!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Wally
85

  • **
    - Junior Alfist
210000 km onderhoudsbeurt
« Gepost op: 18 juli 2023, 00:08:04 »
Mijn giulietta QV heeft 180.000 km gelopen maar is wel 12 jaar oud. Het onderhoudsboekje zegt om de twee jaar onderhoud als je minder dan 35000 km per 2 jaar rijdt.  Dus is de auto volgens het onderhoudsboekje  toe aan de 210.000 km onderhoudsbeurt. Het onderhoudsboekje beschrijft de werkzaamheden van de 35, 70, 105, 140 en 175 duizend km onderhoudsbeurten. Daarna stopt de beschrijving in het boekje, alsof Alfa ervan uitgaat dat 210000 km een mission impossible is voor een QV. Wie weet waar ik de beschrijving van de noodzakelijke werkzaamheden kan vinden? Of zou het zo simpel zijn dat het identiek is aan de 105 km beurt?
*

DanielH92
1.964

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: 210000 km onderhoudsbeurt
« Reactie #1 Gepost op: 18 juli 2023, 10:46:37 »
Op basis van de te verrichten werkzaamheden van de overige beurten kun je toch de interval van onderdelen zoals bougies, luchtfilter etc. zien, en dat dan doortrekken?
Om de 2 jaar onderhoud is echt weinig trouwens, dan zou de auto in 12 jaar tijd maar 6 keer een beurt hebben gehad.
Juist bij weinig km's (korte ritten) wordt de olie sneller slechter door vocht en condens. Zou olie echt minstens 1x per jaar of 15dkm vervangen.
*

Wally
85

  • **
    - Junior Alfist
Re: 210000 km onderhoudsbeurt
« Reactie #2 Gepost op: 18 juli 2023, 11:56:15 »
Op basis van de te verrichten werkzaamheden van de overige beurten kun je toch de interval van onderdelen zoals bougies, luchtfilter etc. zien, en dat dan doortrekken?
Om de 2 jaar onderhoud is echt weinig trouwens, dan zou de auto in 12 jaar tijd maar 6 keer een beurt hebben gehad.
Juist bij weinig km's (korte ritten) wordt de olie sneller slechter door vocht en condens. Zou olie echt minstens 1x per jaar of 15dkm vervangen.
Sorry, ik had iets preciezer moeten zijn. Ik ververs de olie 1x per jaar en  geef een onderhoudsbeurt 1x per 2 jaar. Dat is conform de instructies van Alfa voor de QV uitvoering als je minder dan 35000 km per 2 jaar rijdt.
Jouw suggestie van doortrekken kwam ook bij mij op maar ik weet niet zeker of deze methode wel opgaat. Daarom hoop ik dat iemand  hier ook al tegenaan is gelopen en weet waar ik de werkzaamheden van de 210 duizend km beurt kan vinden. Maar misschien zijn er niet zoveel giulietta rijders die de auto al 12 jaar hebben
*

Dreee
156

  • Type Alfa: Giulietta 2.0 JTDm (2014)
  • ***
    - Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: 210000 km onderhoudsbeurt
« Reactie #3 Gepost op: 15 augustus 2023, 23:02:17 »
Op basis van de te verrichten werkzaamheden van de overige beurten kun je toch de interval van onderdelen zoals bougies, luchtfilter etc. zien, en dat dan doortrekken?
(...)

(...) kwam ook bij mij op maar ik weet niet zeker of deze methode wel opgaat.

Jep, gewoon 'doortellen', zoals Daniel zegt. Dus na de laatste interval, begin je weer bij de "eerste beurt" kolom.

Vanwaar de twijfel? M.i. niet nodig :-)

PS. Uiteraard - naast km-stand - wel goed letten op max leeftijd van D-riem, bij weinig km's.
Nu: (2014) Giulietta 2.0 JTDm Sportiva - Rosso Comp. - Revlimit S1 + JTD-P S2 koppeling + Novitec Stradale + Ulter.
Ex: (2009) 147 2.0 TS - Nero - 'Novitec', (1999) 156 1.6 TS - Nero