!!
U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-inLET OP !! als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.
0 leden en 1 gast bekijken dit topic.
Onzin! Vriend van mij had recent hetzelfde maar had slechte remmen en Chinese banden en hij kwam er ook prima bij weg.Hij had echter wel het hert geraakt maar rijdt in een oude Volvo 760. Moest wel even een nieuw grilletje hebben maar verder niks aan de hand.Dat is dus ook een optie!Zonder grappen, mooi dat je er goed bij weg kwam Jonah. Remmen en banden moeten altijd A-merk, anders kan je beter gaan fietsen.
Citaat van: GTlife op 18 september 2025, 13:21:47Onzin! Vriend van mij had recent hetzelfde maar had slechte remmen en Chinese banden en hij kwam er ook prima bij weg.Hij had echter wel het hert geraakt maar rijdt in een oude Volvo 760. Moest wel even een nieuw grilletje hebben maar verder niks aan de hand.Dat is dus ook een optie!Zonder grappen, mooi dat je er goed bij weg kwam Jonah. Remmen en banden moeten altijd A-merk, anders kan je beter gaan fietsen.Hahaha als een oude volvo een koe tegenkomt op de weg ben ik vrij zeker dat de koe in mindere staat is dan de volvo na de aanrijding;).
Tsja, dat het verstandig is om goede banden en remmen te hebben i.p.v. slechtere is natuurlijk een inkoppertje.Maar uiteindelijk is en blijft het ook een kwestie van geluk of pech hebben. Had je daar net 2 seconden later gereden (of die herten 2 seconden eerder gelopen) dan was het een aanrijding geweest. Punt. Wat voor banden en remmen je ook hebt. Fijn dat het zo is afgelopen. Maar mijn conclusie achteraf zou toch vooral geweest zijn "wat heb ik een mazzel gehad" en niet zozeer "wat is het toch goed dat ik deze banden en remmen heb".
Dat van de remmen heb ik mijn twijfels over. Zowel grote sets remschijven en blokken als kleine sets kunnen het wiel laten blokkeren, meer dan dat kan de rem niet meer doen. Het is dan aan de banden hoeveel afschuiving die met het asfalt genereren (icm ABS uiteraard). Het verschil met grote Brembo sets tov de kleinere set is hoe lang ze dit kunnen blijven doen. De 5 seconden noodstop kunnen ze beide prima, maar ga je stevig rijden dan zal de kleine set minder warmte kwijtkunnen en verliest dan eerder z'n prestaties tov grote sets.Of zit ik er nu helemaal naast?
Als ik jou verhaal lees klinkt dat op zijn beurt ook weer erg logisch.... Echter weet ik nog goed toen ik van standaard 305mm remmen naar brembo remmen ging dat ik dit een mega groot verschil vond. Beide met de zelfde hardware (brembo xtra) maar toch remmen de 4 pots aanzienlijk beter naar mijn idee. Dit artikel heeft wel een beetje 'wij van wc eend' gehalte maar opzich wel intressant(scheelt minder dan ik had gedacht): https://www.brembo.com/en/news-archive/stock-brakes-vs-brembo-upgrade-brakesNiet erg wetenschappelijk maar wel duidelijk:https://youtu.be/EkXCTXri3To?si=wkibHj_ji-tqXTPKEn al wat beter onderbouwd (check ook de beschrijving ff: https://youtu.be/nHZm64weQaQ?si=Ejhj5RxY2_0nsAIXHet lijkt dus wel verschil te maken dat de brembo klauwen gelijkmatiger op je remblokken drukken en dat de montage wijzen van de klauw 'stugger' is tov een standaard klauw met sliders......wat een onzin, kant en klaar. piepende banden 1e rungeen piepende banden 2e runof de Brembo run waren de banden opgewarmd of een andere oorzaak maar dit is niet appels vs appelszowiezo hebben remmen geen contact met de weg, banden hebben contact. meer grip= harder kunnen remmen. grote schijven laten je niet harder remmen in een noodstop.Dat gezegd hebbende zou ik het best intressant vinden om een giulietta met een 305mm rem systeem naast een 330mm brembo systeem te zetten. Zelfde banden, blokken en schijven en kijken wat bij de eerste noodstop het verschil is. Helaas heb ik dat verschil destijds niet zelf gemeten en heb t oude spul nog liggen maar om het daar speciaal weer voor terug te bouwen.....