!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Zwizzle
54

  • **
    - Junior Alfist
E10 brandstof: gaat dat goed in een Juul?
« Gepost op: 8 maart 2012, 14:36:11 »
Mijn Juul uitlatend op de Duitse Autobahnen, onderweg naar de wintersport, kwam ik enkele malen langs tankstations (uiteraard reed ik zéér zuinig, maar toch..), waar ze brandstof met 'E10' verkochten. Alle brandstoffen waren E5.

Dit blijkt te betekenen dat het 10%, danwel 5% bio ethanol bevat. Op de E10 pomp zat een sticker met de tekst (vrij vertaald) 'alleen voor geschikte auto's'.

Vraag: is mijn 1.4MA een geschikte auto? Ik heb het er niet op gewaagd (maar wel ergens anders 'racing brandstof' van 100 octaan getankt... :rolleyes:), maar ik vraag het me af.
*

Stereo182
33

  • *
    - Startende Alfist
E10 brandstof: gaat dat goed in een Juul?
« Reactie #1 Gepost op: 8 maart 2012, 15:06:15 »
Net op het nieuws in ieder geval geen positieve geluiden hierover....ach die ene keer dat je er bent kun je ook maar beter een racing brandstof tanken!
 
Daarnaast......zou 1 keer kwaad kunnen??????
*

ROBIN
1.113

  • Type Alfa: Giulietta QV
  • *****
    - Super Alfist
E10 brandstof: gaat dat goed in een Juul?
« Reactie #2 Gepost op: 8 maart 2012, 16:13:41 »
Citaat van: Stereo182;18638
Daarnaast......zou 1 keer kwaad kunnen??????

Als het kwaad kan kan 1 keer ook kwaad.
Gooi maar 1 keertje euro in een diesel moet je kijken wat er gebeurt:p
QV SAVALI
*

EsDee
300

  • ****
    - Senior Alfist
E10 brandstof: gaat dat goed in een Juul?
« Reactie #3 Gepost op: 8 maart 2012, 18:36:13 »
Zojuist op het nieuws de volgende website gehoord: http://www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl/E10/#/AlfaRomeo

Die lijst is lekker up-to-date, not.
*

ExTaxi
868

  • Type Alfa: Mazda 3 2.2d
  • *****
    - Super Alfist
    • http://www.autopics.nl
E10 brandstof: gaat dat goed in een Juul?
« Reactie #4 Gepost op: 8 maart 2012, 22:16:32 »
ja hoor, ik heb het al meerdere malen getankt in Duitsland
(klassieke) autosport fotografie www.autopics.nl
volg Autopics nu ook op Facebook http://www.facebook.com/Autopics.nl
*

Xavier
143

  • Type Alfa: Giulia, Spider, 33, 156
  • ***
    - Alfist
E10 brandstof: gaat dat goed in een Juul?
« Reactie #5 Gepost op: 9 maart 2012, 19:47:06 »
officieel: ja hij is geschikt voor E10  zie http://www.alfaromeo.de
Salutazione Cordiale
Ex.1.4 Multiair TCT Distinctive, Rosso Alfa, Pelle Nero Intrecciata, Pack Business, Dashboard in Rosso Alfa, Buitenspiegelkappen in Chroom.
*

corsa54
564

  • Type Alfa: Giulietta 1750 TBi QV
  • *****
    - Super Alfist
E10 brandstof: gaat dat goed in een Juul?
« Reactie #6 Gepost op: 9 maart 2012, 23:14:41 »
Alle auto's van (pak 'm beet) na 2000 zijn in principe geschikt voor E10. Het (in de pers met graagte opgeblazen) eventuele risico zit 'm vooral in de mogelijke aantasting van sommige slangen en dichtingen en onbehandelde aluminium delen van het brandstofsysteem van oudere auto's.
Echt nadeel(tje) van E10 is een wat hoger brandstofverbruik, door de lagere energieinhoud van ethanol en het hangt ervan af hoeveel subsidie de verschillende Roverheden aan dit drankmisbruik toekennen of het nu voordeliger is om Euro (Fuel Save)95, E10 of een premium brandstof te tanken.
Kortom.... voor een normaal mens niet rationeel te bepalen.
Dus: volg je gevoel... Voor mij is dat: Juuleke verwennen met een premium brandstof en mijzelf verwennen met bioethanol in de vorm van een 15 jaar oude single Malt Whisky...:D
*

Zwizzle
54

  • **
    - Junior Alfist
E10 brandstof: gaat dat goed in een Juul?
« Reactie #7 Gepost op: 14 maart 2012, 11:22:23 »
Citaat van: corsa54;18713
Dus: volg je gevoel... Voor mij is dat: Juuleke verwennen met een premium brandstof en mijzelf verwennen met bioethanol in de vorm van een 15 jaar oude single Malt Whisky...:D
Dat vind ik een mooie wijsheid!

Maar die racing brandstof hadden ze bij Shell, en die E10 bij Aral - en die laatste had verder geen premium meuk. En ook geen 15 jaar oude single malt. ;)

Thanks allemaal :)