril geluid. Het is alsof je de schoepen van de turbo hoort ronddraaien.
Dit gebeurt alleen bij plotseling gas geven. Bij progressief gas erbij ontstaat dit geluid niet.
Wanneer dit geluid na korte tijd overgaat in een fluiten van de turbo ontwikkelt de motor meer vermogen. Daarvoor lijkt het wel alsof de turbo niet echt werkt.
Iemand een idee wat dit kan zijn en hoe ik dit probleem kan oplossen?

Dat niet, maar ik heb zelf problemen met de turbo van mijn Giulietta (witte rook bij uitrollen in de versnelling) en laat deze week mijn turbo reviseren van Santen Technics in Vriezenveen. Niet duur, wel een gereviseerde turbo.
Heb je geen last van rookvorming?
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

Bendo159
2

  • Type Alfa: 159 JTD Sportwagon
  • *
    - Startende Alfist
Re: Turbo problemen?
« Reactie #2 Gepost op: 23 augustus 2016, 11:25:20 »
Nee er is geen rookontwikkeling.
Hij maakt alleen maar dat geluid, wat gepaard gaat met vermogensverlies.
Wat zijn de kosten van een zo'n turbo revisie?
*

alfata
3.421

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Turbo problemen?
« Reactie #3 Gepost op: 23 augustus 2016, 11:58:42 »
Nee er is geen rookontwikkeling.
Hij maakt alleen maar dat geluid, wat gepaard gaat met vermogensverlies.
Wat zijn de kosten van een zo'n turbo revisie?

350 euro. Dus dat is aanvaardbaar. Daarbij moet je de turbo wel aanleveren. Ik laat dus bij mijn garage de boel demonteren, breng de turbo dan met de auto van mijn vriendin daar naar toe, herstel duurt 1 dag, en dan breng ik hem weer terug naar de garage.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
Re: Turbo problemen?
« Reactie #4 Gepost op: 23 augustus 2016, 12:14:04 »
Misschien is het beter om éérst een fatsoenlijke diagnose te laten stellen voor je aan een turbo revisie begint. Kan natuurlijk nog aan zoveel andere dingen liggen. Ik weet nog van de 156 dat luchtmassameters nog wel eens probleem gaven met soortgelijke symptomen (afgezien van het geluid dan). Dan gebeurde er eerst niks omdat er (te) weinig lucht gemeten werd. Ook een vastgekoekte EGR kan dergelijke problemen geven (wederom zonder het geluid). Op afstand is er eigenlijk niet veel van te zeggen, behalve dat je eerst andere, simpelere, dingen moet uitsluiten voor je aan een revisie begint.

*

alfata
3.421

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Turbo problemen?
« Reactie #5 Gepost op: 23 augustus 2016, 12:28:16 »
Misschien is het beter om éérst een fatsoenlijke diagnose te laten stellen voor je aan een turbo revisie begint. Kan natuurlijk nog aan zoveel andere dingen liggen. Ik weet nog van de 156 dat luchtmassameters nog wel eens probleem gaven met soortgelijke symptomen (afgezien van het geluid dan). Dan gebeurde er eerst niks omdat er (te) weinig lucht gemeten werd. Ook een vastgekoekte EGR kan dergelijke problemen geven (wederom zonder het geluid). Op afstand is er eigenlijk niet veel van te zeggen, behalve dat je eerst andere, simpelere, dingen moet uitsluiten voor je aan een revisie begint.

Dit is mijn diagnose: https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=white%20smoke%2C%20catless%20downpipe
https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=white%20smoke%2C%20catless%20downpipe
Veel duidelijker kan het niet. Allemaal de turbo seals.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

TimW
2.228

  • *****
    - Super Alfist
Re: Turbo problemen?
« Reactie #6 Gepost op: 24 augustus 2016, 10:00:10 »
Misschien is het beter om éérst een fatsoenlijke diagnose te laten stellen voor je aan een turbo revisie begint. Kan natuurlijk nog aan zoveel andere dingen liggen. Ik weet nog van de 156 dat luchtmassameters nog wel eens probleem gaven met soortgelijke symptomen (afgezien van het geluid dan). Dan gebeurde er eerst niks omdat er (te) weinig lucht gemeten werd. Ook een vastgekoekte EGR kan dergelijke problemen geven (wederom zonder het geluid). Op afstand is er eigenlijk niet veel van te zeggen, behalve dat je eerst andere, simpelere, dingen moet uitsluiten voor je aan een revisie begint.

Dit is mijn diagnose: https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=white%20smoke%2C%20catless%20downpipe
https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=white%20smoke%2C%20catless%20downpipe
Veel duidelijker kan het niet. Allemaal de turbo seals.

Wat ik er over gelezen heb is het redelijk waarschijnlijk, maar niet absoluut. Er zijn nog wel wat andere zaken welke ook mogelijk zijn.

Maar als de seals er uit geblazen worden, wat heeft reviseren dan voor nut? Nieuwe seals er in is dan klaar toch? Die blaas je er dan na een paar duizend kilometer wel weer uit, maar iig tijdelijk opgelost.  ;D

Zoals je volgens mij wel weet is volgens mij een 100 of 200 cel kat mogelijk een mooi alternatief voor je, het beste van 2 werelden.
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

alfata
3.421

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Turbo problemen?
« Reactie #7 Gepost op: 24 augustus 2016, 13:24:46 »
Misschien is het beter om éérst een fatsoenlijke diagnose te laten stellen voor je aan een turbo revisie begint. Kan natuurlijk nog aan zoveel andere dingen liggen. Ik weet nog van de 156 dat luchtmassameters nog wel eens probleem gaven met soortgelijke symptomen (afgezien van het geluid dan). Dan gebeurde er eerst niks omdat er (te) weinig lucht gemeten werd. Ook een vastgekoekte EGR kan dergelijke problemen geven (wederom zonder het geluid). Op afstand is er eigenlijk niet veel van te zeggen, behalve dat je eerst andere, simpelere, dingen moet uitsluiten voor je aan een revisie begint.

Dit is mijn diagnose: https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=white%20smoke%2C%20catless%20downpipe
https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=white%20smoke%2C%20catless%20downpipe
Veel duidelijker kan het niet. Allemaal de turbo seals.

Wat ik er over gelezen heb is het redelijk waarschijnlijk, maar niet absoluut. Er zijn nog wel wat andere zaken welke ook mogelijk zijn.

Maar als de seals er uit geblazen worden, wat heeft reviseren dan voor nut? Nieuwe seals er in is dan klaar toch? Die blaas je er dan na een paar duizend kilometer wel weer uit, maar iig tijdelijk opgelost.  ;D

Zoals je volgens mij wel weet is volgens mij een 100 of 200 cel kat mogelijk een mooi alternatief voor je, het beste van 2 werelden.

Vermoed dat het te maken heeft met de eerste paar programmeringen, toen we een soort backfire-parade produceerde. Waarschijnlijk heeft de turbo toen teveel klapjes gehad. De reviseur gaat ook kijken of hij er een andere seal op kan plaatsen.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Turbo problemen?
« Reactie #8 Gepost op: 25 augustus 2016, 02:16:46 »
buis van luchtfilter naar inlaat turbo demonteren en speling van de as op de turbo controleren.  Radiaal mag je wel een mmtje speling hebben, maar axiaal  niets voelbaars. Je kan dan ook even in de verschillende standen even met de turbo draaien, mag nergens aanlopen uiteraard.
*

alfata
3.421

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Turbo problemen?
« Reactie #9 Gepost op: 25 augustus 2016, 11:23:43 »
Turbo ligt al bij de reviseur. Zowel inlaatzijde als uitlaatzijde vertoonde grote lekkage. Turbo wordt volledig gereviseerd.  :)
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

alfata
3.421

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Turbo problemen?
« Reactie #10 Gepost op: 26 augustus 2016, 16:02:48 »
En bijna 1000 euro lichter, maar we rijden weer lekker zonder rook, plus een veel rustigere vermogensopbouw. Wel het gevoel dat ik ondanks 33 graden en vermogen op vooruit ben gegaan.





Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

Alfa 147 Ti
1.592

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: Turbo problemen?
« Reactie #11 Gepost op: 26 augustus 2016, 17:33:53 »
Ziet er weer goed uit.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Turbo problemen?
« Reactie #12 Gepost op: 27 augustus 2016, 00:42:48 »
Oorzaak van de slijtage ook gevonden?
*

alfata
3.421

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Turbo problemen?
« Reactie #13 Gepost op: 27 augustus 2016, 09:48:39 »
Oorzaak van de slijtage ook gevonden?


Een kapotte banjobout en een hoge koolafzetting op de inlaatzijde.
Ik vermoed de eerste paar Savali software aanpassingen. Deze waren alles behalve goed. Veel backfires. Vermoed dat er teveel brandstof door de turbo is gekomen. Ga Savali hierover ook nog even op de hoogte brengen.
Vooral de inlaatzijde had (zeer) veel speling. Uitlaatzijde viel mee.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

Ebuzz
612

  • Type Alfa: Giulietta qv
  • *****
    - Super Alfist
  • Giulietta Qv
Re: Turbo problemen?
« Reactie #14 Gepost op: 27 augustus 2016, 10:04:47 »
Tis nog eens is een sterke turbo, jammer. Heb je nu exact het zelfde turbo erop of een tikkie sterkere?
Giulietta QV Savali Tuning stage 1