!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

jt
439

  • Type Alfa: Giulietta/GTV
  • ****
    - Senior Alfist
Zojuist van Groningen naar huis gereden en in dat proces bijna de Giulietta totalloss....
Ik was net de snelweg af en het miezerde enorm, dus slecht zicht. Dit deed het al een tijdje dus een vochtig wegdek. Ik reed op een 80 weg en toen zag ik één keer een schim van een hert en in split second de beslissing gemaakt om vol op de rem te trappen en het enige wat ik direct wist dat ik ternauwernood 2 herten had ontweken. Godzijdank heb ik Brembo's onder de Giulietta met goed Brembo xtra spul en goed banden (Goodyear eagle F1 asy 6) met voldoende profiel. Want alle hoeken van de auto sloeg vol in de ABS en binnen 1 seconde van 80 naar 35 km/h. Direct thuis ff de dashcam er op na geslagen en mijn inschatting is dat het 2,5 seconden heeft afgespeeld en ik het tweede hert op een meter heb gemist.

Wat is de moraal van mijn verhaal? Geef alsjeblieft de paar tientjes meer uit aan A-merk banden en A-merk remmen. Dit maakt het verschil wanneer jij een split second beslissing moet maken. Zo houdt je jezelf veilig als ook je mede passagiers. Ik zit nog een beetje bij te komen en dit moest even van mijn hart. Denk je dat ik overdrijf? Kijk gerust onderstaande filmpjes, 1 slowmotion en de normale snelheid.


https://youtu.be/XqYHWtl-03o 

https://youtu.be/8tDLme_ubcg
Mijn alfa's: Giulietta 1.4 MA TCT 2011, GTV 3.0 24v 2001
*

bekkie
3.029

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA 170pk TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Bespaar niet op banden en remmen (even een nabrander vanuit het mijn hart)
« Reactie #1 Gepost op: 17 september 2025, 21:42:17 »
Met de schrik vrij!
Dank voor het delen.
En inderdaad, goede banden en remmen zijn essentieel.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
en: Giulietta 1.4 MA TCT 170pk - Super Veloce - MY2016 - Grigio Stromboli
*

Robert69
2.004

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Bespaar niet op banden en remmen (even een nabrander vanuit het mijn hart)
« Reactie #2 Gepost op: 18 september 2025, 12:45:41 »
Zo dan! Dat was op het nippertje! Kan me voorstellen dat je hart dan ergens in je keel zit.

Ik kies altijd voor A-merken. Beter het zekere voor het onzekere
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

GTlife
512

  • Type Alfa: GT 937 & Brera
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Less yap, more brap
Re: Bespaar niet op banden en remmen (even een nabrander vanuit het mijn hart)
« Reactie #3 Gepost op: 18 september 2025, 13:21:47 »
Onzin! Vriend van mij had recent hetzelfde maar had slechte remmen en Chinese banden en hij kwam er ook prima bij weg.


Hij had echter wel het hert geraakt maar rijdt in een oude Volvo 760. Moest wel even een nieuw grilletje hebben maar verder niks aan de hand.
Dat is dus ook een optie!


Zonder grappen, mooi dat je er goed bij weg kwam Jonah. Remmen en banden moeten altijd A-merk, anders kan je beter gaan fietsen.
*

jt
439

  • Type Alfa: Giulietta/GTV
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Bespaar niet op banden en remmen (even een nabrander vanuit het mijn hart)
« Reactie #4 Gepost op: 18 september 2025, 13:41:20 »
Onzin! Vriend van mij had recent hetzelfde maar had slechte remmen en Chinese banden en hij kwam er ook prima bij weg.


Hij had echter wel het hert geraakt maar rijdt in een oude Volvo 760. Moest wel even een nieuw grilletje hebben maar verder niks aan de hand.
Dat is dus ook een optie!


Zonder grappen, mooi dat je er goed bij weg kwam Jonah. Remmen en banden moeten altijd A-merk, anders kan je beter gaan fietsen.

Hahaha als een oude volvo een koe tegenkomt op de weg ben ik vrij zeker dat de koe in mindere staat is dan de volvo na de aanrijding;).

Eens, gelukkig heb ik in iedergeval een hekel aan fietsen....
Mijn alfa's: Giulietta 1.4 MA TCT 2011, GTV 3.0 24v 2001
*

Robert69
2.004

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Bespaar niet op banden en remmen (even een nabrander vanuit het mijn hart)
« Reactie #5 Gepost op: 18 september 2025, 14:17:05 »
Onzin! Vriend van mij had recent hetzelfde maar had slechte remmen en Chinese banden en hij kwam er ook prima bij weg.


Hij had echter wel het hert geraakt maar rijdt in een oude Volvo 760. Moest wel even een nieuw grilletje hebben maar verder niks aan de hand.
Dat is dus ook een optie!


Zonder grappen, mooi dat je er goed bij weg kwam Jonah. Remmen en banden moeten altijd A-merk, anders kan je beter gaan fietsen.

hertenbiefstuk op de grill....hmmm, en dan nog een stukje door de heide voor wat cranberrie compote. Hoef je niet meer te koken als je thuis bent
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

MysteryAngel
3.242

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Bespaar niet op banden en remmen (even een nabrander vanuit het mijn hart)
« Reactie #6 Gepost op: 18 september 2025, 18:03:42 »
Onzin! Vriend van mij had recent hetzelfde maar had slechte remmen en Chinese banden en hij kwam er ook prima bij weg.


Hij had echter wel het hert geraakt maar rijdt in een oude Volvo 760. Moest wel even een nieuw grilletje hebben maar verder niks aan de hand.
Dat is dus ook een optie!


Zonder grappen, mooi dat je er goed bij weg kwam Jonah. Remmen en banden moeten altijd A-merk, anders kan je beter gaan fietsen.

Hahaha als een oude volvo een koe tegenkomt op de weg ben ik vrij zeker dat de koe in mindere staat is dan de volvo na de aanrijding;).


Dat kan ik als Volvo S60 rijdster wel bevestigen sterk spul. ;D
Maar als nog wel goede Hankooks eronder voor je weet maar nooit.
*

airhead
20

  • Type Alfa: 2018 Stelvio 2.0T Q4
  • *
    - Startende Alfist
Re: Bespaar niet op banden en remmen (even een nabrander vanuit het mijn hart)
« Reactie #7 Gepost op: 18 september 2025, 18:12:46 »
Een hert/ree komt nooit alleen. :)
Mooi dat alles goed afliep.
*

DanaBanana
1.176

  • *****
    - Super Alfist
Re: Bespaar niet op banden en remmen (even een nabrander vanuit het mijn hart)
« Reactie #8 Gepost op: 18 september 2025, 19:15:00 »
Tsja, dat het verstandig is om goede banden en remmen te hebben i.p.v. slechtere is natuurlijk een inkoppertje.

Maar uiteindelijk is en blijft het ook een kwestie van geluk of pech hebben. Had je daar net 2 seconden later gereden (of die herten 2 seconden eerder gelopen) dan was het een aanrijding geweest. Punt. Wat voor banden en remmen je ook hebt. Fijn dat het zo is afgelopen. Maar mijn conclusie achteraf zou toch vooral geweest zijn "wat heb ik een mazzel gehad" en niet zozeer "wat is het toch goed dat ik deze banden en remmen heb".
*

jt
439

  • Type Alfa: Giulietta/GTV
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Bespaar niet op banden en remmen (even een nabrander vanuit het mijn hart)
« Reactie #9 Gepost op: 18 september 2025, 19:24:47 »
Tsja, dat het verstandig is om goede banden en remmen te hebben i.p.v. slechtere is natuurlijk een inkoppertje.

Maar uiteindelijk is en blijft het ook een kwestie van geluk of pech hebben. Had je daar net 2 seconden later gereden (of die herten 2 seconden eerder gelopen) dan was het een aanrijding geweest. Punt. Wat voor banden en remmen je ook hebt. Fijn dat het zo is afgelopen. Maar mijn conclusie achteraf zou toch vooral geweest zijn "wat heb ik een mazzel gehad" en niet zozeer "wat is het toch goed dat ik deze banden en remmen heb".

Dat is zeker waar, t is ook een kwestie van geluk hebben en dom weg timing. Dat laat niet weg dat door de combinatie van geluk en materiaal ik geen aanrijding heb gehad. Ik heb meermaals de Giulietta voor de lol in de abs laten slaan, maar hoe de abs nu moest werken om geen strepen te trekken (want nat wegdek) heb ik alleen gevoeld tijdens een slipcursus. Dus ik durf te zeggen als ik een setje landsail banden er onder had liggen dat t materiaal er voor had gezorgd dat ik t hert had aangereden....

Op dezelfde manier dat objectief gezien Brembo remklauwen met 4 zuigers meer remkracht kunnen leveren dan een TRW remklauw met 1 zuiger. Meer remkracht is kortere remweg..... 

Dus wat ik bedoel te zeggen: soms bespaart het goede materiaal net die paar seconden of misschien zelfs tiende van een seconde waardoor je mazzel hebt en een aanrijding ontwijkt.
Mijn alfa's: Giulietta 1.4 MA TCT 2011, GTV 3.0 24v 2001
*

DanielH92
2.442

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Bespaar niet op banden en remmen (even een nabrander vanuit het mijn hart)
« Reactie #10 Gepost op: 19 september 2025, 00:02:29 »
Dat van de remmen heb ik mijn twijfels over. Zowel grote sets remschijven en blokken als kleine sets kunnen het wiel laten blokkeren, meer dan dat kan de rem niet meer doen. Het is dan aan de banden hoeveel afschuiving die met het asfalt genereren (icm ABS uiteraard). Het verschil met grote Brembo sets tov de kleinere set is hoe lang ze dit kunnen blijven doen. De 5 seconden noodstop kunnen ze beide prima, maar ga je stevig rijden dan zal de kleine set minder warmte kwijtkunnen en verliest dan eerder z'n prestaties tov grote sets.
Of zit ik er nu helemaal naast?

Zelf trouwens hier op de Veluwe ook al 2 keer zo'n noodstop gemaakt voor overstekend wild. Dan zit je hartslag echt per direct 3x zo hoog inderdaad.
*

jt
439

  • Type Alfa: Giulietta/GTV
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Bespaar niet op banden en remmen (even een nabrander vanuit het mijn hart)
« Reactie #11 Gepost op: 19 september 2025, 02:38:01 »
Als ik jou verhaal lees klinkt dat op zijn beurt ook weer erg logisch.... Echter weet ik nog goed toen ik van standaard 305mm remmen naar brembo remmen ging dat ik dit een mega groot verschil vond. Beide met de zelfde hardware (brembo xtra) maar toch remmen de 4 pots aanzienlijk beter naar mijn idee.
Dit artikel heeft wel een beetje 'wij van wc eend' gehalte maar opzich wel intressant(scheelt minder dan ik had gedacht): https://www.brembo.com/en/news-archive/stock-brakes-vs-brembo-upgrade-brakes
Niet erg wetenschappelijk maar wel duidelijk:
https://youtu.be/EkXCTXri3To?si=wkibHj_ji-tqXTPK

En al wat beter onderbouwd (check ook de beschrijving ff:
https://youtu.be/nHZm64weQaQ?si=Ejhj5RxY2_0nsAIX

Het lijkt dus wel verschil te maken dat de brembo klauwen gelijkmatiger op je remblokken drukken en dat de montage wijzen van de klauw 'stugger' is tov een standaard klauw met sliders......

Dat gezegd hebbende zou ik het best intressant vinden om een giulietta met een 305mm rem systeem naast een 330mm brembo systeem te zetten. Zelfde banden, blokken en schijven en kijken wat bij de eerste noodstop het verschil is. Helaas heb ik dat verschil destijds niet zelf gemeten en heb t oude spul nog liggen maar om het daar speciaal weer voor terug te bouwen.....
Mijn alfa's: Giulietta 1.4 MA TCT 2011, GTV 3.0 24v 2001
*

gbinsb
349

  • Type Alfa: 147 GTA
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
Re: Bespaar niet op banden en remmen (even een nabrander vanuit het mijn hart)
« Reactie #12 Gepost op: 19 september 2025, 08:53:55 »
Dat van de remmen heb ik mijn twijfels over. Zowel grote sets remschijven en blokken als kleine sets kunnen het wiel laten blokkeren, meer dan dat kan de rem niet meer doen. Het is dan aan de banden hoeveel afschuiving die met het asfalt genereren (icm ABS uiteraard). Het verschil met grote Brembo sets tov de kleinere set is hoe lang ze dit kunnen blijven doen. De 5 seconden noodstop kunnen ze beide prima, maar ga je stevig rijden dan zal de kleine set minder warmte kwijtkunnen en verliest dan eerder z'n prestaties tov grote sets.
Of zit ik er nu helemaal naast?


Dit heb ik mogen ervaren. Op onze GTv v6 turbo zat af fabriek de rem erin van een twinspark gemonteerd. Bij normaal rijgedrag zou het prima zijn geweest. Ik geloof wel dat andere remblokken en schijven een verschillende karakteristiek zullen laten zien. (Dat al weer op m’n Giulietta gemerkt.) maar zodra je stevig ging rijden en wat moet aanremmen voor bv een rotonde dan was het al vrij snel over. Dit was met sta dsa4d Brembo schijf en blok. De wielen wilde niet meer blokkeren en abs trad niet meer in. Dan is het gewoon te heet geworden. Hierna hebben we een Brembo klauw van de 166 gemonteerd met Brembo GT 305 schijven en ferodo blokken. Dat was echt een wereld van verschil. Afremmen onder vollast geen problem meer. Ook paar rondjes Zandvoort hadden we geen last meer.


Dus ja andere blokken en schijven kunnen de karakteristiek wijzigen, hierdoor kunnen de remmen happiger aanvoelen (dat ervaar ik op de Giulietta) maar vergroten en verzwaren van de remmerij zal de prestaties in extremere situaties doen verbeteren.

Fijn dat je het hert hebt kunnen ontwijken!
147 GTA, GTV 2.0 V6 TB, Giulietta 1.4MA TCT, Corvette C6 6.2 V8
*

MysteryAngel
3.242

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Bespaar niet op banden en remmen (even een nabrander vanuit het mijn hart)
« Reactie #13 Gepost op: 19 september 2025, 18:27:21 »
Er zijn natuurlijk veel meer variabele die er bij komen kijken,
of een noodstop of uitwijk poging succesvol zal zijn of niet.
Natuurlijk spelen goede remmen en banden een belangrijke rol.
Maar uiteraard ben je ook afhankelijk van verschillende omstandigheden,
zoals weer, temperatuur etc etc.
bijvoorbeeld nu heb je echt geluk gehad maar voor het zelfde geld,
was dit gebeurd meer richting de winter minder warm ander weer type.
En dan had je het misschien niet gered.

Het is vooral geluk hebben denk ik.
*

Pronello
186

  • Type Alfa: Alfa romeo Giulietta QV
  • ****
    Amico del club - Alfist
  • nooit genoeg, nooit tevreden
Re: Bespaar niet op banden en remmen (even een nabrander vanuit het mijn hart)
« Reactie #14 Gepost op: 19 september 2025, 19:53:30 »
Als ik jou verhaal lees klinkt dat op zijn beurt ook weer erg logisch.... Echter weet ik nog goed toen ik van standaard 305mm remmen naar brembo remmen ging dat ik dit een mega groot verschil vond. Beide met de zelfde hardware (brembo xtra) maar toch remmen de 4 pots aanzienlijk beter naar mijn idee.
Dit artikel heeft wel een beetje 'wij van wc eend' gehalte maar opzich wel intressant(scheelt minder dan ik had gedacht): https://www.brembo.com/en/news-archive/stock-brakes-vs-brembo-upgrade-brakes
Niet erg wetenschappelijk maar wel duidelijk:
https://youtu.be/EkXCTXri3To?si=wkibHj_ji-tqXTPK

En al wat beter onderbouwd (check ook de beschrijving ff:
https://youtu.be/nHZm64weQaQ?si=Ejhj5RxY2_0nsAIX

Het lijkt dus wel verschil te maken dat de brembo klauwen gelijkmatiger op je remblokken drukken en dat de montage wijzen van de klauw 'stugger' is tov een standaard klauw met sliders......


wat een onzin, kant en klaar. piepende banden 1e run
geen piepende banden 2e run
of de Brembo run waren de banden opgewarmd of een andere oorzaak maar dit is niet appels vs appels

zowiezo hebben remmen geen contact met de weg, banden hebben contact. meer grip= harder kunnen remmen. grote schijven laten je niet harder remmen in een noodstop.

Dat gezegd hebbende zou ik het best intressant vinden om een giulietta met een 305mm rem systeem naast een 330mm brembo systeem te zetten. Zelfde banden, blokken en schijven en kijken wat bij de eerste noodstop het verschil is. Helaas heb ik dat verschil destijds niet zelf gemeten en heb t oude spul nog liggen maar om het daar speciaal weer voor terug te bouwen.....
Alfa romeo Giulietta QV 5-XSZ-21
Alfa romeo giulietta 1.4MA 58-ZBL-3
Alfa romeo 147 1.6 (zwart)
Alfa romeo 156 1.8ts (blauw)
Alfa romeo 146 1.4 ts (rood)