!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

*

GerbenB
67

  • **
    - Junior Alfist
  • I'm a trained professional..this is how I roll
Motorstoring Giulia (2.2 diesel)
« Gepost op: 16 januari 2024, 19:30:47 »
Vandaag stuurde ik heerlijk van Amsterdam naar het altijd gezellige Alkmaar tot plotsklaps de Giulia met een motorstoring kwam.
Tenminste ze bleef prima rijden maar er kwam een melding dat er een motorstoring geconstateerd was. Daarnaast sprong het oranje lampje mbt motorstoring aan.
Ik kon prima doorrijden echter de dna knop doet niks meer. Vanuit de auto gelijk mijn garage gebeld en die bevestigde dat ik mocht doorrijden maar ik binnen een paar dagen naar de garage moest om haar uit te laten lezen.

Mijn Giulia is er eentje van eind 2016, heeft massimo Squadra tuning, versnellingsbak tuning en is ondanks bij Squadra geweest voor het toevoegen van de race modus.

Ze is al sinds 2016 van mij (eerste eigenaar) en maakt voor een diesel relatief weinig km’s. Staat nu op 125.000 km.

Iemand hiermee bekend? En wellicht tips wat de reden van de storing zou kunnen zijn? Ik hoor wel eens dat het het roetfilter kan zijn en dat doortrappen en hoog in de toeren rijden dan kan helpen?
I'm a trained professional, this is how I roll...
*

Bottas
842

  • *****
    - Super Alfist
Re: Motorstoring Giulia (2.2 diesel)
« Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2024, 19:52:00 »
Wat voor tips verwacht je aan de hand van deze info?
Een motorstoring lampje hebben we allemaal weleens gehad gok ik!
Wacht eerst eens op de foutcodes na uitlezing.
De kans is dan wat groter op gerichte tips.
*

GerbenB
67

  • **
    - Junior Alfist
  • I'm a trained professional..this is how I roll
Re: Motorstoring Giulia (2.2 diesel)
« Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2024, 20:17:31 »
Ga haar ook laten uitlezen maar wellicht heeft een ander lid met een diesel dit eerder meegemaakt en heeft deze op voorhand al tips.
Maar goed, zodra de garage haar heeft uitgelezen laat ik het weten.
I'm a trained professional, this is how I roll...
*

GerbenB
67

  • **
    - Junior Alfist
  • I'm a trained professional..this is how I roll
Re: Motorstoring Giulia (2.2 diesel)
« Reactie #3 Gepost op: 17 januari 2024, 18:17:23 »
Zojuist uit laten lezen, de storing is waarschijnlijk veroorzaakt door de lambdasensor.
Hij haalde de storing er uit echter in de laptop gaf hij hem gelijk weer aan dus zijn idee was dat deze moest worden vervangen.
Helaas (en waar niet) te kort aan mensen dus is pas eind februari ruimte. Afgesproken dat ik zelf ook even wat rond zou bellen, mocht ik elders eerder plek vinden dan is dat wel zo prettig.
Alle begrip van zijn kant en kreeg zelfs de uitdraai vh uitlezen mee zodat ik dit kon laten zien aan een eventuele volgende garage.

Omdat ik zelf weet dat het soms ook met vervuiling (roet) te maken kan hebben en het dan wel eens wil helpen om het blok “schoon te rijden” was ik sinds gisteren al bezig om hoger in de toeren te rijden. Gevolg, ik rij weg bij mijn garage en de storing blijft weg. Hopen dat dit de oplossing was.
Vooralsnog opgelost dus, erg fijn.
I'm a trained professional, this is how I roll...
*

Bottas
842

  • *****
    - Super Alfist
Re: Motorstoring Giulia (2.2 diesel)
« Reactie #4 Gepost op: 17 januari 2024, 19:23:50 »
Schoon rijden is geen oplossing, en heeft er niks mee van doen.
Zolang de lambdasonde nog niet vervangen is, zal het motorstoring lampje vanzelf terug komen.
Is niet erg, kun je gewoon mee rijden. Je weet nu wat de oorzaak is.
*

GerbenB
67

  • **
    - Junior Alfist
  • I'm a trained professional..this is how I roll
Re: Motorstoring Giulia (2.2 diesel)
« Reactie #5 Gepost op: 17 januari 2024, 20:58:18 »
Schoon rijden is geen oplossing, en heeft er niks mee van doen.
Zolang de lambdasonde nog niet vervangen is, zal het motorstoring lampje vanzelf terug komen.
Is niet erg, kun je gewoon mee rijden. Je weet nu wat de oorzaak is.
Ah ok, dank je wel. Dan ga ik toch maar even rond bellen om dat t.z.t. te laten doen.

Oprechte vraag, hoe zit het dan met het zgn schoonrijden. Is dat in algemene zin gewoon een broodje aap verhaal of werkt dat in deze specifieke situatie gewoon niet?
I'm a trained professional, this is how I roll...
*

Bottas
842

  • *****
    - Super Alfist
Re: Motorstoring Giulia (2.2 diesel)
« Reactie #6 Gepost op: 17 januari 2024, 21:03:42 »
Uitlezen geeft een fout van de lambdasonde aan.
Die kan gewist worden maar komt dan gewoon weer terug
Totdat je de lambdasonde gaat vervangen, dan is het opgelost.
Dus ik snap niet helemaal wat je allemaal wilt met dat schoon rijden in dit/jou geval.
Daarmee los je dit probleem niet mee op.
*

GerbenB
67

  • **
    - Junior Alfist
  • I'm a trained professional..this is how I roll
Re: Motorstoring Giulia (2.2 diesel)
« Reactie #7 Gepost op: 17 januari 2024, 21:24:30 »
Dat snap ik nu en de lambdasonde ga ik idd nu ook laten vervangen.

Reden dat ik een vraag stelde mbt het schoonrijden is dat ik de indruk kreeg dat jij weet of dat, in algemene zin, een broodje aap verhaal is of niet. Je komt mij over als iemand die er iets van weet dus vandaar mijn interesse.

Nogmaals was nu meer een algemene vraag dan dat nog gekoppeld was aan mijn storing.
I'm a trained professional, this is how I roll...
*

Bottas
842

  • *****
    - Super Alfist
Re: Motorstoring Giulia (2.2 diesel)
« Reactie #8 Gepost op: 17 januari 2024, 21:38:10 »
Ik heb geen ervaring met diesel motoren.
Wellicht dat er deskundigen zijn op dat gebied hier, die er meer van weten.
*

jt
209

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 TCT
  • ***
    - Alfist
Re: Motorstoring Giulia (2.2 diesel)
« Reactie #9 Gepost op: 17 januari 2024, 23:37:06 »
Schoon rijden is geen oplossing, en heeft er niks mee van doen.
Zolang de lambdasonde nog niet vervangen is, zal het motorstoring lampje vanzelf terug komen.
Is niet erg, kun je gewoon mee rijden. Je weet nu wat de oorzaak is.
Ah ok, dank je wel. Dan ga ik toch maar even rond bellen om dat t.z.t. te laten doen.

Oprechte vraag, hoe zit het dan met het zgn schoonrijden. Is dat in algemene zin gewoon een broodje aap verhaal of werkt dat in deze specifieke situatie gewoon niet?

Wat ik uit ervaring kan vertellen is dat 'schoonrijden' kan helpen bij een slecht roetfilter. Mijn ouders hadden een Citroën C5, 110.000 km 2.0 hdi uit 2013. Motorstoring Lampje icm melding controleer roetfilter. De garage gaf aan eerst een paar dagen enthousiast te rijden en op de snelweg alleen in z'n 5 te rijden ipv 6. Na circa 500 km en 1x storing wissen nooit meer(lees 2 jaar en 60k km, toen verkocht) last van gehad.

Of het bij jou klacht ook zou kunnen helpen durf ik niet te zeggen, heb ook geen idee of dit effectief kan zijn bij roetfilter van een giulia. Gezien deze nog 'beter' zijn en een andere euro norm hebben, namelijk euro 6... Tov euro 5 van de Citroën in kwestie.
Mijn alfa: Giulietta  1.4 MA TCT 2011
*

GerbenB
67

  • **
    - Junior Alfist
  • I'm a trained professional..this is how I roll
Re: Motorstoring Giulia (2.2 diesel)
« Reactie #10 Gepost op: 18 januari 2024, 06:32:51 »
Schoon rijden is geen oplossing, en heeft er niks mee van doen.
Zolang de lambdasonde nog niet vervangen is, zal het motorstoring lampje vanzelf terug komen.
Is niet erg, kun je gewoon mee rijden. Je weet nu wat de oorzaak is.
Ah ok, dank je wel. Dan ga ik toch maar even rond bellen om dat t.z.t. te laten doen.

Oprechte vraag, hoe zit het dan met het zgn schoonrijden. Is dat in algemene zin gewoon een broodje aap verhaal of werkt dat in deze specifieke situatie gewoon niet?

Wat ik uit ervaring kan vertellen is dat 'schoonrijden' kan helpen bij een slecht roetfilter. Mijn ouders hadden een Citroën C5, 110.000 km 2.0 hdi uit 2013. Motorstoring Lampje icm melding controleer roetfilter. De garage gaf aan eerst een paar dagen enthousiast te rijden en op de snelweg alleen in z'n 5 te rijden ipv 6. Na circa 500 km en 1x storing wissen nooit meer(lees 2 jaar en 60k km, toen verkocht) last van gehad.

Of het bij jou klacht ook zou kunnen helpen durf ik niet te zeggen, heb ook geen idee of dit effectief kan zijn bij roetfilter van een giulia. Gezien deze nog 'beter' zijn en een andere euro norm hebben, namelijk euro 6... Tov euro 5 van de Citroën in kwestie.
Dank voor je reactie, helder. Het schoonrijden zou dus effect kunnen hebben en hoeft dus geen broodje aap verhaal te zijn.

Ik merk iig dat, sinds dat ik hem idd een versnelling hoger rij en wat meer doorjaag in de toeren, de storing weg is. Nu kan dat ook komen door de reset van de garage maar vreemde was dat de storing volgens zijn laptop direct weer terug kwam. Toen ik echter zelf ging rijden verdween hij.

Maar goed, ik kijk het gewoon nog even aan. Komt hij toch terug dan weet ik iig dat ik hervind de lambdasensor moet zoeken.
I'm a trained professional, this is how I roll...
*

MysteryAngel
2.695

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Motorstoring Giulia (2.2 diesel)
« Reactie #11 Gepost op: 28 januari 2024, 18:05:29 »
Diesels zijn over het algemeen niet gemaakt om korte ritjes mee te rijden,
dan krijg je vaak sneller problemen met zaken als het roetfilter of de egr klep.
Dus af en toe flinke stukken rijden kan zeker helpen om het roetfilter,
wat langer heel te houden.
Daarnaast is er natuurlijk ook nog zoiets als het regenereer proces,
als je lange stukke rijdt dan gaat de auto dit normaal automatische doen.
Maar als je vaak alleen maar korte stukjes rijdt dan kan het maar zo zijn,
dat de auto het regeneratie proces niet kan afmaken.
En dan gaat uiteindelijk je roetfilter verstopt zitten en ga je daar ook,
bij behorende storingen op krijgen.

Mocht je problemen krijgen met je roetfilter dan kan je ze in sommige,
gevallen nog laten reinigen.
Maar dat is wel slechts een tijdelijk oplossing uiteindelijk is vervanging onvermijdbaar.
Of je kan de roetfilter natuurlijk laten verwijderen en melden bij de rdw.
Dan kost het je 18% meer in de wegenbelasting maar geen gezeur meer met dat ding.
En ook geen gezeur met de apk roetdeeltjes teller.
Nadeel is dan wel dat je dan waarschijnlijk in euro norm omlaag gaat naar euro5.
Maar goed tot nu toe is er hier in NL geen enkele stad waarbij het verboden is,
met een diesel te rijden vanaf euro 4.
*

GerbenB
67

  • **
    - Junior Alfist
  • I'm a trained professional..this is how I roll
Re: Motorstoring Giulia (2.2 diesel)
« Reactie #12 Gepost op: 5 februari 2024, 09:44:54 »
Storing is helaas afgelopen week weer terug gekomen. Ik had ervoor gekozen om de reden van de storing (lambdasensor) nog niet te laten vervangen. Storing bleef nl weg dus beetje tegen beter weten in hoopte ik dat mijn Giulia  magische zelfreparatie krachten had….eerdere alfa’s hadden dat nl bij mij wel regelmatig haha.

Maar goed deze storing is terug, gevolgen zijn niet heel groot kan alleen mijn DNA(R) knop niet meer gebruiken. Hij loopt gelukkig niet in de noodloop dus ook dat gaat goed.

Vandaag de garage maar bellen voor een afspraak.
I'm a trained professional, this is how I roll...
*

MysteryAngel
2.695

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Motorstoring Giulia (2.2 diesel)
« Reactie #13 Gepost op: 7 februari 2024, 17:47:40 »
Citaat van: GerbenB op  5 februari 2024, 09:44:54
Citaat van: GerbenB op  5 februari 2024, 09:44:54
Storing is helaas afgelopen week weer terug gekomen. Ik had ervoor gekozen om de reden van de storing (lambdasensor) nog niet te laten vervangen. Storing bleef nl weg dus beetje tegen beter weten in hoopte ik dat mijn Giulia  magische zelfreparatie krachten had….eerdere alfa’s hadden dat nl bij mij wel regelmatig haha.

Maar goed deze storing is terug, gevolgen zijn niet heel groot kan alleen mijn DNA(R) knop niet meer gebruiken. Hij loopt gelukkig niet in de noodloop dus ook dat gaat goed.

Vandaag de garage maar bellen voor een afspraak.

Aangezien de auto verder goed blijft rijden en niet in de noodloop gaat.
Dan zou het inderdaad best wel eens iets met de achterste lamda sensor kunnen zijn.
*

GerbenB
67

  • **
    - Junior Alfist
  • I'm a trained professional..this is how I roll
Re: Motorstoring Giulia (2.2 diesel)
« Reactie #14 Gepost op: 8 februari 2024, 08:35:27 »
Hmmmm toch een echte alfa….deze beschikt over de zelfde magische zelfreparatie kit die eerdere alfa’s van mij ook hadden.
Gisteren verdween de melding van de motorstoring spontaan en kon ik de DNA knop weer doorklikken naar de speel (R) stand.

Wonderlijk weer maar…ik ga toch maar even de lambdasensor laten vervangen. Systeem gaf aan dat het probleem daar zit dus preventief laten vervangen kan geen kwaad.
I'm a trained professional, this is how I roll...