!!
U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-inLET OP !! als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.
0 leden en 1 gast bekijken dit topic.
Heb je wellicht een alarm of zo, dat wellicht stroom trekt ?
Het aanlaten van de radio kan lekstroom veroorzaken.Zet je die wel uit voordat je uitstapt?
Begrijp ik het goed dat jij telkens bij het verlaten van de auto jouw radio handmatig uitschakelt?
Wie mijn avonturen heeft gevolgd in het 2din-ombouwtopic weten het reeds: de accu van mijn Giulietta loopt leeg. Even een aantal gebeurtenissen in chronologische volgorde:- Auto startte niet wegens lege accu. Opgelapt met startkabels;- Nieuwe accu ingezet, perfect geschikt (ook voor start-stop). De oude accu was te klein en niet bedoeld voor de Giulietta;- Accu blijft leeglopen. Blue & Me-unit was defect. Deze heb ik verwijderd. Km-stand knippert nog.- Accu blijft leeglopen. Al mijn modificaties (LED-lampjes) en 2din verwijderd en terug origineel gemaakt.- Accu blijft leeglopen. Gemeten op lekstroom, maar praktisch 0,00 ampere.- Accu blijft leeglopen. Verschillende tests gedaan door de auto met verschillende zekeringen los (waaronder F32) een nachtje te laten overnachten om zo te bekijken in welk 'circuit' het probleem kan liggen, maar zonder effect.- Auto onder garantie naar de garage gebracht. Ze komen tot dezelfde conclusies: geen meetbare of significante lekstroom. Ook is de accu nog in perfecte staat, aldus de garage. Kreeg de auto dus gewoon weer terug, maar hij blijft dus leeglopen. Heb om de monteur gevraagd en we hebben het er even over gehad. Zijn wilde gok: misschien de startmotor? Maar dan moest ik even met een lege accu aankomen zodat hij het kon meten. Lijkt me wat onpraktisch, dus nu zijn we hier.Ik ren geregeld met m'n multimetertje naar buiten om de spanning op de accu te meten. Na een goede rit zit deze op 12,73 v. Ik wacht altijd ongeveer een uur na het rijden voordat ik een meting doe. De volgende ochtend staat de accu vaak rond de 12,56 v. De metingen zijn wat wisselvallig, maar als ik een gemiddelde trek dan gaat er ongeveer 0,08 tot 0,10 v af per 4 uur. Accu is ongeveer in een weekje leeg.Begrijp dat een auto diagnosticeren via een forum wat lastig is. Maar wie doet een onderbouwde gok? Welke richting moet ik opkijken, wat zijn bekende kwaaltjes in deze? Vanaf volgende week moet 'ie 2 weken op Schiphol overdekt stilstaan..
Je zult altijd iets moeten hebben aan stroomverbruik na contact utizetten, de radio verbruikt bijvoorbeeld een klein beetje om z'n instellingen te behouden, alarm is actief (indien aanwezig) etc.Die meting van 0,00 Ampere die de garage heeft gemeten klopt in mijn ogen dus niet.Er zal iets van een paar tientallen milli ampere lopen na contact uit, niet meer dan dat.
Citaat van: Milan.M op 11 augustus 2022, 05:04:45Je zult altijd iets moeten hebben aan stroomverbruik na contact utizetten, de radio verbruikt bijvoorbeeld een klein beetje om z'n instellingen te behouden, alarm is actief (indien aanwezig) etc.Die meting van 0,00 Ampere die de garage heeft gemeten klopt in mijn ogen dus niet.Er zal iets van een paar tientallen milli ampere lopen na contact uit, niet meer dan dat.Daar zat ik ook aan te denken. Mijn accu van mijn QV liep ook binnen een paar dagen leeg, wanneer ik de lekstroom ging meten met de multimeter kreeg ik ook 0,00 ampere. De auto naar de dealer gebracht en ze konden direct meten dat er een behoorlijke lekstroom aanwezig was. Misschien werkt het meten van de lekstroom op een andere manier bij de Giulietta? Nadat de dader van de lekstroom was gevonden liep de accu ook niet meer leeg.