!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

kevinmx12
19

  • Type Alfa: Alfa Brera
  • *
    - Startende Alfist
2 Din scherm inbouwen
« Gepost op: 5 januari 2023, 11:13:42 »
Beste, Wie heeft er ervaring met inbouwen van een 2 Din pioneer scherm in een Giulietta van 2013? Deze is origineel voorzien van een radio navigatie systeem met het klapscherm. welke  kabel zijn er bijvoorbeeld nodig?
*

captain
130

  • Type Alfa: Giulietta 1.4T MultiAir D
  • ***
    - Alfist
Re: 2 Din scherm inbouwen
« Reactie #1 Gepost op: 6 januari 2023, 19:17:17 »
Ha Kevin,

Ik heb een tijdje geleden voor dezelfde 'uitdaging' gestaan met een 2011 Giulietta met opklapscherm. Hieronder een kleine how-to met wat voetnoten.

Het is goed om je te realiseren dat het opklapscherm na de plaatsing van de 2 din-unit niet meer functioneel zal zijn. Hij is volledig ontkoppeld. Zelf heb ik hem in ingeklapte stand aanwezig gelaten, maar je kunt hem ook vervangen door een extra opbergvakje. Omdat je het opklapscherm nodig hebt om instellingen van de auto te veranderen (zoals de tijd) en hem gebruikt om bepaalde gegevens af te lezen (zoals prestatiegegevens in de D-stand), moet je na het plaatsen van de 2 din-unit een proxy allignment uitvoeren. Hierna zal de auto denken dat het een variant zónder opklapscherm is, zodat de instellingen en gegevens voortaan verschijnen op het schermpje tussen je tellers.

Het paneel bij de radio kan je er uit trekken middels een trim tool of middels grof geweld (op eigen risico). Het paneel zit vast met clipjes die je kunt gebruiken om een nieuw aan te schaffen 2 din paneel te monteren. De meeste panelen komen echter direct met deze clipjes. Er zijn mensen die het oude paneel hebben omgebouwd (lees: gezaagd) naar een 2 din-paneel. Heb ik niet gedaan, nu ik de auto graag weer in originele toestand terug wil kunnen brengen.

Noot: 2 din-panelen zijn overdreven prijzig. Je kan even rondsnuffelen op Ebay.it voor een goedkoper exemplaar en deze desgewenst (laten) spuiten of wrappen. Duurdere exemplaren lijken wel nauwer aan te sluiten dan goedkopere exemplaren.

Na het verwijderen van het paneel kan je de radio losschroeven en verwijderen. De kabels zijn gemakkelijk los te klikken. In je   radio zit ook een zilveren kabel van het opklapscherm. Deze ga je niet meer gebruiken. Om een 2 din-unit passend te krijgen, zal je (helaas genoeg) moeten zagen in het dashboard. De 'gleuf' of het 'vak' waar de radio inglijdt, is niet groot genoeg voor een 2 din-unit. Je zaagt vooral de hoekjes en uitsteeksels weg en ook een stuk van de montagepunten van de vans midden op het dashboard.

Middels de juiste kabelset kan je nu de 2 din-unit koppelen. De kabelset komt tussen de kabels van de auto en de meegeleverde kabels van je headunit. Je moet een kabelset hebben met een quadlock, en dus niet een 'reguliere' iso-set. Dit komt omdat je een Giulietta met opklapscherm hebt. Je hebt dus zo'n kabel nodig: https://mbcaraudio.nl/stuurwiel-en-canbus-interfaces-alfa-romeo/connects2-canbus-stuurwielinterface-alfa-fiat-lancia-iveco-citroen-peugeot-ford-075.html. En je hebt nadrukkelijk niet zo'n kabel nodig: https://mbcaraudio.nl/stuurwiel-en-canbus-interfaces-alfa-romeo/connects2-canbus-stuurwielinterface-alfa-mitogiulietta-001.html

Overigens: ik ga er vanuit dat je geen Bose hebt. Heb je dat wel, dan heb je, zo meen ik, weer een andere kabel nodig. Pin me hier niet op vast. Om miskopen en eindeloos retourneren te voorkomen, zou ik gewoon even de kabels checken die nu achter je radio hangen.  Die even vergelijken met een foto van de kabelset die je wil kopen.

Na het koppelen van de kabels zou de radio aan moeten gaan op contact-aan en weer uit moeten gaan op contact-uit. Doet die dat niet, dan kan je proberen om de geschakelde en continue kabel met elkaar te wisselen (dus rood met geel).  Als dat niet werkt, is de kans aanwezig dat je (net als ik) stroom moet aftappen van iets dat geschakeld functioneert. Dit kan van een minder essentiële zekering of van bijv. de sigarettenplug. Ik lees echter bij de meeste mensen dat dit niet nodig is. Mijn Giulietta bleek daarin een uitzondering.

Kabeltje voor Carplay is evt. gemakkelijk weg te werken in het dashboard. DAB-antenne kan je op de ruit monteren, maar werkt niet optimaal. FM-radio is amper te ontvangen, ook al zet je er een FM-booster o.i.d. tussen.

Hopelijk heb ik hiermee antwoord kunnen geven op je vraag en anders hoor ik het. Succes!
Giulietta 1.4T MultiAir Distinctive
*

modellisimo
124

  • Type Alfa: Alfa Giulietta
  • ****
    Amico del club - Alfist
Re: 2 Din scherm inbouwen
« Reactie #2 Gepost op: 6 februari 2023, 13:39:04 »
Ik heb afgelopen zaterdag een Pioneer 2 din unit geplaatst. Is wel even werk om het passend te maken. Ik heb wel een FM/ DAB+ dakantenne geplaatst. Werkt prima. Ik zou eens bij autosound24.nl proberen. Die hebben mij top geholpen met al mijn vragen. Iets duurder, maar wel een hele goede service.
*

Rubyroo
170

  • Type Alfa: Giulietta 2.0 JTDm
  • ***
    - Alfist
Re: 2 Din scherm inbouwen
« Reactie #3 Gepost op: 6 februari 2023, 14:55:53 »
Citaat van: modellisimo op  6 februari 2023, 13:39:04
Citaat van: modellisimo op  6 februari 2023, 13:39:04
Ik heb afgelopen zaterdag een Pioneer 2 din unit geplaatst. Is wel even werk om het passend te maken. Ik heb wel een FM/ DAB+ dakantenne geplaatst. Werkt prima. Ik zou eens bij autosound24.nl proberen. Die hebben mij top geholpen met al mijn vragen. Iets duurder, maar wel een hele goede service.

Welke dakantenne heb je gekocht? Ik heb namelijk een DAB+ dakantenne erop laten zetten, maar het ontvangst is echt gruwelijk slecht.
Opel Corsa 1.4 > Seat Leon 1.6 TDI > Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm
*

modellisimo
124

  • Type Alfa: Alfa Giulietta
  • ****
    Amico del club - Alfist
Re: 2 Din scherm inbouwen
« Reactie #4 Gepost op: 6 februari 2023, 17:36:09 »
Ik heb een DAB+/AM/FM combiantenne van 4carmedia. Part. No.: ANT.43. Gekocht met de hele set bij autosound24.nl. de DAB + ontvangst is prima. FM is minder maar dat was met de originele antenne ook zo. Wellicht is de DAB ontvangst wasr jij woont minder. Probeer eerst edns op andere plastsen.
*

Rubyroo
170

  • Type Alfa: Giulietta 2.0 JTDm
  • ***
    - Alfist
Re: 2 Din scherm inbouwen
« Reactie #5 Gepost op: 6 februari 2023, 18:01:53 »
Dank voor de details. De garage heeft zelf het één en ander al getest door o.a. ergens naar toe te rijden en zelf heb ik dat ook gedaan. Helaas wordt het niet beter.
Opel Corsa 1.4 > Seat Leon 1.6 TDI > Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm
*

modellisimo
124

  • Type Alfa: Alfa Giulietta
  • ****
    Amico del club - Alfist
Re: 2 Din scherm inbouwen
« Reactie #6 Gepost op: 6 februari 2023, 18:24:12 »
Wellicht een goedkoper exemplaar. Recenties er van opzoeken. Wellicht wordt je dan wijzer.
*

MysteryAngel
2.696

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: 2 Din scherm inbouwen
« Reactie #7 Gepost op: 6 februari 2023, 18:26:03 »
Misschien een beetje offtopic maar persoonlijk vind ik dat dab+ maar waardeloos.
Ja als je in de randstad woont zal het ongetwijfeld perfect werken.
Maar in het grens gebied moet je toch blij zijn dat je nog gewoon FM hebt.
Dan ontvang je in ieder geval nog iets.
*

Bottas
842

  • *****
    - Super Alfist
Re: 2 Din scherm inbouwen
« Reactie #8 Gepost op: 6 februari 2023, 18:48:50 »
Je mag idd blij zijn dat je nog FM kan ontvangen.
Voldoet voor mij prima, met alleen radio1,2 , bnr.
Geen dab gedoe.
*

modellisimo
124

  • Type Alfa: Alfa Giulietta
  • ****
    Amico del club - Alfist
Re: 2 Din scherm inbouwen
« Reactie #9 Gepost op: 6 februari 2023, 18:52:51 »
Nou ik woon in Limburg en geen probleem met DAB. Toen we vorig jasr naar Friesland reden viel de DAB wel op 2 plaatsen weg. Verder nooit problemen gehad.
*

ASA SYSTEMS
11

  • Type Alfa: GIULIETTA
  • *
    - Startende Alfist
  • een van de eerste giulietta"s van Nederland
    • www.asasystems.nl
Re: 2 Din scherm inbouwen
« Reactie #10 Gepost op: 9 februari 2023, 10:08:02 »
Goede morgen allemaal ;

wij hebben als eerste in Nederland een dubbel-din navigatie in een giulietta gebouwd , en wel 11 jaar geleden bij de introductie van deze auto.
toen waren de radio"s met navigatie "langer"als nu , dat betekende toen dat je kwa plastic delen achter de montage plaats ,best wel wat weg moest halen,
toen waren er ook gen panelen, die hebben we toen zelf gemaakt, nu zijn ze er in alle kleuren.
de radio"s (met carplay) van nu zijn een stuk korter, omdat er geen loopwerk in zit, je gebruikt immers geen cd en of dvd meer,
maar doet alles op je app"s.
De suurwiel-bediening blijft werken dmv een stuurwielbediening-interface, deze zijn in 3 platformen, 1. de eerste versie ,waarbij de alfa geleverd is met de standaard radio,
2 de versie met blue&me , die zijn wat duurder, maar zonder deze interface gaat je teller aanduiding knipperen, en de laatset modellen met het scherm boven op .
De interface zorgt niet alleen dat je stuurwiel-bediening blijft werken, maar haalt ook uit het canbus signaal  je speed signaal +/15 signaal en je achter-uit rij signaal , wat best handig is
als je bijvoorbeeld een camera gaat aansluiten of een betere carplay toestel monteert zoals een pioneer Alpine of Kenwood.
Als je een toestel aanschaft met DAB , dan kun je (bij de oudere modellen) je antenne vervangen voor een combi antenne dab/fm/gps waardoor je een perfecte ontvangst hebt op je digitale radio ,
je gps kun je weer gebruiken voor de navigatie (wat bij carplay toestellen werkt via je googl maps) zodat je je telefoon gewoon in je tas kunt laten zitten.
De pioneer sph-da360 dab is een dubbel din radio met carplay , wele draadloos werkt met je apple en/of android toestel.
je kan met dit toestel dus bellen navigeren (via google maps en of andere apps) digitale radio luisteren en alle apps van carplay gebruiken zoals spotify.
Mocht je nog vragen hebben ...laat maar weten , inmiddels hebben we zo"n 100 dubbel dins gemonteerd in de giulietta"s en eigenlijk wordt het kwa mogelijkheden steeds
mooier ..;-)
Asa@
*

ASA SYSTEMS
11

  • Type Alfa: GIULIETTA
  • *
    - Startende Alfist
  • een van de eerste giulietta"s van Nederland
    • www.asasystems.nl
Re: 2 Din scherm inbouwen
« Reactie #11 Gepost op: 9 februari 2023, 10:13:06 »
Even voor de duidelijkheid nog , ik zie dat er problemen zijn met de dab antennes, ; monteer ALTIJD een aktieve antenne
en nooit een passief "dingetje"op je voorruit, de betere antenne zijn van calearo in de vorm van een haaie vin.
mocht je toch problemen ondervinden, je kan ons altijd bellen,ASA Amersfoort 033-4651431.
Asa@
*

modellisimo
124

  • Type Alfa: Alfa Giulietta
  • ****
    Amico del club - Alfist
Re: 2 Din scherm inbouwen
« Reactie #12 Gepost op: 9 februari 2023, 14:24:27 »
Een heel helder verhaal. De vers ingebouwde Pioneer werkt prima. Nu merk ik wel dat de standaard speakers te kort komen. Ik wil dan ook kijken voor andere speaker die niet een vermogen kosten. Heb jij toevallig tips voor welke? Ik dacht zelf aan een setje JBL speakers. Brengt het plaatsen van demping materiaal echt veel verschil?
*

Bottas
842

  • *****
    - Super Alfist
Re: 2 Din scherm inbouwen
« Reactie #13 Gepost op: 9 februari 2023, 15:24:38 »
Ik vind het overigens wel fijn dat ik nog schijfjes kan afspelen ( cd,dvd).
Wil niet helemaal afhankelijk zijn van streamingsdiensten met hun grappen en grollen.
*

ASA SYSTEMS
11

  • Type Alfa: GIULIETTA
  • *
    - Startende Alfist
  • een van de eerste giulietta"s van Nederland
    • www.asasystems.nl
Re: 2 Din scherm inbouwen
« Reactie #14 Gepost op: 9 februari 2023, 15:30:19 »
Ik heb in onze giulietta wel alle speakers vervangen voor een compo-set van pioneer, maar ik zou beginnen met een
aktief subwoofertje achterin.
die heeft bij onze alfa het geluid helemaal afgemaakt, mooie bas, en die kan rechtstreeks op jouw pioneer.
de pioneer tswx-77a past precies achterin , is mooi plat en je kunt er van alles op zetten.
Daarna (wss doe je het dan niet meer) de speakers vervangen..(16.5 cm voor-in en 13 cm achterin)
De woofer (aktief) kost iets van 299,00 
Asa@