!!
U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-inLET OP !! als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.
0 leden en 1 gast bekijken dit topic.
Maar hoe zit het dan als je in de garantieperiode aanpassingen maakt aan de auto? Een setje veren, een chippie etc.
Ik heb zelf eens een issue gehad met een auto die ik kocht voor ca 18.000 euro zonder garantie. Garage gaf aan dat het echt een goede auto was. 2 weken later werkte de 6e versnelling niet meer althans kon je 'm niet meer in de zes plaatsen of deze schoot uit de 6e versnelling. Garage wilde in eerste instantie niet meewerken maar doordat ik me juridisch vooraf geïnformeerd had vertelde ik hem dat hij ondanks dat ik de auto kocht zonder garantie dat ik altijd garantie heb op vitale delen zoals: versnellingsbak, koppeling, turbo, dynamo, koeling maar ook airco (overigens niet op zekeringen, lampjes of vloeistoffen zelf). Er verscheen een verkrampte grijns op de man zijn gezicht en zei dat hij eerlijk gezegd ook wist dat dit zo was en het probleem zou oplossen. Zo gezegd zo gedaan, bak gereviseerd en zijn marge was weg... helaas.
Het is gewoon schandalig dat de regelgeving teveel ruimte laat voor verschillende interpretaties. Daardoor zijn mensen die niet technisch onderlegd zijn (en dat zijn de meeste autobezitters, waaronder ikzelf) altijd in het nadeel, zolang er geen onderdelen op straat liggen of vastlopen. Als je klachten hebt maar ze niet stevig genoeg kunt onderbouwen hoeft de garage maar te zeggen: uitgelezen, geen storingen en je bent uitgeluld. Nog los van de discussie wat 'redelijk' precies inhoudt.
Citaat van: Robert69 op 29 oktober 2022, 10:43:22Het is gewoon schandalig dat de regelgeving teveel ruimte laat voor verschillende interpretaties. Daardoor zijn mensen die niet technisch onderlegd zijn (en dat zijn de meeste autobezitters, waaronder ikzelf) altijd in het nadeel, zolang er geen onderdelen op straat liggen of vastlopen. Als je klachten hebt maar ze niet stevig genoeg kunt onderbouwen hoeft de garage maar te zeggen: uitgelezen, geen storingen en je bent uitgeluld. Nog los van de discussie wat 'redelijk' precies inhoudt.Inderdaad en daar zit nou net het hele probleem.Het is gewoon een grijs gebied.Het meest interessante vond ik eigenlijk nog het verhaal van het Bovag meneertje.Als je goed luistert naar wat die zegt, dan vraag ik mezelf af wat je daar nu werkelijk aan hebt als consument.
Helemaal geen ene fuck, om het in poëtisch Frans uit te drukken. Ik had naar mijn mening een sterk verhaal, maar Bovag verwijst me naar de Geschillencommissie. Waar je eerst 127,50 mag aftikken alvorens ze je zaak in behandeling nemen. Ik denk dat het een kwestie is van een sterke autolobby die baat heeft bij vage regelgeving. Ik kan me anders geen enkele reden bedenken waarom je het consumenten zo moeilijk mogelijk maakt.
Citaat van: Piccirillo op 28 oktober 2022, 10:43:24Ik heb zelf eens een issue gehad met een auto die ik kocht voor ca 18.000 euro zonder garantie. Garage gaf aan dat het echt een goede auto was. 2 weken later werkte de 6e versnelling niet meer althans kon je 'm niet meer in de zes plaatsen of deze schoot uit de 6e versnelling. Garage wilde in eerste instantie niet meewerken maar doordat ik me juridisch vooraf geïnformeerd had vertelde ik hem dat hij ondanks dat ik de auto kocht zonder garantie dat ik altijd garantie heb op vitale delen zoals: versnellingsbak, koppeling, turbo, dynamo, koeling maar ook airco (overigens niet op zekeringen, lampjes of vloeistoffen zelf). Er verscheen een verkrampte grijns op de man zijn gezicht en zei dat hij eerlijk gezegd ook wist dat dit zo was en het probleem zou oplossen. Zo gezegd zo gedaan, bak gereviseerd en zijn marge was weg... helaas. Is de garage aangesloten bij de Bovag? Was nl in mijn geval wel en die gaven aan dat als ik er niet uitkwam zei betreffende garage. zouden bellen en ze op hun verplichtingen wijzen.Dan heb je mazzel dat je deze man hebt weten te overtuigen. Dat het ook anders kan heb ik aan den lijve ondervonden, nota bene bij een Alfa dealer. Na aankoop merkte ik dat de auto vreemd schakelde voor mijn gevoel. Twee keer voor terug geweest, inclusief foutmelding ' laat versnellingsbak controleren', beide keren was er niets aan de hand volgens hen. Totdat ik de auto wilde laten chippen en er onmiddellijk geconstateerd werd dat de koppeling vervangen moest worden. Echter zaten we toen net een paar dagen na de 6 maanden. De beste man zei dat ik dan maar garantie had moeten bijkopen en wilde van non-conformiteit niets weten want ja, 6 maanden waren om. Wel wilde hij uit "coulance" 25% van de totale kosten op zich nemen. Heb dat overigens nog voorgelegd aan Bovag maar die konden niks meer doen want de destijds geldende 6 maanden waren verstreken. Heb het erbij gelaten en de koppeling elders laten vervangen. Was overigens niet het eerste akkefietje met deze dealer.Het is gewoon schandalig dat de regelgeving teveel ruimte laat voor verschillende interpretaties. Daardoor zijn mensen die niet technisch onderlegd zijn (en dat zijn de meeste autobezitters, waaronder ikzelf) altijd in het nadeel, zolang er geen onderdelen op straat liggen of vastlopen. Als je klachten hebt maar ze niet stevig genoeg kunt onderbouwen hoeft de garage maar te zeggen: uitgelezen, geen storingen en je bent uitgeluld. Nog los van de discussie wat 'redelijk' precies inhoudt.
@Piccirillo : Ja, de garage is aangesloten bij Bovag. Maar die doen helemaal niets meer als de wettelijke garantietermijn is verstreken (was destijds 6 maanden, nu 12). Dat was althans hun antwoord op mijn vraag voor bemiddeling in deze kwestie.@WillGo : Klopt, je hebt ook onderzoeksplicht. De vraag is dan alleen: wat mag je daarin van de doorsnee en niet-technische autoconsument verwachten? Wat valt er voor een leek te onderzoeken? Of de remmen het doen, het gaspedaal functioneert, de auto ook netjes links- of rechtsaf slaat als men aan het stuur draait en of de auto in het spoor blijft bij remmen. Dat was het zo'n beetje. Een gemiddelde consument maakt een testrit van 20 minuutjes in een voor hem onbekende en nieuwe auto, dan vallen mankemeltjes ook niet heel erg snel op. Pas als je de auto een aantal keer gereden hebt gaan zaken opvallen. Een aankoopkeuring kan al veel zaken ondervangen, maar ook niet alles.