!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

*

ebbr
25

  • Type Alfa: Spider 2.2 jts fase2
  • *
    - Startende Alfist
Re: Zaterdag 5 november: Rollerbankmeeting Tunex
« Reactie #90 Gepost op: 12 oktober 2016, 15:18:30 »
Je mag mijn Giulietta 170PK standaard wel misbruiken voor een kern getal :great:

Iedere bank heeft een afwijking, waardoor je niet goed kunt stellen of het opgegeven fabrikant vermogen wel of niet is gehaald. Die afwijking zit hem met name in de slip, overbrenging en verlies parameters. Fabrikant meet op de krukas, alle banken op de wielen. Er wordt dus een standaard paar getallen ter compensatie ingevoerd, die meestal niet 100% werkelijkheid zijn. Dat weet de fabrikant natuurlijk zelf bij meten en doorrekenen naar de wielen veel beter.

Met een voor en nameting weet je idd wel enigszins het verschil, die is bij mijn Brera Spider +13PK. Op de Savali old-fasion bank kwam dit neer op 198PK. Bij een andere veel modernere bank werd bij mij 206PK gemeten, wat ik niet geloof...
10-2009| Brera Spider 2.2 JTS Savali 198PK
09-2013| Giulietta QV Spotiva TCT
02-1989| Spider QV
06-1972| Giulia Super 1300s NORD2.0ltr
Re: Zaterdag 5 november: Rollerbankmeeting Tunex
« Reactie #91 Gepost op: 12 oktober 2016, 15:37:22 »
De Savali bank heeft natuurlijk ook een koeling van lik mijn vestje. Met alle respect, maar die bank is echt een aanfluiting. Die uitkomst zou ik dus ook niet helemaal geloven. We hebben daar met een meeting een keer een standaard QV gerold, maar die stond nog op winterbanden blijkbaar geeft wat nog meer wrijvingsverlies, pakt Ronald zijn rekenmachine erbij, tikt een paar getallen in, en toen rolde er een vermogen uit  :017: :017:
*

alfata
3.424

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Zaterdag 5 november: Rollerbankmeeting Tunex
« Reactie #92 Gepost op: 12 oktober 2016, 15:57:39 »
Je mag mijn Giulietta 170PK standaard wel misbruiken voor een kern getal :great:

Iedere bank heeft een afwijking, waardoor je niet goed kunt stellen of het opgegeven fabrikant vermogen wel of niet is gehaald. Die afwijking zit hem met name in de slip, overbrenging en verlies parameters. Fabrikant meet op de krukas, alle banken op de wielen. Er wordt dus een standaard paar getallen ter compensatie ingevoerd, die meestal niet 100% werkelijkheid zijn. Dat weet de fabrikant natuurlijk zelf bij meten en doorrekenen naar de wielen veel beter.

Met een voor en nameting weet je idd wel enigszins het verschil, die is bij mijn Brera Spider +13PK. Op de Savali old-fasion bank kwam dit neer op 198PK. Bij een andere veel modernere bank werd bij mij 206PK gemeten, wat ik niet geloof...

Maar jij hebt je niet aangemeld...
Maar goed, laten we het erop houden dat we aan het einde van de dag de balans goed kunnen opmaken. Dan valt er over de gescoorde waarden wel wat te zeggen.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

alfata
3.424

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Zaterdag 5 november: Rollerbankmeeting Tunex
« Reactie #93 Gepost op: 12 oktober 2016, 16:04:41 »
Belangrijk bericht voor de mensen op de reservelijst
De mensen die op de reservelijst staan doen er goed aan toch aanwezig te zijn. Tunex geeft aan dat wanneer er niet al te veel verlaagde en daarmee moeilijk te bevestigen auto's aanwezig zijn de kans aanwezig is dat alle op de reservelijst staande auto's ook nog gerold kunnen worden. Zorg dus dat je aanwezig bent!
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
Re: Zaterdag 5 november: Rollerbankmeeting Tunex
« Reactie #94 Gepost op: 12 oktober 2016, 16:07:13 »
Ik zou ook de afvallers nog even in de gaten houden, de beste meneer Jan Engelaar (beter bekend als DJ Jean) bijvoorbeeld, zijn QV staat namelijk te koop bij een autobedrijf dus is het de vraag of hij hem nog heeft....
*

ebbr
25

  • Type Alfa: Spider 2.2 jts fase2
  • *
    - Startende Alfist
Re: Zaterdag 5 november: Rollerbankmeeting Tunex
« Reactie #95 Gepost op: 12 oktober 2016, 16:59:25 »
De Savali bank heeft natuurlijk ook een koeling van lik mijn vestje. Met alle respect, maar die bank is echt een aanfluiting. Die uitkomst zou ik dus ook niet helemaal geloven. We hebben daar met een meeting een keer een standaard QV gerold, maar die stond nog op winterbanden blijkbaar geeft wat nog meer wrijvingsverlies, pakt Ronald zijn rekenmachine erbij, tikt een paar getallen in, en toen rolde er een vermogen uit  :017: :017:

Goed lezen, mijn waarde klopt behoorlijk goed bij hem juist. Echter op een andere veel modernere bank kwam de auto op 206PK uit. Dan zou hij bij Savali dus juist te pessimistisch zijn. Prima bankje daar in Houten om verschil op af te stellen overigens, en wat hij afleest en in Excel corrigeert doet een moderne bank met dezelfde uit de lucht gegrepen correcties (basis verlieswaarden). Bij hem kun je de gebruikte parameters elk geval zien en krijg je er bij. Ik heb foto's gemaakt van alle versnellingen/toerentallen/resultaat op de meter (voor en na).
Het gaat uiteindelijk om de verschilmeting met dezelfde correcties, daar kan je wel iets aan aflezen. Ik zou echter aan eindwaarden minder waarde hechten dus, dat geldt voor iedere bank. Zeker niet concluderen dat een standaard auto beter of minder goed dan fabriekswaarde presteert.

Daarvoor kun je beter een standaard auto als referentie kiezen. Ps. Inderdaad niet opgegeven hoef ook niet te worden gerold met de Giulietta.
10-2009| Brera Spider 2.2 JTS Savali 198PK
09-2013| Giulietta QV Spotiva TCT
02-1989| Spider QV
06-1972| Giulia Super 1300s NORD2.0ltr
Re: Zaterdag 5 november: Rollerbankmeeting Tunex
« Reactie #96 Gepost op: 12 oktober 2016, 19:48:14 »
Ik lees goed. Ik vind de Savali bank echt te ouderwets. Er wordt ten eerste veel te weinig lucht verplaatst om rijwind te simuleren. En een goeie bank kan aandrijfverliezen al min of meer meten. Maar goed het hangt er natuurlijk vooral vanaf wie er aan de knoppen draait en of diegene denkt laat ik iedereen maar blij naar huis sturen en er een beetje bij op tellen....
*

TimW
2.229

  • *****
    - Super Alfist
Re: Zaterdag 5 november: Rollerbankmeeting Tunex
« Reactie #97 Gepost op: 13 oktober 2016, 07:38:57 »
Belangrijk: de tijdsplanning is toegevoegd. Tunex gaat uit van 3 auto's per uur. Dat betekent dat we tot 15.00 uur ook 3 auto's van de reservelijst mee kunnen nemen. Hierover krijg ik deze week nog wel een definitieve bevestiging van Tunex. 20 minuten per auto is een strakke planning. Erg belangrijk is dus het volgende:

- Zorg dat je minimaal 20 minuten van te voren aanwezig bent en jezelf bij mij hebt gemeld op de locatie.
- Zorg ervoor dat jouw auto bij binnenrijden van de testlocatie op bedrijfswarmte is
- Parkeer niet op een hinderlijke wijze in de in- en uitrij-richting van de testlocatie
- Volg te allen tijde de adviezen van Tunex op.


Tot 5 november!

Moet ik zo in het weekend nog vroeg op ook zeg.   :rolleyes: Geintje, tijd voor mij prima hoor.  ;)

Zit alleen nog wat te worstelen met het wel -of niet terugzetten van de downpipe, op het moment zit de katalysator er weer onder. Het leek me wel leuk om het verschil tussen die van jou en mij te zien, maar nu ga je ineens weer heel je uitlaat aanpakken.  :o  ;D

Haha dat klopt. Rij jij nu nog steeds met de originele downpipe? Wat dan, zat van de herrie?  :D
Ik ga inderdaad zaterdag de volledige uitlaatlijn aanpakken, naar, zoals het er nu uitziet, 3 inch. Ik denk dat dit best wel een verschillentje gaat maken. Tevens rij ik nu standaard op Aral102 wat ook wel mee helpt. Auto loopt echt behoorlijk vlot nu.  ;D

Met de apk moest de kat er weer onder, het idee was om deze er daarna weer onder vandaan te halen, maar het leek me ook wel interessant om het verschil tussen jou en mij te zien omdat we verder identiek zijn, vandaar dat ik dit nog niet gedaan heb.

Maar goed, nu gooi jij weer roet in het eten.  ;D
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

TimW
2.229

  • *****
    - Super Alfist
Re: Zaterdag 5 november: Rollerbankmeeting Tunex
« Reactie #98 Gepost op: 13 oktober 2016, 07:46:37 »
De Savali bank heeft natuurlijk ook een koeling van lik mijn vestje. Met alle respect, maar die bank is echt een aanfluiting. Die uitkomst zou ik dus ook niet helemaal geloven. We hebben daar met een meeting een keer een standaard QV gerold, maar die stond nog op winterbanden blijkbaar geeft wat nog meer wrijvingsverlies, pakt Ronald zijn rekenmachine erbij, tikt een paar getallen in, en toen rolde er een vermogen uit  :017: :017:

Goed lezen, mijn waarde klopt behoorlijk goed bij hem juist. Echter op een andere veel modernere bank kwam de auto op 206PK uit. Dan zou hij bij Savali dus juist te pessimistisch zijn. Prima bankje daar in Houten om verschil op af te stellen overigens, en wat hij afleest en in Excel corrigeert doet een moderne bank met dezelfde uit de lucht gegrepen correcties (basis verlieswaarden). Bij hem kun je de gebruikte parameters elk geval zien en krijg je er bij. Ik heb foto's gemaakt van alle versnellingen/toerentallen/resultaat op de meter (voor en na).
Het gaat uiteindelijk om de verschilmeting met dezelfde correcties, daar kan je wel iets aan aflezen. Ik zou echter aan eindwaarden minder waarde hechten dus, dat geldt voor iedere bank. Zeker niet concluderen dat een standaard auto beter of minder goed dan fabriekswaarde presteert.

Daarvoor kun je beter een standaard auto als referentie kiezen. Ps. Inderdaad niet opgegeven hoef ook niet te worden gerold met de Giulietta.

Ik ken Tunex niet zo goed, maar ik vermoed dat ze al wel een database hebben en al eens eerder een voor -en nameting hebben gedaan met Giulietta's.

Misschien dat Thomas dat eens kan vragen aan ze?
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

alfata
3.424

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Zaterdag 5 november: Rollerbankmeeting Tunex
« Reactie #99 Gepost op: 13 oktober 2016, 08:38:01 »
Belangrijk: de tijdsplanning is toegevoegd. Tunex gaat uit van 3 auto's per uur. Dat betekent dat we tot 15.00 uur ook 3 auto's van de reservelijst mee kunnen nemen. Hierover krijg ik deze week nog wel een definitieve bevestiging van Tunex. 20 minuten per auto is een strakke planning. Erg belangrijk is dus het volgende:

- Zorg dat je minimaal 20 minuten van te voren aanwezig bent en jezelf bij mij hebt gemeld op de locatie.
- Zorg ervoor dat jouw auto bij binnenrijden van de testlocatie op bedrijfswarmte is
- Parkeer niet op een hinderlijke wijze in de in- en uitrij-richting van de testlocatie
- Volg te allen tijde de adviezen van Tunex op.


Tot 5 november!

Moet ik zo in het weekend nog vroeg op ook zeg.   :rolleyes: Geintje, tijd voor mij prima hoor.  ;)

Zit alleen nog wat te worstelen met het wel -of niet terugzetten van de downpipe, op het moment zit de katalysator er weer onder. Het leek me wel leuk om het verschil tussen die van jou en mij te zien, maar nu ga je ineens weer heel je uitlaat aanpakken.  :o  ;D

Haha dat klopt. Rij jij nu nog steeds met de originele downpipe? Wat dan, zat van de herrie?  :D
Ik ga inderdaad zaterdag de volledige uitlaatlijn aanpakken, naar, zoals het er nu uitziet, 3 inch. Ik denk dat dit best wel een verschillentje gaat maken. Tevens rij ik nu standaard op Aral102 wat ook wel mee helpt. Auto loopt echt behoorlijk vlot nu.  ;D

Met de apk moest de kat er weer onder, het idee was om deze er daarna weer onder vandaan te halen, maar het leek me ook wel interessant om het verschil tussen jou en mij te zien omdat we verder identiek zijn, vandaar dat ik dit nog niet gedaan heb.

Maar goed, nu gooi jij weer roet in het eten.  ;D

Wellicht is het nu juist interessanter dat jij de downpipe weer plaatst om te zien hoeveel de 47mm eigenlijk begrenst...

En wat betreft de database van Tunex, dat vraag ik op 5 november wel even.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

TimW
2.229

  • *****
    - Super Alfist
Re: Zaterdag 5 november: Rollerbankmeeting Tunex
« Reactie #100 Gepost op: 13 oktober 2016, 09:27:47 »
Belangrijk: de tijdsplanning is toegevoegd. Tunex gaat uit van 3 auto's per uur. Dat betekent dat we tot 15.00 uur ook 3 auto's van de reservelijst mee kunnen nemen. Hierover krijg ik deze week nog wel een definitieve bevestiging van Tunex. 20 minuten per auto is een strakke planning. Erg belangrijk is dus het volgende:

- Zorg dat je minimaal 20 minuten van te voren aanwezig bent en jezelf bij mij hebt gemeld op de locatie.
- Zorg ervoor dat jouw auto bij binnenrijden van de testlocatie op bedrijfswarmte is
- Parkeer niet op een hinderlijke wijze in de in- en uitrij-richting van de testlocatie
- Volg te allen tijde de adviezen van Tunex op.


Tot 5 november!

Moet ik zo in het weekend nog vroeg op ook zeg.   :rolleyes: Geintje, tijd voor mij prima hoor.  ;)

Zit alleen nog wat te worstelen met het wel -of niet terugzetten van de downpipe, op het moment zit de katalysator er weer onder. Het leek me wel leuk om het verschil tussen die van jou en mij te zien, maar nu ga je ineens weer heel je uitlaat aanpakken.  :o  ;D

Haha dat klopt. Rij jij nu nog steeds met de originele downpipe? Wat dan, zat van de herrie?  :D
Ik ga inderdaad zaterdag de volledige uitlaatlijn aanpakken, naar, zoals het er nu uitziet, 3 inch. Ik denk dat dit best wel een verschillentje gaat maken. Tevens rij ik nu standaard op Aral102 wat ook wel mee helpt. Auto loopt echt behoorlijk vlot nu.  ;D

Met de apk moest de kat er weer onder, het idee was om deze er daarna weer onder vandaan te halen, maar het leek me ook wel interessant om het verschil tussen jou en mij te zien omdat we verder identiek zijn, vandaar dat ik dit nog niet gedaan heb.

Maar goed, nu gooi jij weer roet in het eten.  ;D

Wellicht is het nu juist interessanter dat jij de downpipe weer plaatst om te zien hoeveel de 47mm eigenlijk begrenst...

En wat betreft de database van Tunex, dat vraag ik op 5 november wel even.

Noor vooruit dan maar, ik maak zo wel even een afspraak met m'n garage.  ;D
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

alfata
3.424

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Zaterdag 5 november: Rollerbankmeeting Tunex
« Reactie #101 Gepost op: 13 oktober 2016, 09:45:48 »
Belangrijk: de tijdsplanning is toegevoegd. Tunex gaat uit van 3 auto's per uur. Dat betekent dat we tot 15.00 uur ook 3 auto's van de reservelijst mee kunnen nemen. Hierover krijg ik deze week nog wel een definitieve bevestiging van Tunex. 20 minuten per auto is een strakke planning. Erg belangrijk is dus het volgende:

- Zorg dat je minimaal 20 minuten van te voren aanwezig bent en jezelf bij mij hebt gemeld op de locatie.
- Zorg ervoor dat jouw auto bij binnenrijden van de testlocatie op bedrijfswarmte is
- Parkeer niet op een hinderlijke wijze in de in- en uitrij-richting van de testlocatie
- Volg te allen tijde de adviezen van Tunex op.


Tot 5 november!

Moet ik zo in het weekend nog vroeg op ook zeg.   :rolleyes: Geintje, tijd voor mij prima hoor.  ;)

Zit alleen nog wat te worstelen met het wel -of niet terugzetten van de downpipe, op het moment zit de katalysator er weer onder. Het leek me wel leuk om het verschil tussen die van jou en mij te zien, maar nu ga je ineens weer heel je uitlaat aanpakken.  :o  ;D

Haha dat klopt. Rij jij nu nog steeds met de originele downpipe? Wat dan, zat van de herrie?  :D
Ik ga inderdaad zaterdag de volledige uitlaatlijn aanpakken, naar, zoals het er nu uitziet, 3 inch. Ik denk dat dit best wel een verschillentje gaat maken. Tevens rij ik nu standaard op Aral102 wat ook wel mee helpt. Auto loopt echt behoorlijk vlot nu.  ;D

Met de apk moest de kat er weer onder, het idee was om deze er daarna weer onder vandaan te halen, maar het leek me ook wel interessant om het verschil tussen jou en mij te zien omdat we verder identiek zijn, vandaar dat ik dit nog niet gedaan heb.

Maar goed, nu gooi jij weer roet in het eten.  ;D

Wellicht is het nu juist interessanter dat jij de downpipe weer plaatst om te zien hoeveel de 47mm eigenlijk begrenst...

En wat betreft de database van Tunex, dat vraag ik op 5 november wel even.

Noor vooruit dan maar, ik maak zo wel even een afspraak met m'n garage.  ;D

Cool! Ben erg benieuwd namelijk. Zaterdag kan ik er uiteraard al meer over zeggen. Trouwens, je zou eens een tijdje op 102 octaan moeten gaan rijden. Vind het verschil enorm groot. Geen last meer van backfires of wat dan ook. Ook flink vermogen bovenin de toeren. Alhoewel ik dit ook ben gaan tanken vanaf de turbo revisie, dus daar kan het uiteraard ook mee te maken hebben.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

TimW
2.229

  • *****
    - Super Alfist
Re: Zaterdag 5 november: Rollerbankmeeting Tunex
« Reactie #102 Gepost op: 13 oktober 2016, 10:08:44 »
Aangezien ik volgende week een weekje op vakantie ben heb ik heb een afspraak voor de 24e om de downpipe weer te vervangen, heb ik 2 weken om de boel weer te laten inleren, moet goedkomen.  :) Meteen maar even versnellingsbakolie laten vervangen en de draagarmen laten inspuiten omdat ze alweer wat beginnen te kraken door het koudere weer.

Ik heb hier in het groene hart overigens geen 102 beschikbaar dus dat kan ik niet testen.
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

alfata
3.424

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Zaterdag 5 november: Rollerbankmeeting Tunex
« Reactie #103 Gepost op: 13 oktober 2016, 10:11:16 »
Aangezien ik volgende week een weekje op vakantie ben heb ik heb een afspraak voor de 24e om de downpipe weer te vervangen, heb ik 2 weken om de boel weer te laten inleren, moet goedkomen.  :) Meteen maar even versnellingsbakolie laten vervangen en de draagarmen laten inspuiten omdat ze alweer wat beginnen te kraken door het koudere weer.

Ik heb hier in het groene hart overigens geen 102 beschikbaar dus dat kan ik niet testen.

Eventueel een octaanbooster kopen wat je bij het tanken erin kan doen. Alhoewel een tankbeurt dan wel aardig qua prijs oploopt. Versnellingsbakolie heb ik vorige week gedaan. Hij schakelt weer veel soepeler!
Jij nog plannen voor eventueel een catback uitlaatsysteem? Ik vind het toch wel fijn dat die iets stiller werd. Laatst reed de garagist even de straat uit met mijn auto bij mij en toen schrok ik wel. Hij moest even keren en steken en dan maakt die toch wel abnormaal veel (mooi!) geluid. Ik ben ook benieuwd in hoeverre met een 3 inch systeem het geluid veranderd. Het zal wel wat zwaarder gaan worden vermoed ik.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

jwq
2.622

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Zaterdag 5 november: Rollerbankmeeting Tunex
« Reactie #104 Gepost op: 13 oktober 2016, 10:31:54 »
....Eventueel een octaanbooster kopen wat je bij het tanken erin kan doen. .....

In een aantal testen blijkt dat al die zogenoemde "octaanboosters" niets doen, behalve de fabrikant spekken ......
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA