!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Phaseshifter
196

  • Type Alfa: EX Giulietta 170PK TCT
  • ***
    - Alfist
170 TCT getuned door ATM
« Gepost op: 27 augustus 2015, 09:42:44 »
Op zoek naar een tuner met een goede testbank (meten is weten) kwam ik bij ATM terecht, zij vertelden me dat Squadra een goede tuner is, maar geen testbank heeft om echt goed te fine-tunen. Om de beloofde 200pk te halen t.o.v. de door Squadra gegarandeerde 185pk zou de boel fijn ingeregeld worden op de testbank. Ik moest wel nadenken/ beslissen of ik voortaan RON98 ging tanken.
Hierbij vind je mijn bevindingen m.b.t. tuning van mijn Giulietta.
Het standaard vermogen dat er hier op de 4 wiel gedreven testbank uitkwam viel me tegen
Brandstof altijd op RON95 gereden en nu dus ook mee ingeregeld, gaf dit als resultaat

volgens de tuner komen die pieken en dalen in de tuning voort uit ingrijpen door de pingelsensoren en zal dit verbeteren als ik RON95 ga tanken
Ik moet er nu maar eens 2 weken mee gaan rijden en naderhand terugmelden hoe het bevalt, zonodig wordt bijgetuned.

De auto rijdt nu in N zoals een dergelijke klasse auto hoort te reageren n.l. lekker vlot doortrekken en geen lange wachttijd tussen het doorschakelen.
Ook in D is ie behoorlijk vlotter geworden en minder zenuwachtig op het gaspedaal in lage rpm/snelheden.

Aansluitend maar een proefrit naar de Brouwersdam gemaakt en een pic van de onweerslucht gemaakt met die rooie op de voorgrond.
Re: 170 TCT getuned door ATM
« Reactie #1 Gepost op: 27 augustus 2015, 12:13:35 »
Aparte resultaten op de bank. Wat zei ATM over het feit dat ze de beloofde 200pk (bij lange na) niet halen?
*

Phaseshifter
196

  • Type Alfa: EX Giulietta 170PK TCT
  • ***
    - Alfist
Re: 170 TCT getuned door ATM
« Reactie #2 Gepost op: 27 augustus 2015, 12:32:44 »
Tsja, de testbank engineer test en stelt wat bootsdruk en ontstekings-hoekken bij maar is niet erg spraakzaam. Uiteindelijk gaf hij aan dat de pingelsensoren ingrijpen en daardoor de dalen in de kromme te zien zijn. Wil ik aan de 200pk komen moet de Juul op RON98 geregeld worden, maar mag daarna NIET meer op RON95 getankt worden. Dat is voor mij geen optie, ik moet altijd op 95 kunnen rijden vindt ik. Heb nu dus wel een volle tank 98 en zal eens kijken hoe de auto reageert op mijn rijstijl (zeer behoudend) en hoe het verbruik uitpakt en of dit t.o.v. de meerprijs van 98 rendabel zal blijken.

dit was de eerste testrun in originele Alfa fabrieks tuning, wel vreemd dat er afwijkende gegevens staan in de originele eind-run data..... :wtf:
Re: 170 TCT getuned door ATM
« Reactie #3 Gepost op: 27 augustus 2015, 12:50:55 »
Ik weet het niet hoor, maar hij is nu afgesteld op RON95 en alsnog pingelt hij. Lijkt me niet goed.
*

Pinda
244

  • Type Alfa: 156 1.9 JTD 16v SW
  • ***
    - Alfist
Re: 170 TCT getuned door ATM
« Reactie #4 Gepost op: 27 augustus 2015, 17:16:51 »
Savali heeft ook een testbank.... :rolleyes:
En voor zover ik weet doet Squadra ook op de testbank op verzoek.
*

Diamond
255

  • Type Alfa: Giulietta 1.4tb 120pk
  • ****
    - Senior Alfist
170 TCT getuned door ATM
« Reactie #5 Gepost op: 27 augustus 2015, 18:25:51 »
Heb het bij mezelf nog niet geprobeerd na de tuning (op Ron98)... Maar het lijkt me sterk dat hij niet goed meer zou draaien op 95 :)

Kan dit werkelijk? Als in merkbaar in bv woon-werk ritje zonder constant te vloeren?
*

bekkie
2.755

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: 170 TCT getuned door ATM
« Reactie #6 Gepost op: 27 augustus 2015, 20:23:55 »
Heb ooit eens ergens gelezen dat uit deze motor maximaal 180pk gehaald kan worden, verantwoord dan. Volgens mij kwam dit van Savali.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
Re: 170 TCT getuned door ATM
« Reactie #7 Gepost op: 28 augustus 2015, 09:07:10 »
Heb ooit eens ergens gelezen dat uit deze motor maximaal 180pk gehaald kan worden, verantwoord dan. Volgens mij kwam dit van Savali.

Ik heb m'n multiair bij Savali laten tunen en Ronald gaf aan dat ie in nagenoeg alle gevallen de 190pk haalt.
De laatste door hem getunede multiair die die daar op de bank heeft gehad, is gemeten op 192pk.
Re: 170 TCT getuned door ATM
« Reactie #8 Gepost op: 28 augustus 2015, 09:12:06 »
Met alle respect, maar de rollenbank van Savali is niet meer echt één van de modernste....... :rolleyes:
*

Pinda
244

  • Type Alfa: 156 1.9 JTD 16v SW
  • ***
    - Alfist
Re: 170 TCT getuned door ATM
« Reactie #9 Gepost op: 31 augustus 2015, 01:37:26 »
[Noob modus]
Maar wat zou dat uitmaken in het meten? Als de waarde klopt, dan blijft een pk een pk, zowel op een nieuwe als op een oude bank. Zolang de meting op een correcte manier gedaan wordt toch?
Of is de oude timmermans meetlat slechter dan een nieuwe, op allebei staan centimeters...  Wat zie ik hier over het hoofd?
[/noob modus]
Re: 170 TCT getuned door ATM
« Reactie #10 Gepost op: 31 augustus 2015, 07:50:15 »
Hoeveelheid  koele lucht, slip op de rol, aandrijfverlies meten om om te kunnen rekenen naar krukas pk's zijn zomaar al een paar dingen. Een lasermeter is nauwkeuriger  dan een houten meetlatje die zo oud is dat de cijfers er vanaf gesleten zijn ..