!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

rsh_scuderia
197

  • ***
    - Alfist
Re: Dilemma, Giulietta overkopen of?...
« Reactie #75 Gepost op: 2 maart 2016, 20:36:36 »
Citaat van: Stiggy op  2 februari 2016, 07:02:21
Citaat van: Stiggy op  2 februari 2016, 07:02:21
Om terug te komen op waar het topic over ging: keuze is gemaakt. Ik heb het leasecontract laten verlengen. Zo rij ik toch nog even Giulietta zonder het risico op hoge kosten.

Het schijnt dat onze leaseregeling binnen niet al te lange tijd aangepast wordt en we weer andere dan A en B labels mogen leasen. Dan zou ik voor een Mazda 3  GT-M 165pk gaan.

Dan heb je een hele fraaie opvolger voor de Guil uitgekozen in potentie.
Wat betreft exterieur vind ik het een logische opvolger. Zelfde dynamiek en de voor- en achterkant lijkt ook wel op de Guil.
En de Mazda3 rijdt erg fijn. Net een tandje sportiever dan de Guil vond ik. Over een paar jaar hoop ik een GT-M op de kop te kunnen tikken  :great:
*

Stiggy
404

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Dilemma, Giulietta overkopen of?...
« Reactie #76 Gepost op: 29 april 2016, 19:14:58 »
Nou nog even een vervolg: leaseregeling is aangepast maar niet zoals verwacht. De A en B labels zijn afgeschaft maar er is nu een CO2 limiet. De 165pk Mazda 3 valt er niet onder, dus dat feest gaat niet door.
Vol enthousiasme dan toch maar weer een Giulietta in elkaar geklikt, maar als ik een 150pk pak met pack Veloce, pano dak, rode remklauwen en nog wat kleine dingetjes kom ik €71 duurder uit dan ik nu rij. Met een 2.0 JTDm 150pk diesel €55 duurder (21% bijtelling). Hmmmmmm......
*

klaverblad
390

  • Type Alfa: giulietta
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Dilemma, Giulietta overkopen of?...
« Reactie #77 Gepost op: 29 april 2016, 20:37:26 »
Nou nog even een vervolg: leaseregeling is aangepast maar niet zoals verwacht. De A en B labels zijn afgeschaft maar er is nu een CO2 limiet. De 165pk Mazda 3 valt er niet onder, dus dat feest gaat niet door.
Vol enthousiasme dan toch maar weer een Giulietta in elkaar geklikt, maar als ik een 150pk pak met pack Veloce, pano dak, rode remklauwen en nog wat kleine dingetjes kom ik €71 duurder uit dan ik nu rij. Met een 2.0 JTDm 150pk diesel €55 duurder (21% bijtelling). Hmmmmmm......

Dan had ik de 150pk met pack veloce  genomen. Maar goed....wie ben ik :-)
*

Stiggy
404

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Dilemma, Giulietta overkopen of?...
« Reactie #78 Gepost op: 7 mei 2016, 18:34:30 »
Voor wie het interesseert: 2 mini rijtestjes:
Ik heb gisteren in een Seat Leon FR 1.4 benzine met 150pk gereden. Het was toevalligerwijs bijna de uitvoering zoals ik hem ook zou nemen, 5 deurs, wit, FR uitvoering, Executive pakket met panorama dak. Het Seat broertje van mijn Alfa:
Hij reed wel lekker eigenlijk. Ik mis een klein beetje gevoel en Italiaanse dramatiek en ik had ook wel echt het idee dat ik de 20pk minder t.o.v. mijn huidige 170pk kon voelen. Net iets minder snel, maar het is voldoende en hij heeft exact even veel koppel (250Nm). De motor is zeker lineairder dan de Alfa MultiAir, maar dat maakt het ook wat minder spannend. De instellingen (Eco, sport, etc) doen wel wat, maar de sensatie van N naar D in de Giulietta is er zeker niet. Het voelde allemaal wel een heel stuk degelijker aan dan mijn Juul, erg solide. Remmen hadden een fijn gevoel, precies stevig genoeg en goed doseerbaar, maar duidelijk minder vertraging dan de Brembo's die ik nu heb. Die zijn fijner. De gadgets (incl. een prima nav, radio met DAB+, Apple CarPlay, MirrorLink, etc) lopen lichtjaren voor op Alfa. Het stuur is mooi, het schermpje tussen de klokken ook.
Het panoramadak is een verademing: ik kon 120 rijden zonder al te veel herrie, terwijl je in de Juul al lang voor 80 km/h het ding dicht wilt doen. En later bleek dat ik hem nog te ver open gezet had ook (je hebt een laatste "standje aangeraden" waarna je nog iets verder kan door de knop vast te blijven houden). Het dak in de Giulietta ziet er wel veel mooier uit en heeft achter ook glas. In de Seat houdt het halverwege op en is de rest van het dak wit. Dat ziet er niet uit. Wrappen of hoogglans zwart spuiten zijn opties.

Ik was eigenlijk heel tevreden en had de bevestiging die ik zocht: dit wordt hem! Maar nog even blijven zitten en goed rondgekeken. Mmmh, zo'n interieur heeft toch wel minder flair dan een Italiaan. Beetje saai zakelijk. Van buiten nog even gekeken voor een vergelijkend warenonderzoek: ik vind de Leon ook minder mooi dan de Giulietta. Damn it. Toch nog even naar de Alfa dealer voor een ritje in een vernieuwde Giulietta!

In lease wordt de Giuelietta 150pk diesel goedkoper dan de 150pk benzine (vanwege 21% tegen 25% bijtelling). Maar diesel hè? Fuel of the devil. Mijn vorige auto was een nagelende Audi A3 diesel en dat geluid was zo vreselijk dat ik erg blij was dat ik met de Giulietta weer een benzineauto had. Maar toch maar even proberen dan. Helaas kon ik nu nergens met een 150pk diesel rijden, maar in Eindhoven wel met de 120pk, met TCT. En wat bleek? Dat geluid is dik in orde. Zo'n JTDm klinkt best oké! Wel vond ik de 120pk echt te traag naar mijn smaak, al helemaal in combinatie met de TCT. God wat moet dat ding soms lang nadenken voor hij wakker wordt, ook in D. Maar met de 150pk uitvoering met handbak zou ik best kunnen leven denk ik. De remmen (ook Brembo's) leken wel minder te vertragen dan de mijne. Nieuwigheid? Het effect van de zwaardere dieselmotor op de vooras die doorduwt? Deze auto voelde ook wel een heel stuk degelijker aan dan de mijne. En ook beter dan andere die ik wel eens meegekregen heb. De bouwkwaliteit is er zeker wel op vooruit gegaan hoewel ik ook meteen dingetjes herkende (windgeruis bij de spiegel bijvoorbeeld). Ik heb nu nog 17" velgen, de auto die ik mee kreeg had 18". Ik heb niet veel achteruitgang in comfort gemerkt. Het weggedrag was vertrouwd, de achtertrein leek iets minder snel opzij te springen dan bij de mijne en bij een rotonde had ik zelfs een klein beetje mooi te controleren overstuur. Toch maar weer een Giulietta dan? Een zwarte met blank leer? Mmmmh, dat zou toch ook wel leuk zijn. Jammer is dat de nieuwe scudetto me minder kan bekoren en dat op het pack Veloce (wat een must is) de spiegels en handgrepen v/d deuren niet meer chroom zijn. Spiegels kun je weer in chroom bestellen (mooi bij een zwarte vind ik), handgrepen niet. Ook vind ik het leren randje om het dashboard een beetje tacky, de carbon fiber look is mooier maar die wordt vervangen zodra je leer neemt en daar is volgens de dealer niets aan te doen. En bedankt.

Thuis maar weer met de brochures, car configurators en de lease-offerte site aan de gang: Basis Nero lak, 18" Turbina velgen, buitenspiegel elektrisch inklapbaar, Buitenspiegels met chroomkleurige afwerking, Leder naturel, Pack Veloce, Panoramisch zonnedak, Regen-& Lichtsensor incl. voorruit met zonwerende band & Remklauwen vóór en achter gespoten in Rosso Alfa. Totaalprijs €37320 (!) en €920 per maand in de lease. Slik! Xenon had ik er ook graag op gehad want de standaardkoplampen zijn niet zo goed, maar dan schiet de prijs helemaal door het dak.

Helaas blijkt de Giulietta zo'n €50,- per maand duurder in lease dan een Seat Leon die ik toch echt veel beter in zijn spulletjes geconfigureerd heb: 18", Upgrade Business Plus, Upgrade Drive, Upgrade Executive. Met upgrade Drive heb je zelfs instelbare dempers, met Upgrade Busniness Plus een super uitgebreid hi-res Nav/Multimedia systeem met achteruitrijcamera, Apple CarPlay, sound upgrade met subwoofer, etc, full led koplampen, sportstoelen, lendesteunverstellnig, etc. Dat maakt dat de keuze toch maar op de Seat Leon gaat vallen. Met pijn in mijn hart, want ik blijk een echte Alfisti geworden. Over 4 jaar nieuwe kansen. De opvolger van de Giulietta moet er dan zijn, en als ome Sergio woord houdt is die zelfs achterwielaangedreven.

Nog 1 dilemma bij de Leon, Upgrade Aerodynamic of niet? Kost een idiote €2890 en dan hangt er veel extra plastic aan. Maar ook een diffusor en een dubbele uitlaat, en dat vind ik wel erg stoer. Maar het hele pakket is wellicht een tikkeltje te. Petje verplicht zullen we maar zeggen:
*

bekkie
2.760

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Dilemma, Giulietta overkopen of?...
« Reactie #79 Gepost op: 8 mei 2016, 14:16:06 »
Het bekende dilemma: verstand versus gevoel  ;D
Jouw opsomming geeft overigens wel de bevestiging dat de nieuwste Giulietta standaard wat minder uitrusting heeft dan de MY2010 en MY2014 serie. En dan loopt de prijs al snel op richting de 40k.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

Stiggy
404

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Dilemma, Giulietta overkopen of?...
« Reactie #80 Gepost op: 8 mei 2016, 18:27:23 »
Mwah, nu minder uitrusting weet ik niet hoor. Er zijn altijd wat pakketten nodig geweest om hem leuk aan te kleden. In mijn tijd (2011) was dat Pack Sport 2 (en 3 voor 18") en ik wou daar toen o.a. nog instaplijstjes en privacy glass bij. Dat zit nu allemaal in Pack Veloce. Wat je wel ziet is dat door de tijd heen auto's steeds luxer worden en een ouder model als de Giulietta daar achter begint te lopen. Wat hem voor mij nu extra duur maakt zijn 3 zaken: 1) een diesel vs benzine, 2) je wilt natuurlijk nooit een mindere auto maar altijd net iets meer dan je vorige toch? (in dit geval lederen bekleding) en 3) bijtellingspercentage is wat hoger geworden.
*

PG Giulietta
262

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA TCT
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Dilemma, Giulietta overkopen of?...
« Reactie #81 Gepost op: 10 mei 2016, 23:36:18 »
Ziet er niet verkeerd uit die Leon,
maar al zeg ik het eerlijk, die Giulietta blijft toch een bijzondere verschijning op de weg. Wordt ik altijd vrolijk van om te zien rijden!

Stevige prijs, dat wel, maar design en fijn rijden mag wel wat kosten.
Alfa Giulietta 170 pk TCT, Nero Etna, Panorama dak, vol rood leer, 18 inch
*

Stiggy
404

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Dilemma, Giulietta overkopen of?...
« Reactie #82 Gepost op: 11 mei 2016, 10:34:45 »
Ja, naar een Giulietta kijk je altijd om. Ik word ook altijd blij als ik naar de mijne toe loop en er in stap. En het hele idee van door Italië reizen (we gaan over een weekje weer) in een Italiaanse auto... dat heeft ook wat. Toch is de keuze nu op de Leon gevallen, ik heb hem gisteravond besteld. Met o.a. Dynamic Chassis Control, een diffusor, sportuitlaat, skirts, 18", panoramadak en de rest van het dak hoogglans zwart gewrapt. Ik heb niet  het hele Upgrade Aerodynamic genomen. Ik hoop dat hij er dan net wat minder extravagant uitziet als op de laatste foto maar een stuk minder braaf als op de foto naast mijn Juul.

We gaan nu nog onze grote Giuletta afscheidstour door Italië doen, incl. een bezoekje aan het museum.  :)
*

PG Giulietta
262

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA TCT
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Dilemma, Giulietta overkopen of?...
« Reactie #83 Gepost op: 12 mei 2016, 17:27:45 »
Zal vast geen gemakkelijke keuze geweest zijn!
Veel plezier dan nog die laatste rit door Italie!
Alfa Giulietta 170 pk TCT, Nero Etna, Panorama dak, vol rood leer, 18 inch
*

MysteryAngel
2.721

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Dilemma, Giulietta overkopen of?...
« Reactie #84 Gepost op: 12 mei 2016, 17:45:22 »
Ik kan de keuze voor de Seat wel begrijpen.
Als je meer moderne luxe hebt voor een lager bedrag, dan is het geen onverstandige keuze.
Spoiler pakket staat de Seat trouwens wel goed.
*

Stiggy
404

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Dilemma, Giulietta overkopen of?...
« Reactie #85 Gepost op: 28 augustus 2016, 22:41:05 »
Alfa vrienden, nog een afsluitend postje van Stiggy: Ik heb de Leon afgelopen vrijdag opgehaald bij een dealer in Rotterdam en kon mijn Alfa daar ook achter laten. Als laatste eerbetoon heb ik haar van binnen en van buiten nog eens flink onder handen genomen zodat ze blinkend en (op wat velgbeschadigingetjes na) in zo goed als nieuwstaat terug naar de leasemaatschappij gaat. Ze is van feb 2012 en heeft nog maar 95.000km op de teller. De volgende eigenaar kan er blij mee zijn wat ik heb alle krasjes e.d. laten herstellen en het interieur is smetteloos.

Dealer ging haar meteen verplaatsen naar een parkeerterreintje zodat ik niet eens goed afscheid heb kunnen nemen.

Ach, kijk haar nou eens staan. Achtergelaten door haar baasje:


De Seat ziet er wel prima uit met 18", side skirts, zwart dak, diffusor en dubbele uitlaat, maar iets minder elegant dan de Giulietta. Op weg naar huis had ik niet echt een euforisch gevoel; een nieuwe auto is leuk, afscheid nemen van Alfa niet zo. En wat stuurt dat ding licht en gevoelloos zeg. Ik zal hier op het forum zeker nog blijven kijken (het Seat forum is ook super-saai, haha!) en wellicht wordt de volgende weer een Alfa zodat ik weer mee kan doen!
De nieuwe aanwinst:



Dank voor de leuke tijd hier op het forum (en Ruud: nogmaals bedankt voor de Italia a Zandvoort kaartjes!) en veel mooi rijplezier gewenst van Stiggy!
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Dilemma, Giulietta overkopen of?...
« Reactie #86 Gepost op: 29 augustus 2016, 11:45:06 »
jeetje ja kan me voorstellen dat het afscheid zwaar is gevallen. Als de alfa je nu heel vaak in de steek had gelaten of iets dergelijks was het misschien makkelijker geweest. Blijft altijd een strijd tussen gevoel en verstand. Toch geen verkeerde auto zo'n leon hoor!! Wens je ondanks het melancholische gevoel wat je nu wellicht hebt toch veel veilige en leuke km's met de seat!!!