!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
brommen met airco aan
« Gepost op: 5 januari 2016, 13:09:17 »
Beste alfisti, het viel me vanmorgen op dat de Giulietta (1.4 MA) stationair met de airco aan beduidend beroerde liep dan met de airco uit. De motor begint met inschakelen van de airco wat meer te brommen en iets onregelmatiger te lopen. Is me al vaker opgevallen maar vanmorgen kwam ik er dus achter dat dat met de airco te maken heeft. Nu is mijn vraag: is dit normaal? Het is maar een klein 1.4 motortje dus kan me voorstellen dat de airco inschakelen een zekere impact daarop heeft. Of zou het kunnen zijn dat de airco nagekeken moet worden?
*

klaverblad
390

  • Type Alfa: giulietta
  • ****
    - Senior Alfist
Re: brommen met airco aan
« Reactie #1 Gepost op: 5 januari 2016, 17:12:44 »
Citaat van: Ruud_Enschede op  5 januari 2016, 13:09:17
Citaat van: Ruud_Enschede op  5 januari 2016, 13:09:17
Beste alfisti, het viel me vanmorgen op dat de Giulietta (1.4 MA) stationair met de airco aan beduidend beroerde liep dan met de airco uit. De motor begint met inschakelen van de airco wat meer te brommen en iets onregelmatiger te lopen. Is me al vaker opgevallen maar vanmorgen kwam ik er dus achter dat dat met de airco te maken heeft. Nu is mijn vraag: is dit normaal? Het is maar een klein 1.4 motortje dus kan me voorstellen dat de airco inschakelen een zekere impact daarop heeft. Of zou het kunnen zijn dat de airco nagekeken moet worden?

Is vrij normaal. Heb ik ook als ik de airco aan zet. Vraagt redelijk veel vermogen. Daarom hoor je hem bij stationeer draaien van de motor dat hij iets zwaarder loopt.
*

bekkie
2.761

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: brommen met airco aan
« Reactie #2 Gepost op: 5 januari 2016, 20:53:34 »
Ben benieuwd bij welke buitentemperatuur dat was, want de airco werkt bij mijn weten niet onder de 5 graden.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

alfata
3.424

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: brommen met airco aan
« Reactie #3 Gepost op: 5 januari 2016, 21:28:53 »
Citaat van: bekkie op  5 januari 2016, 20:53:34
Citaat van: bekkie op  5 januari 2016, 20:53:34
Ben benieuwd bij welke buitentemperatuur dat was, want de airco werkt bij mijn weten niet onder de 5 graden.

Condensator werkt altijd, ongeacht de temperatuur. En die heb je nodig met dit weer.
Ik rij standaard met de airco aan, heb hem eigenlijk nooit uitgeschakeld.  Ervaar verder geen brommen. Dit ervaar ik enkel bij aanslaan koelvin. Maar dat gebeurt met dit weer niet zo vaak.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: brommen met airco aan
« Reactie #4 Gepost op: 6 januari 2016, 08:20:23 »
Klopt inderdaad, als ik hem aanzet (ook bij onder de 5grd Celsius) dan merk je dat ie aangaat. En brommen is misschien de verkeerde term. Je merkt dat ie stationair net effe wat minder mooi rond loopt, iets meer vibratie. Kan me nog van de 146 1.4 twinspark herinneren dat die dat ook had. Ook klein motortje met airco. De diesels die ik erna had, hadden er geen last van, deze 1.4 dus weer wel. Is op zich niet heel storend maar vroeg me alleen af of het kan zijn dat de airco weer een beurtje nodig heeft of opnieuw afgevuld moet worden.
*

klaverblad
390

  • Type Alfa: giulietta
  • ****
    - Senior Alfist
Re: brommen met airco aan
« Reactie #5 Gepost op: 6 januari 2016, 15:57:41 »
Citaat van: Ruud_Enschede op  6 januari 2016, 08:20:23
Citaat van: Ruud_Enschede op  6 januari 2016, 08:20:23
Klopt inderdaad, als ik hem aanzet (ook bij onder de 5grd Celsius) dan merk je dat ie aangaat. En brommen is misschien de verkeerde term. Je merkt dat ie stationair net effe wat minder mooi rond loopt, iets meer vibratie. Kan me nog van de 146 1.4 twinspark herinneren dat die dat ook had. Ook klein motortje met airco. De diesels die ik erna had, hadden er geen last van, deze 1.4 dus weer wel. Is op zich niet heel storend maar vroeg me alleen af of het kan zijn dat de airco weer een beurtje nodig heeft of opnieuw afgevuld moet worden.

Wanneer is de laatste check geweest? Moet om de 2 jaar gebeuren.
Wel belangrijk dat je dat ook laat doen!

*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: brommen met airco aan
« Reactie #6 Gepost op: 6 januari 2016, 16:36:08 »
Goeie vraag, kan ik zo niet weer vinden in de boekjes. Zag nu op groupon een actie voor 30 euro!! Denk dat ik dat maar eens moet gaan doen.
*

klaverblad
390

  • Type Alfa: giulietta
  • ****
    - Senior Alfist
Re: brommen met airco aan
« Reactie #7 Gepost op: 6 januari 2016, 16:48:34 »
Citaat van: Ruud_Enschede op  6 januari 2016, 16:36:08
Citaat van: Ruud_Enschede op  6 januari 2016, 16:36:08
Goeie vraag, kan ik zo niet weer vinden in de boekjes. Zag nu op groupon een actie voor 30 euro!! Denk dat ik dat maar eens moet gaan doen.

Meestal zit er een sticker onder de motorkap. Daarop staat de datum en jaargetal alsmede hoeveel gram is gevuld.
Dat heb ik in ieder geval wel

Wanneer je geen info heb.....zou ik terdege laten controleren! Kapotte airco kun je zo €1000,- aan kwijt zijn.