!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Edwin33
1

  • Type Alfa: 159SW
  • *
    - Startende Alfist
  • Alfa 33 1.5; Alfa 156 1.8 TS; Alfa 159
Vervangen dakantenne 159SW
« Gepost op: 8 september 2022, 15:33:23 »
Hierbij beschreven mijn ervaring met het vervangen van de antennevoet van mijn 159SW.
Iedereen krijgt hiermee te maken, omdat na plm. 10-11-12 jaar de printplaat en contacten in de antennevoet gaan oxideren, als je pech hebt al eerder! Met als gevolg dat bij mij eerst de navigatie het niet meer deed (Op het scherm de melding dat het systeem 0 satellieten ziet).  Vervolgens krijg je FM radiostoring en vallen zenders helemaal weg.
Wilde het doen zonder de complete dakhemel los halen. Bestelde eerst bij Bol.com / MMobile een autoclipset assortiment met speciaal gereedschap (€ 24,99), het is onvermijdelijk dat je wat clipjes breekt bij het loshalen.
Heb eerst ter hoogte van de dakantenne met een scherp afbreekmes een mooi rond inspectiegat gesneden, welke ik weer sluit met een Attema wanddoos klemplaatje (bouw daar misschien een extra licht in als ik meer tijd heb). Door dit gat kun je de speciale moer losdraaien met dopsleutel 22. De smalle strook dakhemel bij de achterklep voorzichtig lostrekken en verwijderen. Links en rechts zitten aan de  achterkant van de dakhemel zwarte kruiskopschroeven. Als deze los zijn kun je voorzichtig (let op schone handen!) de hemel wat laten zakken waardoor je bij de 3 kabels met stekkers kan komen. Stekkers loskoppelen, moer losdraaien en de antenne is los.
Als je de antenne inspecteert, zitten aan de binnenkant 6 schroefjes. Losdraaien en niet schrikken wat je dan ziet. Is de corrosie nog mild, kun je alles misschien nog met WD40 en/of contactspray in orde maken. Heb dit gedaan en de oude voet opnieuw gemonteerd, na test had ik weer enigzins FM ontvangst maar niet fantastisch en nog steeds geen navi! Kortom, te ver heen en vervangen dus.
Nieuwe origineel besteld bij QVerde. In de dakvoet zit een rubber ring, goed ingesmeerd met zuurvrije vaseline, net als de voet.
 Na montage nu weer perfecte navi en radioontvangst!