!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

J159
3

  • Type Alfa: Brera / guilia
  • *
    - Startende Alfist
Brera 1750 Ti afgekeurd wegens eibach vering
« Gepost op: 30 juli 2023, 13:45:12 »
collega alfisten,

ik heb reeds 13 jaar een alfa romeo brera 1750 ti, volledig origineel, nieuw aangekocht.
dit jaar is auto op belgische keuring afgekeurd wegens "montage after market vering"
Als de auto op de brug staat zie ik dat de vering en veerpoten van het merk Eibach zijn en geel van kleur.  bij mijn weten is dit altijd origineel zo geweest.
Volgens de keuring moet ik vanuit alfa romeo een attest kunnen voorleggen dat dit originele vering is.
heeft iemand hier ervaring mee?

*

Bottas
842

  • *****
    - Super Alfist
Re: Brera 1750 Ti afgekeurd wegens eibach vering
« Reactie #1 Gepost op: 30 juli 2023, 13:53:15 »
Zover ik weet heeft het ti onderstel standaard Eibach vering.
Dus dat daar nu moeilijk over wordt gedaan is zeer vreemd.
*

Bottas
842

  • *****
    - Super Alfist
Re: Brera 1750 Ti afgekeurd wegens eibach vering
« Reactie #2 Gepost op: 30 juli 2023, 13:54:52 »
Foto van de auto zou leuk zijn!
Benieuwd hoe een andere Brera smoelt
*

wardog
82

  • Type Alfa: 159 1750TBI Ti
  • ****
    Amico del club - Junior Alfist
Re: Brera 1750 Ti afgekeurd wegens eibach vering
« Reactie #3 Gepost op: 31 juli 2023, 11:57:11 »
IK heb ervaring met België over after market spullen.
Als het niet origineel is moet je idd een attest kunnen overleggen dat het getest en geschikt is bevonden voor de auto.
Dit geld voor van alles, sportuitlaat, geventileerde remschijven, verlaginsset, coilovers etc. etc.
Ik neem aan dat dit je eerste keuring in België is en dat je de auto hebt ingevoerd vanuit Nederland.
Nu is het wel zo dat de keuring in België net veranderd is.
Vroeger had je alleen speciale keuringstations nu mogen ook garages deze uitvoeren.
Als je bij een keuringsstation bent geweest lijkt het mij onmogelijk dat deze niet weten dat het origineel onder de Brera zit.
Want dan zijn alle Breras met dat onderstel afgekeurd in België en dat lijkt mij sterk.
Ben je bij een gewone garage geweest kan het zijn dat deze hier nog niet van op de hoogte zijn.
Ik zou even langs een Belgische Alfa Romeo dealer langs gaan.
Vorige liefdes:
33 1.5 Ti bj86, 33 1.7 QV bj89, 33 1.7IE sw, 33 1.7 QV 16v, 75 2.0ts, 75 3.0,
155 1.8 ts, 155 1.8 turbo wide body, 156 1.8ts sw (2x)
156 1.9 jtd sw
*

DanaBanana
781

  • *****
    - Super Alfist
Re: Brera 1750 Ti afgekeurd wegens eibach vering
« Reactie #4 Gepost op: 31 juli 2023, 12:44:54 »
Het lijkt me dat via VIN nummer van de auto en eLearn (of vergelijkbaar systeem?) te achterhalen moet zijn welke onderdeelnummers gebruikt moeten worden bij vervanging. Als dat naar de eibach spullen leidt, is dat blijkbaar origineel geleverd. Als het tot iets anders leidt, blijkbaar niet.

Overigens mag ik toch hopen dat ook men ook bij zo’n keuringsstation werkt met een soort database om te bepalen wat origineel is voor een bepaalde auto en wat niet. Het is onzinnig om te veronderstellen dat een keurmeester dat allemaal kan weten voor de duizenden auto’s,  types en uitvoeringen die er bestaan. 
*

J159
3

  • Type Alfa: Brera / guilia
  • *
    - Startende Alfist
Re: Brera 1750 Ti afgekeurd wegens eibach vering
« Reactie #5 Gepost op: 31 juli 2023, 14:03:04 »
bedankt voor de respons allen;
- auto is gekocht in belgië en ik ga reeds meer dan 10 jaar naar de keuring in belgië, nooit geen probleem gehad.
- eibach vering is zeker origineel, het probleem is dat die kwieten van de keuring er een probleem van maken, nu zit ik er mee
*

wardog
82

  • Type Alfa: 159 1750TBI Ti
  • ****
    Amico del club - Junior Alfist
Re: Brera 1750 Ti afgekeurd wegens eibach vering
« Reactie #6 Gepost op: 31 juli 2023, 14:31:15 »
Lijkt mij dat er geen probleem moet zijn als de auto nieuw in België gekocht is en deze set er standaard onder zat.
Als je hem bij het zelfde keuringsstation nu hebt laten keuren en ze keuren hem nu na 10 jaar af moet je je toch kunnen beroepen op die 10 jaar wel ok.
Als je nu bij een ander bent geweest (bv gewone garage die nu mag keuren) dan hebben die niet de juiste gegevens van de auto.
Misschien toch een optie om bij een alfa dealer binnen te stappen en om opheldering vragen.
Vorige liefdes:
33 1.5 Ti bj86, 33 1.7 QV bj89, 33 1.7IE sw, 33 1.7 QV 16v, 75 2.0ts, 75 3.0,
155 1.8 ts, 155 1.8 turbo wide body, 156 1.8ts sw (2x)
156 1.9 jtd sw
*

Bottas
842

  • *****
    - Super Alfist
Re: Brera 1750 Ti afgekeurd wegens eibach vering
« Reactie #7 Gepost op: 31 juli 2023, 17:57:06 »
En als je naar een ander keuringsstation gaat?
*

alfabertone
20

  • Type Alfa: Spider
  • *
    - Startende Alfist
Re: Brera 1750 Ti afgekeurd wegens eibach vering
« Reactie #8 Gepost op: 16 oktober 2023, 21:49:54 »
Bij de Goca in Brussel navragen of er een attest is. Ik denk het niet omdat het origineel is en geen aftermarket. Zal eens kijken of ik iets kan vinden in de aanvullingen op de regelgeving van hun wegcontacttrster.
In de regelgeving staat geen uitzondering voor de brera. Maar als ik de set zoek zie ik dat extreme-carstyling.nl voor hun Belgische klanten voor die set een Goca attest meeleveren. Dus dat attest moet er zijn.
Kom ik toch terug op mijn eerdere melding. Contact opnemen met de Goca in Brussel. Trouwens volges de carstyling site is alleen de koni set geschikt voor de 1.8 Tbi.
Succes
*

LeonAlfa
753

  • Type Alfa: giulietta 1.6jtdm
  • *****
    - Super Alfist
Re: Brera 1750 Ti afgekeurd wegens eibach vering
« Reactie #9 Gepost op: 17 oktober 2023, 06:41:24 »
naar de keuring in Wallonië gaan daar gaat t zeker wel goed
Seat leon 1m tdi @ 280pk,
vw golf gtd, Ford focus st line,
nu >Alfa Giulietta 1.6jtdm.
*

alfabertone
20

  • Type Alfa: Spider
  • *
    - Startende Alfist
Re: Brera 1750 Ti afgekeurd wegens eibach vering
« Reactie #10 Gepost op: 14 november 2023, 08:21:45 »
Op
https://www.gocavlaanderen.be/detail-page/verlagen
Staat een lijst met e-mail adressen waar je zogeheten validatie verslagen kunt opvragen.
Bilstein, Eibach en Koni staan hierbij..
Succes
*

J159
3

  • Type Alfa: Brera / guilia
  • *
    - Startende Alfist
Re: Brera 1750 Ti afgekeurd wegens eibach vering
« Reactie #11 Gepost op: 14 november 2023, 10:25:56 »
dank aan allen voor de reacties.
ondertussen is men Brera gekeurd geraakt, blijkbaar is de 1750tbi TI in 2010 Gebouwd met bilsteun vering
bilstein f4be5f528-ti en f4bf527-ti
 
*

leonm
324

  • Type Alfa: 156 V6
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Brera 1750 Ti afgekeurd wegens eibach vering
« Reactie #12 Gepost op: 14 november 2023, 19:29:13 »
dank aan allen voor de reacties.
ondertussen is men Brera gekeurd geraakt, blijkbaar is de 1750tbi TI in 2010 Gebouwd met bilsteun vering
bilstein f4be5f528-ti en f4bf527-ti

Mooi dat het in orde gekomen is; Belgische keuring blijft altijd een loterij, je hoeft maar 1 zeikerd te hebben die een slechte dag heeft en ineens wordt je auto afgekeurd voor iets dat er al jaren op zit.
Moest ooit bijbetalen voor een tuning verslag op m'n 156 V6 omdat er een achterspoiler op zat. Die zat er dus al op vanaf nieuw. Vorige eigenaar 10 jaar geen last meegehad, ik de eerste 3 jaar ook niet, 4de jaar: ah meneer, da's tuning hé, niet origineel. Zelfs het feit dat ik originele Alfa folder met deze spoiler kon laten zien telde niet; met veel tegenzin toen bijbetaald. Jaar daarop, geen vuiltje aan de lucht, werd zelfs niet over gesproken. Begrijpen wie kan.....
*

alfabertone
20

  • Type Alfa: Spider
  • *
    - Startende Alfist
Re: Brera 1750 Ti afgekeurd wegens eibach vering
« Reactie #13 Gepost op: 18 november 2023, 19:18:39 »
Geldt voor Nederland ook 5 jaar een rechtsgestuurde Bertone laten keuren met alleen een linker buitenspiegel totdat er zo'n wijsneus hem afkeurt omdat er een buitenspiegel op moet zitten die vanaf de bestuurdersstoel afstelbaar moet zijn. Het meest stomme was nog dat hij voorstelde er een universele kunststof spiegel te monteren.
*

LeonAlfa
753

  • Type Alfa: giulietta 1.6jtdm
  • *****
    - Super Alfist
Re: Brera 1750 Ti afgekeurd wegens eibach vering
« Reactie #14 Gepost op: 19 november 2023, 09:16:52 »
dank aan allen voor de reacties.
ondertussen is men Brera gekeurd geraakt, blijkbaar is de 1750tbi TI in 2010 Gebouwd met bilsteun vering
bilstein f4be5f528-ti en f4bf527-ti
fijn dat alles is goedgekomen, ik ga altijd naar de keuring met een perfect gewassen en vanbinnen ook mooi cleane auto. en natuurlijk vriendelijk zijn tegen t personeel:)
ik ga voortaan wel op afspraak hoor want uren in de rij staan vind ik verschrikkelijk, zeker ik met mn diesel zal dat stilstaan niet goeddoen voor de roetmeting:)
Seat leon 1m tdi @ 280pk,
vw golf gtd, Ford focus st line,
nu >Alfa Giulietta 1.6jtdm.