!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Scudetto
684

  • *****
    - Super Alfist
Garantie Verlengen
« Gepost op: 10 augustus 2012, 13:57:28 »
Niet dat ik zoveel problemen met m'n Giulietta heb, maar ik zat erover te denken om m'n garantie te verlengen.

Vertrouwen is namelijk goed, maar een beetje verzekering is ook wel prettig. :)
Voordat je auto 2 jaar oud is, of de 60.000 km heeft bereikt kun je een dealer onderhouden Alfa nog voorzien van extra garantie.

Heeft iemand dit al gedaan met de Giulietta? Ik ben namelijk wel even benieuwd naar de kosten. Dat het kan weet ik wel, zie bijvoorbeeld: (PDF met info) http://www.alfaromeo.nl/nl/documents/service/alfa%20romeo%20extra%20garantie.pdf

Ik heb het bij de F500 van m'n vriendin ook gedaan, en daar kost het € 450,- (voor 2 jaar. Je kunt tot 5 jaar bijkopen wat €1250,- kost)  Ik zag bij de Fiat dealer ook een tarief van € 700,- voor twee jaar voor de Bravo, wat technisch gezien een vrij gelijke auto aan de Giul is.  Binnenkort maar eens naar informeren.
Forza! - QV Savali - Argento Alfa
*

Ma0tt
232

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 TB 120pk
  • ***
    - Alfist
Garantie Verlengen
« Reactie #1 Gepost op: 10 augustus 2012, 17:34:46 »
Nog niet, maar ik zou het misschien ook wel overwegen aangezien ik wel nog een paar jaartjes met de JuulL zal rijden.
*

corsa54
564

  • Type Alfa: Giulietta 1750 TBi QV
  • *****
    - Super Alfist
Garantie Verlengen
« Reactie #2 Gepost op: 12 augustus 2012, 00:49:03 »
Hopelijk zit er een jurist op het forum (ik ben maar een simpele techneut..), die hier wat duidelijkheid over kan geven.
 
Garantietermijnen zijn nogal  eens in strijd met het consumentenrecht. Als een product kapot gaat binnen een termijn, die normaalgesproken  van een product verwacht mag worden (ook als dat ruim voorbij de officiële "fabrieksgarantie" is), dan is de verkoper verplicht om het product om niet te repareren cq te vervangen. Bij een televisie of wasmachine is het "bijkopen van garantie"  dan ook meestal nonsens.
Voor auto's ligt het vaak een stuk lastiger, weet ik uit ervaring, omdat mishandeling hier nogal eens voorkomt. Als een koppelingsplaat, die normaal gesproken minimaal 150.000 km moet meegaan bij 60.000 km (buiten de officiële garantiretermijn) de geest geeft, is het donders lastig om vast te stellen, of het mankement het gevolg is van een "fabrieksfout", of dat de bestuurder een "pedaalridder"   is geweest.
 
Je zou dus voor jezelf moeten overwegen, of het de kosten waard is om een extra "garantie"  bij te kopen, of in geval van een duidelijk "product defect" het de moeite waard is om  je recht te claimen op grond van de consumentenrechtgeving (wat nog wel eens een "juridisische leidensweg" kan worden...)
Garantie Verlengen
« Reactie #3 Gepost op: 12 augustus 2012, 09:44:24 »
Bij aanschaf van mijn auto zei de verkoper: ik moet je een verlengde garantietermijn aanbieden, maar ik mag dit niet zeggen: Je moet dat niet doen, want na de garantieperiode geldt toch nog een altijd een coulanceregeling.

Helaas is de betreffende dealer niet meer....
Garantie Verlengen
« Reactie #4 Gepost op: 12 augustus 2012, 09:54:38 »
Ik ben geen jurist, maar je hebt over het non-conformiteit wat beschreven staat in het BW (artikel weet ik niet zo uit mijn hoofd helaas :rolleyes:). Als je googled op die term, kom je wel het een en ander tegen. Maar zoals je zelf aangeeft, is dat vaak een lastige juridische weg en vaak is het zo dat toch bepaald wordt dat je een deel van een eventuele reparatie zelf nog moet betalen. Simpelweg omdat een nieuw onderdeel een verbetering is, daar bedoel ik mee, dat een koppeling die na 60.000km versleten is, niet vervangen wordt door een koppeling die ook 60.000km heeft gelopen maar nog wel goed is...
*

corsa54
564

  • Type Alfa: Giulietta 1750 TBi QV
  • *****
    - Super Alfist
Garantie Verlengen
« Reactie #5 Gepost op: 12 augustus 2012, 22:28:25 »
......Maar dan kost het zeker geen € 450,- , laat staan € 1250,-.
 
Maar zoals gezegd, die afweging moet je zelf maken.
Ik heb in 37 jaar Italiaans rijden (waarvan 31 Alfa Romeo) nog nooit "garantie bijgekocht" en ben ook nooit voor onverwachte kosten gekomen.
 
Bedenk wel, dat dit soort "garanties" doorgaans gewoon wordt ondergebracht in een verzekering. En er is geen risicolozere business, dan risicoverzekeringen....m.a.w. zij houden altijd (ruim) over van jouw centen  :)