!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

PG Giulietta
262

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA TCT
  • ****
    - Senior Alfist
DNA - AllWeather - bij sneeuw
« Gepost op: 11 december 2017, 17:47:58 »
Om dan maar even een actueel topic te starten,
vandaag in de sneeuw de DNA schakelaar in de stand 'A' gezet.

Ik probeerde een beetje te achterhalen (internet) of te merken (in de auto) wat het effect is van deze All-weather stand.
Merkte niet echt veel verschil tov 'N', de TCT bak schakelde misschien iets eerder door (lage toeren) en iets later terug (minder remmend op de moter),
het ingrijpen van ESP niet al te extreem willen testen - er waren nog vele andere personen rond mij op de weg  ;)

Weet iemand wat deze stand precies doet, of waar ik details kan opzoeken?
Maar goed, het beviel in ieder geval niet verkeerd vandaag, ondanks de gladdigheid.
Alfa Giulietta 170 pk TCT, Nero Etna, Panorama dak, vol rood leer, 18 inch
*

Dijkstra
135

  • Type Alfa: Giulietta exclusive tct
  • ***
    - Alfist
Re: DNA - AllWeather - bij sneeuw
« Reactie #1 Gepost op: 11 december 2017, 18:31:07 »
Zag in ieder geval dat in A het q2 sper inschakelt ( zegt het display)
Ex Alfa's Sud sprint 1978, 33 1.3 1987, 75  2.0 twin spark 1988, 33 1.7 qv 1991, gtv 6 1981, 155 2.0 td 1993, 147 1.6 2001
*

alfata
3.424

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: DNA - AllWeather - bij sneeuw
« Reactie #2 Gepost op: 11 december 2017, 19:36:05 »
Ik vind het verschil met de n stand heel erg groot. Hij laat de turbo bijna niet meer meedoen en je kunt vol gas geven en hij blijft dan precies zoveel vermogen afgeven als dat die kwijt kan. Gewoon geen wielspin! Zelfs niet op sneeuw en natte weg.
Grappig is dat boven de 80 dit weer meer verdwijnt. Dan gaat die meer naar de N stand qua gasresponse.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

Giulietta1983
287

  • Type Alfa: Giulietta TCT 1750 TBI QV
  • ****
    - Senior Alfist
Re: DNA - AllWeather - bij sneeuw
« Reactie #3 Gepost op: 11 december 2017, 20:08:58 »
Ik vind het verschil tussen de standen ook erg groot als alles besneeuwd is is met stand N bijna niet te rijden in stand A rijdt de auto erg mooi precies genoeg aandrijving, wel is bij het optrekken wielspin moeilijk te verkomen met de tct
Alfa Romeo Giulietta QV TBI TCT Grigio Magnesio Opaco, 3inch downpipe+sportkat JM tuning, Squadra tuning, Ulter eindemper, 290PK 400NM
*

PG Giulietta
262

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA TCT
  • ****
    - Senior Alfist
Re: DNA - AllWeather - bij sneeuw
« Reactie #4 Gepost op: 12 december 2017, 07:59:42 »
Dank voor de reacties  :PDT_Armataz_01_37:
mooi dat het (gisteren) met de sneeuw zo goed werkte!
Kon door de drukte en de sneeuw toch niet doorrijden dus merkte niet heel veel van het verminderde vermogen / turbo-druk, zal er nog eens op letten.
Alfa Giulietta 170 pk TCT, Nero Etna, Panorama dak, vol rood leer, 18 inch
*

alfata
3.424

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: DNA - AllWeather - bij sneeuw
« Reactie #5 Gepost op: 12 december 2017, 09:35:27 »
Vergis je trouwens niet dat het verschil met DNA tussen het eerste model Giulietta en de faceliftversies erg groot is. Bij mijn 2011 QV waren de verschillen erg klein, terwijl bij mij 2014 QV de verschillen heel groot zijn.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

Zanna
66

  • Type Alfa: Giulietta TB 170 TCT
  • **
    - Junior Alfist
  • Newbie Alfist
Re: DNA - AllWeather - bij sneeuw
« Reactie #6 Gepost op: 12 december 2017, 09:37:52 »
idd blijft de turbo erg lang weg. Vanuit stilstand wegrijden gaat beter. Ik stond gister op de parkeerplaats in D en zonder gasgeven ging hij niet vooruit. Overigens krijg ik het ESP lampje zonder veel moeite aan hoor (oftewel spinnende bandjes) ;)

Normal stand:


All Weather stand:
*

TimW
2.228

  • *****
    - Super Alfist
Re: DNA - AllWeather - bij sneeuw
« Reactie #7 Gepost op: 12 december 2017, 09:42:48 »
Hadden we eindelijk een sneeuw heb ik er helemaal niet aan gedacht om eindelijks eens in A te rijden.  :-[ ;D
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

PG Giulietta
262

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA TCT
  • ****
    - Senior Alfist
Re: DNA - AllWeather - bij sneeuw
« Reactie #8 Gepost op: 12 december 2017, 14:37:36 »
Ach Tim, officieel moet de winter nog beginnen,
dus wellicht nog een kans komende maanden!  :steeringwheel:
Alfa Giulietta 170 pk TCT, Nero Etna, Panorama dak, vol rood leer, 18 inch
*

PG Giulietta
262

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA TCT
  • ****
    - Senior Alfist
Re: DNA - AllWeather - bij sneeuw
« Reactie #9 Gepost op: 12 december 2017, 14:49:39 »
Vond deze op engels Alfa owners forum:
Nog niet helemaal duidelijk of Q2 nou aan (hieronder) of uit (in foto's van @Zanna) is:

All-weather
In All-weather mode, the car prepares itself to face the most difficult grip conditions, alerting all its active safety systems,*including the VDC and Electronic Q2. The engine response will become more gradual and controlled to minimise skidding in adverse weather.

Technical specifications

VDC and ASR: More intrusive*VDC, less intrusive ASR
DUAL PINION ACTIVE STEERING:normal turning
DST: Greater braking control coordinated with VDC
Standard control over lateral acceleration
Oversteer correction: slight pressure through steering wheel encourages drivers to steer in the correct direction
Engine: Standard response
Alfa Giulietta 170 pk TCT, Nero Etna, Panorama dak, vol rood leer, 18 inch
*

ArjanB
2.014

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: DNA - AllWeather - bij sneeuw
« Reactie #10 Gepost op: 12 december 2017, 15:46:23 »
Heb, gewoon omdat dat kan, wel in A gereden in de sneeuw  ;)

Vergis je trouwens niet dat het verschil met DNA tussen het eerste model Giulietta en de faceliftversies erg groot is. Bij mijn 2011 QV waren de verschillen erg klein, terwijl bij mij 2014 QV de verschillen heel groot zijn.
dat zou ook kunnen, maar een andere mapping zou hierop ook van invloed moeten zijn toch?
Ik voel in ieder geval qua motorresponse geen enkel verschil (RevLimit) tussen A en N, ook gezien onderstaande zou dat dus heel goed kunnen.

Technical specifications

VDC and ASR: More intrusive*VDC, less intrusive ASR
DUAL PINION ACTIVE STEERING:normal turning
DST: Greater braking control coordinated with VDC
Standard control over lateral acceleration
Oversteer correction: slight pressure through steering wheel encourages drivers to steer in the correct direction
Engine: Standard response

'Pressure through steering wheel' heb ik nog nooit bemerkt, terwijl dat bij andere merken auto's wel duidelijk voelbaar is.
Heeft iemand anders al een duw in het stuur gevoeld welke de auto geeft (en niet een berg sneeuw of zo)?
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

damitch300
3.882

  • Type Alfa: Giulietta 1.4Ma
  • *****
    - Super Alfist
Re: DNA - AllWeather - bij sneeuw
« Reactie #11 Gepost op: 12 december 2017, 21:17:36 »
Gisteren moest ik van Den Helder naar Soesterberg en terug.
Volledig in standje A gereden.

Ik heb 5 uur lang gedaan om terug te rijden door de sneeuwstorm. (collones rijden en afzettingen)

Veel mensen gleden op de weg tijdens baanwissel of afrit afgaan.
Ik heb 1x geslipt toen ik achter een schuiver reed en wegreden bij een stoplicht.
Voor de rest reed de Giulietta op winterbanden fenominaal.
Heb meerdere mensen beetje zien glijden zelfs op de snelweg.
Rijdt:
Renault Talisman Grand Tour 1.6TCE200 Initiale Paris
Iva E Go s4 electrische scooter
*

AdriaanQV
101

  • Type Alfa: Giulietta 1750 QV Squadra
  • ***
    - Alfist
Re: DNA - AllWeather - bij sneeuw
« Reactie #12 Gepost op: 12 december 2017, 23:40:52 »
Ik heb er sinds een week ook nieuwe winterbanden (Goodyear Ultragrip op nieuwe 17" originele spaakvelgen) onder liggen. Ben ontzettend blij dat ik dat toch nog heb gedaan.
Afgelopen dagen ook in A gereden, waarbij inderdaad wordt aangegeven dat Q2 is uitgeschakeld. Het is natuurlijk sowieso al heel goed merkbaar dat de banden nieuw zijn, maar verder is de Juul ook ontzettend stabiel in de A-stand. Geeft geen krimp.

Ik weet het, sommigen vinden deze velgen er niet uitzien onder een QV, maar ik kan er prima mee leven. Het rijdt ook net ff wat comfortabeler.

Addie146T$: 145 1.6 ieL 146 1.6 TS Squadra
Roegbainder: 156 1.9jtd SW Squadra 166 2.4jtd 20v Sportronic Squadra
*

Bob156
616

  • *****
    - Super Alfist
Re: DNA - AllWeather - bij sneeuw
« Reactie #13 Gepost op: 13 december 2017, 08:30:07 »
Heb, gewoon omdat dat kan, wel in A gereden in de sneeuw  ;)

Vergis je trouwens niet dat het verschil met DNA tussen het eerste model Giulietta en de faceliftversies erg groot is. Bij mijn 2011 QV waren de verschillen erg klein, terwijl bij mij 2014 QV de verschillen heel groot zijn.
dat zou ook kunnen, maar een andere mapping zou hierop ook van invloed moeten zijn toch?
Ik voel in ieder geval qua motorresponse geen enkel verschil (RevLimit) tussen A en N, ook gezien onderstaande zou dat dus heel goed kunnen.

Technical specifications

VDC and ASR: More intrusive*VDC, less intrusive ASR
DUAL PINION ACTIVE STEERING:normal turning
DST: Greater braking control coordinated with VDC
Standard control over lateral acceleration
Oversteer correction: slight pressure through steering wheel encourages drivers to steer in the correct direction
Engine: Standard response

'Pressure through steering wheel' heb ik nog nooit bemerkt, terwijl dat bij andere merken auto's wel duidelijk voelbaar is.
Heeft iemand anders al een duw in het stuur gevoeld welke de auto geeft (en niet een berg sneeuw of zo)?

Ik heb wel het idee dat de gaspedaal reactie onderin stuk rustiger is, verder op toeren reageert de motor het zelfde idd.
*

alfata
3.424

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: DNA - AllWeather - bij sneeuw
« Reactie #14 Gepost op: 13 december 2017, 09:38:03 »
In de A stand staat bij mij juist dat het Q2 sper is ingeschakeld, op controle. Lijkt me logisch, dat die met remingrepen de auto recht probeert te houden.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1