!!
U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-inLET OP !! als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.
0 leden en 1 gast bekijken dit topic.
Ook nog een dingetje om rekening mee te houden is de zitpositie in de Mito, geen idee of dat bij de Giulietta ook zo is. De zitpositie is typisch Italiaans; het stuurwiel en de pedalen zitten ongeveer even ver van elkaar af waardoor je of te ver weg met je armen zit of te krap met je benen. Zelfs met het stuur helemaal naar voren zitten mijn armen (ik ben 1,78) nog net iets te ver waardoor het scherper insturen af en toe nogal ongemakkelijk is zonder mijn handen te verplaatsen.
Allereerst welkom! Voor het budget wat je hebt, is denk ik de MiTo een perfecte keuze. Deze zijn over het algemeen wat completer uitgerust voor dat bedrag dan een Giulietta, tenzij deze al veel meer kilometers heeft gemaakt.De MiTo QV is een leuke auto met lekker vermogen voor het gewicht wat ie heeft, ook is er met wat simpele mods en een goede tune nog meer vermogen uit te halen en over het algemeen een sportieve auto. De Giulietta is ook een prachtige auto met, voor je budget, vaak dezelfde motor/vermogen als de MiTo, echter natuurlijk zwaarder door de grootte van de auto.Als je de twee gaat vergelijken qua onderhoud, hebben ze met dit motorblok (1.4 turbo multiair) relatief dezelfde kwalen. - De multiair module van de eerste generatie (2010 t/m 2012 uit mijn hoofd) is erg gevoelig voor het soort olie dat wordt gebruikt, ook na deze jaren willen ze nog wel eens problemen geven, maar een stuk minder. Idealiter wil je er eentje hebben waarbij de multiair module al is vervangen, omdat dit best een prijzig punt is. Dat doet echter niks af aan het motorblok, bij goed onderhoud zijn het geweldige motoren die lang meekunnen.- Kabelboom naar de kofferbak. Beide modellen hebben last van een te korte kabelboom naar de kofferbak waar na verloop van tijd schade door kan ontstaan. Dit is geen extreme ingreep en elke Alfa dealer/monteur heeft het reparatiesetje wel liggen.- Verlichting in de tellerbak, slechte soldering, ook dit zijn geen extreme kosten om te laten reparen, maar wel het noteren waard.Bij algemeen onderhoud zal je bij de ene net wat meer kwijt zijn dan de ander, maar heel extreem zal dit niet van elkaar verschillen.Bij een vergelijking van de kosten zal de Giulietta wel wat duurder zijn, hij is zwaarder, dus meer wegenbelasting, de originele prijs is hoger dus je zal wat meer aan de verzekering betalen. Qua brandstofkosten zitten ze voor zover ik weet vrij gelijk, al hangt dit 80% af van je rijgedrag natuurlijk Succes met je zoektocht en aankoop en mocht je knoop hebben doorgehakt, foto's zijn hier altijd welkom!
Citaat van: Reynaert98 op 17 mei 2021, 09:33:44Ook nog een dingetje om rekening mee te houden is de zitpositie in de Mito, geen idee of dat bij de Giulietta ook zo is. De zitpositie is typisch Italiaans; het stuurwiel en de pedalen zitten ongeveer even ver van elkaar af waardoor je of te ver weg met je armen zit of te krap met je benen. Zelfs met het stuur helemaal naar voren zitten mijn armen (ik ben 1,78) nog net iets te ver waardoor het scherper insturen af en toe nogal ongemakkelijk is zonder mijn handen te verplaatsen.Goed dat je dit zegt, want dit zal voor mij zeker een grote rol gaan spelen. Zelf ben ik namelijk 1.95m, dus een grote kans dat ik niet lekker ga zitten in de MiTo dan. Ik merk dit zelf ook in de Suziki Swift van mijn schoonmoeder. Hier ben ik al 2 keer mee op vakantie geweest en heb de dagen erna gewoon een blessure aan mijn scheenbeen van het constant op moeten tillen van mijn rechter voet.Ik ga vanmiddag om 14:00 een proefrit maken in een MiTo die hier in de buurt staat. Dit is wel de TwinAir uitvoering met 85pk, maar het gaat mij er dan om of ik lekker in die auto kan zitten en hoe hij aanvoelt.
Citaat van: Reynaert98 op 17 mei 2021, 09:33:44Ook nog een dingetje om rekening mee te houden is de zitpositie in de Mito, geen idee of dat bij de Giulietta ook zo is. De zitpositie is typisch Italiaans; het stuurwiel en de pedalen zitten ongeveer even ver van elkaar af waardoor je of te ver weg met je armen zit of te krap met je benen. Zelfs met het stuur helemaal naar voren zitten mijn armen (ik ben 1,78) nog net iets te ver waardoor het scherper insturen af en toe nogal ongemakkelijk is zonder mijn handen te verplaatsen.Zo herkenbaar! Wat dat betreft was het instappen in de 159 wel weer een verademing: stuur naar je toe, benen gestrekt. Ideaal. De MiTo is wat Italiaans daarin, de Giulietta kun je meer richting de 159-zit dan de MiTo-zit rekenen.
Citaat van: Namelson op 17 mei 2021, 11:59:31Citaat van: Reynaert98 op 17 mei 2021, 09:33:44Ook nog een dingetje om rekening mee te houden is de zitpositie in de Mito, geen idee of dat bij de Giulietta ook zo is. De zitpositie is typisch Italiaans; het stuurwiel en de pedalen zitten ongeveer even ver van elkaar af waardoor je of te ver weg met je armen zit of te krap met je benen. Zelfs met het stuur helemaal naar voren zitten mijn armen (ik ben 1,78) nog net iets te ver waardoor het scherper insturen af en toe nogal ongemakkelijk is zonder mijn handen te verplaatsen.Goed dat je dit zegt, want dit zal voor mij zeker een grote rol gaan spelen. Zelf ben ik namelijk 1.95m, dus een grote kans dat ik niet lekker ga zitten in de MiTo dan. Ik merk dit zelf ook in de Suziki Swift van mijn schoonmoeder. Hier ben ik al 2 keer mee op vakantie geweest en heb de dagen erna gewoon een blessure aan mijn scheenbeen van het constant op moeten tillen van mijn rechter voet.Ik ga vanmiddag om 14:00 een proefrit maken in een MiTo die hier in de buurt staat. Dit is wel de TwinAir uitvoering met 85pk, maar het gaat mij er dan om of ik lekker in die auto kan zitten en hoe hij aanvoelt.Zelf ben ik 1.97 en heb al meerdere lange (6 uur) ritten gemaakt zonder dat de zitpositie oncomfortabel werd, ik heb hierbij de stoel zo laag mogelijk en net niet helemaal naar achter
Cruise control en airco hebben ze bijna allemaal dus dat zal het aantal zoekresultaten niet merkbaar uitdunnen, je secundaire wensen wel. De MiTo QV is niet standaard geleverd met leren bekleding, dat was een optie uit m’n hoofd.Armsteun hebben ze wel allemaal, met als enkele uitzondering de sabelt kuipstoelen, deze hebben geen ruimte hiervoor.Persoonlijk zou ik niet de Bose installatie een harde eis maken, voor het extra geld wat je betaald daarvoor, zijn aftermarket speakers van bijvoorbeeld gladen van betere kwaliteit.Als laatste, het aanbod voor MiTo QV’s is inderdaad wat lager dan het aanbod voor de giulietta maar dit heeft ook te maken met de uitvoering. De standaard MiTo zul je ook veel vaker zien dan de Giulietta QV om het om te draaien. Schroom daarom ook absoluut niet om door heel Nederland te kijken, er staat best een hoop door t land heen