!!
U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-inLET OP !! als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.
0 leden en 1 gast bekijken dit topic.
Vanwaar toch altijd dat gedoe over koppel? Een motorfiets heeft toch ook nauwelijks koppel? Persoonlijk word ik helemaal gek als ik koppel moet aanspreken om op gang te komen. Ik heb liever weinig koppel en veel vermogen, waardoor ik toeren moet maken om op snelheid te komen! Vergelijk het nou eens met de Grande Punto 1.9 JTDm en de 156 2.5 V6. Die Punto heeft een geweldig koppel, de V6 slechts 222Nm oid. Dat Puntootje is alleen fijn op de tussenacceleraties, voor de rest een draak van een auto. De V6 tokkelt altijd rustig van zich af, is heel vergevingsgezind, slaat nooit af als je de koppeling op laat komen, zelfs niet in de tweede versnelling. De Punto ben je altijd mee aan het stunten om fatsoenlijk weg te komen, is stug, bokkig, en slaat zelfs regelmatig compleet af! Of vergelijk het met de 45pk en een goeie 90Nm uit de 900cc van mijn A112, en de 62pk met veel meer koppel uit de 1700cc diesel van de Fiorino waar ik anderhalf jaar achter het stuur heb zitten vloeken! Die A112 sjokt rustig in 3 door de bocht, gaat weer vooruit als je gas geeft, en dat dieseltje valt compleet hartstikke dood als je onder een bepaald toerental komt. En dat terwijl het motortje bijna dubbel zo groot is Of wijlen mijn Renault 5 en Fiat Uno, beide benzineturbo's. Tot 3000rpm zowat geen vermogen voorhanden, dan met een klap de turbo erin, en dan had je feest! Trok ook gewoon door tot over de 6000rpm. Vergelijk dat nou eens met die moderne motortjes................... Daar komt de turbo vrij vroeg van in, maar kapt er bij 5000rpm ook weer mee. Dan kan zo'n motortje misschien best heel aardige prestaties neerzetten, de beleving is voor mij dan zo naar de Filistijnen, dat ik zoiets heb van: laat maar. Doei! Het is mijn ding echt niet! Een motor moet atmosferisch voldoende vermogen hebben om lekker in omgang te zijn. Moet er een hulpmiddel als turbo op........................ schuif maar door naar een ander, doe mij dan maar een electromotor. Die trekt tenminste wel lineair! Ja, ik vind een Prius fijner rijden dan een diesel of welke turbomotor ook! De stand van mijn gaspedaal moet mijn tempo bepalen, niet de snelheid van één of andere föhn in de uitlaat!
Citaat van: PappaLeo op 19 april 2013, 09:55:03anders waait mijn toupetje afWat zeg ik nou weer ?!?! Val ik even door de mand....
anders waait mijn toupetje af
Niet zo serieus Jan, zit hem maar een beetje te plagen En die discussie over turbomotoren voeren we nog wel een keer, want ik dacht er altijd hetzelfde over als jij
Citaat van: frankie op 19 april 2013, 09:59:00Niet zo serieus Jan, zit hem maar een beetje te plagen En die discussie over turbomotoren voeren we nog wel een keer, want ik dacht er altijd hetzelfde over als jij Je kent me Maar jij bent 'om' als ik het goed begrijp? Niets mis met de QV overigens hoor! Leo's exemplaar rijd echt bijzonder fijn, maar toch zou ik liever een ongeblazen motor in het dagelijks verkeer hebben.
Citaat van: PappaLeo op 19 april 2013, 09:56:26Citaat van: PappaLeo op 19 april 2013, 09:55:03anders waait mijn toupetje afWat zeg ik nou weer ?!?! Val ik even door de mand.... Schitterend dit! Ik moest me altijd al bedwingen om je geen aai over je bol te geven, nu weet ik waarom!
Citaat van: Giovanni op 19 april 2013, 10:04:13Citaat van: frankie op 19 april 2013, 09:59:00Niet zo serieus Jan, zit hem maar een beetje te plagen En die discussie over turbomotoren voeren we nog wel een keer, want ik dacht er altijd hetzelfde over als jij Je kent me Maar jij bent 'om' als ik het goed begrijp? Niets mis met de QV overigens hoor! Leo's exemplaar rijd echt bijzonder fijn, maar toch zou ik liever een ongeblazen motor in het dagelijks verkeer hebben.Ja, ik ben wel om ja. Als je af en toe auto's rijdt met een 35i blok van BMW of een 2.5 TFSi 5 cilinder van Audi, dan gebeurt dat gewoon Als ik eerlijk ben was de 1.6 turbo uit de Mini, zeker na de chipkuur, veel fijner dan de 2.5 V6 die ik daarvoor had. Het enige wat je mist is het geluid.
Citaat van: Giovanni op 19 april 2013, 10:04:13Citaat van: PappaLeo op 19 april 2013, 09:56:26Citaat van: PappaLeo op 19 april 2013, 09:55:03anders waait mijn toupetje afWat zeg ik nou weer ?!?! Val ik even door de mand.... Schitterend dit! Ik moest me altijd al bedwingen om je geen aai over je bol te geven, nu weet ik waarom!
Het 2e. Sowieso was de 2.5 een beetje een teleurstelling na de 3.2. Terwijl jij volgens mij de 2.5 fijner vindt?
Ja, gaat best vooruit die dingen. Voornamelijk natuurlijk door het lage gewicht. Maar een lekker portie elasticiteit, gewoon van 80 naar 160 bijvoorbeeld, is ook wel heel fijn en prettig, dat doen die turboblokjes gewoon veel beter.
Sja, maar zet dan eens een QP tegen een vergelijkbare auto met turboblok en evenveel vermogen.......Overigens, die nieuwe Ghibli krijgt enkel geblazen zescilinders
Haha, we komen er toch niet uit Jan. Kwestie van persoonlijke voorkeur. Maar zoals ik al zei, had ik altijd dezelfde mening als jij, tot ik een paar aardig potente turbomotoren heb gereden die net zo lekker tot 7000 toeren doorjanken.