!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

*

tomhoumes
10

  • Type Alfa: Alfa Romeo Brera 3.2 JTS
  • *
    - Startende Alfist
VDC, ASR en Hill Holder storing
« Gepost op: 12 augustus 2023, 21:33:16 »
Beste lezers,

Ik ben al enige tijd in bezit van een Alfa Romeo 3.2 JTS Q4. Echter heb ik momenteel een probleem met VDC, ASR en Hill Holder. Deze vallen in storing als ik minimaal 100 KM/PH rijd. Onder de 100 is er geen probleem. Zodra deze in storing aanwezig is werkt alles wel gewoon naar behoren alleen hill holder en het Q4 systeem werkt minder goed. Als ik stop en de motor uitzet en weer aanzet en ik rijd 1/2 meter voorruit zijn alle storingen weer weg en werkt alles top. Het probleem is er weer als ik 100 KM/PH rijd. Ik ben hier al een tijd mee bezig. Accu is vervangen door er een van Bosch met 74AH, alle stekkers nagekeken en in de contactspray gezet. Massa nagemeten en overal van wat ik zie heb ik een goede massa. Als ik met MultiEcuScan de Brera uitlees zodra de storingen actief zijn zie ik ook geen enkele storing in de ECU.

Wellicht heeft een van jullie dit vaker meegemaakt en nog een tip waar ik verder kan zoeken.

Met vriendelijke groeten,
Tom Houmes
*

DanielH92
1.956

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: VDC, ASR en Hill Holder storing
« Reactie #1 Gepost op: 12 augustus 2023, 23:35:24 »
Je kan alle vier wielsnelheidssensoren (abs sensoren) eens tijdens een rit uitlezen. Geven ze alle 4 een gelijke snelheid per wiel aan?
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: VDC, ASR en Hill Holder storing
« Reactie #2 Gepost op: 13 augustus 2023, 09:35:05 »
zijn allemaal functies van het ABS systeem......
Kan ook probleem met de versnellingssensor zijn, of de stuur uitslag detector ......
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

wardog
82

  • Type Alfa: 159 1750TBI Ti
  • ****
    Amico del club - Junior Alfist
Re: VDC, ASR en Hill Holder storing
« Reactie #3 Gepost op: 13 augustus 2023, 13:17:01 »
Welke OBD stekker gebruik je voor multiecuscan ?
Ik heb namelijk een draadloze en deze is altijd geplaatst zodat ik ook allerlei gegevens kan zien onder het rijden.
Alleen bij diegene die ik in China had gekocht had ik binnen no time dezelfde meldingen als jij, had er geloof ik ook nog airbag melding bij)  Deze was € 8,-- of zo.
Alleen ik had het wel gelijk bij de start niet onder het rijden dus.
Ik heb een andere OBD gekocht van een goed merk en in Nederland. Behoorlijk duurder (rond de € 100) en alle problemen waren voorbij.
Vorige liefdes:
33 1.5 Ti bj86, 33 1.7 QV bj89, 33 1.7IE sw, 33 1.7 QV 16v, 75 2.0ts, 75 3.0,
155 1.8 ts, 155 1.8 turbo wide body, 156 1.8ts sw (2x)
156 1.9 jtd sw
*

tomhoumes
10

  • Type Alfa: Alfa Romeo Brera 3.2 JTS
  • *
    - Startende Alfist
Re: VDC, ASR en Hill Holder storing
« Reactie #4 Gepost op: 13 augustus 2023, 13:53:21 »
Welke OBD stekker gebruik je voor multiecuscan ?
Ik heb namelijk een draadloze en deze is altijd geplaatst zodat ik ook allerlei gegevens kan zien onder het rijden.
Alleen bij diegene die ik in China had gekocht had ik binnen no time dezelfde meldingen als jij, had er geloof ik ook nog airbag melding bij)  Deze was € 8,-- of zo.
Alleen ik had het wel gelijk bij de start niet onder het rijden dus.
Ik heb een andere OBD gekocht van een goed merk en in Nederland. Behoorlijk duurder (rond de € 100) en alle problemen waren voorbij.



Bedankt voor je antwoord, ik heb dit probleem echt puur als ik 100KM/PH rijd zonder of met de obd stekker aangesloten maakt geen verschil helaas.
*

tomhoumes
10

  • Type Alfa: Alfa Romeo Brera 3.2 JTS
  • *
    - Startende Alfist
Re: VDC, ASR en Hill Holder storing
« Reactie #5 Gepost op: 13 augustus 2023, 13:58:58 »
Je kan alle vier wielsnelheidssensoren (abs sensoren) eens tijdens een rit uitlezen. Geven ze alle 4 een gelijke snelheid per wiel aan?

Ik krijg geen verbinding via MES naar de TRW Lucas ABS sensoren..
*

tomhoumes
10

  • Type Alfa: Alfa Romeo Brera 3.2 JTS
  • *
    - Startende Alfist
Re: VDC, ASR en Hill Holder storing
« Reactie #6 Gepost op: 13 augustus 2023, 15:11:00 »
Ik heb zojuist een paar dingen nog nagelopen. Ik heb mijn Windows 11 laptop verbonden met de OBD2 poort en uitgelezen via MES. Hierbijgevoegd een aantal foto's van de rare dingen die ik zie. Ik zie namelijk geen enkele foutcode staan in MES onder de ABS TRW Lucas ESP control module. Ook zie ik geen hardware informatie staan en zodra ik rij zie ik niets gebeuren in het grafiekje als ik die start en er een wiel aan toevoeg. Klopt dit?
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: VDC, ASR en Hill Holder storing
« Reactie #7 Gepost op: 13 augustus 2023, 17:42:44 »
heb je ook al eens onder f4 - parameters gekeken ?
Daar kan je naast de gemeten wielsnelheden ook de accelerometer(s) bekijken en de stuur uitslag......
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

tomhoumes
10

  • Type Alfa: Alfa Romeo Brera 3.2 JTS
  • *
    - Startende Alfist
Re: VDC, ASR en Hill Holder storing
« Reactie #8 Gepost op: 13 augustus 2023, 18:30:10 »
heb je ook al eens onder f4 - parameters gekeken ?
Daar kan je naast de gemeten wielsnelheden ook de accelerometer(s) bekijken en de stuur uitslag......

Daar had ik inderdaad al gekeken maar ook daar word niets getoond en gebeurd er niets zodra ik ga rijden..
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: VDC, ASR en Hill Holder storing
« Reactie #9 Gepost op: 13 augustus 2023, 18:46:03 »
heb je ook al eens onder f4 - parameters gekeken ?
Daar kan je naast de gemeten wielsnelheden ook de accelerometer(s) bekijken en de stuur uitslag......

Daar had ik inderdaad al gekeken maar ook daar word niets getoond en gebeurd er niets zodra ik ga rijden..

Neem aan dat je de groene adapter kabel gebruikt voor MES......
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

tomhoumes
10

  • Type Alfa: Alfa Romeo Brera 3.2 JTS
  • *
    - Startende Alfist
Re: VDC, ASR en Hill Holder storing
« Reactie #10 Gepost op: 13 augustus 2023, 18:51:34 »
heb je ook al eens onder f4 - parameters gekeken ?
Daar kan je naast de gemeten wielsnelheden ook de accelerometer(s) bekijken en de stuur uitslag......

Daar had ik inderdaad al gekeken maar ook daar word niets getoond en gebeurd er niets zodra ik ga rijden..

Neem aan dat je de groene adapter kabel gebruikt voor MES......

Nee gewoon een universele.. mogelijk dat het dat is waardoor ik hem niet uit kan lezen? gewoon op usb aan mijn laptop
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: VDC, ASR en Hill Holder storing
« Reactie #11 Gepost op: 13 augustus 2023, 19:51:08 »
Nee gewoon een universele.. mogelijk dat het dat is waardoor ik hem niet uit kan lezen? gewoon op usb aan mijn laptop

Ja, volgens de MES website heb je de groene adapter nodig om de ABS controller te benaderen......
https://www.multiecuscan.net/SupportedVehiclesList.aspx
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

tomhoumes
10

  • Type Alfa: Alfa Romeo Brera 3.2 JTS
  • *
    - Startende Alfist
Re: VDC, ASR en Hill Holder storing
« Reactie #12 Gepost op: 13 augustus 2023, 20:11:07 »
Nee gewoon een universele.. mogelijk dat het dat is waardoor ik hem niet uit kan lezen? gewoon op usb aan mijn laptop

Ja, volgens de MES website heb je de groene adapter nodig om de ABS controller te benaderen......
https://www.multiecuscan.net/SupportedVehiclesList.aspx

Hmm ja overeen gelezen, ik heb een set adapters gelijk besteld. Zal het eens proberen als ik ze binnen heb. Bedankt!
*

tomhoumes
10

  • Type Alfa: Alfa Romeo Brera 3.2 JTS
  • *
    - Startende Alfist
Re: VDC, ASR en Hill Holder storing
« Reactie #13 Gepost op: 15 augustus 2023, 18:37:37 »
Nee gewoon een universele.. mogelijk dat het dat is waardoor ik hem niet uit kan lezen? gewoon op usb aan mijn laptop

Ja, volgens de MES website heb je de groene adapter nodig om de ABS controller te benaderen......
https://www.multiecuscan.net/SupportedVehiclesList.aspx

Daar ben ik weer haha. Ik heb inmiddels alle kabels binnen gekregen. Heb alles aangesloten en heb mes laten scannen naar een interface. Zodra ik probeer verbinding te maken met de ECU Airbag geeft deze aan geen verbinding en kom ik niet verder. Ik las ook op de website van mes iets over female 7 to male 1,7. Heb je enig idee wat ik hiermee kan doen? Hierbij ook een screenshot.
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: VDC, ASR en Hill Holder storing
« Reactie #14 Gepost op: 15 augustus 2023, 18:57:18 »
welke fysieke interface gebruik je met MES ? Ik neem aan toch  een "gewone" ELM327 ?
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA