!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Robert69
1.338

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
aankoop en garantie
« Gepost op: 13 oktober 2022, 09:53:56 »
Afgelopen week bij Radar: hoe zit het nu met wettelijke garantie bij aankoop van een 2e hands auto?

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/wettelijke-garantie-op-occasions-autohandelaren-moffelen-het-weg/
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

MysteryAngel
2.707

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: aankoop en garantie
« Reactie #1 Gepost op: 13 oktober 2022, 18:25:47 »
Ik heb die uitzending toevallig ook gevolgd.
Maar hoe het nu "echt" zit, is nog steeds niet helemaal duidelijk en op z'n minst een grijs gebied.
Immers wordt er gesteld dat de wettelijke garantie termijn 12 maanden bedraagt,
bij aankoop van een tweede hands auto volgens die desbetreffende advocate.
Omdat je er "redelijke wijs" van uit mag gaan als consument dat de auto naar behoren functioneert.
Maar later in het verhaal wordt die stelling toch wel iets wat verdraaid,
en wordt het een iets wat vaag verhaal.
En daarmee is en blijft het dus een grijs gebied.

Immers als de wet hier daadwerkelijk zo stellig in is,
dan zou het dus niet uit mogen maken of ik nu een auto van 20.000 of 1500 euro koop.
Immers mag je ook bij de aankoop van een goedkope occasion verwachten dat die gewoon rijdt,
en aan de minimale veiligheidseisen voldoet om de weg op te mogen.
Nu kan 12 maanden garantie geven op een auto van 1500 euro natuurlijk nooit uit,
maar dan kom je wel weer uit bij de term "redelijk" wat een kwestie van interpretatie is.
En op deze manier komen handelaren en garages er toch altijd wel weer onderuit.
Want wanneer is iets nu echt "redelijk"?
Dat is nog steeds een grijs gebied als je het mij vraagt.

*

Stephan_f36
44

  • Type Alfa: Giulia
  • *
    - Startende Alfist
Re: aankoop en garantie
« Reactie #2 Gepost op: 27 oktober 2022, 10:49:14 »
Redelijk is inderdaad een ruim begrip.

Zelf ben ik van mening dat bij een relatief jonge auto (tot 5 jaar?)  of een duurdere occassion (vanaf €5000) je gewoon garantie hebt - of dit nou gaat om een zekering of een versnellingsbak zou dan niet uit moeten maken.
Bij een goedkope auto zeker onder de €2000 is de kans groot dat de mensen die deze rijden ook een lager budget hebben, mij lijkt het dan redelijk dat bij normaal gebruik kosten die hoger zijn dan 20% van de aanschafwaarde onder garantie moeten vallen... En desnoods dat het percentage oploopt tot 50% van de waarde richting de 12 maanden?

Ongeacht kennis en budget zou een beetje handelaar/garage moeten zorgen dat ze niemand met rommel de weg op sturen... :)

*

Piccirillo
180

  • Type Alfa: Spider 939 + Giulietta
  • ***
    - Alfist
Re: aankoop en garantie
« Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2022, 10:43:24 »
Ik heb zelf eens een issue gehad met een auto die ik kocht voor ca 18.000 euro zonder garantie. Garage gaf aan dat het echt een goede auto was.
2 weken later werkte de 6e versnelling niet meer althans kon je 'm niet meer in de zes plaatsen of deze schoot uit de 6e versnelling. Garage wilde in eerste instantie niet meewerken maar doordat ik me juridisch vooraf geïnformeerd had vertelde ik hem dat hij ondanks dat ik de auto kocht zonder garantie dat ik altijd garantie heb op vitale delen zoals: versnellingsbak, koppeling, turbo, dynamo, koeling maar ook airco (overigens niet op zekeringen, lampjes of vloeistoffen zelf).
Er verscheen een verkrampte grijns op de man zijn gezicht en zei dat hij eerlijk gezegd ook wist dat dit zo was en het probleem zou oplossen. Zo gezegd zo gedaan, bak gereviseerd en zijn marge was weg... helaas. 

Alfa Romeo Brera Spider 939 (zwart)
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Veloce uitvoering (Rosso maranello)
... hiervoor een hele reeks andere auto's...
eerste auto: Alfa Sud Tii zilvergrijs
*

DanielH92
1.968

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: aankoop en garantie
« Reactie #4 Gepost op: 28 oktober 2022, 11:35:45 »
Tja, da's het risico van autohandelaar zijn. Misschien op 7 van de 10 auto's zal hij goede winst maken, op 2 speelt ie quitte, en op 1 verliest ie een bedrag. Onder de streep dan nog altijd een mooie winst, en dat is natuurlijk het risico van 't vak. Zou het totaal zonder risico zijn, dan werd iedereen het wel :P
*

Marcel1979
594

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: aankoop en garantie
« Reactie #5 Gepost op: 28 oktober 2022, 14:18:24 »
Maar hoe zit het dan als je in de garantieperiode aanpassingen maakt aan de auto? Een setje veren, een chippie etc.
Nu: 2018 Giulia 2.0T Squadra Massimo
Toen: 2001 156 SW Selespeed, 2014 Giulietta 2.0JTDm, 2011 Giulietta QV
*

Stephan_f36
44

  • Type Alfa: Giulia
  • *
    - Startende Alfist
Re: aankoop en garantie
« Reactie #6 Gepost op: 28 oktober 2022, 14:35:24 »
Maar hoe zit het dan als je in de garantieperiode aanpassingen maakt aan de auto? Een setje veren, een chippie etc.

Afhankelijk van de garage en de situatie denk ik, al ga ik er vanuit dat bij een setje veren de garantie op het onderstel vervalt en bij een chip dat op de motor/aandrijflijn...
Al neem ik aan dat de meeste mensen de veren niet zelf laten monteren en desbetreffende garage wel zou kunnen inschatten of de dempers al aan vervanging toe zijn, bij chippen wat lastiger gezien je ook de 'laptop-tuners' hebt die een standaard scriptje draaien en het verder niet boeit.
*

Robert69
1.338

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: aankoop en garantie
« Reactie #7 Gepost op: 29 oktober 2022, 10:43:22 »
Ik heb zelf eens een issue gehad met een auto die ik kocht voor ca 18.000 euro zonder garantie. Garage gaf aan dat het echt een goede auto was.
2 weken later werkte de 6e versnelling niet meer althans kon je 'm niet meer in de zes plaatsen of deze schoot uit de 6e versnelling. Garage wilde in eerste instantie niet meewerken maar doordat ik me juridisch vooraf geïnformeerd had vertelde ik hem dat hij ondanks dat ik de auto kocht zonder garantie dat ik altijd garantie heb op vitale delen zoals: versnellingsbak, koppeling, turbo, dynamo, koeling maar ook airco (overigens niet op zekeringen, lampjes of vloeistoffen zelf).
Er verscheen een verkrampte grijns op de man zijn gezicht en zei dat hij eerlijk gezegd ook wist dat dit zo was en het probleem zou oplossen. Zo gezegd zo gedaan, bak gereviseerd en zijn marge was weg... helaas.

Dan heb je mazzel dat je deze man hebt weten te overtuigen. Dat het ook anders kan heb ik aan den lijve ondervonden, nota bene bij een Alfa dealer. Na aankoop merkte ik dat de auto vreemd schakelde voor mijn gevoel. Twee keer voor terug geweest, inclusief foutmelding ' laat versnellingsbak controleren', beide keren was er niets aan de hand volgens hen. Totdat ik de auto wilde laten chippen en er onmiddellijk geconstateerd werd dat de koppeling vervangen moest worden. Echter zaten we toen net een paar dagen na de 6 maanden. De beste man zei dat ik dan maar garantie had moeten bijkopen en wilde van non-conformiteit niets weten want ja, 6 maanden waren om. Wel wilde hij uit "coulance" 25% van de totale kosten op zich nemen. Heb dat overigens nog voorgelegd aan Bovag maar die konden niks meer doen want de destijds geldende 6 maanden waren verstreken. Heb het erbij gelaten en de koppeling elders laten vervangen. Was overigens niet het eerste akkefietje met deze dealer.

Het is gewoon schandalig dat de regelgeving teveel ruimte laat voor verschillende interpretaties. Daardoor zijn mensen die niet technisch onderlegd zijn (en dat zijn de meeste autobezitters, waaronder ikzelf) altijd in het nadeel, zolang er geen onderdelen op straat liggen of vastlopen. Als je klachten hebt maar ze niet stevig genoeg kunt onderbouwen hoeft de garage maar te zeggen: uitgelezen, geen storingen en je bent uitgeluld. Nog los van de discussie wat 'redelijk' precies inhoudt.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

MysteryAngel
2.707

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: aankoop en garantie
« Reactie #8 Gepost op: 29 oktober 2022, 18:42:50 »

Het is gewoon schandalig dat de regelgeving teveel ruimte laat voor verschillende interpretaties. Daardoor zijn mensen die niet technisch onderlegd zijn (en dat zijn de meeste autobezitters, waaronder ikzelf) altijd in het nadeel, zolang er geen onderdelen op straat liggen of vastlopen. Als je klachten hebt maar ze niet stevig genoeg kunt onderbouwen hoeft de garage maar te zeggen: uitgelezen, geen storingen en je bent uitgeluld. Nog los van de discussie wat 'redelijk' precies inhoudt.

Inderdaad en daar zit nou net het hele probleem.
Het is gewoon een grijs gebied.

Het meest interessante vond ik eigenlijk nog het verhaal van het Bovag meneertje.
Als je goed luistert naar wat die zegt,
dan vraag  ik mezelf af wat je daar nu werkelijk aan hebt als consument.
*

Robert69
1.338

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: aankoop en garantie
« Reactie #9 Gepost op: 29 oktober 2022, 23:16:33 »

Het is gewoon schandalig dat de regelgeving teveel ruimte laat voor verschillende interpretaties. Daardoor zijn mensen die niet technisch onderlegd zijn (en dat zijn de meeste autobezitters, waaronder ikzelf) altijd in het nadeel, zolang er geen onderdelen op straat liggen of vastlopen. Als je klachten hebt maar ze niet stevig genoeg kunt onderbouwen hoeft de garage maar te zeggen: uitgelezen, geen storingen en je bent uitgeluld. Nog los van de discussie wat 'redelijk' precies inhoudt.

Inderdaad en daar zit nou net het hele probleem.
Het is gewoon een grijs gebied.

Het meest interessante vond ik eigenlijk nog het verhaal van het Bovag meneertje.
Als je goed luistert naar wat die zegt,
dan vraag  ik mezelf af wat je daar nu werkelijk aan hebt als consument.

Helemaal geen ene fuck, om het in poëtisch Frans uit te drukken. Ik had naar mijn mening een sterk verhaal, maar Bovag verwijst me naar de Geschillencommissie. Waar je eerst 127,50 mag aftikken alvorens ze je zaak in behandeling nemen. Ik denk dat het een kwestie is van een sterke autolobby die baat heeft bij vage regelgeving. Ik kan me anders geen enkele reden bedenken waarom je het consumenten zo moeilijk mogelijk maakt.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

MysteryAngel
2.707

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: aankoop en garantie
« Reactie #10 Gepost op: 30 oktober 2022, 17:55:52 »

Helemaal geen ene fuck, om het in poëtisch Frans uit te drukken. Ik had naar mijn mening een sterk verhaal, maar Bovag verwijst me naar de Geschillencommissie. Waar je eerst 127,50 mag aftikken alvorens ze je zaak in behandeling nemen. Ik denk dat het een kwestie is van een sterke autolobby die baat heeft bij vage regelgeving. Ik kan me anders geen enkele reden bedenken waarom je het consumenten zo moeilijk mogelijk maakt.

Dat dacht ik dus ook, je hebt er eigenlijk niet zo heel veel aan.
Uiteindelijk als er problemen zijn dan doen ze  er soms van alles aan,
om het jou als consument zo lastig mogelijk te maken in de hoop dat je gewoon afhaakt.
En de Bovag doet verder helemaal niks.
Zeker bij dealer bedrijven sta je er als consument al snel alleen voor tegen een groot concern.

Natuurlijk zijn er ook best wel bedrijven die wel met de klant mee denken,
en bij problemen het netjes willen oplossen.
Maar helaas zijn zulke garages er veel te weinig.

*

Piccirillo
180

  • Type Alfa: Spider 939 + Giulietta
  • ***
    - Alfist
Re: aankoop en garantie
« Reactie #11 Gepost op: 31 oktober 2022, 08:47:49 »
Ik heb zelf eens een issue gehad met een auto die ik kocht voor ca 18.000 euro zonder garantie. Garage gaf aan dat het echt een goede auto was.
2 weken later werkte de 6e versnelling niet meer althans kon je 'm niet meer in de zes plaatsen of deze schoot uit de 6e versnelling. Garage wilde in eerste instantie niet meewerken maar doordat ik me juridisch vooraf geïnformeerd had vertelde ik hem dat hij ondanks dat ik de auto kocht zonder garantie dat ik altijd garantie heb op vitale delen zoals: versnellingsbak, koppeling, turbo, dynamo, koeling maar ook airco (overigens niet op zekeringen, lampjes of vloeistoffen zelf).
Er verscheen een verkrampte grijns op de man zijn gezicht en zei dat hij eerlijk gezegd ook wist dat dit zo was en het probleem zou oplossen. Zo gezegd zo gedaan, bak gereviseerd en zijn marge was weg... helaas.
Is de garage aangesloten bij de Bovag? Was nl in mijn geval wel en die gaven aan dat als ik er niet uitkwam zei betreffende garage. zouden bellen en ze op hun verplichtingen wijzen.
Dan heb je mazzel dat je deze man hebt weten te overtuigen. Dat het ook anders kan heb ik aan den lijve ondervonden, nota bene bij een Alfa dealer. Na aankoop merkte ik dat de auto vreemd schakelde voor mijn gevoel. Twee keer voor terug geweest, inclusief foutmelding ' laat versnellingsbak controleren', beide keren was er niets aan de hand volgens hen. Totdat ik de auto wilde laten chippen en er onmiddellijk geconstateerd werd dat de koppeling vervangen moest worden. Echter zaten we toen net een paar dagen na de 6 maanden. De beste man zei dat ik dan maar garantie had moeten bijkopen en wilde van non-conformiteit niets weten want ja, 6 maanden waren om. Wel wilde hij uit "coulance" 25% van de totale kosten op zich nemen. Heb dat overigens nog voorgelegd aan Bovag maar die konden niks meer doen want de destijds geldende 6 maanden waren verstreken. Heb het erbij gelaten en de koppeling elders laten vervangen. Was overigens niet het eerste akkefietje met deze dealer.

Het is gewoon schandalig dat de regelgeving teveel ruimte laat voor verschillende interpretaties. Daardoor zijn mensen die niet technisch onderlegd zijn (en dat zijn de meeste autobezitters, waaronder ikzelf) altijd in het nadeel, zolang er geen onderdelen op straat liggen of vastlopen. Als je klachten hebt maar ze niet stevig genoeg kunt onderbouwen hoeft de garage maar te zeggen: uitgelezen, geen storingen en je bent uitgeluld. Nog los van de discussie wat 'redelijk' precies inhoudt.
Alfa Romeo Brera Spider 939 (zwart)
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Veloce uitvoering (Rosso maranello)
... hiervoor een hele reeks andere auto's...
eerste auto: Alfa Sud Tii zilvergrijs
*

WillGo
8

  • Type Alfa: Brera
  • *
    - Startende Alfist
Re: aankoop en garantie
« Reactie #12 Gepost op: 1 november 2022, 09:29:27 »
Ik volg dit topic al even en kwam vandaag deze recente uitspraak tegen waarin dus feitelijk wordt gesteld dat je als koper ook een onderzoeksplicht hebt en dus niet zomaar kan terugvallen op non-conformiteit (brakke bak) en de handelaar aansprakelijk kan stellen. Je hebt dus als koper ook weldegelijk een eigen verantwoordelijkheid als er geen afspraken vastliggen. https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBNHO:2022:7527
*

Robert69
1.338

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: aankoop en garantie
« Reactie #13 Gepost op: 2 november 2022, 10:05:43 »
@Piccirillo : Ja, de garage is aangesloten bij Bovag. Maar die doen helemaal niets meer als de wettelijke garantietermijn is verstreken (was destijds 6 maanden, nu 12). Dat was althans hun antwoord op mijn vraag voor bemiddeling in deze kwestie.

@WillGo : Klopt, je hebt ook onderzoeksplicht. De vraag is dan alleen: wat mag je daarin van de doorsnee en niet-technische autoconsument verwachten?  Wat valt er voor een leek te onderzoeken? Of de remmen het doen, het gaspedaal functioneert, de auto ook netjes links- of rechtsaf slaat als men aan het stuur draait en of de auto in het spoor blijft bij remmen. Dat was het zo'n beetje. Een gemiddelde consument maakt een testrit van 20 minuutjes in een voor hem onbekende en nieuwe auto, dan vallen mankemeltjes ook niet heel erg snel op. Pas als je de auto een aantal keer gereden hebt gaan zaken opvallen. Een aankoopkeuring kan al veel zaken ondervangen, maar ook niet alles.

147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

Piccirillo
180

  • Type Alfa: Spider 939 + Giulietta
  • ***
    - Alfist
Re: aankoop en garantie
« Reactie #14 Gepost op: 2 november 2022, 13:18:51 »
Citaat van: Robert69 op  2 november 2022, 10:05:43
Citaat van: Robert69 op  2 november 2022, 10:05:43
@Piccirillo : Ja, de garage is aangesloten bij Bovag. Maar die doen helemaal niets meer als de wettelijke garantietermijn is verstreken (was destijds 6 maanden, nu 12). Dat was althans hun antwoord op mijn vraag voor bemiddeling in deze kwestie.

@WillGo : Klopt, je hebt ook onderzoeksplicht. De vraag is dan alleen: wat mag je daarin van de doorsnee en niet-technische autoconsument verwachten?  Wat valt er voor een leek te onderzoeken? Of de remmen het doen, het gaspedaal functioneert, de auto ook netjes links- of rechtsaf slaat als men aan het stuur draait en of de auto in het spoor blijft bij remmen. Dat was het zo'n beetje. Een gemiddelde consument maakt een testrit van 20 minuutjes in een voor hem onbekende en nieuwe auto, dan vallen mankemeltjes ook niet heel erg snel op. Pas als je de auto een aantal keer gereden hebt gaan zaken opvallen. Een aankoopkeuring kan al veel zaken ondervangen, maar ook niet alles.

Ja, als je garantietermijn is vervallen weet ik het zo net niet. Maar je mag wel verwachten dat een dergelijk mankement niet het eerste jaar naar boven komt. Ik vraag me af of je niet verhaal kunt halen op basis daarvan. Dat zegt de BOVAG zelf ook.
Alfa Romeo Brera Spider 939 (zwart)
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Veloce uitvoering (Rosso maranello)
... hiervoor een hele reeks andere auto's...
eerste auto: Alfa Sud Tii zilvergrijs