!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dit topic bevat een bericht dat is gemarkeerd als beste antwoord. Klik hier om dat bericht direct te bekijken!
Turbo vs atmosferisch
« Gepost op: 19 april 2013, 10:01:16 »
Even afgesplitst om Masso's project topic niet te veel te vervuilen, trigger voor dit topic was Jan natuurlijk weer met de volgende stelling  ;D :D

Vanwaar toch altijd dat gedoe over koppel? Een motorfiets heeft toch ook nauwelijks koppel? Persoonlijk word ik helemaal gek als ik koppel moet aanspreken om op gang te komen. Ik heb liever weinig koppel en veel vermogen, waardoor ik toeren moet maken om op snelheid te komen! Vergelijk het nou eens met de Grande Punto 1.9 JTDm en de 156 2.5 V6. Die Punto heeft een geweldig koppel, de V6 slechts 222Nm oid. Dat Puntootje is alleen fijn op de tussenacceleraties, voor de rest een draak van een auto. De V6 tokkelt altijd rustig van zich af, is heel vergevingsgezind, slaat nooit af als je de koppeling op laat komen, zelfs niet in de tweede versnelling. De Punto ben je altijd mee aan het stunten om fatsoenlijk weg te komen, is stug, bokkig, en slaat zelfs regelmatig compleet af!

Of vergelijk het met de 45pk en een goeie 90Nm uit de 900cc van mijn A112, en de 62pk met veel meer koppel uit de 1700cc diesel van de Fiorino waar ik anderhalf jaar achter het stuur heb zitten vloeken! Die A112 sjokt rustig in 3 door de bocht, gaat weer vooruit als je gas geeft, en dat dieseltje valt compleet hartstikke dood als je onder een bepaald toerental komt. En dat terwijl het motortje bijna dubbel zo groot is  :o

Of wijlen mijn Renault 5 en Fiat Uno, beide benzineturbo's. Tot 3000rpm zowat geen vermogen voorhanden, dan met een klap de turbo erin, en dan had je feest! Trok ook gewoon door tot over de 6000rpm. Vergelijk dat nou eens met die moderne motortjes................... Daar komt de turbo vrij vroeg van in, maar kapt er bij 5000rpm ook weer mee. Dan kan zo'n motortje misschien best heel aardige prestaties neerzetten, de beleving is voor mij dan zo naar de Filistijnen, dat ik zoiets heb van: laat maar. Doei! Het is mijn ding echt niet! Een motor moet atmosferisch voldoende vermogen hebben om lekker in omgang te zijn. Moet er een hulpmiddel als turbo op........................ schuif maar door naar een ander, doe mij dan maar een electromotor. Die trekt tenminste wel lineair! Ja, ik vind een Prius fijner rijden dan een diesel of welke turbomotor ook! De stand van mijn gaspedaal moet mijn tempo bepalen, niet de snelheid van één of andere föhn in de uitlaat!

en wat zei wijlen Caroll Shelby ook alweer? horsepower sells cars, torque wins races  ;D :)
*

Giovanni
590

  • Type Alfa: 155 156 2x Giulietta 170
  • *****
    - Super Alfist
Re: Turbo vs atmosferisch
« Reactie #1 Gepost op: 19 april 2013, 10:04:13 »
anders waait mijn toupetje af

Wat zeg ik nou weer ?!?!  :-\
Val ik even door de mand....  O0 O0 O0

Schitterend dit!  ;D ;D ;D  Ik moest me altijd al bedwingen om je geen aai over je bol te geven, nu weet ik waarom!  :-X :p

Niet zo serieus Jan, zit hem maar een beetje te plagen  :-*

En die discussie over turbomotoren voeren we nog wel een keer, want ik dacht er altijd hetzelfde over als jij  :rolleyes:

Je kent me  :D  Maar jij bent 'om' als ik het goed begrijp?

Niets mis met de QV overigens hoor! Leo's exemplaar rijd echt bijzonder fijn, maar toch zou ik liever een ongeblazen motor in het dagelijks verkeer hebben.
Re: Turbo vs atmosferisch
« Reactie #2 Gepost op: 19 april 2013, 10:11:43 »

Niet zo serieus Jan, zit hem maar een beetje te plagen  :-*

En die discussie over turbomotoren voeren we nog wel een keer, want ik dacht er altijd hetzelfde over als jij  :rolleyes:

Je kent me  :D  Maar jij bent 'om' als ik het goed begrijp?

Niets mis met de QV overigens hoor! Leo's exemplaar rijd echt bijzonder fijn, maar toch zou ik liever een ongeblazen motor in het dagelijks verkeer hebben.

Ja, ik ben wel om ja. Als je af en toe auto's rijdt met een 35i blok van BMW of een 2.5 TFSi 5 cilinder van Audi, dan gebeurt dat gewoon  ;D

Als ik eerlijk ben was de 1.6 turbo uit de Mini, zeker na de chipkuur, veel fijner dan de 2.5 V6 die ik daarvoor had. Het enige wat je mist is het geluid.
Re: Turbo vs atmosferisch
« Reactie #3 Gepost op: 19 april 2013, 10:14:16 »
anders waait mijn toupetje af

Wat zeg ik nou weer ?!?!  :-\
Val ik even door de mand....  O0 O0 O0

Schitterend dit!  ;D ;D ;D  Ik moest me altijd al bedwingen om je geen aai over je bol te geven, nu weet ik waarom!  :-X :p


 :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
*

Giovanni
590

  • Type Alfa: 155 156 2x Giulietta 170
  • *****
    - Super Alfist
Re: Turbo vs atmosferisch
« Reactie #4 Gepost op: 19 april 2013, 11:49:25 »

Niet zo serieus Jan, zit hem maar een beetje te plagen  :-*

En die discussie over turbomotoren voeren we nog wel een keer, want ik dacht er altijd hetzelfde over als jij  :rolleyes:

Je kent me  :D  Maar jij bent 'om' als ik het goed begrijp?

Niets mis met de QV overigens hoor! Leo's exemplaar rijd echt bijzonder fijn, maar toch zou ik liever een ongeblazen motor in het dagelijks verkeer hebben.

Ja, ik ben wel om ja. Als je af en toe auto's rijdt met een 35i blok van BMW of een 2.5 TFSi 5 cilinder van Audi, dan gebeurt dat gewoon  ;D

Als ik eerlijk ben was de 1.6 turbo uit de Mini, zeker na de chipkuur, veel fijner dan de 2.5 V6 die ik daarvoor had. Het enige wat je mist is het geluid.

Twee mogelijkheden:

1 jij had een rare V6
2 jijzelf bent raar

 ;D ;D ;D


anders waait mijn toupetje af

Wat zeg ik nou weer ?!?!  :-\
Val ik even door de mand....  O0 O0 O0

Schitterend dit!  ;D ;D ;D  Ik moest me altijd al bedwingen om je geen aai over je bol te geven, nu weet ik waarom!  :-X :p


 :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Sorry, kon het niet laten  ;D
Re: Turbo vs atmosferisch
« Reactie #5 Gepost op: 19 april 2013, 11:52:51 »
Het 2e.  :D

Sowieso was de 2.5 een beetje een teleurstelling na de 3.2. Terwijl jij volgens mij de 2.5 fijner vindt?
*

Jobo
1.821

  • Type Alfa: Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  • *****
    - Super Alfist
  • Luck is an attitude
    • http://www.urban-impressions.nl
Re: Turbo vs atmosferisch
« Reactie #6 Gepost op: 19 april 2013, 12:09:33 »
Koppel is heerlijk! Vooral boven de 350 nm en met een koppelkromme van 300+ tussen de 1800 en 4400 rpm
Maar ik heb een Diesel met een een heel ander karakter, dus is niet te vergelijken denk ik
Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v projectdiesel.
Origineel: 115 pk/ 275 nm
Inmiddels: 172 pk/375 nm
Doel: 175 pk/415 nm


Urban Impressions Fotografie


Scuderia Macchina Sportiva (SMS Racing)
*

Giovanni
590

  • Type Alfa: 155 156 2x Giulietta 170
  • *****
    - Super Alfist
Re: Turbo vs atmosferisch
« Reactie #7 Gepost op: 19 april 2013, 14:05:52 »
Het 2e.  :D

Sowieso was de 2.5 een beetje een teleurstelling na de 3.2. Terwijl jij volgens mij de 2.5 fijner vindt?

Ah, toch het tweede! Vandaar dat wij regelmatig kunnen lachen  :D


Mooie aktie dit topic! Had alleen niet verwacht dat het zoveel los zou maken!

Jouw 2.5 na de 3.2 is idd een stap terug die je nergens meer goed mee kan maken. Dan heeft zo'n 2.5 het altijd gedaan, logisch ook.

Zojuist stond ik een auto te spuiten, en tussen de lagen door rookte ik ff een peuk. Toen dacht ik nog even terug aan deze discussie. En bedacht me dat mijn 2.5 net zo raar is als ik zelf. Door de lpg G2 installatie, pakte het ding onderin veel beter op dan op benzine. Tussen de 4 en 6 duizend rpm deelde ie op benzine fellere klappen uit, niet harder. Boven de 6 was het op lpg pas echt feest.

Tuurlijk, een 3.2 is sterker en sneller. Maar omdat ik in het verleden zo dood en doodziek ben geraakt van stuklopende motoren, en dat 2.5je al mijn mishandelingen zo dapper doorstaan heeft, ben ik het meest verliefd geraakt op de 2.5 Mede door de slag die nog korter is dan een 1.6TS, ben ik compleet gevallen voor toerenmachines. Toeren maken om serieuze snelheden te bereiken is natuurlijk in mijn geval altijd al normaal geweest. Denk aan mijn A112 Abarth met 90pk die pas bij 9000rpm de pijp aan Maarten geeft. Het koppel van dat 1050cc torretje weet ik niet eens, maar veel zal het niet zijn. Op gps haalde dat ding vrolijk 205 kilometers in het uur, maar geloof mij maar dat dat een bijzonder enge ervaring is in een autootje van 642kg..................

Dit vind ik ook zo ontzettend gaaf:


http://www.youtube.com/watch?v=tW_nNehzmMo

Koppel zal het niet veel hebben toch?
Re: Turbo vs atmosferisch
« Reactie #8 Gepost op: 19 april 2013, 14:57:22 »
Ja, gaat best vooruit die dingen. Voornamelijk natuurlijk door het lage gewicht. Maar een lekker portie elasticiteit, gewoon van 80 naar 160 bijvoorbeeld, is ook wel heel fijn en prettig, dat doen die turboblokjes gewoon veel beter.
*

Giovanni
590

  • Type Alfa: 155 156 2x Giulietta 170
  • *****
    - Super Alfist
Re: Turbo vs atmosferisch
« Reactie #9 Gepost op: 19 april 2013, 16:05:49 »
Ja, gaat best vooruit die dingen. Voornamelijk natuurlijk door het lage gewicht. Maar een lekker portie elasticiteit, gewoon van 80 naar 160 bijvoorbeeld, is ook wel heel fijn en prettig, dat doen die turboblokjes gewoon veel beter.

Makkelijker met minder schakelen ja. Maar ik vind dat het gevoel compleet weg is. Voel me op zo'n moment veel prettiger in een QP bijvoorbeeld.  ;D
Re: Turbo vs atmosferisch
« Reactie #10 Gepost op: 19 april 2013, 16:21:22 »
Sja, maar zet dan eens een QP tegen een vergelijkbare auto met turboblok en evenveel vermogen.......;D

Overigens, die nieuwe Ghibli krijgt enkel geblazen zescilinders
*

Giovanni
590

  • Type Alfa: 155 156 2x Giulietta 170
  • *****
    - Super Alfist
Re: Turbo vs atmosferisch
« Reactie #11 Gepost op: 19 april 2013, 16:41:51 »
Sja, maar zet dan eens een QP tegen een vergelijkbare auto met turboblok en evenveel vermogen.......;D

Overigens, die nieuwe Ghibli krijgt enkel geblazen zescilinders


Dan nog! Rijd het nog niet zoals ik dat fijn vind  :p

Nogmaals, liever een auto met een electromotor dan een geblazen ottomotor.
Re: Turbo vs atmosferisch
« Reactie #12 Gepost op: 19 april 2013, 16:44:07 »
Haha, we komen er toch niet uit Jan. Kwestie van persoonlijke voorkeur. Maar zoals ik al zei, had ik altijd dezelfde mening als jij, tot ik een paar aardig potente turbomotoren heb gereden die net zo lekker tot 7000 toeren doorjanken. ;D
*

Jobo
1.821

  • Type Alfa: Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  • *****
    - Super Alfist
  • Luck is an attitude
    • http://www.urban-impressions.nl
Re: Turbo vs atmosferisch
« Reactie #13 Gepost op: 19 april 2013, 16:49:38 »
Jan is gewoon wat langzamer als het gaat om veranderingen...  :)
Overigens heeft er zich een kans voorgedaan dat ik binnenkort mijn oude liefde ga terughalen...
 :-*
Ongeblazen... met een paar stickers
Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v projectdiesel.
Origineel: 115 pk/ 275 nm
Inmiddels: 172 pk/375 nm
Doel: 175 pk/415 nm


Urban Impressions Fotografie


Scuderia Macchina Sportiva (SMS Racing)
*

Giovanni
590

  • Type Alfa: 155 156 2x Giulietta 170
  • *****
    - Super Alfist
Re: Turbo vs atmosferisch
« Reactie #14 Gepost op: 19 april 2013, 17:18:37 »
Haha, we komen er toch niet uit Jan. Kwestie van persoonlijke voorkeur. Maar zoals ik al zei, had ik altijd dezelfde mening als jij, tot ik een paar aardig potente turbomotoren heb gereden die net zo lekker tot 7000 toeren doorjanken. ;D

Klopt!  ;D

Zo'n 10 jaar geleden heb ik met 2 leon's rondgekacheld, een 1.8 20VT en een 1.9 TDi. Beiden gekieteld, en beiden konden niet tegen de soepelheid van mijn ongeblazen V6je op. Vandaar dat ik destijds daarvoor gekozen heb. Wat ik dan persoonlijk erg jammer vind, is dat hoe verder te tijd en ontwikkelingen voortschrijden, hoe beroerder alles gaat lopen. Tot op heden kom ik geen fijner motorkarakter tegen dan bijvoorbeeld de Honda S2000, Alfa Busso V6, de gouwe ouwe Nordmotoren, de boxertjes van Alfa, de lijn 6en van BMW en bijvoorbeeld een potent Peugeotje of Honda Civic. Ik rijd regelmatig met de gekste voertuigen rond, ik vind dat het er allemaal niet op vooruit gaat. Hoe was het spreekwoord ook alweer? De technologische vooruitgang heeft ons slechts doeltreffende middelen geschonken om achteruit te gaan!  :-\

Job, ik weet wat ik fijn vind, ik weet nog beter wat ik absoluut verafschuw. Heeft niets met veranderingen te maken  :p