!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

jkoopmans
4

  • Type Alfa: Giulietta QV
  • *
    - Startende Alfist
Giulietta QV 2011 Motorstoringen en draait slecht stationair
« Gepost op: 28 september 2023, 12:38:20 »
Beste lezer,

Sinds een paar maanden ben ik trotse eigenaar van een witte Giulietta QV uit het bouwjaar 2011.

Sinds aanschaf heeft hij helaas al meerdere keren bij de garage gestaan om verschillende problemen op te lossen.
1 van deze problemen lijkt een eindeloze zoektocht te worden. Namelijk het stationair lopen en vaak daarna een ratel bij het starten (klink alsof de nokkenassen even geen olie krijgt (paar seconden)).
De motor begint te hikken en vaak komt dan de motorstoring als gevolg naar boven. De volgende codes blijven terug komen: P0011, P0016 en P0340.
Dit probleem is overigens niet altijd aanwezig, als de motor koud is, loop hij als een zonnetje. Vaak bij het eerste stoplicht gaat het dan alweer mis.

De auto is inmiddels door 3 garages na gekeken maar helaas zonder resultaat. Wat hebben ze gedaan:
- Beide nokkenassensoren vervangen
- Temperatuursensor vervangen
- VVT solenoid vervangen
- VVT tandwiel (uitlaatkant) vervangen (erg duur onderdeel)
- timing van de distributie gecontroleerd (stond een halve tand verkeerd)

Daarnaast heeft de vorige eigenaar vorig jaar het volgende vervangen:
- nokkenassen
- turbo

Wie herkent deze problemen en zou mij verder kunnen helpen?
In het zipbestand vind je een foto van de auto en een filmpje met het ruige stationair draaien.

Alvast bedankt!


Gemarkeerd als beste antwoord door jkoopmans Gepost op 6 oktober 2023, 10:06:47
*

DanielH92
1.956

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Giulietta QV 2011 Motorstoringen en draait slecht stationair
« Reactie #1 Gepost op: 28 september 2023, 13:06:43 »
Een bekende oorzaak van ratelen na starten is de rubber pakking tussen de aanvoerbuis in het carter en de oliepomp.
Die pakking is in de loop van de jaren te platgedrukt waardoor de olie tijdens stilstand van de auto wegloopt. Na het starten zuigt de pomp dus even lucht waardoor de nokkenasverstellers even een te lage oliedruk hebben.
Het onderdeel kost haast niets, en is te vervangen door het carter te de demonteren.
Ook is er een verbeterde versie beschikbaar met een ander type O-ring dat dit probleem voorgoed oplost.
Zie bijv. https://jtd-performance.com/product/afdichting-olie-zuigbuis-carter-jtd-tbi/
*

GT1986
1.180

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulietta QV 2011 Motorstoringen en draait slecht stationair
« Reactie #2 Gepost op: 28 september 2023, 15:29:30 »
Ook is er een verbeterde versie beschikbaar met een ander type O-ring dat dit probleem voorgoed oplost.
Zie bijv. https://jtd-performance.com/product/afdichting-olie-zuigbuis-carter-jtd-tbi/

Bij de QV TCT schijnt dit helaas niet zo eenvoudig te gaan. Van Doorn & Top (NielsG60) heeft me gezegd dat hiervoor de bak gedemonteerd moet worden. Gelukkig heeft de topicstarter een handgeschakelde QV en speelt dat probleem hier dus niet.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

Niels G60
426

  • Type Alfa: Alfa 155/147
  • ****
    - Senior Alfist
    • van Doorn en Top Nijkerkerveen
Re: Giulietta QV 2011 Motorstoringen en draait slecht stationair
« Reactie #3 Gepost op: 28 september 2023, 20:34:02 »
Helaas bij de TCT kan je niet bij alle bouten van het carter als de bak gemonteerd zit. Bij de handgeschakelde geen probleem.

Vaak als deze afdichting het probleem is, gaat het meestal wel gepaard met een oliedruk melding bij de koude start.

Maar het is zeker de moeite van het controleren waard!
www.vandoornentop.nl

Alfa 155 2.0 16V EVO4 R Seq
Abarth Punto EVO SuperSport Stage 4
Fiat Grande Punto Sport T-Jet Stage 2
*

jkoopmans
4

  • Type Alfa: Giulietta QV
  • *
    - Startende Alfist
Re: Giulietta QV 2011 Motorstoringen en draait slecht stationair
« Reactie #4 Gepost op: 29 september 2023, 08:27:05 »
Bedankt voor de reacties, wordt zeer gewaardeerd!

Het onderdeel van JTD Performance is besteld en volgende week donderdag zal de garage het gaan plaatsen.

Ik zal de uitkomst laten weten.
*

jkoopmans
4

  • Type Alfa: Giulietta QV
  • *
    - Startende Alfist
Re: Giulietta QV 2011 Motorstoringen en draait slecht stationair
« Reactie #5 Gepost op: 6 oktober 2023, 10:06:18 »
Bedankt voor de gouden tip!
Na een paar uurtjes sleutelen, is het onderdeel vervangen.

De auto loopt weer perfect stationair en de foutcodes zijn nog niet terug gekomen.

Bedankt voor de hulp!
*

jkoopmans
4

  • Type Alfa: Giulietta QV
  • *
    - Startende Alfist
Re: Giulietta QV 2011 Motorstoringen en draait slecht stationair
« Reactie #6 Gepost op: 29 november 2023, 09:39:38 »
Helaas ga ik dit topic weer openen..

Sinds oktober heeft de garage het geadviseerde onderdeel geplaatst. En wat een verbetering!
Sinds dien heb ik geen motorstoring meer gehad.

Echter merk ik de sinds een paar dagen dat de problemen weer terug komen. Gisteren heb ik 200km gereden, en eenmaal op bestemming begint de auto weer te hikken/slecht stationair lopen.
Een paar keer goed gas geven en dan herpakt de auto zich weer door mooi te gaan draaien.

Na een paar uurtjes startte ik de auto weer, en begint hij voor een seconde te ratelen. Daarna is alles weer prima.

Vorige week heeft de garage voor de zekerheid nog even een check gedaan. De carterpan is droog en lekt niet, maar er is wel een storing terug gekomen, de P0011.

Wie o wie zou mij verder kunnen helpen? Zelf denk ik dat het met de oliedruk te maken heeft, hij draait perfect op een koude motor, maar krijgt het moeilijk zodra hij warm is.



*

DanielH92
1.956

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Giulietta QV 2011 Motorstoringen en draait slecht stationair
« Reactie #7 Gepost op: 29 november 2023, 10:53:47 »
Los van het probleem (of misschien wel deels oorzaak); is de hoeveelheid vloeibare pakking op de foto niet veel en veel te veel? Zou me niet verbazen als driekwart daarvan tijdens aandraaien naar de binnenzijde is weggedrukt en nu in je olie zit, en de boel flink aan het verstoppen is.
Meestal zie ik in video's een rupsje van zo'n 2 a 3mm gebruikt worden bij zo'n toepassing.