!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Milan.M
1.880

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Interessepeiling: clubactie walnut blasting behandeling
« Gepost op: 7 april 2022, 07:40:19 »
Naar aanleiding van het Carbon cleaning topic, bij deze de interesse peiling voor het reinigen d.m.v. walnut blasting.

De meesten van ons zullen wel bekend zijn met de term "grit blasting" of "walnut blasting", maar voor de personen die deze term niet kennen zal ik hieronder even toelichten.

Wat is walnut blasting?
Walnut (of grit) blasting is een methode die gebruikt wordt om de inlaatkleppen van een direct ingespoten (DI) motor te reinigen van koolstofopbouw met behulp van grit- of walnootgranulaat stralen.

Waarom?
De koolstofopbouw kan zorgen voor een vernauwing van het inlaattraject, waardoor er minder lucht naar de verbrandingskamer toe kan stromen met een afname in vermogen als gevolg. Het kan ook voorkomen dat de motor slecht (stationair) loopt op zelfs gaat schokken of inhouden bij rustig accelereren.

Hoe ontstaat de koolstofopbouw?
Vrijwel alle moderne motoren zijn uitgerust met een zogenaamd carterventilatiesysteem.
Dit systeem zorgt ervoor dat de oliedampen (die ontstaan tijdens het rijden) worden afgevoerd naar het inlaatkanaal om vervolgens verbrand te worden. De oliedampen slaan neer op de inlaatkleppen en verbranden daar gedeeltelijk door de hitte, er blijft dan koolstof achter.

Vroeger werd de benzine ingespoten vóór de inlaatkleppen, met als gevolg dat de opbouwende koolstof afzetting op de kleppen werd schoongespoeld. Tegenwoordig wordt de brandstof direct in de verbrandingskamer gespoten (dus ná de inlaatkleppen), waardoor de kleppen niet meer "gespoeld" worden.

Is walnut blasting effectief?
JA! In tegenstelling tot andere additieven of chemicaliën (seafoam e.d.) wordt bij walnut blasting het inlaattraject gedemonteerd, om vervolgens met walnoot granulaat de kleppen te reinigen. Er wordt dus mechanisch gereinigd, in tegenstelling tot chemisch.
Een chemische reiniger gaat door het gehele verbrandisngstraject tijdens een stationair draaiende motor, dit is niet alleen milieubelastend, maar mogelijk ook schadelijk voor de katalysator. Walnoot granulaat is hard genoeg om de koolstof te verwijderen, maar zacht genoeg dat het geen schade aanricht aan de motor.

Hieronder een voorbeeld:

Bron: www.autobedrijfdspek.nl


Ik ben overtuigd en wil mij aanmelden, wat is het plan?
Om een idee te krijgen voor het animo voor het walnut blasten heb ik een poll gemaakt die je kunt invullen bovenaan dit topic.
Aan de hand van de aanmeldingen ga ik vanuit de club opzoek naar een geschikte locatie om dit idee te realiseren.
Met genoeg personen kunnen wij een leuke clubactie in elkaar zetten met wellicht een leuke korting. :)
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

DanielH92
1.956

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Interessepeiling: clubactie walnut blasting behandeling
« Reactie #1 Gepost op: 7 april 2022, 09:49:24 »
Misschien ter info; Voor de 1.4Tjet en Multiair motoren zal deze behandeling waarschijnlijk minder effectief zijn dan voor de direct ingespoten 1750tbi's.
Bij de 1.4 wordt de brandstof vóór de inlaatkleppen ingespoten, en worden de kleppen als het ware telkens weer schoongespoeld.

Ben benieuwd op welke prijs we kunnen uitkomen als we met meerderen tegelijk een actie kunnen organiseren. Normale prijs van zo'n behandeling ligt al snel ergens tussen de €400 a €600 dacht ik zo snel te zien.
Ik meld me aan als geïnteresseerde alvast!
*

Robert69
1.314

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Interessepeiling: clubactie walnut blasting behandeling
« Reactie #2 Gepost op: 7 april 2022, 11:28:36 »
Top idee, @Milan.M !

Ik heb aangegeven 'weet nog niet'. Is namelijk een beetje afhankelijk van de prijs en ook de locatie. Maar ben wel geïnteresseerd in principe.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

Johnpang
174

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT 1750TBI
  • ***
    - Alfist
  • Instagram @ Jqhn_QV
Re: Interessepeiling: clubactie walnut blasting behandeling
« Reactie #3 Gepost op: 7 april 2022, 11:36:16 »
De walnut blasting staat al een poosje op mijn aandachtslijst.
Ben geïnteresseerd in deze club aktie en tot welke prijs we kunnen uitkomen.....
# Giulietta QV TCT LE nr. 30 # Rosso Competizione
# Squadra Remapped, 295PK & 400Nm
# 3" Down Pipe/ Race Kat.200 Cel.
# Ulter sport exhaust 
# JTD Perf. Intercooler
# Eibach Spacers 16mm
# Oil Dual Catch Can
# BMC Dia Airbox
*

Posthumus
229

  • Type Alfa: 159
  • ***
    - Alfist
Re: Interessepeiling: clubactie walnut blasting behandeling
« Reactie #4 Gepost op: 7 april 2022, 14:50:57 »
Heb vorig jaar een offerte opgevraagd bij Carrec voor de 1750. Was toen 699 (incl. proefrit, datalog, pakkingen en BTW, uitgaande van 5-6 manuren)
155 2.0 TS 8v '94
156 2.0 TS '99 (G3)
156 SW 2.0 TS '01
145 1.9 JTD '01
GT 1.8 TS '05
156 SW 1.9 JTD 8v '05
159 SW 1.7 TBi '09
*

Thijsch
106

  • Type Alfa: Giulietta QV
  • ***
    - Alfist
Re: Interessepeiling: clubactie walnut blasting behandeling
« Reactie #5 Gepost op: 10 april 2022, 08:57:01 »
Mooi initiatief Milan! Voor mij geldt hetzelfde als voor Robert, als er meerdere partijen moeten of kunnen worden benaderd en je wilt iets delegeren, laat maar weten. ;)

*

ArjanB
2.004

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Interessepeiling: clubactie walnut blasting behandeling
« Reactie #6 Gepost op: 11 april 2022, 21:45:29 »
Denk dat het voor mij te vroeg komt, net 60k op de teller. Jammer dat je niet snel kunt zien of het zinvol (nodig) is om uit te voeren
Wel benieuwd waar we op uit gaan komen qua kosten.
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

Timon
413

  • Type Alfa: Brera 1750, Merc E250
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Interessepeiling: clubactie walnut blasting behandeling
« Reactie #7 Gepost op: 12 april 2022, 03:04:04 »
Is er een manier om te kunnen kijken hoe erg het nodig is? Met 100k km op de klok merk ik eigenlijk helemaal niks negatiefs aan de motor,
*

Rubyroo
170

  • Type Alfa: Giulietta 2.0 JTDm
  • ***
    - Alfist
Re: Interessepeiling: clubactie walnut blasting behandeling
« Reactie #8 Gepost op: 12 april 2022, 09:12:58 »
Is er een manier om te kunnen kijken hoe erg het nodig is? Met 100k km op de klok merk ik eigenlijk helemaal niks negatiefs aan de motor,

Je zou met een endoscoop dit kunnen beoordelen. Denk dat het voor een benzine met 100k gereden kms best lonend kan zijn!
Opel Corsa 1.4 > Seat Leon 1.6 TDI > Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm
*

ArjanB
2.004

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Interessepeiling: clubactie walnut blasting behandeling
« Reactie #9 Gepost op: 12 april 2022, 09:19:58 »
Je zou met een endoscoop dit kunnen beoordelen.

dat is echter best arbeidsintensief voordat je er bij kunt, jammer dat je het niet snel kunt controleren.
Denk dat je als richtlijn best 100.000km kunt aanhouden waarbij het lonend gaat zijn. Zeker als er geen oil catch cans zijn gemonteerd, en/of geen WMI; dan zal er bij deze kilometer stand best wat vervuiling zichtbaar zijn. Voelen doe je het zelf niet eenvoudig, omdat vervuiling en dicht slibben en daarmee vermogensverlies heel geleidelijk gaat.

kijk maar eens hoe veel vervuilde gecondenseerde gassen oil catch cans opvangen: https://www.clubalfaromeo.nl/forum/show-your-ride/grigio-magnesio-opaco-giulietta-qv-van-arjanb/msg138553/#msg138553
En dat iedere 600-900km opnieuw ;-)   dat loopt allemaal over de inlaat kleppen, zonder reinigende werking van benzine (want direct injection) dus gaat zich snel ophopen.
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

Johnpang
174

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT 1750TBI
  • ***
    - Alfist
  • Instagram @ Jqhn_QV
Re: Interessepeiling: clubactie walnut blasting behandeling
« Reactie #10 Gepost op: 12 april 2022, 10:35:13 »
Teller zit inmiddels op 105K, de Catch Can`s ( pas gemonteerd ) hebben aardig wat opgevangen ( 3 cm ) bij mij, met name de eerste 500-1000 km.
nadien is er een stuk minder vocht, oliedrap opgevangen.

Ga ervan uit dat de partij die Walnut Blasting uitvoert, referenties en expertise heeft om te beoordelen bij welk KM stand het best lonend zou kunnen zijn ?
# Giulietta QV TCT LE nr. 30 # Rosso Competizione
# Squadra Remapped, 295PK & 400Nm
# 3" Down Pipe/ Race Kat.200 Cel.
# Ulter sport exhaust 
# JTD Perf. Intercooler
# Eibach Spacers 16mm
# Oil Dual Catch Can
# BMC Dia Airbox
*

Rubyroo
170

  • Type Alfa: Giulietta 2.0 JTDm
  • ***
    - Alfist
Re: Interessepeiling: clubactie walnut blasting behandeling
« Reactie #11 Gepost op: 12 april 2022, 14:51:32 »
Je zou met een endoscoop dit kunnen beoordelen.

dat is echter best arbeidsintensief voordat je er bij kunt, jammer dat je het niet snel kunt controleren.
Denk dat je als richtlijn best 100.000km kunt aanhouden waarbij het lonend gaat zijn. Zeker als er geen oil catch cans zijn gemonteerd, en/of geen WMI; dan zal er bij deze kilometer stand best wat vervuiling zichtbaar zijn. Voelen doe je het zelf niet eenvoudig, omdat vervuiling en dicht slibben en daarmee vermogensverlies heel geleidelijk gaat.

kijk maar eens hoe veel vervuilde gecondenseerde gassen oil catch cans opvangen: https://www.clubalfaromeo.nl/forum/show-your-ride/grigio-magnesio-opaco-giulietta-qv-van-arjanb/msg138553/#msg138553
En dat iedere 600-900km opnieuw ;-)   dat loopt allemaal over de inlaat kleppen, zonder reinigende werking van benzine (want direct injection) dus gaat zich snel ophopen.

Haha is zeker arbeidsintensief, maar het kan wel! Ik heb je topic gelezen en bizar hoeveel troep je opvangt, het is zeker geen overbodige luxe.
Opel Corsa 1.4 > Seat Leon 1.6 TDI > Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm
*

HeMaN
140

  • Type Alfa: Guilia 2.2 Business Super
  • ****
    Amico del club - Alfist
Re: Interessepeiling: clubactie walnut blasting behandeling
« Reactie #12 Gepost op: 13 april 2022, 17:49:29 »
Is er ergens al meer bekend over het inlaat traject van een Giulia diesel en de vervuiling daarvan?
Staat nu op 140k en bij 134k is de EGR pas dicht gezet.

Zou voor het uitvoeren van een blasting dan ook eerst een diagnose van de huidige staat willen laten uitvoeren

Daarnaast voor mij ook heel erg afhankelijk van locatie waar het uitgevoerd wordt en de kosten
156 SW 2.0 TS Squadra Massimo
156 SW 2.0 JTS Selespeed
159 SW 1.9 JTDm  Q-tronic Squadra Massimo & WMI
Giulia 2.2 JTDm AE Squadra Massimo

Bekijk ze hier
*

Rubyroo
170

  • Type Alfa: Giulietta 2.0 JTDm
  • ***
    - Alfist
Re: Interessepeiling: clubactie walnut blasting behandeling
« Reactie #13 Gepost op: 13 april 2022, 20:55:06 »
Is er ergens al meer bekend over het inlaat traject van een Giulia diesel en de vervuiling daarvan?
Staat nu op 140k en bij 134k is de EGR pas dicht gezet.

Zou voor het uitvoeren van een blasting dan ook eerst een diagnose van de huidige staat willen laten uitvoeren

Daarnaast voor mij ook heel erg afhankelijk van locatie waar het uitgevoerd wordt en de kosten

Ik heb dit recentelijk opgevraagd bij Carrec en kreeg dit antwoord terug:
Wat ons betreft is het reinigen van de inlaat bij diesels inderdaad niet nodig. Door het luchtoverschot leidt die vervuiling namelijk zelden tot problemen. Alleen als delen van de auto niet goed werken, reinigen we de inlaat wel eens. Zeker als er geen klachten zijn, voeren we dat niet uit. We willen namelijk geen werk doen dat geen invloed heeft op de betrouwbaarheid of prestaties van de auto. Dat is zonde van de inspanning en het geld.
Opel Corsa 1.4 > Seat Leon 1.6 TDI > Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm
*

Milan.M
1.880

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Interessepeiling: clubactie walnut blasting behandeling
« Reactie #14 Gepost op: 14 april 2022, 00:36:46 »
@HeMaN uiteraard is de locatie mijn voornaamste criterium voor de clubactie.
Het liefst ergens zo centraal mogelijk zodat iedereen ongeveer een gelijke reistijd heeft 😁.

Tevens speelt vervangend vervoer een rol, voor mij minder noodzakelijk maar voor anderen wellicht wel van belang.
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV