!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Roxxi QV
597

  • Type Alfa: Alfa Gulia 2.0 Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Airco Tips
« Gepost op: 2 juli 2012, 23:30:07 »
Vele zullen een uitnodiging van 1 of andere Alfa dealer hebben gekregen om een airco check te laten uitvoeren.
Niks mis mee natuurlijk en las ook nog wat Tips in de email uitnodiging.
1 Tip viel mij in het bijzonder op, namelijk de 22 graden.
Wat denken jullie hiervan? Lijkt mij nogal hoog voor op een mooie zomerse dag :cool: ?

Airco tips:
  • Lang in de zon geparkeerd? Doe dan de ramen open en schakel de airco in met de ventilatie op de middelste stand. Als de verhitte lucht is verdwenen, doe dan de ramen dicht en zet de ventilatie enkele minuten op de circulatiestand.
  • Schakel ook in de winter uw airco regelmatig aan. Zo zorgt u ervoor dat de airco goed blijft werken. In de winter kunt u de airco gebruiken om de vochtigheid in de auto weg te werken en de ruiten te ontwasemen.
  • Gebruik bij extreem warm weer de circulatiestand, anders moet de airco steeds nieuwe warme buitenlucht koelen.
  • Stel de binnentemperatuur op warme dagen niet lager in dan 22 graden.
  • Schakel de airco circa 10 minuten eerder uit dan dat u de auto uitschakelt. Dit voorkomt vochtophoping.
  • Airco's verbruiken brandstof en gebruiken motorvermogen. Het kan dan ook verstandig zijn om in de bergen of bij het trekken van een caravan de airco uit te schakelen.
  • Houd uw luchtinlaten vrij van blad en vuil. Hiermee voorkomt u verstopping van het systeem.
Voorheen o.a.: Alfa Sud, Alfa Sud Sprint, Alfa 145, Alfa 147, Alfa 156, Alfa GT, Alfa Giulietta QV.
Sinds 13-12-2017 Alfa Giulia 2.0T Veloce uitvoering met o.a. rood leer, 19" Performances velgen, panorama electr. zonnedak, Harman Kardon HiFi, 8.8" Connect navigatie, Ragazzon uitlaat
*

alfacase
382

  • ****
    - Senior Alfist
Airco Tips
« Reactie #1 Gepost op: 3 juli 2012, 00:32:27 »
Ik begrijp het advies om bij extreem warm weer de circulatiestand in te schakelen eigenlijk niet. Volgens mij komt er dan geen verse lucht in de auto en zit je uiteindelijk uitgeademde lucht weer in te ademen. Wel eens in de tropen bij iemand in de auto gezeten die constant die circulatiestand gebruikte, en dan werd je na een poosje gewoon ontzettend duf...........
Die 22 graden lijkt me ook hoog - bij een vorige auto was dat een prima aanbeveling maar mijn QV heeft een iets andere temperatuur-opvatting, kennelijk. Veel te warm dus.
2010 Giulietta QV - Bianco Ghiaccio
*

Oparulez
60

  • **
    - Junior Alfist
Airco Tips
« Reactie #2 Gepost op: 3 juli 2012, 09:52:34 »
22 graden aka een sauna ! Ik vind 18 nog maar net fris genoeg; ik kan me daar dus weinig positiefs bij voorstellen in het gebruik dan... Opmerkelijk hoog, zal technisch gezien wellicht een goede tip zijn, maar qua praktijk niet voor deze jongen :)
*

bekkie
2.757

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Airco Tips
« Reactie #3 Gepost op: 3 juli 2012, 14:53:20 »
Mooi dat je met dit topic begint want er viel me dit weekend iets vreemds op. Dacht eerder dat het verbeelding was. Het gaat hierom. Toen ik afgelopen zaterdag, een mooie zonnige dag, in de bloedhete Giulietta stapte en de temp op 20 graden 'auto' zette, begon de ventilator mooi te blazen en schakelde de airco in om af te koelen. En ja, ook hier in de recirculatiestand. Dat doet ie automatisch. De hoge ventilatorstand hield echter amper 2 minuten aan, daarna schakelde de ventilator met forse stappen terug naar, ik meen, drie lampjes (volgens mij de standaard instelling). En dat terwijl het nog bloedheet was in de auto. Al verder rijdend werd het dus niet koeler (eerder warmer) en moest ik de ventilator handmatig op een hogere snelheid zetten. Hebben jullie deze ervaring ook?
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

RenéQV
449

  • ****
    - Senior Alfist
Airco Tips
« Reactie #4 Gepost op: 3 juli 2012, 20:12:49 »
Die heb ik helaas ook.
In de winter gebeurt net zoiets, als het 10 graden vriest staat de ventilatie uit omdat de boel nog koud is. Maar na 2 minuten gaat alles vol blazen op je voeten, fijne steenkoude lucht over je poten!
Vind het dan ook een systeem van niks.
Giulietta QV Bianco Ghiacio
*

alfacase
382

  • ****
    - Senior Alfist
Airco Tips
« Reactie #5 Gepost op: 3 juli 2012, 21:30:23 »
Ik heb ook wel eens betere systemen meegemaakt.................
2010 Giulietta QV - Bianco Ghiaccio
*

ROBIN
1.113

  • Type Alfa: Giulietta QV
  • *****
    - Super Alfist
Airco Tips
« Reactie #6 Gepost op: 3 juli 2012, 23:50:29 »
Gelukkig, ik dacht dat ik de enige was met die klacht. Vooral dat ie het zelf te snel koel genoeg vind...
Helaas toch weer een puntje wat beter kan.
QV SAVALI
*

djbase
585

  • *****
    - Super Alfist
Airco Tips
« Reactie #7 Gepost op: 4 juli 2012, 00:29:51 »
En dan maar zwijgen over het vermogen's verlies en extra verbruik omwille van de airco!
Alfa Giulietta 2.0jtdm² 170pk sp2 8C, alfa rosso - Ex. Fiat Coupe 20VT MY99 - 6 speed - Squadra chip v1A - Forge DV006 1.45bar overboost (03/11/2003-13/03/2012 RIP)
*

ROBIN
1.113

  • Type Alfa: Giulietta QV
  • *****
    - Super Alfist
Airco Tips
« Reactie #8 Gepost op: 4 juli 2012, 12:12:34 »
Citaat van: djbase;22253
En dan maar zwijgen over het vermogen's verlies en extra verbruik omwille van de airco!


Ja maar dat heb je niet alleen bij een Alfa
QV SAVALI
*

djbase
585

  • *****
    - Super Alfist
Airco Tips
« Reactie #9 Gepost op: 4 juli 2012, 12:57:11 »
Idd dat is waar;)

En op een diesel harder voelbaar dan benzine;(
Alfa Giulietta 2.0jtdm² 170pk sp2 8C, alfa rosso - Ex. Fiat Coupe 20VT MY99 - 6 speed - Squadra chip v1A - Forge DV006 1.45bar overboost (03/11/2003-13/03/2012 RIP)
*

alfacase
382

  • ****
    - Senior Alfist
Airco Tips
« Reactie #10 Gepost op: 4 juli 2012, 23:14:55 »
Vandaag dat advies van die 22 graden eens opgevolgd en eerlijk gezegd: dat bleek prima te werken. De temperatuur in het interieur bleef prima en constant op hetzelfde niveau gedurende een langere rit. Overigens vind ik het wel plezierig om het verschil tussen binnen- en buitentemperatuur niet te groot te maken, maar dat is mogelijk een persoonlijke zaak. Het grootste voordeel van airco vind ik het feit dat de lucht wordt gedroogd en alleen daardoor al zit je niet zo aan je stoel te plakken.
2010 Giulietta QV - Bianco Ghiaccio
*

Hilbert
266

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA TCT. RC
  • ****
    - Senior Alfist
  • The only way to petrolhead heaven is in an Alfa
    • interim-management en advies
Airco Tips
« Reactie #11 Gepost op: 4 juli 2012, 23:46:58 »
bij mij staat ie ook altijd op 22, nooit problemen. Mijn vrouw zet m altijd direct op 19 en klaagt dan altijd over gewaai...
*

Franky
193

  • Type Alfa: Giulietta 1.6 jtdm
  • ***
    - Alfist
Airco Tips
« Reactie #12 Gepost op: 23 juli 2012, 16:17:37 »
Idem hier,automatische regeling klopt niet.Op mijn vorige auto was de temp.tot op de
graad juist.
Maar ja,het rijplezier...
Distinctive,wit,TomTom,zwart leder,enz...
brp-chip.
*

corsa54
564

  • Type Alfa: Giulietta 1750 TBi QV
  • *****
    - Super Alfist
Airco Tips
« Reactie #13 Gepost op: 23 juli 2012, 23:55:04 »
De zomer lijkt eindelijk begonnen... en inderdaad, als het (heel) warm is zet ik de automaat op 22°. Is prima uit te houden en bij het uitstappen krijg je niet zo'n voorhamer tegen je harses, wat wel gebeurt, als je de airco op 18° hebt staan. Als de temperatuur meer "Nederlandse waarden" aanhoudt, gaat ie weer naar 19°.
*

morneco
247

  • Type Alfa: Giulietta
  • ***
    - Alfist
Airco Tips
« Reactie #14 Gepost op: 24 juli 2012, 04:12:56 »
Die tips lijken me redelijk zinvol. Dat de airco het motorvermogen negatief beïnvloedt weten we allemaal, maar laten we hier niet in overdrijven (zoals mijn schoonvader die de airco van zijn fusion in het begin niet aanlegde omdat het teveel diesel kostte om één à twee kilometer te rijden naar de weide of om aan 60 km/h ergens naar toe te tuffen).
De temperatuurregeling is niet ideaal, maar er zijn veel slechtere. In de fiesta, met automatische airco, van mijn vrouw is het op een zomerse dag snel snikheet binnenin en moet je de eerste tien minuten niet met elkaar praten want de ventilatoren blazen als gekken, hier moet je als chauffeur op die momenten altijd ingrijpen.

Mijn 147 daarentegen had als optie warmtewerend glas en dat mis ik wel op de Giuletta. Beide hebben wel de aangename zachte toets om te koelen (geen gesnotter en hoestbuien van de inzittenden).
Ik ga zeker de komende dagen de tips eens in de praktijk testen.

Geniet alvast nog allemaal van de Italiaanse sfeer buiten en zeker in de Giulietta.
Alfa Romeo Nuova Giulietta Super 1.4 Turbo Alfa Rosso