Mijn eerste Alfa was een MiTo, dus ik ben eigenlijk een junior Alfist. Nu zijn er types die aan de hand van mijn haarkleur zullen beweren dat ik toch senior ben, maar ik heb in ieder geval al mijn haren nog.
De eerste keer dat ik de MiTo zag was op de foto's in de uitnodiging van de lokale dealer voor de introductiedag; ik vond het in eerste instatie maar een raar model. Uiteraard ben ik op die uitnodiging ingegaan en dat viel me allszins mee. In het echt zag de wagen er heel leuk uit; lekker onderscheidend ten opzichte van de rest in dat segment. Een week later heb ik een proefritje gemaakt in een 1.4 Tjet met 155pk. Wat een vuur zat er in dat ding. Hebben! Hebben! Hebben! was het enige dat me nog bezighield. Begin januari 2009 heb ik hem opgehaald. Het was er nog een van de eerste lichting. Door het Kroymans failliet waren er veel leveringsproblemen eind 2008 begin 2009. Ik had er een uit voorraad en had daar dus geen last van. Bij de eerste versie waren de Brembo remklauwen blank in plaats van rood. daar heb ik mee leren leven.
Op de rollenbank bij Rica in Wateringen bleek er 163pk op het metertje te komen. Hij is daar gechipt tot 177pk en 295Nm. Uitstekende cijfers voor zo'n wagentje.
Ik vond in het begin al dat de MiTo geinige details had, de gevestigde Alfa orde deed het model af als Gaycar en Alfa onwaardig. Totdat ze een keer (er) mee hadden gereden.
Frank heeft een keer een dag besteed om mij de kunst van het detailen bij te brengen. Mijn zoon maakte die dag een aparte foto van het logo:
Ik ben ermee op meetings geweest, deze is genomen op de foto Meeting in Almere in mei 2011:
Lekker kilometers gemaakt......
......totdat er op 21 november 2011 hardhandig een einde aan de pret werd gemaakt door een lesauto
(zonder leerling, de instructeur zat achter het stuur):
De veroorzaker (zonder de aanhanger die er op het moment van de aanrijding nog achter hing):
Precies op de jaarwisseling 2011/2012 is er een andere Alfa gekomen, een
Giulietta QV die een waardige vervanger is gebleken.