!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

joostvgh
17

  • *
    - Startende Alfist
aircovloeistof
« Gepost op: 3 september 2011, 21:48:59 »
Kheb net de handleiding gelezen, en ik zie nergens waar je de aircovloeistof kan bijvullen. Heb ook al eens onder de motorkap gekeken, maar hierover niets gevonden..

Wordt de koelvloeistof van de motor gebruikt?
Of zie ik iets over het hoofd..
*

corsa54
564

  • Type Alfa: Giulietta 1750 TBi QV
  • *****
    - Super Alfist
aircovloeistof
« Reactie #1 Gepost op: 3 september 2011, 22:15:02 »
Kun je ook niet zelf doen. Zolang de airco in orde is hoeft het ook niet te worden bijgevuld. Bovendien heb je er speciale apparatuur voor nodig, omdat er geen lucht in het systeem mag komen. En nee, de airco is volledig onafhankelijk van het motorkoelsysteem.
*

Timothy84
553

  • Type Alfa: Giulia Super 2,2 136pk
  • *****
    - Super Alfist
    • http://www.vrl-simracing.be
aircovloeistof
« Reactie #2 Gepost op: 3 september 2011, 23:25:17 »
bij een goede airco moet je nooit iets bijvullen...kan je , zoals Corsa aanhaalt, ook nie zelf doen.
Vroeger 1,4MA Giulietta 163pk. GT diesel 150 pk,topzetels mis ze nog steeds
Nu Giulia Super 2,2 136 pk maar Squadra heeft een paar paardjes extra op de wei gezet. :p
*

joostvgh
17

  • *
    - Startende Alfist
aircovloeistof
« Reactie #3 Gepost op: 4 september 2011, 09:54:38 »
ok thx :) weer iets bijgeleerd! Ik vroeg mij eigl af of de aircovloeitstof op was omdat hij niet superkoud blaast bij laagste instelling :)
*

Alfabianco
99

  • **
    - Junior Alfist
aircovloeistof
« Reactie #4 Gepost op: 4 september 2011, 10:16:44 »
Citaat van: joostvgh;12802
ok thx :) weer iets bijgeleerd! Ik vroeg mij eigl af of de aircovloeitstof op was omdat hij niet superkoud blaast bij laagste instelling :)

Zou er wellicht aan kunnen liggen dat de eco-stand van de airco aan staat? Weet niet of de Giulietta dat heeft, maar ga er wel vanuit eigenlijk...
Rijdt; 1.4 MA TCT - Bianco Ghiaccio - Pack Sport 3 Turbina - Pack Business - Eibach-veren, Savali-uitlaat, privacy glass, volledig leer
*

Timothy84
553

  • Type Alfa: Giulia Super 2,2 136pk
  • *****
    - Super Alfist
    • http://www.vrl-simracing.be
aircovloeistof
« Reactie #5 Gepost op: 4 september 2011, 23:14:02 »
ik vind de volledige airco heel slecht werken...veel te warm op laagste stand...mss eens laten checken door dealer
Vroeger 1,4MA Giulietta 163pk. GT diesel 150 pk,topzetels mis ze nog steeds
Nu Giulia Super 2,2 136 pk maar Squadra heeft een paar paardjes extra op de wei gezet. :p
*

Wilbert G
448

  • ****
    - Senior Alfist
aircovloeistof
« Reactie #6 Gepost op: 5 september 2011, 15:49:59 »
Citaat van: Timothy84;12823
ik vind de volledige airco heel slecht werken...veel te warm op laagste stand...mss eens laten checken door dealer
Slecht werken vindt ik op zich wel meevallen, maar ik merk wel een duidelijk verschil tussen door de stad rijden, of over de snelweg blazen. Bij hogere snelheid krijgt de airco meer input qua vermogen, en dat vindt ik wel heel erg merkbaar aan de output. Eigenlijk de eerste auto die dat zo sterk doet, maar idd mogelijk zoals alfabianco zegt: een eco-modus, die echter niet uit kan....hoewel je bij bijv. Opel met de eco-modus de airco gewoon helemaal uit zet...

Ik denk wel dat het iets met zuinigheid te maken heeft, want in- of uitgeschakelde airco maakt voor de prestaties van de auto niets uit bij mij. Dit kan er dus op duiden dat inderdaad het gevraagde minimumvermogen voor de airco om te werken laag gehouden wordt, en je dit bij hoge snelheden merkt doordat de input hoger wordt.
*

EsDee
300

  • ****
    - Senior Alfist
aircovloeistof
« Reactie #7 Gepost op: 5 september 2011, 18:29:05 »
De airco kun je toch gewoon uitzetten, zelfs als je de clima op automatisch hebt ingesteld? Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat ik dat ding gewoon uit heb gezet. Ik merk namelijk wel een groot verschil, kwa temperatuur en wegtrekken van condens/damp op de voorruit als ik de airco weer aanzet. Wat natuurlijk wel kan is dat je de airco ingeschakeld hebt, maar de boardcomputer het niet nodig vindt om deze ook daadwerkelijk aan te slingeren.
*

suomy
816

  • *****
    - Super Alfist
aircovloeistof
« Reactie #8 Gepost op: 5 september 2011, 21:35:27 »
Citaat van: EsDee;12844
De airco kun je toch gewoon uitzetten, zelfs als je de clima op automatisch hebt ingesteld? Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat ik dat ding gewoon uit heb gezet. Ik merk namelijk wel een groot verschil, kwa temperatuur en wegtrekken van condens/damp op de voorruit als ik de airco weer aanzet. Wat natuurlijk wel kan is dat je de airco ingeschakeld hebt, maar de boardcomputer het niet nodig vindt om deze ook daadwerkelijk aan te slingeren.

EsDee klopt ! Geen enkel probleem met de airco !
*

yvesart
1.078

  • *****
    - Super Alfist
    • http://www.flitsservice.nl
aircovloeistof
« Reactie #9 Gepost op: 5 september 2011, 22:12:59 »
Citaat van: Timothy84;12823
ik vind de volledige airco heel slecht werken...veel te warm op laagste stand...mss eens laten checken door dealer
vergeet niet om het knopje "auto" OOK aan te zetten als je het "aan"-knopje gebruikt..
 
ben er al een paar keer achtergekomen (omdat vriendinlief hem uitgezet had) dat het "auto"-knopje niet mee aanging als ik de "aan" knop ingedrukt had..  
(en dan blijft het "warm" in plaats van "af te koelen"..)
*

DanaBanana
790

  • *****
    - Super Alfist
aircovloeistof
« Reactie #10 Gepost op: 10 september 2011, 17:32:09 »
Citaat van: Timothy84;12801
bij een goede airco moet je nooit iets bijvullen..
Dat is niet waar. Iedere airco verbruikt na verloop van tijd vloeistof en moet worden bijgevuld.
*

alfacase
382

  • ****
    - Senior Alfist
aircovloeistof
« Reactie #11 Gepost op: 17 september 2011, 17:18:40 »
Net retourtje Italiƫ achter de rug - met ook een aantal leuke km's op bochtige bergwegen.
Vanwege de hoge temperaturen daar (boven de 30 graden) regelmatig de airco aangehad, waarbij ik geconstateerd heb dat de automatische regelstand niet goed werkt. Die zou de temperatuur constant moeten houden maar dat gebeurt dus niet. Heb ik 'm bijvoorbeeld op 20 graden gezet, dan blijft de aanjager op dezelfde stand staan als de binnentemperatuur door de fel schijnende zon verder oploopt, waardoor het binnen ook warmer wordt. Draai ik de temperatuur dan enkele graden terug, bijvoorbeeld naar 18 graden, dan gebeurt er nog steeds niks en blijft het interieur net zo warm. Pas als ik de knop naar 'Lo' draai gaat-ie ineens voluit blazen. In de praktijk moest ik, om de binnentemperatuur op peil te houden, telkens handmatig de ventilatorstand hoger zetten (en daarbij gaat-ie van de ingestelde automatische stand af).
Dit klopt naar mijn mening niet - het is me nog niet eerder echt opgevallen omdat ik de airco weinig gebruik, ik zet al snel het dak open.
2010 Giulietta QV - Bianco Ghiaccio
*

yvesart
1.078

  • *****
    - Super Alfist
    • http://www.flitsservice.nl
aircovloeistof
« Reactie #12 Gepost op: 17 september 2011, 22:49:53 »
Citaat van: yvesart;12855
vergeet niet om het knopje "auto" OOK aan te zetten als je het "aan"-knopje gebruikt..

ben er al een paar keer achtergekomen (omdat vriendinlief hem uitgezet had) dat het "auto"-knopje niet mee aanging als ik de "aan" knop ingedrukt had..
(en dan blijft het "warm" in plaats van "af te koelen"..)
en dit werkte ook niet in Italie?
*

alfacase
382

  • ****
    - Senior Alfist
aircovloeistof
« Reactie #13 Gepost op: 18 september 2011, 01:20:58 »
Citaat van: yvesart;13168
en dit werkte ook niet in Italie?

Nee, op de auto stand zou de airco juist de temperatuur constant moeten houden (d.m.v. de snelheid van de ventilator), maar dat deed-ie niet. Hij bleef wel koude lucht blazen, maar op een veel te lage ventilatiesnelheid. Om het toch dragelijk te maken moest ik dus handmatig de ventilatiesnelheid verhogen, waardoor je ook de auto stand weer uitschakelt.
2010 Giulietta QV - Bianco Ghiaccio
*

yvesart
1.078

  • *****
    - Super Alfist
    • http://www.flitsservice.nl
aircovloeistof
« Reactie #14 Gepost op: 18 september 2011, 20:54:05 »
mm.. dan zou ik er toch maar even mee naar de dealer gaan.. lijkt dan eerder de temp.sensor te zijn..