!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

captain
128

  • Type Alfa: Giulietta 1.4T MultiAir D
  • ***
    - Alfist
Accu loopt leeg zonder lekstroom
« Gepost op: 10 augustus 2022, 11:31:22 »
Wie mijn avonturen heeft gevolgd in het 2din-ombouwtopic weten het reeds: de accu van mijn Giulietta loopt leeg.

Even een aantal gebeurtenissen in chronologische volgorde:
- Auto startte niet wegens lege accu. Opgelapt met startkabels;
- Nieuwe accu ingezet, perfect geschikt (ook voor start-stop). De oude accu was te klein en niet bedoeld voor de Giulietta;
- Accu blijft leeglopen. Blue & Me-unit was defect. Deze heb ik verwijderd. Km-stand knippert nog.
- Accu blijft leeglopen. Al mijn modificaties (LED-lampjes) en 2din verwijderd en terug origineel gemaakt.
- Accu blijft leeglopen. Gemeten op lekstroom, maar praktisch 0,00 ampere.
- Accu blijft leeglopen. Verschillende tests gedaan door de auto met verschillende zekeringen los (waaronder F32) een nachtje te laten overnachten om zo te bekijken in welk 'circuit' het probleem kan liggen, maar zonder effect.
- Auto onder garantie naar de garage gebracht. Ze komen tot dezelfde conclusies: geen meetbare of significante lekstroom. Ook is de accu nog in perfecte staat, aldus de garage. Kreeg de auto dus gewoon weer terug, maar hij blijft dus leeglopen. Heb om de monteur gevraagd en we hebben het er even over gehad. Zijn wilde gok: misschien de startmotor? Maar dan moest ik even met een lege accu aankomen zodat hij het kon meten. Lijkt me wat onpraktisch, dus nu zijn we hier.

Ik ren geregeld met m'n multimetertje naar buiten om de spanning op de accu te meten. Na een goede rit zit deze op 12,73 v. Ik wacht altijd ongeveer een uur na het rijden voordat ik een meting doe. De volgende ochtend staat de accu vaak rond de 12,56 v. De metingen zijn wat wisselvallig, maar als ik een gemiddelde trek dan gaat er ongeveer 0,08 tot 0,10 v af per 4 uur. Accu is ongeveer in een weekje leeg.

Begrijp dat een auto diagnosticeren via een forum wat lastig is. Maar wie doet een onderbouwde gok? Welke richting moet ik opkijken, wat zijn bekende kwaaltjes in deze? Vanaf volgende week moet 'ie 2 weken op Schiphol overdekt stilstaan..
Giulietta 1.4T MultiAir Distinctive
*

jwq
2.616

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Accu loopt leeg zonder lekstroom
« Reactie #1 Gepost op: 10 augustus 2022, 15:30:37 »
Heb je wellicht een alarm of zo, dat wellicht stroom trekt ?
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

bekkie
2.720

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Accu loopt leeg zonder lekstroom
« Reactie #2 Gepost op: 10 augustus 2022, 18:13:43 »
Het aanlaten van de radio kan lekstroom veroorzaken.
Zet je die wel uit voordat je uitstapt?
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

captain
128

  • Type Alfa: Giulietta 1.4T MultiAir D
  • ***
    - Alfist
Re: Accu loopt leeg zonder lekstroom
« Reactie #3 Gepost op: 10 augustus 2022, 19:14:54 »
Heb je wellicht een alarm of zo, dat wellicht stroom trekt ?

Geen alarm, dashcams, off-road lampen of aanverwante aftermarket zaken ingebouwd. De auto is wat betreft elektronica door mij weer helemaal origineel gemaakt om uit te sluiten dat een aftermarkt product stroom verbruikt.

Het aanlaten van de radio kan lekstroom veroorzaken.
Zet je die wel uit voordat je uitstapt?

De originele autoradio zit momenteel ingebouwd en gaat netjes geschakeld uit bij contact. Geen geluid of brandende lampjes meer. Begrijp ik het goed dat jij telkens bij het verlaten van de auto jouw radio handmatig uitschakelt?
Giulietta 1.4T MultiAir Distinctive
*

MysteryAngel
2.655

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Accu loopt leeg zonder lekstroom
« Reactie #4 Gepost op: 10 augustus 2022, 19:23:51 »
Misschien zou je eens de massa kabel kunnen controleren.
Deze willen ook nog wel eens slecht zijn bij de Giulietta's.
Misschien dat het daar mee te maken zou kunne hebben.
*

Spider1979
4

  • Type Alfa: spider
  • *
    - Startende Alfist
Re: Accu loopt leeg zonder lekstroom
« Reactie #5 Gepost op: 10 augustus 2022, 20:33:31 »
Als het geen lekstroom is, mogelijk toch de accu. wellicht eens kijken wat de auto met andere (leen-) accu doet, of accu loskoppelen en kijken wat er dan met de accu gebeurt.
*

bekkie
2.720

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Accu loopt leeg zonder lekstroom
« Reactie #6 Gepost op: 10 augustus 2022, 22:38:19 »
Begrijp ik het goed dat jij telkens bij het verlaten van de auto jouw radio handmatig uitschakelt?

Yep.
Bij onze Fiat Punto ook eens een lege accu gehad vanwege lekstroom via de radio.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

Milan.M
1.874

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Accu loopt leeg zonder lekstroom
« Reactie #7 Gepost op: 11 augustus 2022, 05:04:45 »
Wie mijn avonturen heeft gevolgd in het 2din-ombouwtopic weten het reeds: de accu van mijn Giulietta loopt leeg.

Even een aantal gebeurtenissen in chronologische volgorde:
- Auto startte niet wegens lege accu. Opgelapt met startkabels;
- Nieuwe accu ingezet, perfect geschikt (ook voor start-stop). De oude accu was te klein en niet bedoeld voor de Giulietta;
- Accu blijft leeglopen. Blue & Me-unit was defect. Deze heb ik verwijderd. Km-stand knippert nog.
- Accu blijft leeglopen. Al mijn modificaties (LED-lampjes) en 2din verwijderd en terug origineel gemaakt.
- Accu blijft leeglopen. Gemeten op lekstroom, maar praktisch 0,00 ampere.
- Accu blijft leeglopen. Verschillende tests gedaan door de auto met verschillende zekeringen los (waaronder F32) een nachtje te laten overnachten om zo te bekijken in welk 'circuit' het probleem kan liggen, maar zonder effect.
- Auto onder garantie naar de garage gebracht. Ze komen tot dezelfde conclusies: geen meetbare of significante lekstroom. Ook is de accu nog in perfecte staat, aldus de garage. Kreeg de auto dus gewoon weer terug, maar hij blijft dus leeglopen. Heb om de monteur gevraagd en we hebben het er even over gehad. Zijn wilde gok: misschien de startmotor? Maar dan moest ik even met een lege accu aankomen zodat hij het kon meten. Lijkt me wat onpraktisch, dus nu zijn we hier.

Ik ren geregeld met m'n multimetertje naar buiten om de spanning op de accu te meten. Na een goede rit zit deze op 12,73 v. Ik wacht altijd ongeveer een uur na het rijden voordat ik een meting doe. De volgende ochtend staat de accu vaak rond de 12,56 v. De metingen zijn wat wisselvallig, maar als ik een gemiddelde trek dan gaat er ongeveer 0,08 tot 0,10 v af per 4 uur. Accu is ongeveer in een weekje leeg.

Begrijp dat een auto diagnosticeren via een forum wat lastig is. Maar wie doet een onderbouwde gok? Welke richting moet ik opkijken, wat zijn bekende kwaaltjes in deze? Vanaf volgende week moet 'ie 2 weken op Schiphol overdekt stilstaan..

Je zult altijd iets moeten hebben aan stroomverbruik na contact utizetten, de radio verbruikt bijvoorbeeld een klein beetje om z'n instellingen te behouden, alarm is actief (indien aanwezig) etc.
Die meting van 0,00 Ampere die de garage heeft gemeten klopt in mijn ogen dus niet.
Er zal iets van een paar tientallen milliampere lopen na contact uit, niet meer dan dat.

En als je accu leegloopt zonder dat er eventuele stroom zou lopen, dan ligt het misschien aan de accu zelf?
Misschien een gek idee: maar koppel je accu eens volledig los van de auto, en meet dan nog eens om de zoveel uur de accuspanning.
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

Taeke
416

  • Type Alfa: GT 2.0 JTS
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
Re: Accu loopt leeg zonder lekstroom
« Reactie #8 Gepost op: 11 augustus 2022, 10:48:32 »
Een kennis van mij had een Opel Astra....... Die had het zelfde probleem. Na lang zoeken bleek de thermostaat van de airconditioning niet uit te schakelen, die bleef stroom vragen.
Misschien iets om naar te kijken?
*

Sander Peters
19

  • Type Alfa: Alfa Romeo Giulietta QV
  • *
    - Startende Alfist
Re: Accu loopt leeg zonder lekstroom
« Reactie #9 Gepost op: 12 augustus 2022, 11:31:39 »
Je zult altijd iets moeten hebben aan stroomverbruik na contact utizetten, de radio verbruikt bijvoorbeeld een klein beetje om z'n instellingen te behouden, alarm is actief (indien aanwezig) etc.
Die meting van 0,00 Ampere die de garage heeft gemeten klopt in mijn ogen dus niet.
Er zal iets van een paar tientallen milli ampere lopen na contact uit, niet meer dan dat.

Daar zat ik ook aan te denken. Mijn accu van mijn QV liep ook binnen een paar dagen leeg, wanneer ik de lekstroom ging meten met de multimeter kreeg ik ook 0,00 ampere.

De auto naar de dealer gebracht en ze konden direct meten dat er een behoorlijke lekstroom aanwezig was. Misschien werkt het meten van de lekstroom op een andere manier bij de Giulietta? Nadat de dader van de lekstroom was gevonden liep de accu ook niet meer leeg.
Alfa Romeo Giulietta QV TCT 🍀
--
Ex: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm QV-Line
Ex: Alfa 147 JTD 16V
*

jwq
2.616

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Accu loopt leeg zonder lekstroom
« Reactie #10 Gepost op: 12 augustus 2022, 12:35:26 »
Als de accu leeg raakt, zijn er maar 2 mogelijkheden, onafhankelijk van type auto ;)
- Accu is defect (interne lek) en loopt leeg
- er treed een externe lekstroom op (of er blijft iets aan staan)

meer mogelijkheden zijn er niet.

Lekstroom wordt gemeten met (milli) ampere meter  tussen losgenomen aardaansluiting en minpool accu, of
tussen losgenomen plusklem en pluspool accu, dus amperemeter moet in serie met verbruikers
Zaak is meestal er op te letten dat bij eerst aansluiten van meter er een hoge initiele stroom loopt, dus moet meter op hoog stroombereik (Amperes). Zodra deze piekstroom over is kan teruggeschakeld worden naar gevoeliger (mA)  bereik. Of makkelijker: autoranging meter

Alternatief is amperetang op plus of minkabel, kan je op eenvoudige manier stroom door kabel meten zonder wat los te nemen

willekeurig voorbeeld
https://www.conrad.nl/nl/p/voltcraft-vc-330-stroomtang-digitaal-cat-ii-600-v-cat-iii-300-v-weergave-counts-2000-1307544.html?utm_source=google&utm_medium=surfaces&utm_campaign=shopping-feed&utm_content=free-google-shopping-clicks&utm_term=1307544&adcampaign=gshop&tid=14578088349_124831942457_pla-304375120241_pla-1307544&gclid=CjwKCAjw9NeXBhAMEiwAbaY4lv9PyTx_MtbJ9NrRnyBKIaR0zXxBl_z_rqvgabhcJcsZ-Ke_wzHY0xoCqPcQAvD_BwE
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

brinkerik
1.814

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Accu loopt leeg zonder lekstroom
« Reactie #11 Gepost op: 13 augustus 2022, 05:53:31 »
Helaas ook uit persoonlijke ervaring..  Meten is weten.

Heb bij de 159 ook al eens een dynamo gewisseld (samen met de monteur) die achteraf niet kapot was.
Dan heb je de hele voorbumper eraf gehad, en is het resultaat nog


Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

loeki
169

  • Type Alfa: giulietta
  • ***
    - Alfist
Re: Accu loopt leeg zonder lekstroom
« Reactie #12 Gepost op: 13 augustus 2022, 13:24:45 »
Toen ik mijn auto kocht heb ik de zelfde probleem gehad dat de accu langzaam leeg gaat ,na veel zoeken terug naar de garage nieuwe accu geplaats. En eindelijk de oorzaak kunnen vinden het bleek de kofferbak lampje als je dicht doe ,dan brand de lampje nog. dat zie je niet misschien is dat de oorzaak bij jou even na kijken. succes bij het vinden.
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Accu loopt leeg zonder lekstroom
« Reactie #13 Gepost op: 14 augustus 2022, 20:01:29 »
Je zult altijd iets moeten hebben aan stroomverbruik na contact utizetten, de radio verbruikt bijvoorbeeld een klein beetje om z'n instellingen te behouden, alarm is actief (indien aanwezig) etc.
Die meting van 0,00 Ampere die de garage heeft gemeten klopt in mijn ogen dus niet.
Er zal iets van een paar tientallen milli ampere lopen na contact uit, niet meer dan dat.

Daar zat ik ook aan te denken. Mijn accu van mijn QV liep ook binnen een paar dagen leeg, wanneer ik de lekstroom ging meten met de multimeter kreeg ik ook 0,00 ampere.

De auto naar de dealer gebracht en ze konden direct meten dat er een behoorlijke lekstroom aanwezig was. Misschien werkt het meten van de lekstroom op een andere manier bij de Giulietta? Nadat de dader van de lekstroom was gevonden liep de accu ook niet meer leeg.

Als je zelf meet, dan heb je waarschijnlijk kde batterij afgekoppeld en een meter ertussen geplaatst?  Daardoor kan de lekstroom al weg zijn.  De garage gebruikte waarschijnlijk een stroomtang die DC kan meten en hoefde niks af te koppelen.
*

Milan.M
1.874

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Accu loopt leeg zonder lekstroom
« Reactie #14 Gepost op: 14 augustus 2022, 23:31:58 »
Dat loskoppelen van de accu zou inderdaad kunnen kloppen, maar dan had ik alsnog geen 0 milliampere verwacht bij het meten.
Zodra je de accu aansluit zal er ook maar íets van stroom gaan lopen, al is dit maar 5 milliampere.

De stroomtang die de garage heeft gebruikt heeft zou ook iets moeten meten, tenzij het bereik van die meter deze lage stroom niet heeft kunnen meten. 
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV